Canon Tai Nikon? Kumpi?

Jarkko337

Elikkä olen miettinyt ostaa uutta järjestelmäkameraa VIDEOkuvaamiseen ja löysin
kaksi sopivaan hintaluokkaan kohdistuvaa järkkäriä: Canon EOS 700d/t5i ja Nikon D5300. Niin kysymys kuuluu että kumpi kamera on parempi videokuvaukseen ja miksi?

15

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_minäkin

      Vastaus on Panasonic, jos asian kysyy noin. Toki Canikonillakin kuvaa videoita, mutta Pana on oikea valinta, jos tarkoituksena on vain kuvata videoita järkkärillä. Panalla pääsee 4K tasoon.

      Noista kahdesta, Canon ja Nikon, taas sanoisin Canon. Se on yleinen HD-tasoisissa ammatilaisten YouTube tuotannoissa, mutta silloin runko saisi olla mielummin 80D. Canonin etu on kaksi halpaa ja toimivaa objektiivia: f/2.8 24 mm STM ja f/1.8 50 mm STM, joilla pääsee hyvin alkuun. Edullisin videokuvaukseen kelvollinen runko Canonilta taitaa tällä hetkellä olla 100D, mutta en suosittele kokeilemaan liikkeessä rinnan 100D:tä ja 80D:tä.

      Oli runko ja järjestelmä mikä tahansa, niin perussettiin tarvitse rungon ja parin primen lisäksi hyvän mikin, jalustan ja pari vara-akkua.

      • Panasonicikin taidan jättää kummiskin väliin koska ei oikein ole tarpeeksi voimakasta konetta joka 4k:ta pystyisi käsittelemään :D. Ja katoin tota Lumix kameraa, Rajalasta sai 500e mutta siinähän ei niin hyvä pimeässäkuvaus onnistu.

        Olen kyllä päätynyt siihen tulokseen että Canon EOS 700d taitaa olla se valinta. Kun kummiskin gigantista saa 100e aletta ja tulee ylimääräinen akkukin mukana. sitten vielä se canonin kesäkampanja vielä joka arvoltaan 290e.

        Jalusta löytyy, mikkiä myös vähän hakusessa. Miettinyt vähän Roden videomic go:ta tai Tascam DR-05 v2 ääninauhoitinta.

        Mutta joka tapauksessa kiitos vinkistä. :)


      • Canonisti_minäkin
        Jarkko337 kirjoitti:

        Panasonicikin taidan jättää kummiskin väliin koska ei oikein ole tarpeeksi voimakasta konetta joka 4k:ta pystyisi käsittelemään :D. Ja katoin tota Lumix kameraa, Rajalasta sai 500e mutta siinähän ei niin hyvä pimeässäkuvaus onnistu.

        Olen kyllä päätynyt siihen tulokseen että Canon EOS 700d taitaa olla se valinta. Kun kummiskin gigantista saa 100e aletta ja tulee ylimääräinen akkukin mukana. sitten vielä se canonin kesäkampanja vielä joka arvoltaan 290e.

        Jalusta löytyy, mikkiä myös vähän hakusessa. Miettinyt vähän Roden videomic go:ta tai Tascam DR-05 v2 ääninauhoitinta.

        Mutta joka tapauksessa kiitos vinkistä. :)

        Oma oletukseni on, että uusimmat 27" iMac't kalustettuna riittävällä muistilla ja sillä paremmalla näytönohjaimella selviävät 4K videosta. Kokemusta ei ole, koska oma Mac on jo yli kolme vuotta vanha ja kuvaan kaikki videot yhä HD tasoisina. Mac on kuitenkin videoharrastajalle tällä hetkellä yhä ainoa järkevä valinta.

        Jos nyt olisin hankkimassa settiä ennen kaikkea videokuvaukseen, harkitsisin kuitenkin vakavasti siirtymistä 4K:oon, koska se on standardi vuoden, parin päästä. Ero on melkein sama, kun nyt katsot viiden vuoden takaisia YouTube videoita, jotka eivät ole HD-tasoisia. Eniten 4K:n siirtymisessä mietityttäisi videoiden säilytys, ei niinkään kamera/puhelin tai itse tietokone.


      • Canon.Nikon.Sony.ok

        Minusta Panasonikki on sellainen 2-3 v kamera, jotenkin se vanhenee nopeasti, kuluuko liikkuvat pinnat, tuleeko niistä tomua, ei pana ole mielestäni oikea kamera,
        Nikon ja Canon kestää ikuisesti, vai tekniikka vanhenee kuten myös kaikissa.


      • uus.2017.nykykameroista
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Oma oletukseni on, että uusimmat 27" iMac't kalustettuna riittävällä muistilla ja sillä paremmalla näytönohjaimella selviävät 4K videosta. Kokemusta ei ole, koska oma Mac on jo yli kolme vuotta vanha ja kuvaan kaikki videot yhä HD tasoisina. Mac on kuitenkin videoharrastajalle tällä hetkellä yhä ainoa järkevä valinta.

        Jos nyt olisin hankkimassa settiä ennen kaikkea videokuvaukseen, harkitsisin kuitenkin vakavasti siirtymistä 4K:oon, koska se on standardi vuoden, parin päästä. Ero on melkein sama, kun nyt katsot viiden vuoden takaisia YouTube videoita, jotka eivät ole HD-tasoisia. Eniten 4K:n siirtymisessä mietityttäisi videoiden säilytys, ei niinkään kamera/puhelin tai itse tietokone.

        "Jos nyt olisin hankkimassa settiä ennen kaikkea videokuvaukseen, harkitsisin kuitenkin vakavasti siirtymistä 4K:oon, koska se on standardi vuoden, parin päästä."

        Niin minäkin jos ostaisin se olisi 4K, mutta ei ole aivan varmaa mikä 4K koko niistä lyö itsensä läpi.
        Toiseksi, kyllä mun 6v vanha, silloin 800 e Asus pyörittää aivan hyvin Studio HD 17ohjelmalla 4 k videoita joiden bittivirta on 90 000 kb sek.

        Kolmanneksi, kannataa ostaa sopivan laadukas, varmaan se kyllä on pian vanhanaikainen, esim pian on tulossa kameroita joissa on 2- jopa 5 muistikortinpaikkaa.

        Ei sillä 4K videolla tarvi aina ottaa parasta laatua, Youtubeen riittää 1280 ja se on aina uudella 4K hyvin laadukasta entisiin verrattuna.

        Usein kannataa ostaa 1.5v markkinoilla ollut ja useammassa testissä hyäksi kerrottu.


      • Canonisti_minäkin
        uus.2017.nykykameroista kirjoitti:

        "Jos nyt olisin hankkimassa settiä ennen kaikkea videokuvaukseen, harkitsisin kuitenkin vakavasti siirtymistä 4K:oon, koska se on standardi vuoden, parin päästä."

        Niin minäkin jos ostaisin se olisi 4K, mutta ei ole aivan varmaa mikä 4K koko niistä lyö itsensä läpi.
        Toiseksi, kyllä mun 6v vanha, silloin 800 e Asus pyörittää aivan hyvin Studio HD 17ohjelmalla 4 k videoita joiden bittivirta on 90 000 kb sek.

        Kolmanneksi, kannataa ostaa sopivan laadukas, varmaan se kyllä on pian vanhanaikainen, esim pian on tulossa kameroita joissa on 2- jopa 5 muistikortinpaikkaa.

        Ei sillä 4K videolla tarvi aina ottaa parasta laatua, Youtubeen riittää 1280 ja se on aina uudella 4K hyvin laadukasta entisiin verrattuna.

        Usein kannataa ostaa 1.5v markkinoilla ollut ja useammassa testissä hyäksi kerrottu.

        "...Usein kannataa ostaa 1.5v markkinoilla ollut ja useammassa testissä hyäksi kerrottu."

        Tuo on se toinen lähestymistapa. Silloin tietää, ettei maksa rungosta liikaa. Jos tuon yhdistää 4K:hon, jää vaihtoehdoksi käytännössä vain Pana.

        Kolmas on sitten yrittää hyödyntää poistotarjouksia.

        Objektiivien osalta tilanne ei ole samanlainen. Canonkin myy yhä joitakin 90-luvulla suunniteltuja objektiiveja. Niiden syklit ovat paljon pidempiä.


      • Canonisti___minäkin____
        Jarkko337 kirjoitti:

        Panasonicikin taidan jättää kummiskin väliin koska ei oikein ole tarpeeksi voimakasta konetta joka 4k:ta pystyisi käsittelemään :D. Ja katoin tota Lumix kameraa, Rajalasta sai 500e mutta siinähän ei niin hyvä pimeässäkuvaus onnistu.

        Olen kyllä päätynyt siihen tulokseen että Canon EOS 700d taitaa olla se valinta. Kun kummiskin gigantista saa 100e aletta ja tulee ylimääräinen akkukin mukana. sitten vielä se canonin kesäkampanja vielä joka arvoltaan 290e.

        Jalusta löytyy, mikkiä myös vähän hakusessa. Miettinyt vähän Roden videomic go:ta tai Tascam DR-05 v2 ääninauhoitinta.

        Mutta joka tapauksessa kiitos vinkistä. :)

        Vertasitko 700D:n ja 750D:n ominaisuuksia? Paperilla 700D ja 100D ovat aika samantasoisia videokuvauksessa ja 100D:tä on saanut edullisemmin. Niiden ja 750D:n välillä taasen on selkeä sukupolviero. Tuo 750D on sisuskaluiltaan ilmeisesti aika lähellä 70D:tä. Toisaalta jos saa edullisemmin 700D:n, niin mikäs siinä.

        Objektiivin pitäisi Canonilla olla STM-versio, jos kuvaa automaattitarkennuksella, mutta 700D:n automatiikka ei välttämättä ole riittävän hyvä. Uutta 80D:tä on kehuttu juuri siinä, että nyt on tarjolla harrastajatasollekkin toimiva tarkennusautomatiikka.

        Olen kuvannut jonkin verran tuollaisella Canonin pannari STM:llä (tosin 40 mm:llä) ja se toimii minusta yllättävän hyvin.


      • ei-ole-standardi
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Oma oletukseni on, että uusimmat 27" iMac't kalustettuna riittävällä muistilla ja sillä paremmalla näytönohjaimella selviävät 4K videosta. Kokemusta ei ole, koska oma Mac on jo yli kolme vuotta vanha ja kuvaan kaikki videot yhä HD tasoisina. Mac on kuitenkin videoharrastajalle tällä hetkellä yhä ainoa järkevä valinta.

        Jos nyt olisin hankkimassa settiä ennen kaikkea videokuvaukseen, harkitsisin kuitenkin vakavasti siirtymistä 4K:oon, koska se on standardi vuoden, parin päästä. Ero on melkein sama, kun nyt katsot viiden vuoden takaisia YouTube videoita, jotka eivät ole HD-tasoisia. Eniten 4K:n siirtymisessä mietityttäisi videoiden säilytys, ei niinkään kamera/puhelin tai itse tietokone.

        Hohhohohoh.
        Vai oikein standardi kohta 4K.
        Ei ainakaan Youtubessa eikä aivan lähivuosina.
        Ylivoimaisesti suosituin webinkäyttäjien resoluutio tällä hetkellä on melko surkea 1366x768.
        http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp


      • Canonisti_minäkin_____
        ei-ole-standardi kirjoitti:

        Hohhohohoh.
        Vai oikein standardi kohta 4K.
        Ei ainakaan Youtubessa eikä aivan lähivuosina.
        Ylivoimaisesti suosituin webinkäyttäjien resoluutio tällä hetkellä on melko surkea 1366x768.
        http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

        Aika paljon 4K:ta on jo YouTubessakin. Varsinkin matkailuvideot siirtyvät siihen näemmä yllättävän nopeasti. Siinä mielessä olet oikeassa, ettei yliheitto tule ihan hetkessä, koska olemassa olevaa materiaalia ei voida siirtää 4K muotoon, jos mastereita ei ole tarjolla. Mutta lähivuosina (2-4) pääosa uudesta materiaalista tulee jo olemaan 4K materiaalia. Kun katselee esimerkiksi kevään CES'in julkistuksia, niin se on ilmiselvää.

        Toinen mahdollinen suunta kehitykselle on 360 asteen videoiden tulo vahvemmin levitykseen. Kameroita on jo saatavissa. Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä, koska ne ovat paljon vaativampia tarinan kannalta.


    • toteaja-

      jokainen kehuu tietenkin omaansa. Itse olen Nikoniin tyytyväinen. en tiedä, enkä edes välitä, onko se huonompi vai parempi kuin vastaava Canon.
      käy ainakin kokeilemassa kumpaakin, miten istuu käteen. siinäkin on eroa.

      • Canonisti_minäkin

        Tuokin pitää paikkansa, mutta montako YouTube ammattilaista tiedät, jotka kuvaavat Nikonilla? Itse taidan tietää yhden. Sen sijaan Canonilla ja Panasonicilla kuvaavia on lukuisia.

        Sitten pitää asettaa kysymys, miksi näin? Tiedän Canonin harrastavan USA:ssa ilmaisten runkojen antamista aktiivisille vloggaajille. Käsittääkseni ilmiö on kuitenkin aika uusi vloggauspuolella.


      • canon.hyi
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Tuokin pitää paikkansa, mutta montako YouTube ammattilaista tiedät, jotka kuvaavat Nikonilla? Itse taidan tietää yhden. Sen sijaan Canonilla ja Panasonicilla kuvaavia on lukuisia.

        Sitten pitää asettaa kysymys, miksi näin? Tiedän Canonin harrastavan USA:ssa ilmaisten runkojen antamista aktiivisille vloggaajille. Käsittääkseni ilmiö on kuitenkin aika uusi vloggauspuolella.

        YouTuben kuvaajista halvimmat pokkarit on Canoneita, mutta sitten tulee Nokonien ryhmä kun mene eyli 250 e.

        totta, Canonin pitää tehdä kaikkensa jotta kamera myy. Onko muuten joku rakentanut ja sitten jopa myynyt niin huonoa kameraa 2010 luvulla kuin Canon myi malliaan EOS_M, minäkin ostin sitten alennusmyynnista 149 e pari vuotta takaperin keväällä. 160 e myytii kai kuukausia, alkuhinta oli 3v takaperin 5-600 e.


    • 1449eilukenu

      Niin mikähän on tilanne, onko nykyään suomenkielinen valikko. Minulle oli 4v takaperin tärkein valinta suomenkielinen valikko, vaikka olin käyttänyt englanninkielisiä jo 20 vuotta. Joka kamera muuttui, enkä koskaan oppinut nopeisiin säätöihin. Aina piti mennä niillä arvoilla mitä aluksi kuvauspaikalla sääti.

      toki nyt osaavat kai englantia lähes kaikki.

      • Canonisti_minäkin

        Fujissa on hyvin käännetyt suomenkieliset valikot, mutta en silti ostaisi sitä, jos paino on videoissa. Fuji on erittäin varteenotettava valinta valokuvaukseen ja sillä saa otettua videotakin, mutta jos pääpaino on videossa, niin Canonon 80D tai joku uusista Panasoniceista on loogisempi valinta.


      • Canonisti_____minäkin
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Fujissa on hyvin käännetyt suomenkieliset valikot, mutta en silti ostaisi sitä, jos paino on videoissa. Fuji on erittäin varteenotettava valinta valokuvaukseen ja sillä saa otettua videotakin, mutta jos pääpaino on videossa, niin Canonon 80D tai joku uusista Panasoniceista on loogisempi valinta.

        Nyt kun X T2 on tullut markkinoille ja siitä on testejä, niin en ole enää yhtä jyrkkä tuon Fuji ja video yhdistelmän suhteen. Se on saanut aika hyviä arvosteluja myös videon osalta ja siihen saa muutaman hyvän perusobjektiivin, jotka toimivat testien mukaan hyvin myös videokuvaksessa.

        Harkittaessa Fujin X T2:sta videokuvaukseen tulee boosterikahva käytännössä laskea hintaan mukaan. Toki 4K onnistuu ilman sitäkin, mutta mm. Kuvaus aika kasvaa kymmenestä minuutista puoleen tuntiin ja äänen monitorointia varten tarvittava kuuloke kiinnittyy kahvaan.

        Objektiiveista uudet f/2.0 valovoimaiset, on testien mukaan hyviä myös videokuvauksessa. Uutta 23 mm:stä on erityisesti kehuttu ja tulossa on ilmeisesti vielä vastaava 50 mm:en.

        Fuji vaihtoi vihdoin mikkiportin standardiksi 3,5 mm versioksi. Joten nyt ei tarvita erillistä välipalaa rungon ja mikin väliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe