Isä kieltää kaiken

Raivostuttaa

Olen 13-vuotias poika. Mun isäni kieltää multa kaiken:
1. Olen kulkenut kavereideni asuinalueella kohta viisi vuotta ja yhtäkkiä kieltää sen
2. Ei päästä pihalle kello 19.00 illalla, koska on "liian myöhä" (raivostuttavin)
3. Ei suostu korottamaan kotiintuloaikaa
4. Lomalla ei saa olla lomalla, pitää tehdä töitä ja aina pitäisi olla saman tylsä arki
5. Leikkii jotain helvetin diktaattoria ja päättä kaikista asioista itse (useimmiten ärsyttäviä ja typeriä sääntöjä ja käskyjä)
6. Monia muita samanlaisia idioottimaisia, typeriä ja ärsyttäviä sääntöjä
Isällä on masennus, ahdistuneisuushäiriä ja asperger. Isäni harjoittama "fasismi" haittaa kauheasti mun sosiaalista elämää ja kaverisuhteita. En kuitenkaan noudata näitä typeriä "sääntöjä". Haluan elää omaa elämääni ja nuoruuttani rauhassa. Olisiko täällä muita ihmissiä, jotka kokevat tai ovat kokeneet samankaltaista? Kertokaa mitä olette tehneet asialle.

12

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beyourselfnowandtomorrow

Okei, minun mielestäni sinun kannattaa istua isäsi kanssa alas ja keskustella rauhanomaisesti sekä asiallisesti näistä uusista säännöistä. Kerro, mitä sinä ajattelet ja perustele se - mutta huutamisen ja kiroamisen yms voi ja kannattaa jättää väliin. Jos et tiedä syitä näihin muutoksiin, niin kysy isältäsi jos näihin olisi jokin syy. Yrittäkää löytää yhteinen sävel sopimalla jotain, mikä käy molemmille. Muista, että tikku joka ei jousta, katkeaa...

• Bubleee

Se että et tottele sääntöjä ei helpota yhtään tilannetta. Jos tottelisit niin voisi tulla enemmän "vapautuksia".
      Itellä on ollu kans saman tyylisiä sääntöjä ja jopa tiukempia. Ja olin monta kuukautta silleen että uhosin sääntöjä haistatin vittua yms mutta ei se muuta tee ku pahentaa tilannetta. Myöhemmi en enää jaksanu uhota ku tajusin että se paska olo joka oli koko ajan tuli siitä että välit kiristy. Noudatin sääntöjä niin tuli enemmä vapauksia. En vieläkää saa tehä kaikkea mitä haluan mutta saan välillä olla kauemmin pihala jos kysyn yms.

Se että et noudata sääntöjä jotka isäsi on antanu tuskin helpottaa isäsi masennusta, huolta, stressiä tai mitään vastaavaa.Isäsi anto nämä säännöt varmasti siksi jotta voisi suojella ja omasi turvallisuuden takia, ei siksi että sinulla on paska olo.
      Ja jutelkaaha nii saatatte päässä yhteisiin sääntöihin.

• Raija63v

Turha siun on sanoa. Kun minä oli lapsukainen niin ei menty ulos kello 17 jälkeen illalla. Syömässä piti olla aina ajoillaan ja jos missään tapauksessa myöhästyi kotiintuloajastaan niin tuli piiskaa ja kotiarestia. Olisitte kiitollisia ettei sellasia piiskausmenetelmiä enään ole sallittu. Paljon parempää elämä teillä nuorilla nykyään on.

• homo_

karkaa vittu ikkunasta yöllä ulos jos on noin natsi vanhemmat :D

• Aloittajakirjoittaja

Voi kokeilla :DD

• niinsevaion

Se odottaa että sä tulet murrosikään ja lopetat käskyjen tottelun, ja yrittää edesauttaa sitä tehtailemalla järjettömiä sääntöjä.

• Vitun.urpo

Haista paska

• Aloittajaihminen

Haista ite vitun urpo

• 7363731

Aspergereille rutiinit ovat hyvin tärkeitä, joten tavallaan ymmärrän myös isääsi. Etkö voisi puhua isäsi kanssa tästä? Tiedän, että tuntuu kurjalta kun ei saa olla kavereiden kanssa, mutta saat varmasti asiat järjestettyä kun puhut isäsi kanssa.

• öö totanoin mulla ei varsinaisesti oo kokemusta tästä asiast mutta itse vain noudattaisin niitä joskus eli aik harvoin ja ymmärrän et se on ärsyttävää mut se luultavasti aattelee sun parastas meinaan sitku oot vanhempi niin huomaat mimmosii juttui vähän sua isommat saattaa ruveta tekeen jos vanhemmat ei pidä tarpeeks hyvää huolta

• jeess

Sairasta diktatuurisuutta?

• Kdkdb

Asun äidin kaa nii se ei anna koskaa mennä kamuille se ei anna tuhlaa mun omaa(saan isän puolen mummilta) rahaa
      En jaksa kirjottaa mut tää on pahempi ku kuulostaa ja joo

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe