Lapsuus neljässä eri maassa; Muiden kokemuksia?

Hydins

Hei,
olen nyt alkanut kiinnostumaan kuinka paljon on ihmisiä, joilla on ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla.
Muutin suomeen täyttäessäni juuri 12 vuotta. Edellinen kotini oli Amerikassa, jossa kävin koko ala-asteen, eli vajaa kuusi vuotta tuli siellä elettyä, enkä olisi lähtenyt pois jos olisin voinut päättää. Ennen jenkkiaikaa asuime Saudi-Arabiassa (jossa olen siis syntynyt) ja Itä-Vallassa. Perheeni on kuitenkin täysin suomalainen (tai siis sukuni, olen ainoa lapsi) ja joka kesä kävimme suomessa mökillämme ja sukulaisilla. Kielitaito minulla kehittyi todella hyväksi, kun opin kaksi vuotiaana puhumaan täysin sekä englantia että suomea. Tajusin myöhemmin että opin kielet todella nopeasti, joten opiskelin saksan kielenkin, olimmehan me asuneet "saksan"kielisessä maassa. Joo Itä-vallan saksa on täysin eri eikä Mühlviertel aksenttia voita mikään, mutta saksan kuitenkin opiskelin ja pärjään silläkin hyvin.
Kaikissa näissä maissa on ollut täyssin erilaiset kulttuurit, ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä omista kokemuksistaan.
**Kuinka olette oppineet sopeutumaan eri kulttuureihin? Mitkä ovat suosikki maitanne ja miksi?**
Välttämättä minua ei kiinnosta kokemukset kuten "joo, olin vuoden jenkeis vaihos, oli sairaan kivaa...", koska totta puhuen se ei ole mitenkään samanlaista kuin se että asuu koko hela lapsuutensa ulkomailla.

3

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hefti-og-begeistret

Moi. Mulla kolme maata: syntynyt Suomessa, 4-vuotiaana muutettiin Tanskaan ja kun olin kyllä jo 12 kun Norjaan. Kielitaitoa mulla on suomi, norja ja tanska (jotka aika saman laisia) englanti, ruotsia osaan auttavasti, sekä saksaa.
      Mun mielestä me jotka ollaan ulkomailla asuttu ja tavattu erilaisia ihmisiä, ollaan paljon avoimempia ja ennakkoluulottomampia. Mun parhaista kavereissa on yksi jonka kanssa käytiin jo peruskoulua zambialainen. Sitten on yksi suomalainen, hollantilainen, Australiasta ja tietysti näitä norskeja kun täällä asutaan.
      Mua ihmetyttää ja hävettääkin kun suomalaiset on niin kovin ennakkoluuloisia ja kömpelöitä ihmisten kanssa. Pitäis enemmän aueta maailmaan, ei täällä kukaan pure ei tarvitse pelätä!
      Me matkustellaan paljon sellaisissakin maissa jossa turismia niin ei ole kovasti, Romaniassa ja Albaniassa on käyty mm. Ja maailmankuva avartuu ja laajenee kun näkee muutakin kun sen oman ulkovessan nurkan siellä perähikiällä.

• erwerwerwer

Kansainvälisyys saapuu pohjoiseenkin, mutta hitaasti. Ikävää että uutisista näkee maahanmuttovastaisuutta.

• kynä56

suomi on pieni maa niin kirjoitustasi saattaa joku tunnistaa kun kerrot elämästäsi, jos et tahdo sitä kertoa

pohjoinen on rasisti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      466
      3664
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2726
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      2114
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      443
      1988
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1344
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1251
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1108
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1025
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1008
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    Aihe