Kromosomitutkimus ja gyne.

Täysintietämätön

Olen transprosessia läpikäyvä nuori ja luin tuossa lehtiartikkelia eräästä transmiehestä. Siinä luki että joutui prosessin aikana käymään gynellä ja jossain kromosomitutkimuksessa? Mitä niissä tutkitaan ja miksi niissä pitää käydä. Olen transmies joten oletettavasti minulla on XX kromosomit. Miksi kromosomikoe pitää tehdä ja onko jotenkin niin että jollei minulla ole jotain poikkeamaa niin en saa diagnoosia? Vai tehdäänkö se täysin perusteetta? Mitä gyne oikein tutkii mikä liittyy transsukupuolisuuteen?

6

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epätavallista

      Suomessako noin oli käynyt?! Tosi outoa, ellei sitten ole jo tiedossa että tyypillä on jotain kehollista erityistä. Ei multa ainakaan tutkittu kromosomeja, eikä alapäähän koskettu ennen kuin olin nukutettuna leikkauspöydällä.

    • tutkittunaollut

      Kyllä tuo gynekologinen tutkimus mulle ainakin tehtiin 2007 hormonipolilla mutta kromosomitutkimusta ei. Gyne ainakin selvittää löytyykö jotain tavallisuudesta poikkeavaa esim. munasarjojen monirakkulaoireyhtymää, joka vaikuttaa jo kehossa muodostuvaan testosteronin määrään sitä lisäävästi ja sitä kautta määrättävän testosteronikorvaushoidon annostukseen. Kromosomitutkimus voidaan tehdä jos epäillään että niissä on jotain poikkeavaa muiden tietojen ja gynekologisen tutkimuksen perusteella. Gynekologinen tutkimushan voi paljastaa että munasarjat ja kohtu puuttuvat kokonaan ja voi löytyä piilokivekset ja henkilö voi olla intersukupuolinen. Lähetettähän tuolloin ei tarvita kohdun- ja munasarjojen poistoon.

    • luluO
      • luluO

        Peruutan edellisen!


      • EiköKaikkitietävä

        Lulu nyt ollutkaan varma asiastaan? Peruutuksestasi huolimatta teksti on edelleen näkyvissä. Jos peruutat autoa samalla tavalla, niin se tulee kalliiksi.


    • nainen0

      ei ne enää tutki kromosoomeja. Liian kallista vissiin...

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3290
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2506
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1803
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe