Saat sen mistä luovut

Tommy

Olen lukenut Tommy Hellstenin "Saat sen mistä luovut" puoleenväliin ja olen hämmästynyt, miten Krishnamurtimaisia oivalluksia se on täynnä. Krishnamurtikin sanoo, että ehdollistuminen on suoran kokemuksen esteenä. Näemme kaiken sellaisessa valossa kuin "tuosta pidän, tuosta en pidä, olen valkoinen tai keltainen tai punainen tai olen juutalainen, muslimi tai kristitty, esittelemme itsemme sen mukaan, mikä on ammattimme" jne. Ja lääkkeksi Tommy Hellsten mainitsee juuri saman kuin Krihnamurti: itsensä tutkistelu. Ja se on yhtä kuin mietiskely.

Mietiskely on uniikki asia. Sitä ei voi verrata muuhun. Tulla buddhalaisosastolla verrataan uskontoja ja jotkut väittävät, ettei niisssä ole eroja. Kyllä vaan on. Mietiskely on olotila, jossa ihminen on sekä täysin rento että tietoinen. Ei ole muuta olotilaa, jossa nämä kaksi olotilaa yhdistyisivät. Ei rukous ole olotila, jossa ihminen olisi totaalisen liikkumatta, kuten Krishnamurti sanoo, koko aivotoiminta on täysin hiljaa. Eli erillinen minä katoaa. Eli juuri se tapahtuu, mistä Tommy Hellsten kirjoittaa.

Tapahtuu se, mistä Hanna Pakarinen laulaa "Watch me when I become me". Meistä tulee todellisia, ilman ehdollistumia. Ja tämä erottaa juutalais-kristillisen uskonnon esim buddhalaisuudesta. Vielä huomion arvoista on, että juutalainen ja kristillinen uskonto ovat sama asia. Onhan heillä yhteinen jumala. Mitä väliä sillä on, millä mausteilla se jumala tarjotaan? Jumala on jumala. Ja väitän, että se jumala on myös sama kuin islamin jumala!

5

1310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukenut

Hiukan olen lukenut K:n kirjoja.

Ymmärtääkseni kun K mainitsee itsetutkimuksesta niin hän tarkoittaa kaiken
      tiedostamista semmoisena kun se on ja sillä ei taasen ole
      mitään tekemistä mietiskelyn kanssa.

Mietiskelystä on sen verran kokemusta että
      kerran kokeilin sitä pari minuuttia ja totesin ettei se ole minnuu varten.

Kiitos vinkistä, lainaan ko teoksen.

• braku

Mäkään en pienempänä tykänny kaljasta!mut kyll se nykyään maistuu.#=c)

• Tommy

"Kaiken tiedostaminen sellaisena kun se on" on juuri mietiskelyä. Asioiden nimeäminen on tosi problemaattista. Kun tutkit, miten Krishnamurti kuvailee mietiskelyn, huomaat, että hän tarkoittaa sitä tilaa, jossa on kuoltu kaikelle. "And therefore tremendous energy", hän sanoo. Hän päättää usein puhesarjansa kuolemisen merkityksen kuvaamiseen. Tyhjentyminen kaikesta on juuri mietiskelyä.

• Lukenut
        Tommy kirjoitti:

"Kaiken tiedostaminen sellaisena kun se on" on juuri mietiskelyä. Asioiden nimeäminen on tosi problemaattista. Kun tutkit, miten Krishnamurti kuvailee mietiskelyn, huomaat, että hän tarkoittaa sitä tilaa, jossa on kuoltu kaikelle. "And therefore tremendous energy", hän sanoo. Hän päättää usein puhesarjansa kuolemisen merkityksen kuvaamiseen. Tyhjentyminen kaikesta on juuri mietiskelyä.

"Kaiken tiedostaminen sellaisena kun se on"
        on juuri mietiskelyä.

Aivan, silloin varmaankin näin on kun tuo tila ei sisällä ajattelua.

Kun tutkit, miten Krishnamurti kuvailee mietiskelyn, huomaat, että hän tarkoittaa sitä tilaa, jossa on kuoltu kaikelle.

Näinhän se on.

Tyhjentyminen kaikesta on juuri mietiskelyä.

Niinpä, mutta ei yksilön mietiskelyä.

• jeesusteleva kiihko hihhuli...

"Saat sen mistä luovut"
      Kuulostaa vähän Jeesukselta, vaikka senhän te varmaan tiesittekin.

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. (Matt. 16, 24-25)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe