Siipirikko Variksenpoikanen

Laurora222

Onko kokemuksia variksenpoikasista? Kukaan pelastanut sellaista? Minä ja mieheni asutaan omakotitalossa, jonka pihalla käy päivittäin varisperhe syömässä... Nyt yhtenä iltana, oli pörröinen pieni variksen poikanen ilmestynyt meidän etuoven rappusille, ihan tullut ylimmälle askeleelle lepäämään... siihen aikaan, kun kello oli jo yli 23, oli turha miettiä eläinhoitolaa tai soitella apua, joten soitimpa äidilleni, jolla on noista linnuista enemmän kokemusta.... tultiin siihen tulokseen, että ei pientä voi jättää meidän rappusille, kissan ja muiden syötiksi, niitä täällä liikkuu paljon! Olin sitä mieltä, että heti huomenna viedään se eläinsuojeluyhdistyksen hoitoon, jotta pääsee eläinlääkärille...vaan sitten tulikin informaatiota, ettei ne yleensä siellä niinkään tahdo villieläimiä hoitaa, ensisijaisesti se on aina piikki ja ikiuneen.. aluksi varis ei suostunut syömään eikä juomaan, oltiin huolissamme, mutta sitten se söi kun söikin, lusikasta jauhelihan ja veden sekoitusta! Nyt hän on ollut meillä 2 päivää, isohkossa lintuhäkissä, jossa mahtuu käppäilemään (hällä on heikohkot jalat vielä) Ja osaa syödä ja juoda nyt itsekkin... on syönyt muutaman kerran jopa haarukasta, eikä pelkää senkään vertaa mitä aiemmin..
Sen siipi on ottanut jostain osumaa, mutta käyttää sitä silti, pesee itseään hienosti ja on muuten oikeen hyväkuntoinen, vaan ei sitä voi yksin jättää ulos, kun parantelee itseään...! Olisi helppo saalis, kun ei pysty nyt kuin kävelemään ja pomppimaan...
Koitettiin myös eilen, miten pärjäisi ulkona. Vietiin hänet nurmikolle, virkeenä pomppi ympäriinsä, sitten menikin vaan yhtäkkiä makoilemaan, nyppis ruohoa, ja murskasin sille etanankin hetken päähänpistosta, ja hän nokki sitä pari kertaa 😃
No, sitten jatku meno, kohti mettää. Käppäilin hänen vierellä, oikeella puolella tarkalleen sanottuna...kunnes räkättirastas alko huutamaan, ja lensi ihan mun puolen viereiseen isoon mäntyyn, tuijotti meitä kahta ja huusi täyttä kurkkua! Yhtäkkiä alkoi lentämään kun mikäkin kamikazelentäjä, se syöksy täysillä mua kohti, nostin ihan reflexinomaisesti käden pään eteen ja ylös, huusiin jotain aika kovaa, ja rastas vaihtoikin suuntaa...! Oiskohan siellä ollut rastasemo, joka tahtoi puolustaa pesäänsä, taikka pesästä tippunut poikanen... vai tuliko kuitenkin variksenpoikasta kohti, ja pelästyi vaan mun huitomista? Sekin on mahdollista, että ne rastaat ovat varisvihoissan nokkineet tota poikasta? Ns.pahoinpidelleet, kun kuulemma usein voivat pitää variksia uhkana, variksethan syö linnunmunia ja joidenkin poikasiakin....?
Tuon tapahtuman jälkeen laitettiin variksenpoikanen häkkiin takaisin... tosiaan alkoi pelottamaan, miten se ei pärjää, jos pikkulinnutkin syöksylentää sitä kohti..
koitin vielä toisen kerran päästää ulos, kun terassillemme tuli koko varisperhe käymään, äiti, isä, ja sisarus (isomman kokoinen sisarus kuin hän, klenkkasi myös toista jalkaa niinkun tääkin, mut osasi kyllä sentään lentää!).. kaikki tulivat pihalle, tapansa mukaan käymään, olin jättänyt hiukan jauhelihaa kuppiin terassille, ja katottiin vierestä kuinka isä ja äitivaris keräs ruokaa, ja toinen poikanen juoks kurkkusuorana krääk krääk, suu auki, kohti vanhempia, "anna ruokaaa!" Ja ne syötti.. siipirikko variksenpoikanen katteli häkistä, ja huusi samal tavalla, avasin häkin oven, ilman mitään sen kummempaa ajattelemista, olin pienessä paniikissa, kun en tiennyt mitä tehdä, ja miten tehdä, soitin tutulle eläinhoitajalle, eli taas äipälle, joka sitte sattumoisin olikin samaa mieltä, sanoi, että hanskat käteen ja nostat sen häkistä, no niinhän mä olin ajatellukkin, mutta kyllä jännitti, koska ikinä en ollut pitänyt lintua käsissä, vaan nähnyt monia kertoja käytännössä... no lopultahan uskaltauduin, olipa hölmöä pelätäkkään, mutta se nokka..😲😄 ja se, miten aattelin sen pelkäävän kiinniottoakin..ja miten se aisti sen jännityksen, kun en uskaltanut ottaa ekaks kiinni, ja hän vaa ihmetteli siinä että mitäs nyt, mustat hanskat tulee kohti,ja yhtäkkiä joku tarraa kiinni ja siirtää... no, sain itteäni niskasta kiinni, ja helposti meni kiinniotto, ja päästin hänet perheensä seuraan, joka tosissaan tossa 3m päässä oli jo ruokailemassa... se pieni poikanen juoksi kurkku pystyssä niitten luo, ja rääkkys samalla tavalla ku hänen sisarus, "ruokaaaa,ruokaa,krääk krääkkk!" Ja emo heti antoi ruokaa suuhun, kuin olis tunnistanu poikasensa 😲😊 siihen yhteen kertaan se jäikin,ja kävi niin, että koko muu perhe lensi pois, hän pieni jäi kyyhöttämään lautakasan päälle... perhe tuli takaisin, mut vanhemmat ruokki toista vaan joka oli lähellä, samaan aikaan tää siipirikkopoikanen koitti otta heist mallia, ja hypätä korkeelle aidalle,muttei uskaltanutkaan, vaan tippui yhteen välikköön... menin sitä sieltä pelastamaan, ja muut varikset istus siinä pari metriä yläpuolella, tarkkailivat tilannetta..vein sille pienelle sen ruokakupin, ja tahtoi vaihtaa suuntaa pois musta, kohteena aika turmiollinen pudotus lautakasaan😦 oli pakko tuoda turvaan,takaisin häkkiin😓

14

891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-no

      Jättäkää aina variksenpoikaset luontoon! Variksenpoikanen on vanhempiensa opissa seuraavaan kevääseen asti ja tänä aikana se oppii miten löytää ravintoa ja muutenkin käyttäytymään kuten varikset. Ne poikaset, jotka näin kesäkuussa eivät osaa lentää ovat vain niin nuoria - harva niistä on vioittunut!

      Harvinaista, että poikanen ottaa ihmiseltä ravintoa. Varikselle liha, kala ja hyönteisruokavalio. Mausteinenkin ruoka menee. Jos liikaa viljatuotteita tai kasvikunnan tuotteita, niin se aiheuttaa valkohöyhenisyyttä ja sen myötä huonompaa lentokykyä. Sulkasato saattaa aina parantaa tuota tilannetta kerran vuodessa.

      Varispariskunta pysyy yleensä reviirillään ympäri vuoden, mutta toiset liikkuvat talvella. Poikasen vanhemmat eivät ole muutamaa sataa metriä kauempana koskaan, koska reviirit eivät ole asutusalueilla kuin muutama sata metriä suuntaansa. Varis on yksiavioinen, joten sama pariskunta elelee samoilla kulmilla vuosikausia.

      Sitten, kun poikasen ottaa kotiinsa, niin on ongelmissa aina, koska se ei siis opi pärjäämään itsenäisesti ilman opastusta.

      • Laurora222

        Jos olisin jättänyt sen luontoon, ei olisi selvinnyt itekseen, vaikka vanhemmat ovatkin lähellä! Ei se paljoa auta, jos siipirikolle ruokaa kerran tai pari päivässä viittivät tuoda...kun oli auton alle jäänyt poikanen, kuolemahan sen olis korjannut! Siksi oli nyt elämästä kyse, ei tyhmyydestä... ei ollut siis normalisti hyväkuntoinen ja vain lentokyvytön poikanen, vaan pahasti siipirikkoutunut. Tietoisen valinnan tein, jotta saa edes vielä mahdollisuuden elämästä nauttia! Nyt on tilanne se, että siipi on hyvässä kunnossa, loiset ja punertavat ihottumat sain veks, ja hällä on nyt grillikatoksen kokoinen oma pailjonki, joissa muut amia orsiakin, joissa lentoa opetella 😂 on alkanut pyrähtelemään hienosti...! Pelkää edelleen ihmisiä, ja ääniä, on aina varuillaan..ainoastaan muhun luottaa, on hyvin fiksu pikku varis ☺😮 ruokana olen antanut "vain" parasta, eli lihaa,jauhelihaa,kanaa,kalaa, ja nimenomaan proteiinia ja rasvoja.. kookosöljyisessä vedessä kylpenyt, ja joka päivä vaihdetaan vesi..😀
        Ulkoloisten häätöön auttoi sekin, ja auttoi parantamaan selvästi verestävää ihoa... samoin valkosipulivettä laittanut jokatoiseen annokseen, karkottamaan mm.punkkeja.. sellaseen konstiin kun törmäsin, niin sitäpä testasin..
        Ei ne varisvanhemmat tosiaankaan poikasista suurta huolta pidä, ovat sen verran nössöjä, että lentävät itse puuhun karkuun jos kissa näkyy 50metrin päässä, tai ihminen kävelee lähellä! Niin iso kun variskin on, sais kyllä pelästytettyä kissat ja muut pedot..mutta ovat hemmetinmoisia arkajalkoja, ei paljoa auta, että vanhemmat on lähellä! Ruokaahan osaa ittekkin jo nokkia, ja hyönteisiä pyydystää...
        Vaikka meni kyllä oma aikansa se hälle opettaa...


    • kkkraaaaaak

      Siellä missä asut taitaa olla aika huono eläinsuojeluyhdistys jos muka piikin antavat ;s ei todellakaan suurin osa yhdistyksistä pikkiä rupea antamaan

      • Laurora222

        Valitettavasti näin on... perus idea aina pikkulintuje ja oravien, muiden pienten eläinten kanssa..


    • Laurora222

      Olispa tullut edes yksi asianmukainen vastaus, asiallisena 😂 ai juu, menimpä kirjottamaan suomi24:een... 😂😁👆

    • lennälennävariskulta

      Aika mahtavaa että AP:n kaltaisia oma-aloitteisia, maalaisjärjellä ja inhimillisyydellä varustettuja ihmisiä löytyy. Itse olisin toiminut samoin.

      Täytyy myöntää että olen samoilla linjoilla eläinsuojeluyhdistyksen tiimoilta. Olinpa kerran koiraa ulkoiluttamassa rakennustyömaan vierellä kun kuulin omituista ikäänkuin piipitystä. Pysähdyin ihmettelemään ääntä ja koiranikin havahtui. Itse en aluksi nähnyt mitään, mutta koirani alkoi haukkua ja vetämään rakennustyömaan suuntaan. Ihmettelin mikä siellä on ja huomasin erään putken alla kolme pientä tod. näk. lokinpoikasta. (Pieniä, harmaita/ruskeita, tummia täpliä..) Kauhistuin näystä, työkoneet hyrräsivät siinä sivussa ja olin jo ryntäämässä työmaalle, kun tajusin etten voi sinne itse omin nokkineni ja koiran kanssa mennä. En tiennyt miten toimia, joten soitin numerotiedusteluun. Kerroin asiani ja pyysin laittamaan eläinsuojeluyhdistyksen numeroita tekstiviestillä. Soitin eläinsuojeluyhdistykseen, päivystävälle eläinlääkärille ja lopulta jopa poliisille. Kaikilta tuli samaa vastausta; Luonnon valintaan ei tule puuttua. Poikaset kuolevat varmasti, jos ihmiset niitä alkaa hyysäämään. Hain kotoa leipää ja yritin saada poikaset houkuteltua työmaalta, että olisin saanut ne EDES SIIRRETTYÄ TYÖMAALTA... mutta poikaset olivat niin paniikissa, että eivät liikahtaneetkaan. Emo lenteli pitkin työmaata ja raakkui poikasiaan. Olin voimaton, en itse voinut työmaalle mennä, enkä saanut herätettyä työmiesten huomiota, en saanut apua eläinsuojelusta tai poliisilta, ainoa toivoni oli että joku työmiehistä huomaisi poikaset ja voisi siirtää ne turvallisemmalle alueelle.

      Kokemusta minulla ei linnuista valitettavasti ole, mutta oma kokemukseni mursi sydämeni, ja siksi toivonkin sydämeni pohjasta, että AP:n pikku varis kasvaisi ja vahvistuisi terveeksi aikuiseksi... Mutta voi olla että häkkilinnuksi jää, voi olla ettei enää itsenäisesti pärjää.. :/

      • Laurora222

        Kiitos kauniista vastauksestasi 😍 Empä oikein tahdo ymmärtää, sellasta kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä, jota nyt on tällaistakin kohtaan...
        Hienoa musta, että koitit parhaasi niiden poikasten takia, inhottava tilanne! Kun ihmisten takia meinaavat kuolla, ei minun mielestäni voi sanoa että"antakaa olla luonnon armoilla!"...nekin lokinpoikaset jäivät lopulta ihmisten armoille, pieni apu suunnasta tai toisesta olis voinut olla niiden pieni mahdollisuus😯
        Tämä variksenpoikanen jäi ihmisen päälleajamaksi, kuskihan viisveisasi ja jätti auttamatta...😡😕
        Lintu on mun mielestä aivan yhtä tärkeä olento, jota pitää auttaa, jos on mahdollisuus! Niin oon luonnon kanssa lapsuutenikin varttunut, ja sillä aatteella, että minkä teet pienemmilles...
        Nyt pieni varis on voimistunut, ja parantunut oikeen hyvin, hän on oikea ihme!


    • a-no

      On rikos ottaa luonnosta kiinniottamaansa eläintä itselleen! Nämä lait ja asetukset on tehty eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi! Voi, voi!!! On mahdollisuus kerätä kymmeniä "siipirikkoja" variksenpoikia kesäkuun alkupuolella, kun ne eivät vielä pesästälähdön jälkeisinä päivinä osaa lentää kunnolla. Noin puolet pesästälähtijöistä kuolee ennen ensimmäistä talvea. Luonto on täynnä niiden vihollisia; autot, ketut, kissat ja muut veroittavat osansa. Kerran variksenpoika oli kuollut, kun frisbee osui sitä vahingossa päähän.

      Tässä aloittelijalla on sellainen käsitys, että varis käyttäytyy samalla tavalla kuin ihminen. Ajatus on sama kuin että otetaan ketut pois luonnosta, pannaan häkkeihin, annetaan ravitsevaa ruokaa ja parasta terveydenhoitoa. Näinhän on turkiseläinten kohdalla tehtykin - siellä ne ovat häkeissä, turvassa vihollisilta ja todella hyvässä hoidossa. Silti, vaikka pidän itseäni eläintenystävänä, niin haluaisin vapauttaa ne tuonne sateiseen, kylmään ja vaaralliseen luontoon - taidan olla psyykkisesti sairas!

      Joka tämän keskustelun löytää vaikkapa google- haulla ja on sama tilanne, niin JÄTTÄKÄÄ NE VARIKSENPOIKASET JA MUUTKIN POIKASET AINA SINNE LUONTOON!!!!!

      • Laurora222

        Ei ole rikos pelastaa lintua, tai mitään muutakaan villieläintä!
        Oletko kenties kaupungissa asunut, kun pidät luontoa ja eläimiä niin kaukaisina... et tainnut ymmärtää ajatuksiani, nyt ei ollut kyse mistään käsityksistä, että varis on ihminen, vaan että aivan saman arvoinen, kun sinäkin! Ansaitsee mahdollisuuden nauttia elämästään


      • a-no

        Ei millään pahalla näitä kirjoittele, sillä sinulla on hyvä sydän. On vain niin, että kun me ihmiset uskomme Jeesukseen, niin varikset ja muut eläimet uskovat herra Darwiniin.

        Sillä variksella on vaan huono tulevaisuus, kun se ajetaan pois biologisten vanhempiensa toimesta heidän reviiriltään, etkä voi sitä enää ruokkia. Tämä, jos siis vapautat sen. Kirjoitukseni syy on, että olen variksia ruokkinut vuosikausia ja tälläkin hetkellä kolmisenkymmentä varista tunnistaa minut ulkonäöltä, mutta tiedän, että kesäkuussa täällä Etelä- Suomessa pesästä lähtee pari päivää lähes lentokyvyttömässä tilassa olevia poikasia. Jouduin tänä vuonna yhden käsin siirtämään pois autotieltä ja pidin sitäkin puuttumista jo pahana. Eli pointti on, että älkää koskeko variksenpoikasiin pesästälähtöaikaan.


      • tsemppaan

        Mitä mahtaa tuolle poikaselle kuulua? Oletko kysynyt Heinolan lintutarhalta, olisiko heillä sille tilaa?


      • eipäsuskokaikki
        a-no kirjoitti:

        Ei millään pahalla näitä kirjoittele, sillä sinulla on hyvä sydän. On vain niin, että kun me ihmiset uskomme Jeesukseen, niin varikset ja muut eläimet uskovat herra Darwiniin.

        Sillä variksella on vaan huono tulevaisuus, kun se ajetaan pois biologisten vanhempiensa toimesta heidän reviiriltään, etkä voi sitä enää ruokkia. Tämä, jos siis vapautat sen. Kirjoitukseni syy on, että olen variksia ruokkinut vuosikausia ja tälläkin hetkellä kolmisenkymmentä varista tunnistaa minut ulkonäöltä, mutta tiedän, että kesäkuussa täällä Etelä- Suomessa pesästä lähtee pari päivää lähes lentokyvyttömässä tilassa olevia poikasia. Jouduin tänä vuonna yhden käsin siirtämään pois autotieltä ja pidin sitäkin puuttumista jo pahana. Eli pointti on, että älkää koskeko variksenpoikasiin pesästälähtöaikaan.

        En usko jeesukseen


      • eläinsuojelulaki

      • a-no
        eläinsuojelulaki kirjoitti:

        a-no, kannattaa tarkistaa faktat ennen kuin alat neuvoa. On totta, että tervettä eläintä ei lain mukaan saa ottaa hoitoon/lemmikiksi, mutta eläinsuojelulaissakin on auttamisvelvollisuus sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa eläintä.

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/10/17/huolehdi-vahingoittuneesta-elaimesta

        Kyllä, mutta kysymyshän oli juuri kesäkuun alkupuolella pesästä lähteneestä poikasesta. Nämä eivät osaa vielä kunnolla lentää ja niitä voisi kyllä tuolloin kerätä koriinsa kymmenittäin. Tunnen nimenomaan varikset erittäin hyvin ja olen yli 95%:n varma, että olen oikeassa nimenomaan tässä tapauksessa. Tarkoituksenani oli vaan infota niitä, jotka myöhemmin joutuvat samaan tilanteeseen ja googlaavat vastauksia. Variksenpoikaset voivat olla pesästä lähdettyään niin uupuneita ja hämillään, etteivät lähde edes ihmistä pakoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2144
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      219
      1898
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1542
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1511
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1273
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1231
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1227
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1072
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    10. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1026
    Aihe