Olen ajatellut rakentaa autotalliksi 2 auton tallia (7,5m * 8,5m)ilman väliseinää ja toiselle puolelle varastotila perälle. ongelmana ovi valinta... Crawfordin lamelliovi on valinta, mutta yhdellä vai kahdella ovella? Yhdellä ovella olisi 5m leveä, jota itse pidän parempana vaihtoehtona, kun 2 ovella olisi hankalempi käyttää tilaa hyödyksi (väliseinä pois). Tietysti isossa ovessa talvella lämpö karkaa enemmän...
Vinkkejä ja kokemuksia!
Kiitos!
Autotallin ovi/ovet
20
4483
Vastaukset
- K70
Minä päädyin yhteen isoon kahden kaposen sijaan.
Tänään juuri tilasin Novofermin oven 5m leveänä.
Ovessa on 45mm urtsueriste ja integroitu avausmekanismi.
Hinnaltaan halvempi kuin Crawford.
En usko että se lämmön karkaaminen on niin iso haitta.
Saa vaimokin pikkasen huolettomammin ajaa talliin, kun on kunnon läpi, mistä tähdätä sisään. ;o)- Jabo
myy Novofermin ovia?
Yritin hakea netistä, mutta ei löytynyt.
Minkä kokoinen talli sulle on tulossa?
Toi viimeinen pointti on hyvä :)
- sam
Minä tein viime kesänä 6,3x9,9m tallin, johon tuli pienemmälle sivulle 2kpl ovia (Standoor) kooltaan 2440x2140.
Peränurkkaan varasto kooltaan 2x2,6m jonka vierellä työtila.
Talliin mahtuu hyvin 2 autoa sisään ja vielä jää tilaa työpisteeseen.
Tallin koon suunnittelin niin että kaikki lyvyt käy leikkamatta paikoilleen (tuulensuojalevyt, cyprocit).
Mittoihin vaikutti myös se että kattopeltejä ei tarvinnut kaventaa ja jäi vielä pitkät päätyräystäät.
Autoja en tallissa pidä, vaan yhdellä sivulla 9,9m on koko sivun mittainen avoin, maavarainen autokatos.
Oviin olen ollut tyytyväinen, ei ongelmia.
Miten jos tehdään 5m leveä ovi, niin mistä tehdään oviaukkoon yläpalkki?
Ja jos on lämmin talli, niin talli ehkä jäähtyy nopeasti kun yhtä isoa ovea availlaan?- pasi
Ei ymmärrä, jos et pidä autoja tallissa niin miksi kaksi isoa ovea? Vai onko niin iso ruohonleikkuri ja lumilinko??
- Äksviis
Eihän se leveäkään ovi jatkuvasti auki ole. Jos lämpimän tallin ovi on auki vain sen aikaa, kun autoa ajetaan sisään tai ulos, ei se käytännössä vaikuta lämmityskustannuksiin. Lämpöä on varautunut niin paljon kiinteään materiaaliin tallin sisällä, että se on hyvin pian taas saman lämpöinen kuin ennen oven avausta.
Samahan pätee tuulettamiseen. Suositellaan että tuuletetaan kaikki ovet ja ikkunan auki, jotta ilma vaihtuu nopeasti, mutta sisäseinät ja kalusteet eivät ehdi jäähtyä. - sam
pasi kirjoitti:
Ei ymmärrä, jos et pidä autoja tallissa niin miksi kaksi isoa ovea? Vai onko niin iso ruohonleikkuri ja lumilinko??
Jos korjaa autoa/autoja niin pitää ne mahtua talliin.
Tai virittää uistelupaattia.
Tai jos mieli muuttuu ja haluaakin ajaa autot sisälle.
Itse kun tallin teki, niin ei ollut suurta eroa kokonaiskustannuksissa laittoiko yhden vai kaksi ovea (500e). - Jabo
Äksviis kirjoitti:
Eihän se leveäkään ovi jatkuvasti auki ole. Jos lämpimän tallin ovi on auki vain sen aikaa, kun autoa ajetaan sisään tai ulos, ei se käytännössä vaikuta lämmityskustannuksiin. Lämpöä on varautunut niin paljon kiinteään materiaaliin tallin sisällä, että se on hyvin pian taas saman lämpöinen kuin ennen oven avausta.
Samahan pätee tuulettamiseen. Suositellaan että tuuletetaan kaikki ovet ja ikkunan auki, jotta ilma vaihtuu nopeasti, mutta sisäseinät ja kalusteet eivät ehdi jäähtyä.vastauksista!
Vielä tohon oven leveyteen... Onko 5m sopivan leveä ja entäs mikä olisi hyvä korkeus? - sss
Tuhannet kiitokset todella selvästä ja tarkasta vastauksesta!!
- parempi
Laita kaksi ovea. Hommaa kuitenkin leveämmät kuin vakio n.2400 ovet. Mahtuu autot tähtäämättä sisään. Tee lisäksi niin iso talli kun tontille mahtuu. Kaikki tyhjä tila täyttyy kuitenkin roinasta. Osta myös kunnon sähköiset avaajat. Huomioi että avaajien kaukosäätimet on joskus järjettömän kokoisia. Omat on Turner-Door ovet. Ehdottomasti kannattaa tilata ovet asennettuna. Itseltä menee hermot siinä hommassa.
- Jabo
ovien määrästä = Jos laitan kaksi ovea, niin ei väliseinän poistosta ole paljon hyötyä ja jos esim. meinaa autoon tehdä jotain isompaa remppaa, niin on mukava ajaa se keskelle tallia ja on tilaa häärätä. Kaksi ovea tulisi kalliimmaksikin kuin yksi 1= n.1400€ koneisto 2= n.1800 koneistot.
Tässä tämänhetkiset perusteet yhden oven valinnaksi, mutta en vielä ole päättänyt.
Vielä kuunnellaan talliomistajien ehdotuksia niin yhden kuin kahden oven hyvistä ominaisuuksista. - parempi
Jabo kirjoitti:
ovien määrästä = Jos laitan kaksi ovea, niin ei väliseinän poistosta ole paljon hyötyä ja jos esim. meinaa autoon tehdä jotain isompaa remppaa, niin on mukava ajaa se keskelle tallia ja on tilaa häärätä. Kaksi ovea tulisi kalliimmaksikin kuin yksi 1= n.1400€ koneisto 2= n.1800 koneistot.
Tässä tämänhetkiset perusteet yhden oven valinnaksi, mutta en vielä ole päättänyt.
Vielä kuunnellaan talliomistajien ehdotuksia niin yhden kuin kahden oven hyvistä ominaisuuksista.maksoin noista kahdesta vakio-ovesta asennuksineen ja koneistoineen 2 kpl kaukosäätimiä ( auto ) ja 2 kpl avaimenperäsäätimiä ikkunarivit kumpaankin yhteensä 3000 e
- Alffi
parempi kirjoitti:
maksoin noista kahdesta vakio-ovesta asennuksineen ja koneistoineen 2 kpl kaukosäätimiä ( auto ) ja 2 kpl avaimenperäsäätimiä ikkunarivit kumpaankin yhteensä 3000 e
...varmaan tulee tota luokkaa kahdella ovella. Crawfordin iso ovi(5m*2,25m) koneistolla= 1970€ asennus säätimet jne. aika lähelle voi tietysti mennä tota kahden oven hintaa.
- Lammittanut
Erehdyin maksamaan Thermo ovesta liki 1000€ (2500x2300) ja sehän lienee markkinoideen huonoin ovi (TM testin mukaan). Eristettäkin tais olla vain 38mm.
Jos en aivan väärin muista niin halvimmillaan ylösrullaavia nosto-ovia ovia saa alle 500€.- sam
Halvimmillaan niitä saa alle 400 euroa.
Merkki taisi olla joku Wayne Dalton
- pasi
Itse hommasin Standoor oven. Tietääkseni paras hinta/lämpöarvosuhde kaikista tutkimistani. Asennus onnistui helposti myös itse.
- sam
Minäkin asensin ovet itse (2kpl. Standoor)
Ensimmäisessä meni n.10h ja muutami kirosanoja, mutta toisessa ei mennyt kuin n.3h.
Ensimmäisessä kasasin jotain väärin ja huomasin sen vasta lopussa ja piti purkaa ja kasata uudelleen, niin ne pystykiskot tuli ylösalaisin. - pasi
sam kirjoitti:
Minäkin asensin ovet itse (2kpl. Standoor)
Ensimmäisessä meni n.10h ja muutami kirosanoja, mutta toisessa ei mennyt kuin n.3h.
Ensimmäisessä kasasin jotain väärin ja huomasin sen vasta lopussa ja piti purkaa ja kasata uudelleen, niin ne pystykiskot tuli ylösalaisin.Teinpä muuten saman virheen (vai johtuko sitten huonoista ohjeista) mutta pystykiskot meni ensin väärinpäin.
- sss
Kun olet jo siinä vaiheessa, että on ovien asennus niin... mitkä ovat kahdenauton tallin rakennuskustannukset????
Olisi mukava tietää ainakin suunnilleen.
Olisi tarkoitus alkaa rakentamaan kesällä.- sam
Talli lämmin 9,9x6,3 yhdessä nurkassa varasto 2x3,6m ja lisäksi avoin katos 10x5m.
Minulla tuli maksamaan kaikkineen n.17000 euroa.
Valettu antura, harkko, 14cm betonilattia, 150mm styroxia, sepelit alla (120tonnia), puurunko 125mm, 20mm tuulensuojalevyt, paneeluvuoraus, sisällä cyprocit, harjakatto pellistä (150m2), 2 nosto ovea, 1 ulko ovi, 3 ikkunaa, huippari, varaava lattialämmitys, sähköpistokkeita n.15kpl, pari voimavirta, 11kpl loisteputkia.
Kaikki tehty itse, pitkästä tavarasta (ei kattotuoleja).
Tietysti kaivuri teki kauvuutyöt ja sepelitäytöt ja pumppuautot toi betonit. - sss
sam kirjoitti:
Talli lämmin 9,9x6,3 yhdessä nurkassa varasto 2x3,6m ja lisäksi avoin katos 10x5m.
Minulla tuli maksamaan kaikkineen n.17000 euroa.
Valettu antura, harkko, 14cm betonilattia, 150mm styroxia, sepelit alla (120tonnia), puurunko 125mm, 20mm tuulensuojalevyt, paneeluvuoraus, sisällä cyprocit, harjakatto pellistä (150m2), 2 nosto ovea, 1 ulko ovi, 3 ikkunaa, huippari, varaava lattialämmitys, sähköpistokkeita n.15kpl, pari voimavirta, 11kpl loisteputkia.
Kaikki tehty itse, pitkästä tavarasta (ei kattotuoleja).
Tietysti kaivuri teki kauvuutyöt ja sepelitäytöt ja pumppuautot toi betonit.Hyppäsi vastaus väärään väliin, joten kiitos vielä todella selvästä vastauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1764967Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184346Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993087Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2482910Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432852- 522491
- 271919
- 341723
- 211711
- 631677