Paikallistasolla on annettu aina ymmärtää, että Karstulaa parempaa paikkakuntaa ei voi olla.
Tuoreen faktoihin perustuvan selvityksen mukaan kuntamme kuuluu kuitenkin vetovoimaisuudeltaan maamme heikoimpaan viidennekseen. Olemme luokassa "ynnä muita".
Tämä oli minulle järkytys. Saa nähdä, selviänkö tästä.
Viispiikkinen heti asialle selittämään tämä parhain päin.
Jään odottamaan mielenkiinnolla jo seuraavan numeron pääkirjoitusta.
Hieman sentään lohduttaa, että Kyyjärvi sijoittuu vielä paljon huonommin. Vaikka siellä on Paletti?
Karstula ei olekaan vetovoimaisin
33
576
Vastaukset
- Huuhaatakokohomma
Nämä ovat niitä tutkimuksia, joiden avulla vaikutetaan yleiseen mielipiteeseen siitä, että maalla ei kannata kenenkään asua. Kun tarkasteli niitä mittareita, millä tämäkin sepustus oli saatu aikaan, niin niillä ei ole mitään tekemistä vetovoimaisuuden kanssa. Antaisivat vaan ihmisten asua siellä missä he viihtyvät ja ovat onnellisia. Tosin siitäkin tehtiin tutkimus että missä asuu onnellismmat ihmiset. Höpö höpö
- Ottiatuota
Kirjoituksestasi päätellen et ymmärtänyt mittareista "höykäsen pöläystä".
Totta kai jokainen saa ja osaa valita asuinpaikkansa vapaasti.
Yritysten sijoittumiselle tutkimuksen vetovoimatekijöillä on suuri merkitys.
Tosin Karstulaan on ulkopuolelta muuttanut merkittävä yritys viimeksi vuonna 1975, Mikromilli Oy. Senkin ratkaisi omistajien karstulalähtöisyys, ei kunnan houkuttavuus.
Seuraavaa yrityssijoittumista odotellessa... - Korpeensyntynyt
Kyllähän siellä on hyvä asua jos on sinne korpeen syntynyt siellä ikänsä asunut eikä sieltä syystä tai toisesta pääse muuttamaan pois ,niin pitää hokea että on hyvä asua kun ei tiedä mitään paremmasta ja mitä muualla on.
Päiväkäynti Jyväskylässä ei vielä anna mitään tietoa.
- Hevonhömppää
Eiköhän jokainen tiedä yksilötasolla missä on paras paikka kenellekin asua.Ei siinä mitään tutkimuksia tarvita.
- tossuperäläinen
Nyt kannattaa muuttaa Kyyjärvelle.
- Selitys
Karstulassa yhdistyvät hämäläisyyden, pohjalaisuuden ja savolaisuuden huonot puolet.
- Karstus
Ja Venäläisten "maatuskojen keenit" vielä lisäksi.
- azizs
Monikulttuurisuuden geenejä tarvittaisiin esim etitrealaisten ja somalien. Geeniperimä muuttuu paremmaksi tuolloin
- hususomali
Husu husseinkin oli sitä mieltä että tänne mahtuisi pari miljoonaa pakolaista maaseuduille
- pitkätyöhistoriavähäeläk
Kyllä tänne mahtuisi varmaan nuo pari miljoonaa,mutta kuka ne elättäisi. Suomi on köyhä ja karumaa,täällä on hyvin arktiset olot puolivuotta lunta routaa ja pakkasta .Meitä on täällä vähän yli 5 milj asukasta , joista osalla tulot on vain 700-800 eu kuussa.nyt on jo liikaa maahanmuuttajia.
- tottuus
pitkätyöhistoriavähäeläk kirjoitti:
Kyllä tänne mahtuisi varmaan nuo pari miljoonaa,mutta kuka ne elättäisi. Suomi on köyhä ja karumaa,täällä on hyvin arktiset olot puolivuotta lunta routaa ja pakkasta .Meitä on täällä vähän yli 5 milj asukasta , joista osalla tulot on vain 700-800 eu kuussa.nyt on jo liikaa maahanmuuttajia.
Karstula on Suomen huippua tukiaisten käytössä.
Yrityksistä suuri osa elää tukiaisten avulla.
Kunta pussinperäkuntana saa korkeimmat tuet joka hommaan.
Ja tässä ei vielä puhuttu maataloudesta mitään.
Vetovoimaisuus on vain hoettava mantra, jolla peitetään ongelmia.
Uudelle torille esitänkin hankittavaksi Aimo Tukiaisen patsaan.
- maalataansilta
Se "ihana yhteisöllisyyden tunne", tätä muistetaan hokea.
Oikeammin on kyse sisäänpäin lämpiävyydestä ja vieraskaunasta.
Naapureita kuitenkin kadehditaan ja jopa kiusataan. Kuitataan vittuilu ja kiusaaminen ns. "huumorina".
Hevoskärryaikana saattoi vielä toimia, mutta ei enää.- Sillaltapois
Just' näin ,olen samaa mieltä
- Realismia
Ja muilla paikkakunnilla ei naapurikateutta tunneta?
- näino
Ei.
- youknowwhoo
P.P <3
- tyrmä2016
eihän siel oo mitään. 24vuotta siel asuin. mun elämä yhtä helvettiä sielä! sossut hyppii silmille.ne ei anna rauhaa lapsiperheisiin. ihmiset kattoo päästä varpaisiin vastaan tulioita.mene saarijärvelle taikka jyväskylään ostoksille koska karstulasta et saa.karstula kohta samanlainen ku pylkönmäki :D ei minua saa kyl takas muuttamaan.. paljon enemmän nautin nykyisellä asuin kunnallani.
- thhhi
Miten sää niin julmetun pitkään siellä pystyit olemaan?
- Tuntiliikaa
Samaa ihmettelen minäkin?????????
- TurhaaValitusta
Sossu ei kyllä umpimähkäisesti puutu perheiden asioihin.Ei niillä ole aikaa sellaiseen.En minä ainakaan tunne yhtään perhettä täällä,että sossun kanssa olisi ollut jotain ongelmia.Päinvastoin,tärkeää apua antavat sitä tarvitseville.Tosin kaikki eivät tietenkään ymmärrä sitä tarvitsevansa.
- sossutäti
TurhaaValitusta kirjoitti:
Sossu ei kyllä umpimähkäisesti puutu perheiden asioihin.Ei niillä ole aikaa sellaiseen.En minä ainakaan tunne yhtään perhettä täällä,että sossun kanssa olisi ollut jotain ongelmia.Päinvastoin,tärkeää apua antavat sitä tarvitseville.Tosin kaikki eivät tietenkään ymmärrä sitä tarvitsevansa.
Jaa ei?
http://www.adressit.com/1406 - Paljonsanomista
Eipä ole nim.Turhaa Valitusta,mitään tietoa sossun toiminnasta ja taidat kuulua niihin hyväosaisiin joiden tuttavapiiriin ei vähäosaiset kuulu tai sitten itse sossun täti.
- sksiwuuiqw
Sote viimeistelee homman.
Mihinkähän ne kaikki tyhjenevät kiinteistöt työnnetään?
Valtio ei ota, ottaisikohan kehitysyhtiö? - vesipää
Taitaa ainakin puolet Karstusista olla sukulaisia keskenään...
- kumpäää
Siehä sen tiiät
- uuuuhuuhuhu
Jos ei uskalla lähteä niin ei tiiä edes paremmasta mitään.Karstuset ovat vähän jäljestä kaikesta.Menkää käymään enempi muuallakin kuin keskustassa.
- Lgjj
Ja mielellään muuallakin kuin Jyväskylän keskustassa, Tuurista tai Alajärvestä puhumattakaan.
- kivaaonollut
Kyllä näin asiat on, pidin paljon hervannasta ja itäkeskuksesta. Ajattelin myös harkita muuttoa ruotsiin tai ranskaan missä muuttoliike on ollut vilkasta. Mukavia paikkoja ja ihmiset olleet avoimia.
- salamaleikum
Ja kissanpaskat ,Karstula on niin typerä paikkakunta kuin vain voi olla .
Täällä on nuo kunnan virastot niin sisäänlämpieviä ja henkilöstö sen mukaista ,tekninen toimisto sun muut.- nättinäs
Porstua
- Ne2016
Joo onneks pääsi Karstulasta pois!siellä 18 vuotta asuneena voin sanoa että huonointa aikaa elämässä.ei mitään tulevaisuutta ja elämää yleensäkään. .sellaisille sopii jotka tykkää kytätä toisten elämää.
- porstuasta
Onhan siellä vaikka mitä aktiviteettia
- Rgkhijioitr
Siltä se varmaan tuntuu jos ei tiedä paremmasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883