Lapsuus neljässä eri maassa; Muiden kokemuksia?

Hydins

Hei,
olen nyt alkanut kiinnostumaan kuinka paljon on ihmisiä, joilla on ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla.
Muutin suomeen täyttäessäni juuri 12 vuotta. Edellinen kotini oli Amerikassa, jossa kävin koko ala-asteen, eli vajaa kuusi vuotta tuli siellä elettyä, enkä olisi lähtenyt pois jos olisin voinut päättää. Ennen jenkkiaikaa asuime Saudi-Arabiassa (jossa olen siis syntynyt) ja Itä-Vallassa. Perheeni on kuitenkin täysin suomalainen (tai siis sukuni, olen ainoa lapsi) ja joka kesä kävimme suomessa mökillämme ja sukulaisilla. Kielitaito minulla kehittyi todella hyväksi, kun opin kaksi vuotiaana puhumaan täysin sekä englantia että suomea. Tajusin myöhemmin että opin kielet todella nopeasti, joten opiskelin saksan kielenkin, olimmehan me asuneet "saksan"kielisessä maassa. Joo Itä-vallan saksa on täysin eri eikä Mühlviertel aksenttia voita mikään, mutta saksan kuitenkin opiskelin ja pärjään silläkin hyvin.
Kaikissa näissä maissa on ollut täyssin erilaiset kulttuurit, ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä omista kokemuksistaan.
**Kuinka olette oppineet sopeutumaan eri kulttuureihin? Mitkä ovat suosikki maitanne ja miksi?**
Välttämättä minua ei kiinnosta kokemukset kuten "joo, olin vuoden jenkeis vaihos, oli sairaan kivaa...", koska totta puhuen se ei ole mitenkään samanlaista kuin se että asuu koko hela lapsuutensa ulkomailla.

3

565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hefti-og-begeistret

Moi. Mulla kolme maata: syntynyt Suomessa, 4-vuotiaana muutettiin Tanskaan ja kun olin kyllä jo 12 kun Norjaan. Kielitaitoa mulla on suomi, norja ja tanska (jotka aika saman laisia) englanti, ruotsia osaan auttavasti, sekä saksaa.
      Mun mielestä me jotka ollaan ulkomailla asuttu ja tavattu erilaisia ihmisiä, ollaan paljon avoimempia ja ennakkoluulottomampia. Mun parhaista kavereissa on yksi jonka kanssa käytiin jo peruskoulua zambialainen. Sitten on yksi suomalainen, hollantilainen, Australiasta ja tietysti näitä norskeja kun täällä asutaan.
      Mua ihmetyttää ja hävettääkin kun suomalaiset on niin kovin ennakkoluuloisia ja kömpelöitä ihmisten kanssa. Pitäis enemmän aueta maailmaan, ei täällä kukaan pure ei tarvitse pelätä!
      Me matkustellaan paljon sellaisissakin maissa jossa turismia niin ei ole kovasti, Romaniassa ja Albaniassa on käyty mm. Ja maailmankuva avartuu ja laajenee kun näkee muutakin kun sen oman ulkovessan nurkan siellä perähikiällä.

• erwerwerwer

Kansainvälisyys saapuu pohjoiseenkin, mutta hitaasti. Ikävää että uutisista näkee maahanmuttovastaisuutta.

• kynä56

suomi on pieni maa niin kirjoitustasi saattaa joku tunnistaa kun kerrot elämästäsi, jos et tahdo sitä kertoa

pohjoinen on rasisti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe