Saat sen mistä luovut

Tommy

Olen lukenut Tommy Hellstenin "Saat sen mistä luovut" puoleenväliin ja olen hämmästynyt, miten Krishnamurtimaisia oivalluksia se on täynnä. Krishnamurtikin sanoo, että ehdollistuminen on suoran kokemuksen esteenä. Näemme kaiken sellaisessa valossa kuin "tuosta pidän, tuosta en pidä, olen valkoinen tai keltainen tai punainen tai olen juutalainen, muslimi tai kristitty, esittelemme itsemme sen mukaan, mikä on ammattimme" jne. Ja lääkkeksi Tommy Hellsten mainitsee juuri saman kuin Krihnamurti: itsensä tutkistelu. Ja se on yhtä kuin mietiskely.

Mietiskely on uniikki asia. Sitä ei voi verrata muuhun. Tulla buddhalaisosastolla verrataan uskontoja ja jotkut väittävät, ettei niisssä ole eroja. Kyllä vaan on. Mietiskely on olotila, jossa ihminen on sekä täysin rento että tietoinen. Ei ole muuta olotilaa, jossa nämä kaksi olotilaa yhdistyisivät. Ei rukous ole olotila, jossa ihminen olisi totaalisen liikkumatta, kuten Krishnamurti sanoo, koko aivotoiminta on täysin hiljaa. Eli erillinen minä katoaa. Eli juuri se tapahtuu, mistä Tommy Hellsten kirjoittaa.

Tapahtuu se, mistä Hanna Pakarinen laulaa "Watch me when I become me". Meistä tulee todellisia, ilman ehdollistumia. Ja tämä erottaa juutalais-kristillisen uskonnon esim buddhalaisuudesta. Vielä huomion arvoista on, että juutalainen ja kristillinen uskonto ovat sama asia. Onhan heillä yhteinen jumala. Mitä väliä sillä on, millä mausteilla se jumala tarjotaan? Jumala on jumala. Ja väitän, että se jumala on myös sama kuin islamin jumala!

5

1278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukenut

      Hiukan olen lukenut K:n kirjoja.

      Ymmärtääkseni kun K mainitsee itsetutkimuksesta niin hän tarkoittaa kaiken
      tiedostamista semmoisena kun se on ja sillä ei taasen ole
      mitään tekemistä mietiskelyn kanssa.

      Mietiskelystä on sen verran kokemusta että
      kerran kokeilin sitä pari minuuttia ja totesin ettei se ole minnuu varten.

      Kiitos vinkistä, lainaan ko teoksen.

      • braku

        Mäkään en pienempänä tykänny kaljasta!mut kyll se nykyään maistuu.#=c)


      • Tommy

        "Kaiken tiedostaminen sellaisena kun se on" on juuri mietiskelyä. Asioiden nimeäminen on tosi problemaattista. Kun tutkit, miten Krishnamurti kuvailee mietiskelyn, huomaat, että hän tarkoittaa sitä tilaa, jossa on kuoltu kaikelle. "And therefore tremendous energy", hän sanoo. Hän päättää usein puhesarjansa kuolemisen merkityksen kuvaamiseen. Tyhjentyminen kaikesta on juuri mietiskelyä.


      • Lukenut
        Tommy kirjoitti:

        "Kaiken tiedostaminen sellaisena kun se on" on juuri mietiskelyä. Asioiden nimeäminen on tosi problemaattista. Kun tutkit, miten Krishnamurti kuvailee mietiskelyn, huomaat, että hän tarkoittaa sitä tilaa, jossa on kuoltu kaikelle. "And therefore tremendous energy", hän sanoo. Hän päättää usein puhesarjansa kuolemisen merkityksen kuvaamiseen. Tyhjentyminen kaikesta on juuri mietiskelyä.

        "Kaiken tiedostaminen sellaisena kun se on"
        on juuri mietiskelyä.

        Aivan, silloin varmaankin näin on kun tuo tila ei sisällä ajattelua.

        Kun tutkit, miten Krishnamurti kuvailee mietiskelyn, huomaat, että hän tarkoittaa sitä tilaa, jossa on kuoltu kaikelle.

        Näinhän se on.

        Tyhjentyminen kaikesta on juuri mietiskelyä.

        Niinpä, mutta ei yksilön mietiskelyä.


    • jeesusteleva kiihko hihhuli...

      "Saat sen mistä luovut"
      Kuulostaa vähän Jeesukselta, vaikka senhän te varmaan tiesittekin.

      Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. (Matt. 16, 24-25)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe