Mitä hyötyjä tai haittoja uroskoiran leikkauttamisella on? Haluaisin eroon "liiasta" innokkuudesta, läähätyksestä ja kohkaamisesta. Olisiko leikkauttamisella vaikutusta näihin asioihin? Millaiseksi koira muuttuisi leikkaamalla? Katoaako terävyys? Muuttuuko ystävällisemmäksi toisia koiria kohtaan? Ei tosin ole vihainen nytkään.
Papereitahan koiralla ei ole, eikä sen ole tarkoitus jatkaa sukuaan.
Kannattaako leikkauttaa 2 v uros?
16
371
Vastaukset
- 7013
Elämänilo ja elämän tarkoitus katoaa. Mutta monet omostajat tykkäävät sellaisesta koirasta.
- eikatoa
No just joo...
- gvfsduob
Ne mihinkään katoa, toinen koiristani on leikattu ja ihan yhtä innoissaan se on kuin leikkaamaton koiranikin.
gvfsduob kirjoitti:
Ne mihinkään katoa, toinen koiristani on leikattu ja ihan yhtä innoissaan se on kuin leikkaamaton koiranikin.
estääkö sinun koirasi positiiviset kokemukset muka sitten kaikkien muiden koirien oikeasti mahdolliset kokemukset?
- Etälamautin
Eipä tossa taida muuta haittaa olla kuin mahdollinen lihoaminen jos ruoan kanssa ei olla tarkkana. Mutta yleisesti koirasta tulee helpommin hallittava ja säyseämpi, ei mene hulluksi narttujen kiimoista ja yleensä myös dominoinnin tarve vähenee urosten kanssa ollessa. Nämäkin on hyvin koirakohtaisia että miten muuttuu, joillakin koirilla ei käytös muutu ollenkaan.
- pesäpallopeli
Koiran kastrointi on toimenpide jota ei pidä tehdä kevein perustein, lue oheinen fakta niin ymmärrät miksi ei: http://www.katariinamaki.com/artikkelit/sterilisaatio.pdf
- pespallopeli
Norjassahan koiran sterilisaatioleikkaukset ovat kielletty kokonaan.
- Flick_
Voihan noita leikkauksia tehdä. Jalan tai kädenkin voi leikata pois. Mun mielestäni on ongelmat ovat pahat, mikäli koira pitää kastroida. Eli silloin on kyseessä joko fyysinen oirekuva taikka omistajan koiranlukutaidottomuus. Siis mikäli esim. käyttäytymisongelmia ilmenee, ja sen vuoksi koira viedään kastroitavaksi. Mikäli kyseessä on fyysisellä tasolla ilmenevä ongelma, joka haittaa arkipäiväistä elämää, pitäisi ensikädessä miettiä sitä, onko koiran suvun genetiikassa parantamisen varaa. Kaikkien koirien kuten ei ihmistenkään tarvitse olla täydellisiä yksilötasolla, mutta voi, saa ja pitää miettiä sitä, josko leikkauksia ei tehtäisi perusteettomasti. Myös voitaisiin miettiä sitä, ketkä noita leikkauksia tekevät, perusteitta.
- pesäpallopeli
Yleisin syy ja peruste kastroimiselle lienee se, että koira muuttuisi rauhallisemmaksi ja luonteellisesti helpommaksi, kuitenkin tutkimusten mukaan koiran kastrointi vaikuttaa juuri päinvastoin: " ... Sekä nartut että urokset olivat steriloituina aggressiivisempia ihmisiä ja muita koiria kohtaan, ja steriloidut nartut olivat pelokkaampia ja arempia kosketukselle. Steriloiduilla koirilla esiintyi myös jatkuvaa haukkumista enemmän kuin steriloimattomilla ..." (Suora lainaus Katariina Mäen sterilisaatiota koskevasta yhteenvedosta)
- Flick_
Tuota juuri tarkoitin. Mutta mutulla vedin Asperger-henkilön omistamana sakuna.:)
- okjoseiparastalaatua
Kastraatio vähentää narttujen perään hinkumista ja merkkailua.Ei vaikuta koiran perusluonteeseen,eikä tule sen paremmin toimeen muiden koirien kanssa.
Hyödyt,ei karkaa juoksuisen nartun perään ,niin helpolla.
Ei sairasta eturauhasongelmaa, eikä merkkaile reviriä enää niin innokkaasti,ei myöskään seuraa muiden merkkailuja niin pakonomaisesti.Mutta,koulutus,on se joka kannattaa aina,kastraatio,jos koiraa ei tarkoitus edes käyttää siitokseen.
Kaikki eivät ole rodunjalostusmateriaalia,ne voi rauhassa kastroida.Vain ne parhaat, yksilöt kannattaa käyttää jalostuksessa.Vialliset voi kastroida aina,ei mitään siinä menetä,päinvastoin,se estää vikojen periytymisen tehokkaasti ;)- pesäpallopeli
Ja minkä hemmetin takia koira pitäisi kastroida vaikka siitä ei jalostukseen olisikaan? Kovin on heiveröinen peruste se, että kastroidulla koiralle ei kiimaiset nartut kiinnosta niin paljon kuin aiemmin.
Ei kyllä se ole mikään kriteeri että käytetäänkö jalostukseen vai ei. Naurettavaa. Hauskaa oisi se että samaa logiikkaasi käytettäisiin miehiin. :'D Eihän niillä mitään koirakaan tee jos ei pentuja suunnitella?
- poppp
Asiallisia vastauksia koiran ruunaaminen vaikutus koiraan on joka koiraan hiukan erilainen , yleensä rauhoittu koska testotasot laskee. pääsääntöisesti koira rauhoittuu ja jonkin verran terävyys vähenee. Nylkytys ymm. ilmiöt jäävät pois säyseämpi tulee.
Koiran luonne kuitenkin vaikuttaa , haukun lisääntymiseen en usko miten koira on kasvatettu ja koulutettu vaikuttaa. Itse olen kasvatellut koiria 45vuotta.- pesäpallopeli
Älä puhu potaskaa, lue aiemmin postattu liite
- moottorisahailupeli
Haista nyt jo vittu.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391