Miten teette kappalejaon? Jätättekö rivin väliin vai sisennättekö? Minä jätän jostain syystä rivin väliin, ja aloin miettiä, että onkohan se väärin?
Kappaleiden merkitsemisestä
6
167
Vastaukset
- Vastatvastat
Älä jätä tyhjää riviä, vaan sisennä kappaleen ensimmäinen rivi Wordin kappaletyökalulla Muotoile -> Kappale -> Sisennykset ja välit -> Mukautettu -> Ensimmäinen rivi -> 0,5 cm.
Taittaja joutuu poistamaan kappaleiden väliin jätetyt tyhjät rivit manuaalisesti. Tyhjä rivi jätetään tekstiin vain, kun kerronta edellyttää sitä, eli kun esimerkiksi siirrytään esimerkiksi tilanteesta toiseen tai ajassa eteenpäin tai vastaavaa. - Miemiemiemie
Kiitos! Tiedätkö vielä, saisinko jotenkin kätevästi poistettua nuo tyhjät rivit? Nyt kun tein ohjeesi mukaan, se kyllä sisensi, mutta jätti tekemäni tyhjät rivit paikalleen.
- Vastatavastata
Ne pitää poistaa manuaalisesti jokainen erikseen. Eli laita kursori tyhjälle riville ja paina deleteä tai askelpalautinta ( = taaksepäin kulkeva poistonäppäin).
Juuri tuon työläyden takia tyhjiä rivejä ei kannata tehdä kappaleiden väliin. Käsikirjoituksen mahdollinen taittaja joutuu tekemään saman manuaalisen poiston, eikä hän moista ylimääräistä työtä kyllä kiitä, jos kässärissä on kolmekinsataa liuskaa ja pitkälti toistatuhatta kappaletta...
- Hanipupu
Mä kun olen elänyt käsityksessä, ettei mitään kappalejaon sisennyksiä käsikirjoitukseen toivota. Tasaus vasempaan reunaan, that's it.
- erererere
Ammattitaitoinen kustannustoimittaja neuvoo kyllä, miten kirjailijan tulee muotoilla käsikirjoitus, tai olla muotoilematta.
- Voivoivoivoivoi
Mutu on palstan ydinmehu. Toistan. Kappalejako vaikuttaa tekstin rytmiin, ja varsinkin jos oikea reuna on jätetty liehuksi, kpl-jako aukeaa kunnolla vasta kun kpl:t on erotettu toisistaan. Paras keino erottamiseen on sisentää ensimmäinen rivi.
Tyhjiä rivejä ei kannata käyttää, ellei halua joutua poistamaan niitä itse tai sälyttää taittajalle niiden poistoa mahdollisen painoonmenon tapahtuessa.
Olen käyttänyt käsikirjoituksissani ens. rivin sisennystä, eikä kustantamosta ole lähetetty gorillaa murskaamaan polvilumpioitani. Kustannustoimittajani kanssa emme ole keskustelleet tekstin muotoiluista mitään, olemme keskustelleet vain tekstin sisällöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812