Paritalon järkevyyys?

harkinnuttätäkin

Jos ei ole tuttu naapuri, niin mikä järkevyys on paritalossa? Rakennuttajalla,myyjällä, ostajalla??

13

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ParitalolleEI

      Rakennuttajalla se, että pystyy rakentamaan yhden seinän vähemmän kuin omakotitaloon ja saa silti kaksi asuntoa. Myyjälle se hyöty että pääse eroon asunnosta. Ostajalle ei todellakaan mitään järkeä, ellei ole narsisti joka manipuloi naapurin maksamaan mahdolliset yhteiskulut kokonaan.

    • vaihtoehtojaon

      Paritalossa ei ole aina vain kaksi omistajaa. On olemassa myös paritaloyhtiöitä, joissa on esimerkiksi 10 asuntoa (eli 5 talokokonaisuutta). Toimii käytännössä samalla tavalla kuin vaikka rivitaloyhtiössä jne - mielestäni ihanteellinen, koska ei ole naapuri kuin yhden seinän takana, mutta silti on asunto-osakeyhtiön "turva".

      • yklöp

        Nuo taitaa olla niin pieniä pihoineen että olisko rv aivan sama?


      • parits
        yklöp kirjoitti:

        Nuo taitaa olla niin pieniä pihoineen että olisko rv aivan sama?

        No rv olisi joo sama. Ainoa ero, että ei ole molemmilla puolilla seinää naapuria, vaan vain toisella puolella (ellei tietenkin rivarissa ole päätyasunto).


      • jakkekiva

        Silloin kun alettiin rakentaa paritaloja niissä oli hyvät pihat molemmilla, tai jos nyttemminkin rakennetaan 1000m2 tontille siitä puolet jää toiselle, sen mitä talo vie vielä siitä, jos näin on sovittu onhan sekin pieni piha verrattuna ok pihaan, mutta suurempi piha kuin RT, olisiko tuo sitä hyötyä???


      • astetta_fiksumpi

        > Paritalossa ei ole aina vain kaksi omistajaa.

        Kyllä on. Taloyhtiö on aivan eri juttu kuin parittelutalo, jossa ollaan naimisissa naapurin kanssa. Haluttin tai ei.

        Joo, taloyhtiö voi kyllä koostua paritaloista. Tai rivitaloista. Tavallaanhan ne on silloin rivitaloja, joissa on vain 2 päätyhuoneistoa. Mutta. Voi taloyhtiö koostua myös erillistaloista. Jopa niin, että joka taloon on oma käynti kadulta = äkkivilkaisulla näyttävät OK-taloilta. Mutta kuitenkin ao eli on huoltoyhtiöt yms. tukena, yhteinen jätekatos (säästää tilaa tontilla).


    • grynderille_rahakas

      Järkevyys on ainoastaan grynderillä.
      - yhdelle tontille sopii 2 asuntoa
      - pienemmillä asunnoilla enemmän kysyntää -> parempi neliöhinta

      Eli saadaan esim. 2x100 m²x2500 €/m² = 500 000 € sen sijaan että rakennettaisiin 1x 200 m² x 2000 €/m² = 400 000 €. Vaikka toinen keittiö, toinen kph ym. vähän lisääkin rakentamiskustannuksia, niin kyllä tästä paljon enemmän käteen jää.

      Paritalo on asumismuodoista huonoin mahdollinen vaihtoehto. Sehän on fyysisesti kuin rivitalon pääty, mutta tukena ei ole ammatti-isännöitsijää eikä huoltoliikettä, kuten rivi- tai kerrostaloissa. Tekniikkakin on vähän miten on, esim. päävesimittari on yleensä jommassa kummassa asunnossa.

      Joo, ja on kyllä ollut niitäkin hulluja, jotka ovat rakennuttaneet paritalon tutun naapurin kanssa. Vaan ei sitä onnea & avoa ikuisesti kestä. Esim. naapurille voi tulla avioero -> kämppä myyntiin.... eli aina on riski, että naapuriksi osuu joku puoli/täyshullu, juoppo tai rahaton. Osuuhan näitä rivi- ja kerrostaloihinkin, mutta niissä yksittäinen hullu voidaan äänestää kumoon. Paritalossa on aina "äänet tasan" eli olet käytännössä naimisissa naapurisi kanssa!

      Kovin kivaa ei ole sekään, kun naapuri lähtee pariksi vuodeksi ulkomaankomennukselle. Toinen asukas "pääsee" yksin hoitamaan kaiken. Itse olen taannoin asunut 4 huoneiston (2 paritaloa) taloyhtiössä, jossa oli lähes jatkuvasti 1-2 asuntoa tyhjänä (yhden huoneiston asukkaat paikalla vain muutaman viikon/vuosi) = aikalailla sama kuin yksin paritalossa. Tuolloin rupesi jo oikeasti olemaan riesaa koko yhtiön pitämisestä asutun näköisenä (pihapuskat & nurmikot, talvella lumityöt).

      Jengi kuvittelee, että kunnossapito hoituu, kun "jokainen hoitaa omansa". Vaan miten on, kun vesikatto pitäisi kunnostaa... ja naapuri onkin sitä mieltä, ettei ennenkään ole tarvinnut? "Oma tupa, oma lupa" periaatetta noudatettaessa saattaa myös tulla näitä "otinpa myös etupihan omaan käyttööni kun tarvitsin kolmannen pysäköintipaikan" yms. kivaa.

      Entä kuka maksaa vaikkapa painuneen viemärin tai salaojien korjaukset? Ainoastaan se onneton, jonka puolella nämä sattuivat olemaan?

      Lumityötkin... kokemusta on naapurista, joka mielenosoituksellisesti teki lumityöt la & su aamuilla jo klo 8, jos lunta oli satanut 1-2 cm. Piti näyttää, että MINÄ sentään teen jotain... vaan kun tulikin 10 cm raskasta nuoskalunta, naapuri ei nenäänsä ulos pistänyt ennen kuin piha oli siivottu. Sama juttu lumiauran tekemän vallin kanssa.

    • auttakee

      No voi hel..ti jos näitä lukee en uskalla ostaa/rakennuttaa paritaloa:(

      No millainen ratkaisu sopisi minulle, tässä vaatimukseni: 4H(3m)(vähintään) Asunnossa pitäisi olla oma pieni piha, vähän rauhaa, autoa/mp:tä pitäisi pystyä huoltaa(takki). Omakotitalot maksavat ja vanhaan taloon en enään ikinä muuta eikä maalle (lasten koulut) rivareissa ei taida olla ihan tälläistä mahdollisuutta

      • BobBuilder

        Vanhempani asuvat paritalossa ja olen itse paritaloja rakennuttanut.

        Vanhemmilleni paritalo oli tontin hankinnan ja rakennustyön teettämisen vuoksi hyvä vaihtoehto. He rakensivat talonpuolikkaan 70 -luvulla niin, että naapurin kanssa ei ole mitään muuta yhteistä kuin 3 metrin pätkä seinää. Piha on tehty niin, että on yks hailee tekeekö naapuri lumityöt vai ei. Ei ole ollut ongelmia.

        Itse rakennutan paritaloja sen vuoksi, että talotekniikka vaatii suuria pinta-aloja. Esimerkiksi 150m2 omakotitaloon ei maalämpöpumppua kannata asentaa. 400 m2 paritalo on jo ihan toinen juttu. Öljylämmituksen tekisin aina erillisenä. Maalämmössä käyttökustannukset ovat sen verran pienempiä, että laskut tulevat jaettua sovussa.

        Iso piha on kaksipiippuinen juttu. Harvoin näkee kunnolla hoidettuja suuria pihoja. Jos on työssä käytävä, niin en yleensä edes ehdota hankalaa puutarhapihaa, vaan betonikiviä. Eläkeläiset ovat sitten eri asia.

        Paritalo on ihan hyvä ratkaisu. Huonoja naapureita on kaikisssa asumismuodoissa. Se on sitten ihan tuurista, ei talosta, kiinni kuka naapurissa asuu.


    • harkinnutPT

      Joo PIENI, mutta halutessaan pihaan voisi laittaa Tynnyrisaunan,paljun yms tuollaista sen verran täytyisi olla kokoa.

      Tuo meteli on aina sellainen asia mitä en kestä esim.nukkumaan mentäessä,lasta nukuttaessa tämän tyylisissä. Soveltuuko tälläiset ehdot Paritaloon..

      Tässä mielessä jos on vain kaksi asuntoa niin varmaan tuo hallintasopimus olisi paras ja jos haluaa omanlaisensa paritalon täytyy itse rakennuttaa Tälläinen?

    • harkinnutPT

      Onko Paritalo Rivitalon ja Omakotitalon välistä oleva muoto?. Ja onko järkevintä olla hallintasopimus, kun on kyseessä vain kaksi asuntoa? Paljonko mahdollisesti maksaa tuollaisen teettäminen n.85-100m2 per asunto? Huisia eroja on ainakin uusien hinnoissa jos katselee etuovi.com ilmoituksia, tietysti täytyy ottaa tontin hinta huomioon, vaikka vuokratontille joku tehdä..sillai ei sitäkään voi verrata, mutta lähinnä rakennuskustannukset.

    • onkojärkeä

      Vähän joka keskustelussa jossa kysellään PT aletaan jossain vaiheessa kyseenalaistamaan tätä asumismuotoa, tietty S24 vielä enemmän..,
      Itse asun vanhassa OKtalossa ja haluaisin vähän helpompaa asumista, mutta voisi olla hieman enemmän nurkkaa kuin Rivitalossa, täten olen vähän miettinyt PT mutta,mutta

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe