Debian on vaikea käyttöjärjestelmä

kde

Kokeilkaapa Debiania ja huomaatte hyvin pian kuinka taitavia linux ylläpitäjät ovat.

Ei onnistu moniltakaan sources.list -tiedoston muokkaus joka on välttämätön edellytys jotta Debianin saa haluamaansa kuosiin.

Windowsiin nähden Debian on nerojen käyttis.

33

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helpompi sitä Debiania on ylläpitää kuin Windowsia.

      • Linuks_turhan_vaikea

    • Tuo on joku mainostenkatselu tilasto, ei käyttötilasto.

      Tuossahan ei ole yhtään palvelinkäyttöjärjestelmää ja Debiania käytetään enemmän palvelimissa, joten tilastosi on rikki.

      • Woittoisa_Windows

        Totta, rikkihän se oli. Tässä kuitenkin se uudempi:

        Windows 7..................48.57%
        Windows 10.................17.43%
        Windows XP................10.09%
        Windows 8.1...............8.77%

        Mac OS X 10.11...........4.64%
        Windows 8...................2.62%
        Mac OS X 10.10............2.04%
        Linux...............................1.79%
        Windows Vista.............1.35%

        http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpct=6


      • windows_kakara

        Lapsellinen kakara.


      • ristintumputtajalle
        Woittoisa_Windows kirjoitti:

        Totta, rikkihän se oli. Tässä kuitenkin se uudempi:

        Windows 7..................48.57%
        Windows 10.................17.43%
        Windows XP................10.09%
        Windows 8.1...............8.77%

        Mac OS X 10.11...........4.64%
        Windows 8...................2.62%
        Mac OS X 10.10............2.04%
        Linux...............................1.79%
        Windows Vista.............1.35%

        http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpct=6

        tuo pohjois-amerikan mainosten klikkailutilasto on henkistä runkkausta.


      • Woittoisa_Windows kirjoitti:

        Totta, rikkihän se oli. Tässä kuitenkin se uudempi:

        Windows 7..................48.57%
        Windows 10.................17.43%
        Windows XP................10.09%
        Windows 8.1...............8.77%

        Mac OS X 10.11...........4.64%
        Windows 8...................2.62%
        Mac OS X 10.10............2.04%
        Linux...............................1.79%
        Windows Vista.............1.35%

        http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpct=6

        Windows Serverin markkinaosuus on siis 0%.


      • Disinformaatiota

        Tyhmäähän se on mainosklikkaustilastoa käyttää asennusten lukumäärän vertailuun, koska se antaa väärää informaatiota. Windowsin käyttäjät ovat luultavasti keskimääräistä yksinkertaisempaa porukkaa, joten he klikkailevat kaikki mainoksetkin läpi.


      • windows_hihityttää
        Disinformaatiota kirjoitti:

        Tyhmäähän se on mainosklikkaustilastoa käyttää asennusten lukumäärän vertailuun, koska se antaa väärää informaatiota. Windowsin käyttäjät ovat luultavasti keskimääräistä yksinkertaisempaa porukkaa, joten he klikkailevat kaikki mainoksetkin läpi.

        Matti suosittelee Edgeä johon ei vielä saa mainosestoa ja kun niitä mainoksia on kaikki paikat täynnä niin joku niitäkin kliksuttelee.


    • prof-vin-mieli-ala

      Debian on joo vähän haasteellinen säädettävä, mutta kun homman saa kuosiin se puksuttaakin ongelmitta vuosia ja senpä vuoksi me täällä praktiikalla käytämmekin Debiania (MATE-työpöytä käytössä). Henkilökohtaisessa läppärissäni käytän Ubuntua koska Unity-työpöytä on mielestäni voittamaton 13" näytölle.

    • vaikeeta_oppimista

      Debian ei ole vaikea, sitä ei vaan ole tarkoitettu aloittelijoille vaan edistyneille käyttäjille.

      Ne vaikeudet tulee käyttäjän omasta osaamattomuudesta.
      Mikä estää osaamisen oppimisen ?

      • Inhottavat_linuksiit

        "Mikä estää osaamisen oppimisen"
        Vaikkapa perinpohjainen inho oksennus-linukseja kohtaan.......†


      • tolloin
        Inhottavat_linuksiit kirjoitti:

        "Mikä estää osaamisen oppimisen"
        Vaikkapa perinpohjainen inho oksennus-linukseja kohtaan.......†

        Aina kannattaa omasta tyhmyydestä syyttää muita ja kertoa siitä täällä.
        .......† hiihihiihahahaahohohoo


      • Inhottavat_linuksiit kirjoitti:

        "Mikä estää osaamisen oppimisen"
        Vaikkapa perinpohjainen inho oksennus-linukseja kohtaan.......†

        Nyt taisi Karilta lipsahtaa julki jo epävirallisesti kauan tiedetty asia, että hän heittäytyy tahallaan osaamattomaksi ideologisista syistä.


    • sekoboltsia

      On kyllä todella haasteellinen. En ymmärrä miksi ei voi löytyä yhtä imagea josta voisi tehdä boottaavan USB-tikun (kuten Ubuntu/Mint). Ei kait nykypäivänä kuin tosi harvakseltaan kukaan polta DVD-levylle ja noitakin näkyy olevan 3 kpl.

      Tuokin sivu on yksi linkkihelevetti. Kahtokaa nyt
      https://www.debian.org/CD/http-ftp/#stable

      Siitä vain seikkailemaan
      http://ftp.funet.fi/pub/linux/mirrors/debian-cdimage/8.4.0/amd64/

      Miten tuossa pitäisi edetä? Pitääkö taskussa olla 3 kpl USB-tikkuja joista jokaisesta boottaava tikku?

      Sitten kun yritin asentaa, niin tuli ihme kyselyjä että IP-osoite johinkin palvelimeen tai oliko se url, mistä v-tusta minä tiedän sen asennusvaiheessa?

      Tössä on varmaan yleinen Debian koodari, tehnyt vittuillessaan vitun vaikeeksi kaikki asiat

      https://www.youtube.com/watch?v=IMe032S9krc

      • Koska Debiania ei ole muutenkaan tarkoitettu aloittelijoille, vaan vähän edistyneemmille käyttäjille. Siksi.

        Oikeasti se on aika helppoa: lykätään vain se ensimmäinen iso-tiedosto muistitikulle ja bootataan siltä. Jos joku HTTP-välityspalvelimen kaltainen asia on ihan käsittämätön juttu, niin varmaan kannattaa valita helpompi distro tai ostaa kone valmiiksi haluamallaan käyttöjärjestelmällä.


      • sekoboltsia

        Mutta mistä johtuu että on helpompia distroja kuten Ubuntu, miksi asiat pitää tehdä joidenkin distrojen kohdalla niin vaikeiksi?

        No toki tiedän jo vastauksen. Tähän on simppeli kaava olemassa:

        1) Helppo kehittäjälle -> Vaikea loppukäyttäjälle
        2) Työläs kehittäjälle -> Helppo loppukäyttäjälle


      • "On kyllä todella haasteellinen. En ymmärrä miksi ei voi löytyä yhtä imagea josta voisi tehdä boottaavan USB-tikun (kuten Ubuntu/Mint). Ei kait nykypäivänä kuin tosi harvakseltaan kukaan polta DVD-levylle ja noitakin näkyy olevan 3 kpl."

        Se tarkoitus on se, että saadaan helposti ohjelmat mukaan sinne missä ei ole kunnon nettiä. Esim. avaruusasemalle.

        "Tuokin sivu on yksi linkkihelevetti. Kahtokaa nyt"

        Ihan selkeä, kaikki asennusmediat esillä.

        "Miten tuossa pitäisi edetä? Pitääkö taskussa olla 3 kpl USB-tikkuja joista jokaisesta boottaava tikku?"

        Siellähän lukee: "Ensimmäinen CD/DVD sisältää kaikki Debian-perusjärjestelmän asennuksessa tarvittavat tiedostot."

        "Sitten kun yritin asentaa, niin tuli ihme kyselyjä että IP-osoite johinkin palvelimeen tai oliko se url, mistä v-tusta minä tiedän sen asennusvaiheessa?"

        Mitä ihmeellistä siinä on, että kysytään mistä haluat sen Debianin asentaa?


      • sekoboltsia

        Vielä sen verran että varmasti pystyisin asentamaan perus Debianin ja jopa Arch-linuxin, mutta en jaksa nähdä vaivaa alkaa säätämään, mitä sen hirveen säätämisen jälkeen jää käteen? Itse haluan päästä käyttämään konetta mahdollisimman nopeasti. Vai kihelmöikö se jotenkin pippeliä kun on hirveet säädöt ensin tehnyt ja että huh, hell yeah! Fucking I am goooood! Ja sitten surffailemaan Firefoxilla nettiin.

        No toki ymmärrän silloin jos on aikomus itse osallistua jonku distron kehittämiseen tai jopa oman distron, toki silloin on tärkee tietää asioista, mutta minä en sille tielle tule lähtemään

        http://www.linuxfromscratch.org/


      • harrastelijaviritys

        "Harrastelijavirityksissä" on usein huomioitu (aloittelevat) loppukäyttäjät paremmin kuin alkuperäisissä.
        Ei Debiania ei Ubuntua ei Archia ei Centoota jne vaan kaikia silti löytyy, Fedoraa ja Opensusea ei nyt taida olla.


      • sekoboltsia kirjoitti:

        Vielä sen verran että varmasti pystyisin asentamaan perus Debianin ja jopa Arch-linuxin, mutta en jaksa nähdä vaivaa alkaa säätämään, mitä sen hirveen säätämisen jälkeen jää käteen? Itse haluan päästä käyttämään konetta mahdollisimman nopeasti. Vai kihelmöikö se jotenkin pippeliä kun on hirveet säädöt ensin tehnyt ja että huh, hell yeah! Fucking I am goooood! Ja sitten surffailemaan Firefoxilla nettiin.

        No toki ymmärrän silloin jos on aikomus itse osallistua jonku distron kehittämiseen tai jopa oman distron, toki silloin on tärkee tietää asioista, mutta minä en sille tielle tule lähtemään

        http://www.linuxfromscratch.org/

        Ei kyllä suoraan sanoen vakuuta tuo sinun touhu, kun pelästyt jostain välityspalvelimen tai peilipalvelimen maan kysymistä.

        Debian on oikeasti varsin helppo asentaa ja ottaa käyttöön. Siinä vain on paljon valintoja, että se saataisiin toimimaan kohtuullisella vaivannäöllä vähän erikoisemmissakin tilanteissakin, kuten vaikka jos asennetaan paikallisverkossa olevalta peililtä.

        Ja ei, avaruusasemalle ei rahdata kymmenittäin CD:itä, mutta siellä ei myöskään ole mitkään ylimieliset tumpelot hoitamassa asioita.


      • ubutubu

        Olisit lukenut ohjeet ensin.


    • sekoboltsia

      "Se tarkoitus on se, että saadaan helposti ohjelmat mukaan sinne missä ei ole kunnon nettiä. Esim. avaruusasemalle."

      Eikö avaruusasemalle saa USB-tikkua mukaan tai ulkoista kovalevyä? Ihan oikeestikko sinne avaruusasemalle otetaan mukaan 20 CD-levyä? Sama ottaa sitten jo 1000 kpl korppuja mukaan =D

      • korppusirkus

        Kaneli- tai sokerikorput ovat ihan passeleita iltapäiväkahvin kanssa.


      • Tietysti ne DVD imaget voi kopioida tikulle.


    • Kyyninen_ihminen

      Windowsin ylläpito on kertaluokkaa vaikeampaa kuin Linuxin, jos sen oikeasti haluaa pitää toimivana ja turvallisena. Helpoin tämänhetkisistä valtakäyttiksistä on OSX, jos ei tule eteen mitään isoja ongelmia. Se on kuitenkin niin tiukkaan kuomutettu, että silloin sekin muuttuu "mielenkiintoiseksi".

      Olen työskennellyt ylläpidon parissa aikoinani. Nyt kotiverkko ja sen koneet ovat kaikki Mac'n kamaa, juuri helppokäyttöisyyden vuoksi. Kyllä nekin tarvitsevat ylläpitoa, mutta eivät ole mahdottoman työläitä.

      • En nyt näe millä tavalla OS X olisi helpompi ylläpitää kuin CentOS.


    • sekoboltsia

      Kävi uteliaisuus niin kovaksi että Debian 8.5 stable tuli asennettua nyt koneelle. Maltilla ja kun ohjeita jaksaa lukea, ei tämä nyt niin vaikee asennettava ollutkaan. nVidia ajurit piti toki asentaa kuten tavallista, muut systeemit tässä toimikin out of the box :)

      Pitää ottaa sanoja takas, hyvältä käyttikseltä tämä vaikuttaa ja tutustumisen arvoinen kunhan näkee vaivaa. Vähän harmittaa kun Cinnamonista on vanha 2.2 versio, mutta jos ei viimeisimpien flat-kotkotusten perässä juokse niin asiallinen perinteinen käyttöliittymä.

      • Linuks_liian_vaikea

        Vie tuo "ilosanoma" sille kuuluisalle Pihtiputaan mummolle - kaiketi hän asentaa välittömästi deputtimen tietokoneellensa....heh heh hehe.....†


      • windows_tumpelo
        Linuks_liian_vaikea kirjoitti:

        Vie tuo "ilosanoma" sille kuuluisalle Pihtiputaan mummolle - kaiketi hän asentaa välittömästi deputtimen tietokoneellensa....heh heh hehe.....†

        Aina Pihtiputaan mummo ristintumputtajan.....† asennushommissa peittoaa.


      • sekoboltsia
        Linuks_liian_vaikea kirjoitti:

        Vie tuo "ilosanoma" sille kuuluisalle Pihtiputaan mummolle - kaiketi hän asentaa välittömästi deputtimen tietokoneellensa....heh heh hehe.....†

        Päivin Debianin vielä testing -versioon että sai uudemmat paketit ja harjoiteltua asennusta. Tästä taisi tulla minun suosikkikäyttis! =)


      • Minusta Debianin asennus on hyvin yksinkertaista.

        Erittäin hyvä käyttöjärjestelmä. Se parhaita siihen hommaan kun halutaan itse muokata ja valita kaikki palikat mitä käyttää. Jotkut kun niin kovasti haluaa muokata ja säätää niin ottaa vaan sen Debianin. En ymmärrä miksi pitää hakata päätä seinään jonkun Ubuntun tai Windowsin kanssa jos kerran haluaa muokata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe