Laurea estenomi

Hunpöxddhvl

Löytyykö täältä ketään joka olisi ollut Laurean estenomin pääsykokeissa? Miten meni? :)

41

6977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jcgjplnjc

      Nostellaas! Eikä ketään?

    • rjemdkeld

      En päässyt kokeeseen paskan esivalintakokeen takia. Millanen koe oli?

    • Jjhfgll

      Kokeessa oli kolme osiota. Englanti, joka koostui artikkelista ja luetunymmärryksestä seka esseen kirjoitus määrättyyn aiheeseen. Sitten oli liiketalous, jossa saatiin kolme pitkää artikkelia (yksi englanniksi) ja niistä sitten kysymyksiä sekä oikein/väärin -väittämiä. Viimeisenä kemia, joka tosiaan perustui lukion 1 kurssin sisältöön, peruskauraa mutta nippelitieto piti kyllä olla hyvin hallussa.. Enkun ja liiketaulouden kokeessa aikaa oli 1,5h ja kemiassa 2h. Kaikki artikkelit ja aiheet koskettivat jollain tavalla kosmetiikkaa tai liiketaloutta ja näiden aiheiden sanasto piti olla hallussa myös englanniksi, että pärjäsi esseevastauksessa ja osasi vastata kysymyksiin!

      • Tittuli

        Hei, millaisia kysymyksiä kemiassa oli?


    • Alohs

      Täällä yks kokeissa ollut! En osaa yhtään sanoa miten meni. Kemia tuntu siht helpolta, mutta enkku ei sitten ookkaan se mun vahvin aine niin siinä loppu aika kesken. Mites sulla meni?:)

    • Kvibxfg

      Hei kivaa että löytyi edes yksi! Pääsykoekokemuksia ja keskusteluita on niin vaikea ollut löytää tältä alalta (mitä nyt paria blogia lukuun ottamatta) :) Kaikista osioista jäi ihan hyvä fiilis! Enkun esseetä en ennättänyt enää lopussa oikolukea ja se mietityttää sekä kemiassa jotain pikku mokia, esim. en osannut antaa yhdisteille oikeita nimiä niin kuin siinä vikassa tehtävässä pyydettiin.. Että jännityksellä tuloksia odotellen!! Toivottavasti tuli tulokset pian opintopolkuun!

    • Alohs

      Joo no mulla on semmonen tunne, et tulokset tulee vasta ihan viimisinä päivinä. En malta kyllä ite yhtään odottaa niitä :D

    • Vbblmcx

      Joo en mäkään! Toivon todella, että tulis jo ens viikolla🙈

    • fghij

      Täällä kans yks kokeessa ollut!on tämä tulosten odottelu kyllä piinallista😱enkku ja liiketoiminta meni ihan ok,mutta kemiassa tuli mokailtua😥,että jännityksellä odotellaan tuloksia.

    • Lbhxhbklmb

      Oletteko miettineet, että mikä mahtaa olla pisteraja sisään tänä vuonna kun koulumenestyksestä ei saa enään niitä lähtöpisteitä? Kun aijempina vuosina ollut n. 70/100 pistettä raja, niin voisikohan nyt olla korkeampi, kun maksimi vain tuo 70p?😨

    • Alohs

      Miten kävi? Ite katoin tulokset aamulla puol kuuden aikaan ennen töihin lähtöä ku en olis muuten pystynyt keskittymään. Mutta eihän se sit auttanut ku sisälle pääsin ni ajattelin sitä vaan koko työpäivän :D

      • Kkvjblnl

        Minä pääsin myös!! :)) t:Ap


      • Dfhyj

        Täällä kans yks! :)


    • Guggu

      Millaisia pisteitä saitte kokeesta?

    • Tittuli

      Millaisia kysymyksiä kemiassa oli? :)

      • buden

        Olisko kiinnostusta kuulla enemmän koko virallisesta pääsykokeesta? Käy kurkkaan mun blogista www.katebuden.wordpress.com uusin kirjoitus koskien estenomin opintoja ja sitä miksi päädyin opiskelemaan alaa ja jos kiinnostusta löytyy, väsään vielä oman postauksen pelkästään pääsykokeista!


      • Nanzuuuu
        buden kirjoitti:

        Olisko kiinnostusta kuulla enemmän koko virallisesta pääsykokeesta? Käy kurkkaan mun blogista www.katebuden.wordpress.com uusin kirjoitus koskien estenomin opintoja ja sitä miksi päädyin opiskelemaan alaa ja jos kiinnostusta löytyy, väsään vielä oman postauksen pelkästään pääsykokeista!

        Mä koitin etsiä tietoo just näistä pääsykokeista ja millasta opiskelu on estenomin alalla, kun oon kiinnostunut hakemaan myös kyseistä alaa! Koitin avata tota blogia, mutta kone ainakin väitti ettei sitä ole enää olemassakaan :(


    • buden

      Täältä löytyy lisää infoa viime vuoden pääsykokeista! Kirjoitin siitä blogiin kokonaan oman postauksen.

      www.katebuden.wordpress.com

      • Thfykkb

        Minkälaisia pisteitä saitte tänä vuonna esivalintakokeesta?Itse olin todella pettynyt 50,8!Mikähän pisteraja on tänä vuonna pääsykokeeseen?


      • Toinenhakukerta
        Thfykkb kirjoitti:

        Minkälaisia pisteitä saitte tänä vuonna esivalintakokeesta?Itse olin todella pettynyt 50,8!Mikähän pisteraja on tänä vuonna pääsykokeeseen?

        Täällä 58,5. Viimevuonna sain muistaakseni 45 pistettä ja jäin 2 pisteen päähän läpäisystä.


    • estenomer

      Onko hakijoita 2018 ! Onkohan kokeessa samat osiot kuin aiempina vuosina?

      • Estenomiksi2018

        Täällä yks hakija! En vaan yhtään tiedä miten valmistautua enkku, liiketalous osioon.. aika vähän löytyy tietoa. Kemia 1 lukiokurssin kirjaa alan tässä lähipäivinä pänttäämään...


      • Toinenhakukerta

        Täällä kans! Onko muilla tietoa, että onko kaikkien haettava pääsykokeen kautta? Muutamassa kohtaa olen nähny että on puhuttua hakemisesta yo tulosten perusteella..?


    • kukkakaali

      Mäkin hain! En tosin oo yhtään varma että pääsinkö edes esivalintakokeista läpi, mutta toivon parasta.. Ilmeisesti kutsu itse pääsykokeeseen tulee kahta viikkoa ennen, jos tulee? Vähän harmillista jos pänttää kuukauden turhaan :D
      Ite alotin just kemian kirjaa selailemaan. Englantiin ajattelin valmistautua vaan luetunymmärtämistä harjottelemalla, lueskelemalla siis englanniksi artikkeleja ja tutkimuksia kosmetiikkaan liittyen..

      Tsemppiä kaikille!

    • Omg2

      Heips, tänä vuonna olis tarkotus päästä kouluun.. mitä muut on saanu esivalintakokeista pisteiks? Mä sain 58,5 ja uskon että se riittää, koska viime vuonna raja oli n. 10 p alempana..

      • kukkakaali

        Mä sain 43 pistettä esivalintakokeesta, oli aika suuri pettymys. Kutsua valintakokeeseen varmaan turha odottaa, mut varmuuden vuoks luen siihen silti D:


      • Omg2
        kukkakaali kirjoitti:

        Mä sain 43 pistettä esivalintakokeesta, oli aika suuri pettymys. Kutsua valintakokeeseen varmaan turha odottaa, mut varmuuden vuoks luen siihen silti D:

        Kannattaa lukee varuiks, ku ei tiiä viel mikä se pisteraja on tänä vuonna, saattaahan se mennä ton 43 aliki :)


    • Empsu

      Täällä yks hakija! Kutsun sain valintakokeeseen. Eniten jänskää enkku kun se ei ole mun vahvuuksia enkä oikee tiiä kuinka sitä ehtii treenata tässä ajassa.. 🙈

    • Epätoivoinen

      Onko muille tullu jo kutsut valintakokeisiin? Sain esivalinnasta vaan 44p että tuskin tuleekaan kutsua mut elän toivossa kunnes kuulen et kaikki muut on saanu jo kutsunsa...

      • kukkakaali

        Ollaan samassa veneessä, mä sain tosiaan 43 pistettä. Nyt alkaa olla kyllä jo toivo menetetty :( Tosi kurjaa, luitko sä paljon esivalintakokeisiin?


    • omg2

      Mä sain kutsun muutamii päivii sit sähköpostiin. :) Kannattaa kattoo ettei oo menny roskapostiin mitää.
      Mitä kemian kirjaa luette pääsykokeita varten? Mul on Mooli 1 (uus painos) ja lueskelen sitä läpi mut vitsi tää lukeminen on hidasta, ku siit on ikuisuus ku oon opiskellu noit asioita viimeks..

    • Minä3214

      Ensi vuoden hakijoille avuksi näin yksinkertaistetusti:
      -Valintakokeessa paljon rakennekaavatehtäviä ja kemikaalien jaotteluun liittyviä asioita (usein kosmetiikan yleisista kemikaaleista, esim. asiasanoina asetoni, alkoholit, butaani, esterit, glyseridi, rengasrakenne, tyydyttynyt-tyydyttymätön, karboksyylihapot, eetteri, alkaanit jne.)
      -Lisäksi piti muodostaa ja tunnistaa eri sidoksia, molekyylikaavoja, onko molekyyli vai ioni jne.
      -Ainakaan Mooli 1 ei avannut valintakoetta, ellei sitten perehtynyt myös sen tehtäviin.
      -Muun kuin kemian osalta pitää olla hallussa englanti, luetunymmärtäminen ja hyvä tekstintuotto.

      Minä pääsin sisään! :)

    • haluanEstenomiksi

      mitä kirjaa kannattaa lukea ?

    • Anonyymi

      kysymys! Tänävuonna esivalintakokeissa kysymyksiä oli 80 elikkä kokonaispistemäärä 80 pistettä. Kiinnostais vaan tietää että mikä on ollut maksimi pistemäärä aikaisempina vuosina esivalintakokeissa. Täällä kun puhuttu vaan omista pistemääristä, niin haluaisin tietää mihin verrata omiani.:)

    • Anonyymi

      80 on ollut aikaisemminkin max pisteet esivalintakokeessa. Mutta eri vuosien tulokset eivät ole suoraan verrannollisia. Kokeet ovat vaikeustasoltaan erilaisia. Tietääkö joku tarvitaanko pääsykokeissa Maolin taulukkoa kemia osuudessa?! Onko täällä muita, ketkä ovat hakeneet 2019 keväällä estenomi monimuoto toteutukseen :)

    • Anonyymi

      Itsekin hain tänä vuonna estenomiksi. Pisteitä n. 62.4, ellen ihan väärin muista. Toivon, että tulee kutsu valintakokeeseen :)

    • Anonyymi

      Itsellä 67 pistettä esivalintakokeesta. Kutsu tuli eilen valintakokeeseen :) Tietääkö joku, onko aikaisempina vuosina ollut laskuja kemian kokeessa?

    • Anonyymi

      Onko täällä ketään, kuka olisi ollut estenomin pääsykokeissa 2019? Miten meni?! Minä olin :) Enkku tuntui vaikealta, kemia helpolta!

      • Anonyymi

        Minä olin! Kemia oli joo yllättävänkin helppo! Vähän odotin vaativampaa. luetunymmärtämiset ihan ok, ellei ollut paljoo kompia tai muuten mennyt sekasin vastauksissa!


    • Anonyymi

      No juu ei jäänyt tarkistus aikaa enkussa eikä luetun ymmärtämisessä. Aika kiirettä sai pitää, että ehti ne tekemään. Kemia tuntui todella helpolta! Odotin ja oli valmistautunut paljon vaativampaa. Saa nähdä miten käy! O: Uskon, että aika korkeat pisteet tulee olemaan sisälle..

    • Anonyymi

      Mä hain kanssa ja sama juttu odotin paljon vaikeampaa kemian osuutta... nyt jännittää kuinka paljon pisteraja nousee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe