Jossakin oli ohje kehyslistan maalaamisesta

Listaaonkyllä

Koetin löytää sen ketjun jossa oli kerrottu hyviä niksejä kotikehystäjille. Mm. kehyslistan käsittely eli maalaus oli neuvottu. Nyt en löytänyt sitä. Osaako joku neuvoa millä maalilla ja miten se meni?

3

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkgjfsy

      Itte maalannut sprei maaleilla , sekä suti maaleilla ja kehuja on tullut, värit joko oman maun mukaan tai varmanpäälle kultamaaleilla !

    • bouguereau

      Ensiksi varmaa kannattaa lakata sellakkalla kehys, ettei maali imeydy liikaa.

      Itse on tilannut kullattuna ja kasattuna kehykseni. Ja sen jälkeen laittanut ihan ivory black, titan. white, green earth öljyväri mössön päälle patinaksi. Jonka olen melkein kokonaan pyyhkinyt pois päältä rätillä

    • Tässäpä-taas-ohjetta

      Tässä yksi ohje:
      - hanki virheetöntä listaa vaikka puutavaraliikkeestä (ei oksia, janhusta, tervasta tms.).
      - hanki 50x100 mm. höylätty, 2-3 m- pituinen lankku tai kertopuupalkki 36x66 (itselläni on kaksi 1,5 m. pituista 39x66 mm kertopuuta ja on tosi hyvä)
      - hanki puolihimmeää Helmi -kalustemaalia, jonka tietysti sävytät haluamaasi sävyyn (Helmi tasoittuu hyvin itsestään)
      - hanki sekoiteharjaksinen sivellin jonka leveys on vähintää 50 mm. (kaupassa tietävät mikä on sekoiteharjaksinen)
      - poraa siihen lankun/kertopuun leveämpään sivuun 3-4 n. 20 mm syvää reikää suoraan riviin, tasavälein välein, 4 mm terällä.
      - ota reikien määrän verran 75 mm:n pit. nauloja ja poista näistä kannat
      - viilaa naulat teräviksi sieltä terävämmästä päästä
      - paina naulat lankussa oleviin reikiin liiman kanssa (älä lyö vasaralla vaan käytä suojana esim. laudanpätkää ja varmista että naulat ovat samalla korkeudella lankun pinnasta eli muodostavat suoran korkeuslinjan)
      - hio hankkimasi lista n. 200 hiomapaperilla kertaalleen (Mirkan Abranet on hyvä)
      - aseta lista naularivin päälle maalattava pinta ylös päin ja lyö rima kiinni nauloihin. Yksi napakka lyönti jokaisen naulan kohdalla - kämmensyrjällä, käsi nyrkkiin puristettuna
      - kostuta lista siten, että se on kostea, mutta ei märkä
      - maalaa ohuesti, tasaisesti vetäen (puu jää selkeästi näkyviin)
      - anna kuivua
      - kostuta lista ja maalaa ohuesti
      - anna kuivua
      - maalaa normaalivahvuinen kerros ja kostuta maalattua pintaa välittömästi vaikkapa suihkepullolla. Älä "läträä", ihan ohut sumukerros riittää.
      - vedä siveltimellä listaa päästä - päähän molempiin suuntiin 2-3 kertaa. ÄLÄ TEE EDESTAKAISIA LYHYITÄ VETOJA VAAN PIIIIITKIÄ, KESKEYTYMÄTTÖMIÄ, RAUHALLISIA VETOJA PÄÄSTÄ - PÄÄHÄN. Odota minuutti tai pari ja katso tasoittuuko maalipinta - pitäisi tasoittua. Jos ei tasoitu niin sumuta vielä hiukan vettä ja tee tasoitusvedot uudelleen. Tee tämä ennen kuin maali alkaa kuivua. Se tapahtuu joskus ihan muutamassa minuutissa.
      - anna listan kuivua (ja ylläty, koska se on todella hieno)

      Jos haluat listaan korostusraitoja niin suojaa maalaamasi alue maal.teipillä ja maalaa haluamasi väri 3-4 kertaan edellä olevan ohjeen mukaisesti.
      Voi olla, ettet onnistua aina varsinkaan aluksi, mutta harjoitus tekee metsurin tai jotain sellaista, tässäkin asiassa.
      Itse en ole ostanut viime vuosina valmiita listoja juuri lainkaan ja varastossa oleviakin olen alkanut hioskella ja maalailla uusiksi.
      Kun tekee itse listat niin saa haluamansa. Rak.tarv.liikkeissä olevia listoja voi liimailla yhteen ja niistä saa varsin hienoja profiileita.
      Liimauksen ajaksi listat voi naulata yhteen, mutta nauloja ei saa lyödä pohjaan asti, koska ne pitää poistaa kun liima on kuivunut. Muuten voi tulla ikävä teräyllätys listoja leikatessa.
      Naulat kannattaa lyödä valmiiksi toiseen listaan niin, ettei sitten ole muuta kuin losauttaa kohdalleen asetellut listat yhteen yhdellä hyvin suunnatulla lyönnillä. Puristimiakin saa käyttää jos kenellä on siihen tarvetta.
      Ylimääräinen, saumoista tursuva liima pyyhitään pois märällä rätillä välittömästi, ennen kuin se ennättää kuivua.
      Listan katkaisuun suosittelen käsikäyttöistä jiirisahaa, vaikkapa Nobex Promania (minulla on Proman ja Axcaliber - trimmeri) tai Nobex Championia, tiheällä terällä. On meinaan aika siisti jälki. Noita myy mm. JE -nettiverstas ja muutama muu. Sieltä saa myös vannepuristimen. Ihan yksikertainen riittää ja niitä myy useampikin paikka. V -nauloja ostin muistaakseni Minoalta.
      Suosittelen tietenkin harjoittelemaan maalausta ensin jollakin vähempiarvoisella puukalikalla.
      Ai niin. Muistathan suojata sen maalauspaikan. Kuivuttuaan Helmi -maali pysyy oikein hyvin esim. pöydän pinnassa. Olen kokeillut:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe