Ajatuseula vai ...?

Lööperi Lovekiva

Niin... Eilen kun luin Feeniksin kiltaa, niin huomasin, että se onkin ajatuseula, eikä ajatusseula, niin kuin olin sen siihen asti lukenut. Eli olen siis monta vuotta luullut, että se on ajatusseula, eikä ajatuseula. Niin, eli piti kysyä kun jäi askarruttamaan, että lausutaanko se sitten niin kuin ajatu seula, vai ajatus eula? Siis noi välit on tossa vaan siks, et tajuisitte et mikä ero niis on, ja kumpi kuulostaa teidän mielestä oikealta. Eli siis kumpi se niistä on? Vai onko se niitä molempia?

29

4051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hupdista :o

      Apua mäki oon koko ajan luullu, et se on ajatusseula!!! must kuiteski tuntuu, et se sanotaan ajatusseula, eikä ajatuseula...mua muuten on jääny vaivaamaan, ku vitos kirjassa yhdellä sivulla vauhkomieltä sanotaan vauhkosilmäks...:/
      ~nipottaja~

      • Someone

        Mä vaan haluaisin tietää et millä sivulla tai ees luvussa Vauhkomieltä sanotaan Vauhkosilmäksi. Mä oon lukenu kirjan kolmesti enkä oo huomannut..


      • ....
        Someone kirjoitti:

        Mä vaan haluaisin tietää et millä sivulla tai ees luvussa Vauhkomieltä sanotaan Vauhkosilmäksi. Mä oon lukenu kirjan kolmesti enkä oo huomannut..

        Aika alussa sanotaan se Vauhkosilmä. Olisko jossain siinä kohtaa kun Harry haetaan sieltä talostaan.. siitä eteenpäin johkin killan päämajaan. Siinä välissä se taidetaan mainita.


      • Anonyymi
        Someone kirjoitti:

        Mä vaan haluaisin tietää et millä sivulla tai ees luvussa Vauhkomieltä sanotaan Vauhkosilmäksi. Mä oon lukenu kirjan kolmesti enkä oo huomannut..

        Ainakin kuoleman varjelukset kirjan äänikirja versiossa (Elisa kirjassa Vesa Vierikon lukemana) sanotaan kerran Vauhkomieltä Vauhkosilmäksi


    • olko

      Jossain potterissa se oli tavutettu rivin lopussa ajatus-eula... mä kyllä sanon sitä ajatusseulaksi...

    • SiriusMusta

      Olen luullut sitä ajatusseulaksi.. Mutta kun pohtii miten se sanotaan oikeesti, sekä Ajatus eula ja Ajatu seula tuntuu aivan tyhmiltä....:) Sanon sitä vain Ajatusseulaksi, oli miten oli...:D

      • Remuslupin_

        Eikäh!! Oon luullu et se on ajatusseula. Mun mielest ajastus eula kuulostaa paremmalt. Sanon silti ain et ajatusseula😁


    • Kalmakoira

      ... ajatus eula. Mäkin oon luullu et se on ajatusseula, mutta jos näin kerran on, niin.. *kohauttaa olkiaan*

      • Aimee

        Jos jotakuta kiinnostaa, niin minä lausun sen ainakin ajatu-seula. Että silleen. Mikä se muuten on enkuksi?


      • Anonyymi
        Aimee kirjoitti:

        Jos jotakuta kiinnostaa, niin minä lausun sen ainakin ajatu-seula. Että silleen. Mikä se muuten on enkuksi?

        Pensieve


    • -----

      Veikkaan että se lausuttaisiin ihan ajatusseula. Onhan muitakin suomalaisia sanoja jotka kirjoitetaan tollain, että keskellä onkin vaan yksi sama kirjain mutta lausuessa sanotaan toinenkin kirjain.

    • tyttönen

      oon lukenu feeniksin killan englanniks mut ei nyt tuu mieleen et mitä tarkotatte tolla ajatuseulalla kun en oo suomenkieliestä lukenu..mikähän sana se sit ois enkuks..?jos voisitte vähän tarkentaa tietämättömälle.. :) esim.missä yhteydessä se mainitaan..kiitos..

      • kita

        Siinä kun Kalkaros opettaa Harrylle okklumeusta ja ennen opetusta laittaa muistojansa siihen...


    • empuli-pumpuli

      tota en tiennykkään. Siis mun oli pakko tarkistaa sillä olin itsekin lukenut se aina ajatusseula. mo siitä en sitte tiiä että miten se lausutaa... ;)

    • Pikarililja

      Uskon että se on ajatu-seula. Se voidaan selittää muillakin "katkeavilla" loistuilla ja nimillä joita esiintyy Pottereissa. Esim. karkota-seet.
      JKR vaín sattuu harrastamaan kirjoituksissaan kirjainten pudottelua.

      (FKssa todella sanotaan Vauhkomieltä Vauhkosilmäksi tai jotain. Se on todella ärsyttävää ja häiritsevää)

      • Kalmakoira

        Muakin se ärsytti, kun sanovat sitä Vauhkosilmäks. Toi oli hyvä toi karkotaseet! Jännä tapa Rowlingilla, mut sehän tekee vaan ne loitsut mielenkiintosiks :)


      • ......

        Se on Kapari, joka on karkotaseet ja ajatuseula sanat keksinyt. Samoin Vauhkosilmä on Kaparin virhe ja se taitaa esiintyä vaan parissa kohdassa ekassa painoksessa. Eli Rowling ei ole noitten takana sillain.


      • SiriusMusta
        ...... kirjoitti:

        Se on Kapari, joka on karkotaseet ja ajatuseula sanat keksinyt. Samoin Vauhkosilmä on Kaparin virhe ja se taitaa esiintyä vaan parissa kohdassa ekassa painoksessa. Eli Rowling ei ole noitten takana sillain.

        En osaa taaskaan kertoa tätä yhtään järkevästi, mutta mua vähän vaivaa kun ne on just noin että ajatus-eula ja karkota-seet, kun sehän on sillain et ajatus-seula ja karkota-aseet... Siis kun ne on tehty noin, mut sehän ois áika kurjan näköinen, jos ne ois kirjotettu niin...:P


      • Lööperi Lovekiva
        SiriusMusta kirjoitti:

        En osaa taaskaan kertoa tätä yhtään järkevästi, mutta mua vähän vaivaa kun ne on just noin että ajatus-eula ja karkota-seet, kun sehän on sillain et ajatus-seula ja karkota-aseet... Siis kun ne on tehty noin, mut sehän ois áika kurjan näköinen, jos ne ois kirjotettu niin...:P

        No sehän ois aika vaikee lausua, jos se loitsu ois karkota-aseet. Esim jos sun pitää jossain taistelutilanteessa lausua se nopeasti, niin aika helposti menee sanat sekaisin. Et ehkä se on laitettu myös lausumisen helpottamiseksi karkotaseeksi. Ja jos sen nopeesti sanoo, niin kyllä se kuulostaa ehkä vähän järkevämmältä niin.


      • rox
        Lööperi Lovekiva kirjoitti:

        No sehän ois aika vaikee lausua, jos se loitsu ois karkota-aseet. Esim jos sun pitää jossain taistelutilanteessa lausua se nopeasti, niin aika helposti menee sanat sekaisin. Et ehkä se on laitettu myös lausumisen helpottamiseksi karkotaseeksi. Ja jos sen nopeesti sanoo, niin kyllä se kuulostaa ehkä vähän järkevämmältä niin.

        mä olen aina kuvitellut että se lausutaan karko-Taseet :P kuulostaa hassulta, mutta sitä on vaikea kuvitella enää erilaiseksi


      • parvati.patil
        rox kirjoitti:

        mä olen aina kuvitellut että se lausutaan karko-Taseet :P kuulostaa hassulta, mutta sitä on vaikea kuvitella enää erilaiseksi

        itseasiassa nii mäkin!


      • Pikarililja
        ...... kirjoitti:

        Se on Kapari, joka on karkotaseet ja ajatuseula sanat keksinyt. Samoin Vauhkosilmä on Kaparin virhe ja se taitaa esiintyä vaan parissa kohdassa ekassa painoksessa. Eli Rowling ei ole noitten takana sillain.

        Kyllä me tuo tiedetään. Kukapa ei? Kaperilla on mahdottomasti mokia, muttei se niin sitten kai haittaa. Tai sitten...

        Ei, kyllä JKR ne sanat on keksinyt, mutta Kapari kääntää ne suomeksi :p


      • .....
        Pikarililja kirjoitti:

        Kyllä me tuo tiedetään. Kukapa ei? Kaperilla on mahdottomasti mokia, muttei se niin sitten kai haittaa. Tai sitten...

        Ei, kyllä JKR ne sanat on keksinyt, mutta Kapari kääntää ne suomeksi :p

        Joo no ainakin sun ja Kalmakoiran viestistä ois voinu ymmärtää, että "syytätte" esim. katkotaseet sanan outoudesta Rowlingia. Jotain sellasta. :D


      • Pikarililja
        ..... kirjoitti:

        Joo no ainakin sun ja Kalmakoiran viestistä ois voinu ymmärtää, että "syytätte" esim. katkotaseet sanan outoudesta Rowlingia. Jotain sellasta. :D

        Ei me syytetä, sehän on hyvä sana. :D


    • Minä

      Munki mielest se on ajatusseula eikä ajatuseula. Jotenki se kuulostaa oikeemmalta!! =)

    • mie...;)

      ...se lausuta tavallaan niinkö kahella s:ällä?
      Siis niinku Ajatusseula...:)
      Silleen mä sen ainaki sanon

    • potterfani84

      Lausutaanhan esim sydämeen, kahdella m-kirjaimella, vaikka siinä on vain 1. Sama juttu tuon ajatuseulan kanssa. eli se lausutaamn, kuten siinä olisi 2 s-kirjainta, mutta kirjoitetaan vain yhdellä s-kirjaimella

    • Anonyymi

      Se on ajatu seula

    • Anonyymi

      Itse olen aina lukenut ajatusneula! 🤦🏻‍♀️

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2286
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2104
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1919
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      38
      1409
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1187
    Aihe