Miksi transdiagnoosi on olemassa?

oppressoitu

Miksi se on ulkopuolisen ihmisen vastuulla päättää, onko joku trans vai ei? Miksi ihmisen oma ilmoitus ei riitä? Eihän transsukupuolisuus ei ole edes mikään häiriö. Ihmisen sukupuolikokemus on sukupuolikokemusta.

Ihan sairas koko tämä systeemi. Kuulostaa siltä että Suomen trans"hoitojen" tarkoitus on ajaa transihmiset epätoivoon ja lopulta itsemurhaan.

Perkele. Potkut kaikille cis-lääkäreille ja psykiatreille. Transklinikoilla saisi olla töissä vain transihmisiä.

15

1025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MilläTavallaJoku

      ajetaan itsemurhaan ja epätoivoon? Tutkimusten tarkoitushan on juuri se, että tutkitaan onko korjausta haluava psyykkisesti terve. Jos niitä tehtäisiin ilman tutkimusta, niin hetken kuluttua olisi lauma sekopäitä parkumassa, että heidän elämänsä on tuhottu.

      • sljdflksjfdlkdjs

        Paskat. Gatekeeping on parempi selitys. Transihminen tietää itse sukupuolensa ilman psykoanalyyseja. Eihän cissukupuolisiakaan tutkita että ovatko psyykkisesti terveitä voidakseen olla tiettyä sukupuolta.


      • sljdflksjfdlkdjs

        Plus ihmisillä voi olla vaikka mitä psyykeongelmia ja SILTI tietää olevansa transsukupuolinen. Tämä kylläkin on hassua, koska se että transsukupuolisuudella on "diagnoosinsa" periaatteessa patologisoi tämän ihmistilan. Sehän on virallisissa tahoissa "sukupuoli-identiteetin häiriö" eli toisin sanoen transihmiset ilmeisesti ovat psyykkisesti sairaita (vaikkei tämä mikään sairaus ole). Miksi sitten muut psyykkiset sairaudet ovat este transitiolle, jos transsukupuolisuus itsessään jo on "häiriö"?

        Ei mitään järkeä tässä nykyisessä systeemissä. Antaisivat ihmisille vaan itsemääräämisoikeuden. Tämä systeemi ajaa ihmisen epätoivoon ja itsemurhaan siksi, koska koko transhoitoprosessi on niin pitkä, kiduttava, nöyryyttävä ja kyykyttävä, eikä se tosiaankaan ole tae ettäkö ihminen hoitoja saisikaan.


      • hkjgl

        Löytyi google haulla tällainen vanha keskustelu ja olen samaa mieltä. En näe mitään perustetta miksi trans ihmisille pitää tehdä psykologisia testejä. Psykiatriset ongelmat hoidetaan psykiatrian puolella ja transsukupuolisuus taas kuuluu neurologian alueelle. Kyllä psykiatrinen puoli pystyy tunnistamaan onko henkilöllä psyykkisenä ongelmana sukupuolen ailahtelua. Transihminen voi olla myös psyykkisesti sairas tai sairastunut psyykkisesti kohtelunsa takia. Kun emme vielä tiedä mikä aiheuttaa oikeasti transsukupuolisuuden mutta meillä on viitteitä mistä se voisi johtua niin mikään ei osoita ainakaan psykiatrian suuntaan. On täydellistä huuhaata tuoda psykiatria mukaan henkilön sukupuolen arviointiin. Sen sijaan terapeuttisella neuvonnalla prosessin aikana voikin olla paikkansa. Kyllä enemmän on kyse suomalaisten lääkäreiden vallanhalusta ja turhasta medikalisoinnista. Yli 18 vuotiaalla ihmisellä pitäisi olla lupa näyttää siltä miltä haluaa ja olla sitä sukupuolta kuin haluaa ilman että siihen pitää anoa joltakin lupa joka ei sinua mitenkään tunne. Psykiatria on vain nykyään tunkemassa itsensä kaikkialle ja joissakin tapauksissa tuhoisin seurauksin. Sukupuolen kieltäminen ihmiseltä on mitä suurinta julmuutta jota todellakaan ei CIS ihmisille tehdä, he ei tiedä missä pelossa trans ihminen joutuu elämään kun joutuu suomalaisen systeemin kouriin.


      • jklöä
        hkjgl kirjoitti:

        Löytyi google haulla tällainen vanha keskustelu ja olen samaa mieltä. En näe mitään perustetta miksi trans ihmisille pitää tehdä psykologisia testejä. Psykiatriset ongelmat hoidetaan psykiatrian puolella ja transsukupuolisuus taas kuuluu neurologian alueelle. Kyllä psykiatrinen puoli pystyy tunnistamaan onko henkilöllä psyykkisenä ongelmana sukupuolen ailahtelua. Transihminen voi olla myös psyykkisesti sairas tai sairastunut psyykkisesti kohtelunsa takia. Kun emme vielä tiedä mikä aiheuttaa oikeasti transsukupuolisuuden mutta meillä on viitteitä mistä se voisi johtua niin mikään ei osoita ainakaan psykiatrian suuntaan. On täydellistä huuhaata tuoda psykiatria mukaan henkilön sukupuolen arviointiin. Sen sijaan terapeuttisella neuvonnalla prosessin aikana voikin olla paikkansa. Kyllä enemmän on kyse suomalaisten lääkäreiden vallanhalusta ja turhasta medikalisoinnista. Yli 18 vuotiaalla ihmisellä pitäisi olla lupa näyttää siltä miltä haluaa ja olla sitä sukupuolta kuin haluaa ilman että siihen pitää anoa joltakin lupa joka ei sinua mitenkään tunne. Psykiatria on vain nykyään tunkemassa itsensä kaikkialle ja joissakin tapauksissa tuhoisin seurauksin. Sukupuolen kieltäminen ihmiseltä on mitä suurinta julmuutta jota todellakaan ei CIS ihmisille tehdä, he ei tiedä missä pelossa trans ihminen joutuu elämään kun joutuu suomalaisen systeemin kouriin.

        Se diagnoosi on sitä varten, että sillä saadaan niitä hoitoja. Ei kalliita hoitoja voi ihan kenelle tahansa tehdä kevyin perustein. Ja niitä tutkimuksia tehdään, että erottuu porukasta sellaiset tyypit, jotka saattavat alkaa katumaan. Ei sekään ole hyvä, että veivataan tyyppejä prosessissa edestakaisin.


      • Anonyymi
        sljdflksjfdlkdjs kirjoitti:

        Paskat. Gatekeeping on parempi selitys. Transihminen tietää itse sukupuolensa ilman psykoanalyyseja. Eihän cissukupuolisiakaan tutkita että ovatko psyykkisesti terveitä voidakseen olla tiettyä sukupuolta.

        No ei tarvi tutkia kun on evidenssi housuissa.
        Tottakai transkokemus on kaikkea muuta kuin normaalia.
        Entä jos väität olevasi pingviini? Mitäiskö sulle silloin leikata räpylät?
        Yhtä hullua, ei mitään eroa.


    • kjljh

      Kansanedustajat katsoivat tarpeelliseksi että nippu psykiatreja ja muita lääkäreitä arvioi onko transsukupuolinen todellakin transsukupuolinen. "Rangaistukseksi" vielä määrättiin ettei saa tehdä enää uusia transsukupuolisia vaan pitää steriloida.
      Ensimmäisellä yrityskerralla eduskunta tyrmäsi koko lain, vasta toisella kerralla se meni rimaa hipoen läpi vaikka kristilliset ja muut uskovaiset yritti pistää kapuloita rattaisiin. Kannattaa lukea mitä puhuttiin lain eduskuntakäsittelyssä, siellä on todella törkeää tekstiä ja sitten tällaiset ihmiset on valittu edustamaan kansaa.
      Suomen hallitus/eduskunta ei uskalla edelleenkään korjata edes lakia kuin pikkuisen hiljentääkseen transsukupuoliset edes hetkeksi, vaikka uusi laki saatiin valmisteltua mutta sitä ei uskallettu tuoda hallituksen käsittelyyn. Edes EU ei saa Suomen päättäjiä ojennukseen, vaikka muuten Suomi noudattaa kiltisti EU-säädöksiä.
      Transsukupuolisuusdiagnoosi kuuluisi oikeastaan neurologisiin sairauksiin, mutta USA:ssa se luokiteltiin vuosikymmeniä sitten psyykkiseksi anomaliaksi.

    • Voi minua taas. Sillä vaan tutkutaan että kyseessä ei ole muun mielenterveyshäiriön, esimerkiksi skitsofrenian oire tai kromosomipoikkeavuus.

    • nimetömmät

      Tämä on vanha hyvä kysymys. Miksi diagnoosi on olemassa? Tätä kannattaa miettiä.

    • asddddddddddd

      Ettei mitkä tahansa hörhöt ja skitsofreenikot menisi pilaamaan elämäänsä hormooneilla ja leikkauksilla.

    • Anonyymi

      Varmaan siksi että kun annetaan asiantuntijan ratkaista tulee vähiten virheitä.

    • Anonyymi00032

      Miksi suomessa saa toimia lääkärin virassa vaikka olisi sitä mieltä että transsukupuolisuus on psykoottisuutta ja transnainen on "oikeasti mies"? Aivan uskomatonta minusta.

      • Anonyymi00033

        Parempi kysymys on, miksi ns transsukupuolinen saa toimia Suomessa lääkärinä, kun omaa syvää harhaisuutta, ideologisuutta, joustamatonta ajattelua sukupuolirooleista sekä tieteenvastaisuutta? Itse en haluaisi translääkäriä. Mt-haasteisen uskomusoppeihin uskovan ei pitäisi päästä lääkikseen eikä potilastyöhön.
        Hoidattaisi sen sijaan oman traumansa kuntoon ja myöntäisi nepsy-ongemansa, jotka heijastuvat ajatteluun negatiivisella tavalla ja muihin.


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe