Miksi oikeasti kannattaa kiroilla

expimot

Minua nimiteltiin kiroilijaksi kun jossain kommentissa käytin sanaa "vituttaa". Minä en ole pitänyt sitä varsinaisena kiroiluna, pikemminkin puhekieleen kuuluvana ilmaisuna.

Luettuani linkin takaa löytyvän artikkelin, niin tulin toisiin aatoksiin; ehkäpä minä kuitenkin kiroilin.

Jutussa kerrotaan seitsemän syytä, miksi kannattaa kiroilla työpaikalla. Uskon että samat hyödyt on saavutettavissa muuallakin kuin töissä.

Tässä pari lueteltua seikkaa:
-Kiroilu on merkki hyvästä sanavarastosta
(Kyllä. En tosin osannut yhdistää asiaa kiroiluun)

-Kiroilu vahvistaa ystävyyttä
(Totta. Tunsin heti v-sanaa käytettyäni ilmapiirin lämpenevän minua kohtaan.)

Artikkelin lopuksi kuitenkin todetaan:
"Silti kannattaa muistaa, että kiroilua pidetään sopimattomana monessa paikassa ja monissa tilanteissa."

Joten voihan se kuitenkin loppujen lopuksi olla, että tämä 60 on sittenkin sopimaton paikka kiroilulleni. Jotkut saattavat kokea sen rikkovan palstan sivistynyttä ja ystävällistä ilmapiiriä.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/seitseman-syyta--miksi-kannattaa-kiroilla-tyopaikalla/MFJjsW8v?ref=iltalehti:6c00&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.19545976.1131426919.1465321329

75

686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuriika

Ei kiroilua tarvitse viljellä fiksun ja hyvän ihmisen. Ei anna kovin mielenkiintoista mielikuvaa, jos joku julkkishenkilö, poliitikko latelee v***tä, ärräpäitä kuulijoiden ja katsojien edessä.
      Eilen olin ystäväni kanssa kaupungilla. Siihen tuli ystävälleni tuttu henkilö ja taisi jotenkin tietää minutkin, kun lausuessaan sanan paska pyysi anteeksi ja soi, että sinähän et käytä näin rumaa kieltä ja et kiroile. No vastasin, että kyllä minulta tuollainen sana voi päästä, mutta sarvipään nimiä en toistele.

• vaaratonta

Kiroilu purkaa kätevästi paineen!

• Hyvähuonomummi

Viittaan Kauppalehden uutisen kohtaan 5, jonka mukaan kiroilu on merkki hyvästä sanavarastosta. Eikä ainoastaan ole merkki olemassa olevasta sanavarastosta vaan on myöskin omiaan kehittämään lapsen verbaalista kompetenssia ikäkauteen nähden huikealle tasolle.

Voi kuinka ylpeä olenkaan lapsenlapsestani, joka rikkoakseen kiroilusakkoa (joka nähtävästi asetettiin minua silmällä pitäen) kehitteli kiroilunkiertämisen suorastaan taiteeksi!

• TannaB

Eli kiroilua ei pidä hyväksyä, koska juuri se kasvattaa lapsen kielivarastoa ja mielikuvitusta.

• Kiroileminen on minun mielestäni taas aivan päinvastoin kuin sanotaan osoitus köyhästä ja kehittymättömästä sanavarastosta: samoin kuin pikkulapsi puree toista lasta tai aikuista siksi koska siltä puuttuu sanoja ilmaisemaan mitä haluaa katsn kiroilemisen olevan samanlaista kommunikaatiokyvyttömyyttä mutta aikuisten ja etenkin nuorten keskuudessa.
      Arkioloissa ja tutussa seurassa kiroilen itsekin, mutta katson kiroilun kuuluvan alatyyliin ja sopimattomaksi käyttäytymikeksi työpaikolla ja julkisuudessa.
      (Kommunikaatiohäikkää meillä esiintyy muutenkin riittävän usein kun puhumme useimmiten kolmea kieltä rinnakkain ja joskus todellakin turhautuminen kun ei löydä oikeita sanoja purkautuu ulos kiroiluna :))

• Hyvähuonomummi

Kiroilussa ei sinänsä ole mitään mielenkiintoista. Tämäkin ketju on aloitettu kiroiluun puuttumisen johdosta.

Kuinka puuttuisit tehokkaimmin tuohon kommunikaatiokyvyttömän lapsen puremisella itsensä ilmaisemiseen? Tuskin siinä mikään huumori tai luovuus toimii?

• Hyvähuonomummi

Kiroileminen on lisäksi hyvin kulttuurisidonnaista. Minulle se on näin: Kiroileminen on Jumalan, Jeesuksen tai Pyhän Hengen nimen turhaan lausumista tai Saatanan kutsumista.

( 2. Moos. 20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.)

Tämänköhän takia meillä päin sanotaan vaikkapa: "Voi Ristuksen iijäisyys!" "Voihan ristikunta!" "Siunaa Kiesus Maaria!" "Piruako täällä teet?" "Perkelettäkö varten tänne tulit?" "Mihin helevettiin mie tuota tarviin?"

Eli ei turhaan mittään! Voimasanat (arki-ilmaisun tehostamiseksi) ovat sitten asia erikseen ...

• jepuli.s

Tyttären poika ei kiroillut koskaan kuulteni, kotonaan ei kiroilleet ainakaan lapsen kuulleen.
      Paitsi yksi poikkeus oli, sai minut nauramaan ollessani lapsenlikkana.
      Poika korjasi leikkiautoa, höristin korviani, mitä ihmettä nyt. Poika lasketteli ärräpäitä oikein lahjakkaasti, oli seurannut isänsä autoremonttia ja ajatteli tämän kuuluvan asiaan siinä tilanteessa.

• de-meter

Kirosanoissa on voimaa. Kai niitä käytetään antamaan puheelle painoa, siis siellä missä niitä on soveliasta käyttää, esim kotona tai tuttujen kesken.
      Paljon käytettynä ne kyllä menettävät voimansa ja silloin ne saattavat ärsyttää, etenkin jos kiroilijalta puuttuu tilannetaju. Tuo aloittajan mainitseman yleissana "vittu" on sekin mielestäni jo menettänyt painoarvoaan. Tietysti se voi viestittää myös käyttäjän rentoa asennetta tärkeilyn ja pönöttämisen vastakohtana.
      En osaa sanoa kannattaako kiroilla..)) Ehkä. Ainakin se kertoo, että olen tosissani.

• expimot

"Tietysti se voi viestittää myös käyttäjän rentoa asennetta tärkeilyn ja pönöttämisen vastakohtana."

Kirosanojen viljely puheessa on vastenmielistä kuunneltavaa, mutta toisaalta tuohtuminen jostain satunnaisesta voimasanasta on mielestäni juuri sitä tärkeilyä tai pönöttämistä. ...tai tekopyhyyttä.

• de-meter
        expimot kirjoitti:

"Tietysti se voi viestittää myös käyttäjän rentoa asennetta tärkeilyn ja pönöttämisen vastakohtana."

Kirosanojen viljely puheessa on vastenmielistä kuunneltavaa, mutta toisaalta tuohtuminen jostain satunnaisesta voimasanasta on mielestäni juuri sitä tärkeilyä tai pönöttämistä. ...tai tekopyhyyttä.

Aivan. Mitäpä sitä ketään mestaroimaan, jos tarpeeseen kiroilee..))

• Mistäoikeinoletperäisin-

Tavalliset kirosanat ovat raikkaita ja rohkeita, sanoisin oikeita, verrattuna tuohon v-"kiroiluusi"!
      ( jota vain luuserit käyttävät.)

Mistä oikein olet kotoisin ja peräisin, jos se on "normaalia" puhekieltäsi?

• expimot

Nyt kun otit puheeksi, niin pönötyksen puutteeni saattaa olla peräisin jo lapsuusajoilta. Äitini, jonka lähimuisti alkaa olla jo melko hatara, muisti hiljattain tapauksen taaperoajoiltani. Kauniin kesän ensimmäisenä sadepäivänä olin allapäin katsonut ikkunasta ja huokaissut: "voi saatana kun aina sataa".

Siitä se alamäki on varmaan alkanut.

Puolustuksekseni haluan kuitenkin sanoa, että käytän vain v-sanaa ja sitäkin yleensä vain silloin jos satutan itseäni kipeästi tai joku tulee kolmion takaa eteen.

En osaa käyttää ollenkaan niitä raikkaita ja rohkeita (eikö sellainen tv-sarjakin ole olemassa?) voimasanoja.

• Äitiäsikö-ikävöit

Onko sulla äitiä ikävä, kun hänen elimensä pilkkanimeä toistelet?

• siilimuori3

Kirosana josaain paikassa on oiva ukkosenjohdatin :).

• 1eero

Joo melkein voi nähdä pään yläpuolella pienen tumman pilven salamoineen.
        Joko teillä on hyrskyn myrskyn meille tulennee yöllä, voihan kukkanen Enontekiöllä oli satanut ensilumen.

• siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Joo melkein voi nähdä pään yläpuolella pienen tumman pilven salamoineen.
        Joko teillä on hyrskyn myrskyn meille tulennee yöllä, voihan kukkanen Enontekiöllä oli satanut ensilumen.

Meil tulee vettä niin et roikaa, pikkasen tuulee mut myrskystä ei voine puhua, vielä. Tutut läht saltraumalle kalalle, mites lie siellä.

Minen noiju, minusta se on rumankuuloista. Mut joskus jossain sopevassa kohden pääsee ihan ku vahingossa ja varkain pari ärräpäätä.Ja sillon sillä on paikkansa.

• 1eero
        siilimuori3 kirjoitti:

Meil tulee vettä niin et roikaa, pikkasen tuulee mut myrskystä ei voine puhua, vielä. Tutut läht saltraumalle kalalle, mites lie siellä.

Minen noiju, minusta se on rumankuuloista. Mut joskus jossain sopevassa kohden pääsee ihan ku vahingossa ja varkain pari ärräpäätä.Ja sillon sillä on paikkansa.

Aurinko paestaa, nii noituminen, vitun syyksi mennee taikka voiha sitä vittua mainita muussaki tarkoitukessa, hyvässäkin jos niiku mielitekoja, kohteliampaa on sanoa haista kukkanen varo etten lyö heinällä.
        Siinähä tuo on männä mut on mukavoo ku kesä on alussa vai oliko se viimekuussa.

• Siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Aurinko paestaa, nii noituminen, vitun syyksi mennee taikka voiha sitä vittua mainita muussaki tarkoitukessa, hyvässäkin jos niiku mielitekoja, kohteliampaa on sanoa haista kukkanen varo etten lyö heinällä.
        Siinähä tuo on männä mut on mukavoo ku kesä on alussa vai oliko se viimekuussa.

No minen onnistu sitä veetä näkemään kyllä hyvässä. Mukavaa kessää vaan sinne, veellä tai iliman :). Taitaa tulla erilainen kesä..

• mimmimum-..mi

Olen huomannut että kiroilukin on vähän kuin tarttuva tauti.... tyttäreni ei ole milloinkaan ennen päästänyt kuulteni kirosanoja.....nyt kun on ollut miesvaltaisella alalla...ja kuunnellut miesten höpinöitä ....ja itsekin puhuu jalkapallosta ...jääkiekosta...on kirosanakin alkanut vilahdella joskus puheessa.....en sitä pahana pidä... mutta uusi asia ..

• siilimuori3

Mallioppiminen.
        Minun siskoni tytär oli komivuotias ja pappa oli hälle tärkeä kaveri. Ihana pappa mutta joka toinen sana oli kirosana. Tästäpä tyvär otti mallia. Tyhjensi äitinsä kanssa astianpesukonetta ja kun kansi ei mennyt kunnolla kiinni tuumasi et perkkeleen tiskikone ärrää sorauttaen.

• Lapset kiroilee koska aikuiset ovat nauraneet heidän "taatanoilleen". Myös jos vanhemmat kiroilevat. Sinänänsä minua ei muiden kiroilu häiritse ja lasten suusta se voi olla huvittavaakin ja kyllä minäkin osaan sen taidon, mutta koen sen kuitenkin jotenkin....tarpeetomana ja sitäpaitsi kiroilu turruttaa ja siihen väsyy ja tympeentyy ajan mittaan.
      Muuten, te jotka puhutte useampia kieliä tai olette asuneet ilkomailla: oletteko huomanneet että vieraskielisissä kirosanoissa ei ole lainkaan samaa latausta kuin oman äidinkielen sanoissa? Elikkä yksi hyvinsijoitettu "perrrrrrrrrrrrrrkele" voittaa aina kymmenen huonosti lausuttua "fuckyouta"

• Hehe..."ilkomailla" lue "ulkomailla"
        olisko aika hankkia uusi näppäimistö :))

• siilimuori3

Minä en ukslatanut kotona kirota. Varppina ois tukkapöllyä tullut. Pljin vaan jalkaa ja uhksin kohta sanoa sen ruman sanan :/. Mutten sanonu.

• siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

Minä en ukslatanut kotona kirota. Varppina ois tukkapöllyä tullut. Pljin vaan jalkaa ja uhksin kohta sanoa sen ruman sanan :/. Mutten sanonu.

......uskaltanut siis

• Aloitus on tyypillinen ihmiselle, jolla on sairaalloinen halu valitella,
      voivotella, surra, ja säälitellä.
      Päästäkseen sitten nimmareillaan kopioimaan ammatti-tekstejä mielensä mukaan
      modifioiden.
      Itseään oletellen.
      Sairasta touhua.
      -
      Odotelkaamme v-sanaa.
      Suokaamme aloittajalle huohotuksensa.
      -
      De-meter, ainä tuethan Oholibaamme?
      Joka taas kerran käännähti onnensa ohi.

H.

• Viimeinen lause:
        Antoi sen valua hukkaan.

H.

• expimot

Kuules hunkki, minusta tuntuu että olet kateellinen.

Olet kateellinen minulle ja kaikille muille, jotka osaavat kirjoittaa tekoälykkään liibalaaban sijaan normaalia, ymmärrettävää tekstiä. Lisäksi olet mustasukkainen kaikille jotka saavat aloituksiinsa huomiota. Haluat olla huomion keskipiste.

Turhaan kuitenkaan tunnet oloasi uhatuksi, sinulle on paikkasi musalinkitysten tekijänä (niitäkin aikoinasi kritisoit kovasti, kunnes päätit alkaa itse tehdä niitä) ja muiden kirjoittajien opastajana ja kaitsijana.

Touhusi ei ole sairasta, mutta huvittavaa ja noloa se aikuiselta mieheltä on. Onneksi voit kuitenkin toteuttaa itseäsi anonyyminä.

End of chat. : )

• expimot kirjoitti:

Olet kateellinen minulle ja kaikille muille, jotka osaavat kirjoittaa tekoälykkään liibalaaban sijaan normaalia, ymmärrettävää tekstiä. Lisäksi olet mustasukkainen kaikille jotka saavat aloituksiinsa huomiota. Haluat olla huomion keskipiste.

Turhaan kuitenkaan tunnet oloasi uhatuksi, sinulle on paikkasi musalinkitysten tekijänä (niitäkin aikoinasi kritisoit kovasti, kunnes päätit alkaa itse tehdä niitä) ja muiden kirjoittajien opastajana ja kaitsijana.

Touhusi ei ole sairasta, mutta huvittavaa ja noloa se aikuiselta mieheltä on. Onneksi voit kuitenkin toteuttaa itseäsi anonyyminä.

"expimot"

K/K tarkentaa minua tarvittaessa.

H.

• hömp.liba

Mihinkä se humpsahti?

• juurinoin
        expimot kirjoitti:

Täyttä totta joka sana.

• äkkääksnää
        hömp.liba kirjoitti:

Mihinkä se humpsahti?

mEinaat et hunkki tarkkotti Ohoblimalla hmp.ftä?

• expimot kirjoitti:

Aika kauan olet seuraillut palstaa? Siis kun olen ollut täällä jonkun aikaa, mutta tuollaiset musajutskat ovat menneet täysin ohi.

• äkkääksnää kirjoitti:

mEinaat et hunkki tarkkotti Ohoblimalla hmp.ftä?

Nomitämitä, hetikö on ikävä mua kun vähän täältä karkaan? Mulla on tämä nikki, ja tämä nikki only. Vai meinaatko että mä en uskalla kirjoittaa mitä mieleeni juolahtaa hmp.f:ina?

• tossa-alkajaisiksi
        hmp.f kirjoitti:

Aika kauan olet seuraillut palstaa? Siis kun olen ollut täällä jonkun aikaa, mutta tuollaiset musajutskat ovat menneet täysin ohi.

"Musiikkia sanan sitein"
        "Musiikin Kuun säkeet"
        "Musiikin raskaat riimut"

• Ei.kannata

Kiroileva ihminen vaikuttaa sivistymättömältä ja hermoheikolta

• Aloittajalle-

Äitiäsikö ikävöit?

Sen hänen elimensä kautta synnyit tähän matoiseen maailmaan.

• tosi.outooooo

Miks sää oot expimon kimpussa??

• äksja

Ihan samanlainen sana se on kuin napakin tai kikkeli, persläpi. Yrität nyt jänkätä ja mustamaalata. Eipä onnistu :)

• Aloittajalle-

Ehkä vähän parempi kuitenkin kuin nuo joita et toistele kten sitä äitisi elimen pilkkanimeä.

" Aloittajalle-

Äitiäsikö ikävöit?

• ei.hyvää

Lopeta jo se ruikutus ja expimon perässä haukkuminen.

• ossi.mahlapuro
        Aloittajalle- kirjoitti:

Ehkä vähän parempi kuitenkin kuin nuo joita et toistele kten sitä äitisi elimen pilkkanimeä.

" Aloittajalle-

Äitiäsikö ikävöit?

EIkö se pilkkanimi ole jokhaisen omassa pääshä?

• Lopettakaa-jo-

äitin elimien nimien toistaminen, ei sitä jaksa kuunnella viaton sivullinenkaan.

• ja.sen.huomaa

sää oot vähän vajaa

• kesi.vä

Voi hiton hitto! Nyt täällä yhes ketjussa älyköt, yhessä on tanssit, yhessä kohtalo köytettynä jne.
      "Eipä paikkaa olekaan sohvan vertaa ollenkaan."

• narinarinaa

Jäkätijäkätijäkätijäkäti.

• YHDYN.edelliseen

tähän:
      Lopettakaa jo
      äitin elimien nimien toistaminen,
      ei sitä jaksa kuunnella viaton sivullinenkaan.

• Ei-kestä-niin

Äidin elimet aina suussa näillä.

• mitä.häpeät

Mikäs vittufobia sinulla on? Sieltä sinä olet syntynytkin. Vitun kautta sinut on alullekin pantu.
        Vedä vittu päähäs ja korville asti niin et kuule rumia sanoja.

• Minä pruukaan sanoa vituttaa kun vituttaa. Harvemmin sitä muissa muodossa viljelen. Kyllä mua vituttaa nää jotka nipottavat, en minä ikinä ; )

• Huom-

Sieltä SINUN maisemistahan kaikki ne juuri ovatkin joille se on "normaalia puhekieltä".
        Ja sieltä se on tarttunut ENTISEENnuorisoonkin, joka nyt on siis ex-nuorisoa.

Enää sitä eivät nuoret käytä, vain vanhat hariskot.

• kesi.vä
      • ent.siivoojaparka

• just-joo-

Sannikin on sieltä Korppiksen suunnalta peräisin.

• ylireagointia

SEllaista YLIreagointia ja liikaa voimaa sanoissa

joka todistaa surkeaa voimattomuutta.

• En minä sellaisiin viesteihin, ja varsinkaan aloituksiin vastaa, joissa kiroillaan.
      Livessä, jos tiukassa paikassakunnolla kiroaa spontaanisti, niin mnkä sille voi.
      Mutta täällä kirjoitettuna kiroilu näyttää hyvin vastenmieliselle.

• kesi.vä

Tuo pitää paikkansa. Mutta kyllä minun mielestäni, jos joku asia harmittaa ja palstalla kirjoittaa, että se vid*ttaa, niin on pontevammin sanottu kuin se, että ottaa päähän.

• jepuli.s

Olen samaa mieltä k-kottonin kanssa, kuusikymppisen suussa nämä nuorison käyttämät sanat kuulostavat kummallisilta.
        Joskus korviin koskee kun kuulee nuorten keskustelua, V-alkuinen on jokaisen sanan perässä.
        En teeskentele, puhun hyvinkin suorasukaisesti ihan ilman kirosanoja. Kasvoin uskovaisessa kodissa, kai alitajuntaan jäi tunne että kiroilu ei ole sopivaa.
        Voi iankaikkinen, jepulis, jesusauta, himskatti...En tiedä ovatko nämä tiukan paikan tullen käyttämäni sen sivistyneempiä sanoja.

• kesi.vä kirjoitti:

Tuo pitää paikkansa. Mutta kyllä minun mielestäni, jos joku asia harmittaa ja palstalla kirjoittaa, että se vid*ttaa, niin on pontevammin sanottu kuin se, että ottaa päähän.

Minä en taas ymmärrä, miten naiset on ottaneet tuon v-alkuisen omakseen.
        Siitä seuraukena, että pikkupojat hokee sitä suu vaahdossa.
        Hyvä naisten ajatella naisellisuuttaan.

• jepuli.s kirjoitti:

Olen samaa mieltä k-kottonin kanssa, kuusikymppisen suussa nämä nuorison käyttämät sanat kuulostavat kummallisilta.
        Joskus korviin koskee kun kuulee nuorten keskustelua, V-alkuinen on jokaisen sanan perässä.
        En teeskentele, puhun hyvinkin suorasukaisesti ihan ilman kirosanoja. Kasvoin uskovaisessa kodissa, kai alitajuntaan jäi tunne että kiroilu ei ole sopivaa.
        Voi iankaikkinen, jepulis, jesusauta, himskatti...En tiedä ovatko nämä tiukan paikan tullen käyttämäni sen sivistyneempiä sanoja.

Tulee kai sitä kiroiltua, mutta en ole huomannu, että se tilanne kiroilemalla miksikään muuttuu.
        Normaalitilanteissa en kiroile,
        Jos joku tällekin palstalle takoo kirjain kerrallaan kirosanan, niin ilmaisuköyhyydestä ja sanavaraston suppeudesta kertoo.

• kesi.vä
        k-kotton kirjoitti:

Minä en taas ymmärrä, miten naiset on ottaneet tuon v-alkuisen omakseen.
        Siitä seuraukena, että pikkupojat hokee sitä suu vaahdossa.
        Hyvä naisten ajatella naisellisuuttaan.

Jos ihan totta puhun, niin ei mun tuttavapiirissäni kukaan yli 60 v. nainen sano v-sanaa ääneen.
        Tuli mieleen, että olisipa tässä nyt tarve kysyä, että "vidduileks sä" vai kysyisinkö "haastatko riitaa". Ei tuo haastatko riitaa kuvaa tuota vidduilu-sanaa niin voimakkaasti. Ja taas tuli muistinmenetys en keksi synonyymia tuolle vidduiletko -sanalle :(

• Todellakin-

tulee tunne että ylihyppääminen on nyt ainoa käypä hoito.

• kesi.vä kirjoitti:

Jos ihan totta puhun, niin ei mun tuttavapiirissäni kukaan yli 60 v. nainen sano v-sanaa ääneen.
        Tuli mieleen, että olisipa tässä nyt tarve kysyä, että "vidduileks sä" vai kysyisinkö "haastatko riitaa". Ei tuo haastatko riitaa kuvaa tuota vidduilu-sanaa niin voimakkaasti. Ja taas tuli muistinmenetys en keksi synonyymia tuolle vidduiletko -sanalle :(

Minä olen iltatähtenä ollut poikasena paljon isän mukana töissä, ja miesporukoissa.
        Kun oli tarvis ne täräytti kunnon prkleen. Ei siellä mitää v-alkuista lirputusta kuulunut, pissihän sieltä tulee.
        Minä olen saanut hyvän kasvatuksen.

• Mun mielestä on sivistyneempää ympärikirjoittaa kiroilut. Niissä on enemmän jotain alkukantaista, ne tulee kun ajatus ei oikein kulje. Sanokoon Kauppalehti mitä haluaa.

Sinänsä v-sanan käyttö veetuttaa, että miksi pitää jostain kauniista tehdä rumaa? Alkujaan se on ollut alistamista, joka on muuttunut käytännöksi. Vastustan sitä, eikä tässä ole kyse mistään feminismista, sitäkin vastustan.

Silti, kaikella on aikansa ja paikkansa. Kun mun nuoriso kerran riiteli eivätkä meinanneet millään kuunnella muuta kuin omaa ääntään, heitin tomeran v-sanan taistelukentälle. Toimi se just niin kuin halusin, kuin käsikranaatti. Tarttuva sana oli! Kun kerran sen lausui, kansi oli auki, ja sitä tuli sen jälkeen mun suusta vielä muutaman kerran. Piti keskittyä kitkemään se pois. Ja vieläkin korjailen heitä aina kun sitä sanaa käyttävät mun läheisyydessä, aina kun jaksan.

• v----hoku-on-vain

SEllaista YLIreagointia ja liikaa omaa kiukkua sanoissa

,joka todistaa surkeaa voimattomuutta.

• vhimsf

Muistan kun pikkupojat oli 2-3 v oppineet kavereiltaan homo-sanan ja sormimerkit - niillä sai kaverin suuttumaan. Sanoin että se sana on latinankieltä ja tarkoittaa ihmislajia muitten lajien joukossa.
      Seuraavaksi he kysyivät mitä paska ja perkele on latinankielessä.
      Oikeasti alatyylikin lienee jotenkin kielioppien kehittämää kielen köyhtymistä ja sanavaraston köyhdyttämistä -"päättömyyttä"
      - vähän samanmoista uhkan tuntua kuin luonnossakin - vaikkapa kui noi
      Lapin alueen joskus vuonoon merestä lentäneet tuhansien kilojen silliparvet tai satojen porojen kuolemat jollain "äkki-impulssilla".
      Monet sivistyneinä ihtiään pitävät ilmoittavat etukäteen että heille ei kannata kiroilla - silloin vastapuoli joutuu miettimään vaihtoehtoja miten asiansa esittää että tulisi kuulluksi - tai onko mikään asia tavoittelemisen tai
      mitätöinnin alainen - luotujahan lie kaikki sanatkin? Ylemmyyttä ti alemmuutta osoittavia? Kuin ihmisetkin.

• Minä olen aina ollut sitä mieltä että kiroilu on vain osoitus sanavaraston köyhyydestä ja voimattomuudesta, tyyppi sama kuin pikkulasten pureminen. En nyt kuitenkaan tarkoita sitä etten ole joskus päästellyt voimasanoja suustani itsekkin; emme kukaan ole primitiivireaktioiden yläpuolella kun se sopiva tilanne on.
      Oletteko muuten huomanneet miten paljon helpommalla kirosanat tulevat ulos suusta vieraalla kielellä? Eli siis kielellä jolla ei ole yhtä syvää tunnelatausta kuin omalla?

• Kiroilu on spontaani reaktia, kun jokin menee pieleen.
      Jos kiroilulla pitää tehostaa omia tekemisiä, niin silloin on jotain puutetta ilmaisussa tai muussa olemuksessa.
      Palstalle kirjoitettu kiroilu ei ole spontaania, se näyttää hassulta.
      Kun on ensin miettinyt lauseen, ja siihen paukuttaa yksisormijärjestelmällä kirosanan.
      En minä ainakaan tiedä, miten siihen pitäisi suhtautua.
      s
      Sekin vielä kummastuttaa, kun naiset on ottaneet omakseen v-alkuisen sanan.
      Sitä kuulee jatkuvasti, ja mitättömissä tilanteissa, että koko kiroilu kokee inflaation.
      Se kun tulee, nimittäin se, v-alkuinen sana, maalattujen huulien välistä vienolla naisenäänellä. Niin kaikkoaa mielestä pienikin halu käyttää moista , leimautuu naismaiseksi.

• Tavuviiva

Osaan kaikki kirosanat. En kyllä haluaisi, että niitä käytettäisiin televisiossa. Haluaisin, että ne piipattasiin yli. No. Mitä tästä seuraisi. Kilpailtaisiin varmaan, kuka saisi eniten piippauksia....yksinkertaisuus voittaisi. Mielestäni voitaisiin teeskennellä edes vähän. Leikittäisiin, että oltaisiin sivistyneempiä....
      No isäni ja sukulaissetä käyttivät varsin värikkäästi voimasanoja, joita me lapset sitten myöhemmin sovelsimme ja testasimme ja niistä tuli suvun legendoja. En kehtaa tähän laittaa.
      Luulen, että työpaikoilla tässäkin ollaan nollatoleranssin kannattajia.
      Yhdeksänkyt luvun nousussa, kun naiset olivat androgynisempiä, vetivät kovan jätkän roolia, kyllä v:eet olivat siinä lomassa ihan näkkileipää.
      Sitten, jos mies malttaa naisseurassa deletoida kirosanat mielessään, on se huomaavaista.
      Ketuttaminen on hyvä sana; tulee mieleen kettu..
      Ja v:stä ei kaikki synny, sektioitakin tehdään.
      Joskus junassa tai muualla on nuorten v:n käyttö häirinnyt siinä määrin, että on tehnyt mieli tempasta housut alas ja sanoa, että tässä, muistakaa, mistä puhutte........
      Ja normithan menee niin, että mää saan kirota, mut sää et(hihih)
      En siis pääsääntöisesti tykkää kiroilusta ja jotain noloutta tunnen, jos itse käytän.

• maanlapsi

Niin - eikö olekin myös aika outoa että maailman rikkaimmt ja varakkaimmat ihmset -eivät toki julkisuudessa kiroile
      -samanaikaisesti kun sanovat että paskasakkeja ei ole heidänkään velvollisuus elättää? Se siitäkin huono-osaisuudesta.

• Tavuviiva

Maanlapselle. No, tulonjaosta voitaisiin käydä eri keskustelu. Hyvinvointivaltion tulee huolehtia siitä, että taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevista pidetään huolta, siis oman maan kansalaisista. Tämä on jo moraalinen kysymys, velvoite. Putoaminen ei ole useimmiten omaa syytä vaan seurausta hyväksytystä markkinataloudesta, yritysten halusta hoitaa vain omistajien oikeuksia. Ikäänkuin suunnitelmallisuutta ei enää tarvittaisi. Tässä se virhe on. Minulle ei ole olemassa p-sakkeja; onko kellään varaa ylenkatsoa muita.
        Voi se hopealusikkakin suusta pudota....

• "Minä olen aina ollut sitä mieltä että kiroilu on vain osoitus sanavaraston köyhyydestä ja voimattomuudesta.."

"5. Kiroilu on merkki hyvästä sanavarastosta. Ihmisillä, jotka tuntevat paljon kirosanoja, on myös vahvempia verbaalisia kykyjä, todettiin tuoreessa tutkimuksessa. Tulokset ovat siis päinvastaiset kuin mitä arkiajattelussa kuvitellaan."

Eli linkin tutkimus ja minä olemme eri mieltä kuin sinä.

Kyllä minua välillä vituttaa, mutta sanavarastoni ei tosiaankaan ole köyhä.

• Tutkimuksen tekijät ja varsinkin toimittaja joka raportoi ovat selvästikin kielipuolia kiroilijoita :)
        Tarvitaan paaaaaaaaaaaaaaaaljon enemmän todistusaineistoa ennenkuin minä myönnän olevani väärässä.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Tutkimuksen tekijät ja varsinkin toimittaja joka raportoi ovat selvästikin kielipuolia kiroilijoita :)
        Tarvitaan paaaaaaaaaaaaaaaaljon enemmän todistusaineistoa ennenkuin minä myönnän olevani väärässä.

Ethän sinä, arkiajattelija, ole väärässä. Olet vain eri mieltä. : )

• PäivänNaurut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe