Pentu ei millään ymmärrä sisäsiisteyttä

PissaLiisaPentu

Heippa! Meillä on pentu täyttänyt muutamia päiviä sitten 4 kuukautta ja vieläkään ei ole oikeastaan ollenkaan sisäsiisti. Osuu useimmiten sanomalehdelle, mutta välillä saattaa päästää ihan myös keskelle lattiaa. Asumme rivitalossa, jossa on siis oma pieni piha, johon päästämme pentua niin usein kuin vain pystymme, mikä on tosi usein. Sinne pissa tulee helposti ja tuntuu jopa hieman tottelevan käskyä "pissa". Silti ei yritä koskaan itse päästä pihalle eikä pyydä, vaan laskee mieluummin pissat suoraan lattialle jos emme ehdi saamaan sitä kiinni teosta ja vietyä ulos ennen vahinkoa. Toki viemme sitä myös ihan hihnassa ulos lenkille jonne tarpeet tulee myös aina, mutta hyvään lenkkipaikkaan on matkaa sen verran ettei ihan ole mahdollista joka kerta hädän yllättäessä lähteä kun pissaa tulee edelleen n. 15-30 min välein jos pentu on hereillä. Onko ihan normaalia ettei pidätyskyky ole vielä parempi, vai onko kyse siitä ettei pentu edes yritä pidätellä? Yöllä ei välttämättä tule kuin yksi pissa lattialle ja joskus on mennyt kokonaisen 8h työpäivänkin tekemättä mitään eli uskon että pystyisi kyllä pidättämään jos haluaisi.

Onko jotain hyviä vinkkejä miten saisimme pennun älyämään eron sisälle ja ulos tekemisen välille, kun nyt sille ei tunnu olevan väliä mihin osuu. Kehumme paljon ja palkkaamme ulos tekoa, sisältä siivoamme pois vähin äänin. Tiedän että sen pitäisi tehota kun viedään vaan paljon ulos, mutta ei tunnu etenevän ollenkaan vaikka meillä on melkein aina joku kotona ja pääsee siis ulos ihan silloin kun vaan on tarve. Sekin riittäisi että ihan hiljakseen oppii, mutta mikään ei oikeastaan ole muuttunut siitä kun pentu meille tuli eli jotain tehdään nyt väärin.

23

2622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malttivalttia

      Oma pentu oppi sisäsiistiksi noin 6kk vanhana, samaan aikaan alkoi pissatessa myös koipi nousta(uroskoira) sanoisin että kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä, kyllä se lopulta sen oppii kunhan jatkatte ulos viemistä usein :). Rotu saattaa vaikuttaa myös, mm jotkut pienet rodut oppivat melko myöhään sisäsiisteiksi

      • p5k65

        Vaikka minulla on pienirotuisen koiran pentu, oppi täysin sisäsiistiksi jo 11 viikkoisena, yllätyin itsekin. Elikkä koira on tiibetinspanieli. Ihana koira, nyt sillä on ikää 5kk, tosi villi pentu. Ainut ns. vika on ettei kulje nätisti hihnassa, ainakaan vielä.


    • asdasdasddd

      Kyllä se oppii ajan kanssa, kun kerran viette sitä tarpeeksi usein ja osaa jo yötkin olla lähes täysin kuivana.

      Itse en ehkä hirveästi kehuisi pentua ulos pissaamisesta, koska liika kehuminen voi sekin saada pennun ajattelemaan, että teistä on kiva kun se pissaa, eikä pelkästään se, että pissaa ulos. Näinollen voi sisälle pissata kehujenkin toivossa. =)

    • ennenniin

      Kuono paskaan ja perkeleet päälle.

      • idioottieläävielä

        Luulin, että nämä hullut ovat jo kuolleet sukupuuttoon, jotka rankaisevat eläintä, kun se tekee luonnollisia tarpeitaan! Eläin ei ymmärrä, että tekee väärin pissatessaan! !Toivottavasti joku tekee sinulle samoin ja nauraa ja kiroaa päälle!!


    • Hugde

      Kuulostaa virtsateiden tulehdukselta, jos koira pissaa jopa puolen tunnin välein, eikä pysty pidättelemään yhtään. Ihan pentu kyllä pissaa kerran tunnissa, mutta puolen tunnin välein kuulostaa tiheältä.

      Tuon ikäisellä ei vielä pidätyskyky muuten ole kehittynyt, se kehittyy noin puoli vuotiaaksi. Senkin jälkeen saattaa joku vahinko käydä, mutta ei satunnaista kummempaa.
      Alle 4kk vanha pentu on vauva. Se siis ei ole missään määrin aikuinen eikä nuori ja jostain syystä ihmiset eivät tätä tajua. Ihmettelet miten noin 1-vuotias taapero ei siis ymmärrä pissata aina oikein ja käskystä? Niin, muistakaa nyt vähän miettiä aina, että koiran pentu on vauva ja lapsi, teini ja vasta nuoruuden jälkeen aikuinen. Ei se ihmisen lapsikaan niin kovin heti kaikkea osaa, miksi koiran pitää osata?
      Kärsivällisyyttä, ulkona käymistä ja no, jos pentu välillä joutuu olemaan 8 tuntia yksin, niin ei tule nopeasti tuloksia. Kerrot että se muka aina pääsee ulos ja kuitenkin työpäivistä että ne on 8 tuntia. Mieti itse, vaaditko liikaa.

    • puomijono

      Nelikuiselta ei pitäisi odottaa sisäsiisteyttä. Oppiminen on yksilöllistä ja ihmisen toimet ratkaisevat. Omistajan pitkät työpäivät hidastavat oppimista. Teillä voi hyvinkin olla sellainen ilmiö, että pentu odottaa pissaamisestaan huomiota ja kehuja kun on pitkän päivän ajan sisällä tylsistynyt.

      Vasta murrosiässä kun merkkailu alkaa, koira alkaa "tiedostaa" pissaamistaan. Ei se pentuna vielä osaa haluta sen suhteen yhtään mitään. Sisäsiisteys on ihmisen idea, ei pennun.

      Aikuistuessaan koira haluaa tehdä tarpeensa kauemmaksi omasta reviiristä ja on tärkeätä lenkkeillä kunnolla jotta tämä muualle pissaaminen vahvistuu. Kärsivällisyyttä. Olen myös sitä mieltä, että pissaamisesta ei tehdä numeroa ei sisällä eikä ulkona.

      Jos murkkuikäinen (yli 7kk)tekee sisälle selkeästi merkkauspissat, silloin olen jyrkästi kieltänyt ja homma on loppunut siihen.

    • Ihan normaalia. Koirahan on vasta ihan vauvakoira...
      Pidätyskyvyn muodostuminenkin on ihan yksilöllistä. Toisilla se voi mennä vaikka ihan johonkin ysikuukauteenkin asti, joskin harvinaisempaa. Ja toki sekin ottaa aikansa, että pentu edes oppii tajuamaan mitä siltä vaaditaan. Eli nyt malttia peliin. Ei kyse siis ole mistään haluamisesta.
      Joskus aineenvaihdunta on myös vilkkaampaa, niin enemmän pissittääkin. Jos pentu nukkuu, on rauhallinen, niin ei hätäkään välttämättä ole niin usein (esim. yöllä).

      Pentu vaan ulos aina herättyä, syötyä ja leikin välissä. Ja noidenkin välissä, jos tarve vaatii. Määrätkin on yksilöllistä. Toiset tarvii enemmän toiset vähemmän.
      Ei tarvi siis olla mitään tulehduksia. Mutta toki tarkkailla kannattaa, oirehtiiko jotain ym.
      Itse kyllä kehun aina, kun tarpeet tulee ulos. Ja makupala, jos vaan on taskut ladattu. Samalla käytän "pissisanaa" Kehutkin yksilöllisesti, ettei liikaa riehaannu, ja vasta kun on lopettamassa, ettei lopeta kesken innoissaan :D

    • Liikaa-odotusta

      Minulla on ollut vasta pari koiraa, ja kummankin sisäsiisteys on kestänyt yli 6 kk ikään. Enkä ole pitänyt sitä mitenkään poikkeavana.
      En pysty olemaan kuukausia koirani kanssa kotona opettamassa sitä päivät kuivaksi. Kyllä ne on oppineet.

    • Maalaistyttö.10

      Ap, et tee mitään vääriin. Jatka vain samaan malliin: vie koiraa usein pihalle etenkin heti herätessä ja leikin jälkeen, kehu aina ulos tekemisestä ja jätä huomioitta sisälle sattuneet. Sitten vain kärsivällisyyttä! Jokainen koira on yksilö ja sisäsiisteyden oppiminen voi viedä aikaa. Ei kannata huolestua jos 3-6kk pentu ei vielä osaa ja mitä pienempi rotu sitä pidempään pidätyskyvyn kehittyminen vie.

      Kaikki koirat eivät myöskään opi ikinä pyytämään päästä pihalle joten korostaisin rutiinien tärkeyttä pennun kanssa. Tiettyyn aikaan aina ruoka, tiettyyn aikaa pihalle asioille. Suosittelen myös ottamaan jo paperit pois lattioilta, jos pentu ei niitä tajua tullessaan on aivan turha alkaa opettamaankaan että sisällekkin on ok tehdä.

      • gjkfgkhfgk

        Minäkin suosittelisin ottamaan paperit jo pois. Meillä kanssa pentu tuntui vielä lähemmäks 5kk:n iässä pitävän sisälle pissailua yhtä normaalina kuin ulos pissaamista, mutta aika pian lopetti sen jälkeen kun otettiin paperit pois. En tiedä johtuiko siitä, mutta noihin aikoihin oppi. Satunnaista sisälle pissailua oli kuitenkin vielä senkin jälkeen, mutta aina vain vähemmän mitä enemmän tuli ikää. Nyt on 1v 2kk, ja eroahdistuksen vuoksi pissailee edelleen sisälle mun pidemmillä poissaoloilla, mutta pikku hiljaa ollaan saatu siihenkin jo muutosta :)

        Ei kannata turhaan itseä syyttää, sillä ette luultavasti ole tehneet mitään väärin. Itsekin olin pitkään siinä luulossa, että kaikki koirat oppivat 2-4kk:n tai viimeistään 6kk:n iässä kunnes oma koira todisti toisin. Meilläkään kyse ei ollut siitä, etteikö olisi tarpeeksi usein käytetty ulkona. Koirat on vaan yksilöitä, ja etenkin pikkukoirilla tämä sisäsiistiksi oppiminen voi viedä kauemmin. Mun koiralla syinä tuntuu olevan vilkas aineenvaihdunta sekä herkkä ja helposti kiihtyvä/stressaava luonne.


    • onneksionkesä

      Meidän koira tuossa iässä kävi ihan takapihalla ja siitä pikkuhiljaa itse alkoi laajentamaan, ulkona oltiin paljon, tuli sinne sitten tehtyä tarpeetkin, oppi sisäsiistiksi viiden kuukauden ikäisenä. Osalla menee pidempään ja osa oppii nopeammin, mitä enemmän ulkona sen todennäköisemmin tekee tarpeetkin sinne. Pieni vinkki, heti pennun herättyä syliin ja ulos pissalle, kesken leikkienkin kannattaa käydä ilopissalla jne. Meidän pentu opetteli syksyllä ja alkutalvella tuon sisäsiisteyden.

    • fargot

      Voin sanoa myös omasta kokemuksesta, että on yksilöllistä. Mulle tuli kaksi urospentua vuoden välein ja ensimmäinen oli sisäsiisti jo 12 viikon iässä, mutta toinen lorotti sisälle vielä yli 6 kk:n iässä. Samoin opetin molempia ja vuodenaikakin oli sama. Sisälle pissailu loppui sitten tuolta toiseltakin aikanaan. Kärsivällisyyttä.

    • Joannakaroliina

      Ei ole millään tavoin epänormaalia. Vaavikoira vielä. Usein ulos ja kehuja, kun tekee ulos pissat. Papereita kannattaa sisällä vähentää ja siirtää koko ajan lähemmäs ulko-ovea. Kun pissa tulee sisälle, niin jätä täysin huomiotta. Jos hermostut, niin pentu saattaa ajatella, että pissaaminen on sinun mielestä jotenkin paha asia. Tuo oma piha helpottaa kovasti sisäsiistiksi oppimista. Kyllä se siitä, pitkää pinnaa vaan :)

    • PissaLiisaPentu

      Aloittaja tässä hei! Kiitos kaikista vastauksista! Ymmärrän kyllä, että koira on vielä pieni pentu enkä siis tietenkään vielä odotakaan täydellistä sisäsiisteyttä, toivoisin vain että edes pikkuisen tulisi kehitystä ja onnistumisia kun usein tuntuu että osaa jopa huonommin kuin meille muuttaessaan. Tämä takia epäilen että teemme jotain väärin. Voiko se aiheuttaa jotain ongelmia, että pääasiassa pääsee pissalle omaan pihaan? Pissaa tosiaan tulee sen 15 -30 min välein edelleen eli ei ole mitenkään mahdollista noin usein viedä ihan lenkille joten on helpompi päästää pihalle. Kyseessä on todella suurikokoinen sekarotuinen, joten syliin en jaksa enää nostaa jotta voisin kantaa pihalle.

      Olemme kokeilleet tuota, että lehdet pois, mutta ei auta ja oli pakko laittaa ne takaisin ettei lattia lainehdi kun pissaa tulee ihan hirveästi jos ei heti pääse siivoamaan. Yritämme myös pestä lattiaa paljon että haju ei jäisi merkkaamaan pissapaikkaa.

      Ja jatkokysymyksenä: Mitä syitä voi olla sille, että pentu on alkanut pissaamaan sohvalle ja sänkyyn? Alusta asti on pissannut aina välillä omaan petiinsä ja peitoilleen joita on sitten pesty heti ettei haju jää. Alusta asti on myös usein tehnyt pissat sohvalle ollessamme töissä. Tämän uskon johtuvan eroahdistuksesta vaikka koiralla on aikuinen koirakaveri aina kotona. On joskus tehnyt sen kotona ollessammekin, jolloin sai kyllä ärähdyksen mieheltä. Muuten emme tietenkään jälkikäteen toru asiasta. Nyt se on kasvanut niin, että pääsee jo sänkyymmekin ja se on alkanut sinnekin pissaamaan, mutta vain kun olemme kotona eli se ei voi johtua eroahdistuksesta. Mikä tähän voi olla syynä ja miten siitä pääsee eroon? Nyt olemme alkaneet pitämään makkarin ovea aina kiinni ettei se pääse sinne yksin. Se ei koskaan tee mitään jos olemme itse sängyssä. Tulee mieleen että se haluaa päästä tekemään tarpeensa yksin ja rauhassa. On esimerkiksi aina ollut vähän ujo kakkaaja. Mutta olisi meillä muitakin rauhallisia paikkoja, kuten se takapiha, jonne ovi on aina auki kotona ollessamme näin kesällä.

    • Lonelydoggy

      Itse sain ohjeeksi siirtää paperit lähemmäs ulko-ovea jolloin pystyin nopeammin reagoimaan tarpeiden tekoon ja viemään ulos. Muutaman kuukauden ikäisenä otin jo paperit ulos mukaan jolloin aluksi teki tarpeensa paperille (kehu,palkkio tästä) lopulta vuosikaana teki jo ilman. Myönnetäköön meni pitkälle tuo sisäistäminen tämän yksilön kanssa kun järjestään meillä on opittu 12vko-6kk ikähaitarilla.

      Jos koira tekee epähaluttuun paikkaan tarpeensa niin tähän auttaa oman tilanrajaus missä ei ole mitään rikotavaa (lelut tms. voi kiihdyttää koiraa)
      Meillä on auttanyt rauhoittava musiikki ja skypen kotiinsoitto-palvelu (ilmaisia)
      Samoin tekstiilien käsittelyt etikkaliuoksella tai markkinoilla olevilla ''piss-off'' -tuotteilla. Mikäli tätä jatkuu pidempää niin käydä katsomassa ell terveys puoli kuntoon ennen koulutuksen jatkamista.

    • Draamanäytös

      Tuossa 4kk iässä aloin jo odottamaan kyllä omalta pennultani jotain tajua siisteydestä. Vein sitä systemaattisesti 2h välein ulos, myös yöllä. Myös silloin kun koira alkoi liikehtiä ja varsinkin kun se oli juuri herännyt, syönyt, leikkinyt tai lopettanut jonkin muun askareen. Yleensä pentu pissaa siinä välissä kun etsii seuraavaa askaretta tehtäväksi tai vaeltaa pitkin huonetta.

      Oma koira ehti pissata yhteensä ehkä viidesti sisälle taloon, joista viimeisellä kerralla olin hyvin dramaattinen asian suhteen. Oikein liioitellusti nostin kädet poskille, vedin "kauhistuneena" henkeä sisään ja olin että "OMG aivan kauheaa, siis aivan hirveää, miten sinä nyt noin, ihan jäätävää! Älä enää koskaan tee noin omg, nyt pitää alkaa siivoamaan, nyt ei auta kuin siivota, järkyttävää! Olen niiiiiiin järkyttynyt tästä!!" oikein dramaattisen kauhistuneeseen ääneen ja siivosin sen pissan meuhkaten samaa aivan yhtä järkyttyneeseen ääneen. Sitten olin että "omg, NYT kyllä mennään ULOS tekemään tarpeet!" ja kannoin koiran ulos.
      Syyllistäminen ja dramatisointi toimii paremmin kuin yksikään kuonon tunkeminen pissaan. Vedä niin ylidramatisoitu näytös kuin vain pystyt, sitä paremmin se toimii.

      Jos koiran pissaamista sisälle ei huomioi mitenkään muuten kuin hiljaa pyyhkimällä, miten se voi ikinä ymmärtää sen olevan väärin. Eihän sen nukkumaan asettumistakaan huomioida. :D


      Toki, jos sinulla on kiinanharhakoira, chihu tai joku muu vastaava kääpiökoira tai risteytys, sen sisäsiisteyden oppiminen voi olla hidasta tai se ei välttämättä opi sisäsiistiksi koskaan. Näissä roduissa on paljon sellaisia ongelmia. Myös joillain arktisilla roduilla sisäsiisteyden (ja yksinolon) oppiminen voi olla hidasta.

    • Coton

      Mulla on 11 viikon ikäinen coton de tulear, joka on jo lähes sisäsiisti. Siisteysopettelu oli aloitettu jo kasvattajan luona eli pentu heti ulos, kun herää ja kun on syönyt alkuun monta kertaa tunnissa. Tiuha ulosvieminen ei tietenkään onnistu yhtä helposti, jos asuu kerrostalossa. Sanomalehtien päälle ei pentua ole opetettu tekemään ollenkaan. Koska koira oppii helposti yhdistämään asioita ääneen (vrt. naksutin) laitoin ulko-oven kahvaan pienen tuulikellon pennun ulottuville. Ja ihme kyllä, ei mennyt kuin päivä, niin pentu alkoi kilistää kelloa ja osasi yhdistää sen ulospääsemiseen :) Joka kerta pennulla ei tosin ole pissahätä, vaan käyttää kelloa ihan vain huomion saamiseen :D

    • kaksitaikolme

      Kaksi mahdollisuutta: Joko sinä tai pentusi on tyhmä.

    • PolvikoiraJoppe

      Joojoo vanha aloitus, mutta kun oli niin saman kuuloinen kuin meidän tilanne aikoinaan..

      Pentu ei millään olis oppinu siistiksi vaikka pihalle pääsikin usein. Alko mennä jo epätoivon puolelle kun vielä yli puolivuotiaana ainakin pari vahinkoa viikossa. (Näin siis muistaakseni, en mitään kirjaa pitänyt). Yksinollessaan ja yöllä pidätteli kyllä hyvin.

      Ratkasu löyty säännöllisestä lenkityksestä (pihasta huolimatta). Alkuun joka aamu lähdin ensimmäisenä asiana lenkille, vasta lenkin jälkeen laitoin kahvin valumaan esim. Ja päivän mittaan lenkit säännöllisesti 6-8 tunnin välein. Tällä reseptillä siitä tuli nopeasti melko luotettava, ja tässä vaiheessa saatoin löysätä vähän pipoa että join ne kahvit ennen aamulenkkiä, ja joskus lenkkiä saatto lykätä päästämällä pihalle jne. Lopulta yli vuoden ikäsenä koiraa saatto sanoa jo oikeasti sisäsiistiksi :)

      ja edelleen muuten lenkkeillään säännöllisesti ihan vaan koska se on mukavaa ja tekee koiran ja emännän pääkopalle hyvää :)

      Säännöllisen lenkkeilyn etuja pihapissatukseen nähden: pitkin päivää lorottelu voi olla opittu tapa. Kun käytät lenkillä koira pääsee tyhjentämään koko rakkonsa ja suolensa. Edes narttukoira ei tyhjennä läheskään koko rakkoa yhdellä kyykkäyksellä, uros vielä vähemmän. Reipas liikunta laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle, ja lenkillä on tarpeeksi aikaa tyhjennellä. Kotiin palatessa uusi hätä ei tule moneen tuntiin. Kun lenkität säännöllisesti, koira tottuu ja oppii luottamaan tähän harvempaan rytmiin. Koira on rauhallisempi sisällä kun aktiviteetit painottuu ulos -> aineenvaihdunta hitaampi -> harvemmin hätä.

      Saattaa olla myös koiralle vaikea hahmottaa että pihalle saa pissiä mutta sisälle ei, koska molemmat on sitä "omaa reviiriä"? Ehkä.


      Ainiin muuten, ennen kuin kukaan ehtii alkaa räksyttämään tästä: koiraa hankkiessa EI ollut suunnitelma ettei sen kanssa lenkkeiltäisi ollenkaan, että pääsisi ainoastaan pyörähtämään takapihalla. Oli semmonen ajatus että niillä lenkkien kellonajoilla ei ole niin väliä ja räntäsateella ei ois pakko lähteä, koska se pääsee kuitenkin pihalle tarpeilleen. Väärässä oltiin :D


      (toivottavasti en lähetä tätä miljoonaa kertaa, kone/netti/sivusto temppuilee.. Lähetä-nappi ei meinaa reagoida ollenkaan)

    • PolvikoiraJoppe

      Ja vielä tosta sänkyihin ym pissimisestä.. Se ei kuulosta ihan normaalilta. Omaan petiin pissaamisesta en osaa sanoa mitään, mutta toisten sänkyihin kuseskelu on todennäkösesti viesti. Nimittäähän jotkut sitä "protestiksi." Viestin merkitystä voi lähinnä arvailla, kun ihmisiltä puuttuu hajumaailman ymmärrys, ja mitäpä muutenkaan koiran tulkinta on ku arvailua.

      Meillä koira kerran ilmeisesti hermostuneena (yö)vieraista käyny kakkimassa niiden sänkyyn ja pissimässä viereiselle matolle, että sillee.. Nolona olin. Mutta muuten se ei sänkyjä ja sohvia likaa. Entinen koira kusi kerran mun kenkään (syy ei selvinny), ja useamman kerran veljeni tavaroiden päälle (veljellä ja koiralla oli huonot välit)

      Kannattaa miettiä hiertääkö joku koiran ja ihmisten yhteiselossa, ja että näyttääkö pissaterrori kohdistuvan tiettyyn henkilöön (esim parisängyssä, kummalle puolelle pissaa? Istuuko joku usein juuri siinä kohtaa sohvaa johon koira pissii?)

      • 8876543

        Omaan petiin pissaaminen ei kuulosta tosiaan normaalille. Yleensähän menee niin, että koira ei suostu tekemään mitään tarpeita omaan petiinsä.... Ja tähänhän perustuu häkin hyödyntäminen sisäsiisteyden opettamisessa.


    • kukka999hattu

      Yhdeksän koiraa olen opettanut ja kaikki ovat olleet enimmäkseen sisäsiistejä 10- 12 viikon ikäisinä. Ja täysin sisäsiistejä noin 16-17 viikon ikäisinä. Ainoa niksi on ollut siinä, että olen ottanut aina kevät-/kesäpennun ja olen viettänyt pitkän 4 viikon virkamieslomani pentua koulien ja vielä mökillä. Ja kun huonouninen olen níin pentu pihalle aina kun se on syönyt tai herännyt. Sanomalehti- tai kehumishössötyksistä ei ole kokemusta.... eikä tule.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2052
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1765
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      74
      1204
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe