olisko jotain vinkkejä tähän: viime matsi meni huonosti, vastustaja tuntui kokoajan olevan liian kaukana mutta iski silti kokoajan osuen. en saanut mitään etäisyyttä haettua.. millä sais harjoiteltua etäisyyshakua?
ottelusta
8
1303
Vastaukset
- slam
ongelmaasi ei ole yhtä ainoaa syytä-eikä ratkaisua.
Samanlaista epätoivoa on välillä esiintynyt itsessänikin,mutta ei auta kuin HARJOITTELU! Mikään ei tapahdu itsestään eikä hetkessä.
Parin kanssa on hyvä harjoitella kaikkea matsaamiseen liittyvä, etäisyyden haku mukaan lukien!Tsemppiä! - karajujudosuilika
nopeita lähtöjä. Kehitä kimmoisuus ominaisuuksia. Pomppuharjoituksia. Kokemusta vaan lisää ja matsia. Olet jo aika pitkällä, kun alyät mikä on ongelma. Sellaisen ohjeen antaisin, että unohda ne lehdissä kerrotut jutut joissa karateka kertoo: " ... iskut pysäytetään aina, juuri ennen kohdetta ja kontrolli on täydellinen ..". Jos uskot noita juttuja ja yrität elää sen mukaan, niin pistekaratea ei kannata otella ollenkaan. Et osu koskaan, koska vastustaja yleensä ehtii ennakoida iskua ja ottaa vaistomaisesti pakkia tai väistää. Ajattele esim. takakättä mahaan lyötäessä, että vedät kaverin läpi, niin hyvällä tuurilla saatat hipaista kaveria ja saat pisteen. Karatekat on sen verran nopeita tyyppejä, että jos ajattelet kohteen "pintaa" ja yrität liikaa kontrolloida iskua, niin et tule osumaan koskaan. Vartaloon lyötäessä tai potkiessa ei kannata sääliä. Harvoin vartalo iskuista saa varoituksen liian kovasta kontaktista. Tavallaan nämä kovaa lyöjät on askeleen edellä aina.
- turhautunut
taisin tajuta pointtisi, kiitos palautteesta, täytyy vaan jatkaa ja yrittää kovemmin. en ole mikään vasta-alkaja mutta nyt toi ongelma on tullut selvemmäksi, jokainen isku joka ei osu jättää suojauksen aukkon ja siitä saa maksaa
- Varjo
turhautunut kirjoitti:
taisin tajuta pointtisi, kiitos palautteesta, täytyy vaan jatkaa ja yrittää kovemmin. en ole mikään vasta-alkaja mutta nyt toi ongelma on tullut selvemmäksi, jokainen isku joka ei osu jättää suojauksen aukkon ja siitä saa maksaa
Joskus aikanaan kilpailuja varten harjoiteltiin (Sm, kansallisia ja sellaisia, mitä niitä oli). Nyt olen vaihtanut lajia, mutta se ei kuulu tähän.
Suurin ongelma oli se, että rytmi vastustajan kanssa oli täysin toinen - siis kaveri vaan ehti tehdä tekniikat aiemmin.
Tekniikkaa pitäisi harjoitella siten, että harjoittelet paitsi edellä mainittuja, myös ajoitusta. Ajoituksen perusharjoitus on harjoitella liikkumaan parin kanssa samassa tahdissa. Hypit siis parin kanssa keveästi, kuten ottelussa liikutaan. Siis joustetaan hiukan päkiöistä ja pohkeilla ponnistetaan ym.
Tärkein tehtävä harjoiteltaessa ajoitusta on saada ensin nämä joustot/hypyt/ponnistukset sattumaan samaan ajankohtaan vastustajan kanssa. Siis kumpikin liikkuu samaan aikaan. Ei ennen, eikä jälkeen vaan samaan aikaan. Tämän jälkeen alat laskea joustoja/hyppyjä, 1...2...3...1...2...3
Nyt kun olette saaneet joustot kohdalleen, alatkin lisäämään tilanteeseen lyöntejä. Ensin helposti.
Takakäden lyöntiä joka kolmannelle; 1...2...lyönti...1....2...lyönti...1.
..2...lyönti..jne
Kun olet tehnyt tätä jonkin aikaa, muutat tekniikkaa. Joka kolmannelle esimerkiksi etukäsi takakäsi ja sama homma. Pari torjuu lyönnit tai antaa tulla perille, suosittelen että antaa tulla perille.
Tämän jälkeen vaihdat rytmiä ja näin ollen ajoitustapakin muuttuu. Alat laskea neljään, muuten sama asia.
Kun nämä on hallussa, alat parin kanssa harjoittelemaan vapaata tekniikkaa joka kolmannelle "joustolle" tai rytmille. Joko potku tai lyönti.
Vaikein aste ja lähimpänä oikeaa tapaa on rytmittää parin kanssa jousto/liikkuminen samaksi ja heitellä satunnaisiin "rytmeihin"/joustoihin tekniikoita. Esimerkkinä:
1...2...lyönti...potku...2...potku...1...2...lyönti
Ja niin edelleen.
Harjoite on tehty ajoituksen ja osumisen parantamiseksi. Huomaa myös, että karaten ottelussa sinun tulee pyrkiä melko "pitkälle vietyihin" tekniikoihin, jotta pystyt suorittamaan pisteen. Eli harjoitellessasi tee tekniikat aina perille asti, siten että kontakti on reiluhko vatsaan ja hanskat kädessä (sekä sparraajalla kypärä) myös päähän. Huolehdi turvallisuudesta, mutta hae kontaktia välillä sekä päähän että varsinkin vatsaan.
ERITYISTÄ huomiota kannattaa todella kiinnittää huomiota asentoon jossa olet kun lyöt tai potkaiset. Voitko liikkua eteenpäin, oletko huonossa asennossa siihen nähden että sinun tulisi pystyä seuraavaan tekniikkaan jne. Lisäksi päivän sana on ETÄISYYS. Harjoittele liikkuvan parin kanssa etäisyys sellaiseksi, että saat jokaisen lyönnin perille vatsaan/päähän. Kiinnitä huomiota etäisyyteen ja harjoittele kevyellä ottelulla siten, että pari ei torju tekniikoita vaan antaa tulla vatsaan perille. Päähän lyönneissä haet hitailla lyönneillä oman oikean lyöntietäisyytesi - liian kaukaa on turha sohia.
Kun menet kisoihin, sinun tulee aktiivisesti pyrkiä omalle etäisyydellesi. Kisoissa kaiken a ja o on saada selville miten vastustaja liikkuu otellessa ja mikä on vastustajan rytmi - mihin rytmiin ajoittuu vastustajan tekniikat. Jotkin karaten ottelijat olivat jopa aikanaan niin selväpiirteisiä, että joka 6:lla tai joka 5:llä tuli aina tekniikka. Laskemalla ehti aina ensin. Kun neljäs rytmi oli puolivälissä, tiputti takakäden tai mawan sisään ja useimmiten tuloksena oli se wasa-ari.
Kokeile muuten myös puolirytmiin tekniikoita, teet siis tekniikan kun toinen on juuri alkamassa seuraavaa "rytmiä". - Pantse, shotokan
Varjo kirjoitti:
Joskus aikanaan kilpailuja varten harjoiteltiin (Sm, kansallisia ja sellaisia, mitä niitä oli). Nyt olen vaihtanut lajia, mutta se ei kuulu tähän.
Suurin ongelma oli se, että rytmi vastustajan kanssa oli täysin toinen - siis kaveri vaan ehti tehdä tekniikat aiemmin.
Tekniikkaa pitäisi harjoitella siten, että harjoittelet paitsi edellä mainittuja, myös ajoitusta. Ajoituksen perusharjoitus on harjoitella liikkumaan parin kanssa samassa tahdissa. Hypit siis parin kanssa keveästi, kuten ottelussa liikutaan. Siis joustetaan hiukan päkiöistä ja pohkeilla ponnistetaan ym.
Tärkein tehtävä harjoiteltaessa ajoitusta on saada ensin nämä joustot/hypyt/ponnistukset sattumaan samaan ajankohtaan vastustajan kanssa. Siis kumpikin liikkuu samaan aikaan. Ei ennen, eikä jälkeen vaan samaan aikaan. Tämän jälkeen alat laskea joustoja/hyppyjä, 1...2...3...1...2...3
Nyt kun olette saaneet joustot kohdalleen, alatkin lisäämään tilanteeseen lyöntejä. Ensin helposti.
Takakäden lyöntiä joka kolmannelle; 1...2...lyönti...1....2...lyönti...1.
..2...lyönti..jne
Kun olet tehnyt tätä jonkin aikaa, muutat tekniikkaa. Joka kolmannelle esimerkiksi etukäsi takakäsi ja sama homma. Pari torjuu lyönnit tai antaa tulla perille, suosittelen että antaa tulla perille.
Tämän jälkeen vaihdat rytmiä ja näin ollen ajoitustapakin muuttuu. Alat laskea neljään, muuten sama asia.
Kun nämä on hallussa, alat parin kanssa harjoittelemaan vapaata tekniikkaa joka kolmannelle "joustolle" tai rytmille. Joko potku tai lyönti.
Vaikein aste ja lähimpänä oikeaa tapaa on rytmittää parin kanssa jousto/liikkuminen samaksi ja heitellä satunnaisiin "rytmeihin"/joustoihin tekniikoita. Esimerkkinä:
1...2...lyönti...potku...2...potku...1...2...lyönti
Ja niin edelleen.
Harjoite on tehty ajoituksen ja osumisen parantamiseksi. Huomaa myös, että karaten ottelussa sinun tulee pyrkiä melko "pitkälle vietyihin" tekniikoihin, jotta pystyt suorittamaan pisteen. Eli harjoitellessasi tee tekniikat aina perille asti, siten että kontakti on reiluhko vatsaan ja hanskat kädessä (sekä sparraajalla kypärä) myös päähän. Huolehdi turvallisuudesta, mutta hae kontaktia välillä sekä päähän että varsinkin vatsaan.
ERITYISTÄ huomiota kannattaa todella kiinnittää huomiota asentoon jossa olet kun lyöt tai potkaiset. Voitko liikkua eteenpäin, oletko huonossa asennossa siihen nähden että sinun tulisi pystyä seuraavaan tekniikkaan jne. Lisäksi päivän sana on ETÄISYYS. Harjoittele liikkuvan parin kanssa etäisyys sellaiseksi, että saat jokaisen lyönnin perille vatsaan/päähän. Kiinnitä huomiota etäisyyteen ja harjoittele kevyellä ottelulla siten, että pari ei torju tekniikoita vaan antaa tulla vatsaan perille. Päähän lyönneissä haet hitailla lyönneillä oman oikean lyöntietäisyytesi - liian kaukaa on turha sohia.
Kun menet kisoihin, sinun tulee aktiivisesti pyrkiä omalle etäisyydellesi. Kisoissa kaiken a ja o on saada selville miten vastustaja liikkuu otellessa ja mikä on vastustajan rytmi - mihin rytmiin ajoittuu vastustajan tekniikat. Jotkin karaten ottelijat olivat jopa aikanaan niin selväpiirteisiä, että joka 6:lla tai joka 5:llä tuli aina tekniikka. Laskemalla ehti aina ensin. Kun neljäs rytmi oli puolivälissä, tiputti takakäden tai mawan sisään ja useimmiten tuloksena oli se wasa-ari.
Kokeile muuten myös puolirytmiin tekniikoita, teet siis tekniikan kun toinen on juuri alkamassa seuraavaa "rytmiä".Vsrjolle vastalause viran puolesta - annat karaten kilpaversiosta kuvan, että se olisi laskettavissa olevaa hyppyjumppaa. Voi se tietysti niinkin olla, mutta jos matsaamiseen sisällytetään normaali tekniikkaharjoittelua, ainakin shotokanissa moinen pomppiminen nähdään lähinnä hölmöilynä.
En usko, että kukaan karaten opettajasi hyväksyy ohjeistustasi.
Karaten kilpailutekniikoista löytyy kyllä kirjallisuutta.
Pantse, shotokan - Varjo
Pantse, shotokan kirjoitti:
Vsrjolle vastalause viran puolesta - annat karaten kilpaversiosta kuvan, että se olisi laskettavissa olevaa hyppyjumppaa. Voi se tietysti niinkin olla, mutta jos matsaamiseen sisällytetään normaali tekniikkaharjoittelua, ainakin shotokanissa moinen pomppiminen nähdään lähinnä hölmöilynä.
En usko, että kukaan karaten opettajasi hyväksyy ohjeistustasi.
Karaten kilpailutekniikoista löytyy kyllä kirjallisuutta.
Pantse, shotokanEttä miksi vastustaja osuu aina ensin. Ei ole tarkoituskaan, että ajoitus- ja osumaharjoittelu olisi minkäänlainen kokonaisvaltainen treenimuoto - siitähän vasta kummallinen ottelu tulisi.
Kyse on ajoituksen ja tekniikan ajoittamisen harjoittelusta, ei mistään kokonaisvaltaisesta treenistä. Muuten - ainakin yksi karateopettaja eli minä hyväksyn oikein mainiosti tämän harjoitteen otteluharjoitusten osaksi.
Kyse EI ole hyppimisestä, vaan kyse on ajoituksesta - se ei ole koko ottelu, mutta kylläkin osa siitä. Ajoitusta et voi harjoitella muuten kuin etsimällä ottelun rytmi ja poimimalla sieltä oikea hetki lyödä tai potkaista. Jokaisessa ottelussa on rytmi, jota ottelijat noudattavat tietoisesti tai tiedostamatta. Ottelijan rytmi on laskettavissa myös hengityksestä - ottelija rytmittää liikkumista tietämättään hengityksen tahtiin ja joustaa siis myös jaloista / liikkuu jaloilla sen mukaan miten hengittää. Helpoin ottelija on sellainen, joka puuskuttaa äänekkäästi.
Ihmisen / ottelijan rytmiin lyötäessä paras hetki lyödä on se hetki, jolloin ottelija alkaa sisäänhengityksen. Uloshengitettäessä ottelija tekee tekniikan, sisään hengitettäessä vedetään henkeä.
Tätä ei taida pantse teidän shotokanissa pahemmin mietiskellä? Otapa askel katan suuntaan ja mieti mikä on katan rytmi? Otetaan vaikka Heian Shodan/Pinan Nidan kata: 1-2 (gedanbarai ->oitsuki), sitten 1-2-3 (käännös gedanbarai -> tetsui ->oitsuki). Sieltä se rytmi löytyy - kuten ottelustakin. Rytmi ei todellakaan ole väheksyttävä seikka, kuten ei ole ajoituskaan. Et voi harjoitella rytmiä ja ajoitusta, jos et tiedä mitä ne ovat.
Kyseessä on edellisessä viestissä rytmiharjoitus. Ja ajoitusharjoitus. Eri asia sitten on, kiellätkö koko asian ja mietit miksi pari lyö aina wasa-arin vai otatko opiksesi. Se on täysin sinun päätettävissäsi. - Pantse, shotokan
Varjo kirjoitti:
Että miksi vastustaja osuu aina ensin. Ei ole tarkoituskaan, että ajoitus- ja osumaharjoittelu olisi minkäänlainen kokonaisvaltainen treenimuoto - siitähän vasta kummallinen ottelu tulisi.
Kyse on ajoituksen ja tekniikan ajoittamisen harjoittelusta, ei mistään kokonaisvaltaisesta treenistä. Muuten - ainakin yksi karateopettaja eli minä hyväksyn oikein mainiosti tämän harjoitteen otteluharjoitusten osaksi.
Kyse EI ole hyppimisestä, vaan kyse on ajoituksesta - se ei ole koko ottelu, mutta kylläkin osa siitä. Ajoitusta et voi harjoitella muuten kuin etsimällä ottelun rytmi ja poimimalla sieltä oikea hetki lyödä tai potkaista. Jokaisessa ottelussa on rytmi, jota ottelijat noudattavat tietoisesti tai tiedostamatta. Ottelijan rytmi on laskettavissa myös hengityksestä - ottelija rytmittää liikkumista tietämättään hengityksen tahtiin ja joustaa siis myös jaloista / liikkuu jaloilla sen mukaan miten hengittää. Helpoin ottelija on sellainen, joka puuskuttaa äänekkäästi.
Ihmisen / ottelijan rytmiin lyötäessä paras hetki lyödä on se hetki, jolloin ottelija alkaa sisäänhengityksen. Uloshengitettäessä ottelija tekee tekniikan, sisään hengitettäessä vedetään henkeä.
Tätä ei taida pantse teidän shotokanissa pahemmin mietiskellä? Otapa askel katan suuntaan ja mieti mikä on katan rytmi? Otetaan vaikka Heian Shodan/Pinan Nidan kata: 1-2 (gedanbarai ->oitsuki), sitten 1-2-3 (käännös gedanbarai -> tetsui ->oitsuki). Sieltä se rytmi löytyy - kuten ottelustakin. Rytmi ei todellakaan ole väheksyttävä seikka, kuten ei ole ajoituskaan. Et voi harjoitella rytmiä ja ajoitusta, jos et tiedä mitä ne ovat.
Kyseessä on edellisessä viestissä rytmiharjoitus. Ja ajoitusharjoitus. Eri asia sitten on, kiellätkö koko asian ja mietit miksi pari lyö aina wasa-arin vai otatko opiksesi. Se on täysin sinun päätettävissäsi.He -hehe ! Mainitsemasi Heian/Pinan Nidanin alku -hengitys, eiks vaan.
Puhut asiaa, mutta provosoidut. Hyvä niin.
Perustelit asiasi pätevästi eikä minulla sinänsä ole mitään fiksua huomautettavaa juttuusi.
Paitsi ehkä se, että mielestäni voi aina sanoa ääneen yksinkertaistaen sen, että hyvä karateka ottelussakin liikkuu aina hieman epärytmisesti - rikkoen vastustajan rytmiä. Siihenhän nuo harjoitteesi ovat mielestäni ok, vaativat hieman edistynyttä harjoittelijaa tosin.
Älä nyt heti leimaa koko shotokania minun mukaani.
Pantse, shotokan - hä, hä, häähä (hengitys) - Varjo
Pantse, shotokan kirjoitti:
He -hehe ! Mainitsemasi Heian/Pinan Nidanin alku -hengitys, eiks vaan.
Puhut asiaa, mutta provosoidut. Hyvä niin.
Perustelit asiasi pätevästi eikä minulla sinänsä ole mitään fiksua huomautettavaa juttuusi.
Paitsi ehkä se, että mielestäni voi aina sanoa ääneen yksinkertaistaen sen, että hyvä karateka ottelussakin liikkuu aina hieman epärytmisesti - rikkoen vastustajan rytmiä. Siihenhän nuo harjoitteesi ovat mielestäni ok, vaativat hieman edistynyttä harjoittelijaa tosin.
Älä nyt heti leimaa koko shotokania minun mukaani.
Pantse, shotokan - hä, hä, häähä (hengitys)Niin, kilpailuihin lähtöhän on jo tae siitä, että jonkinlainen ajatus ottelusta on tuolla pääkopassa.
Tuo on varsin yksittäinen harjoitus, monia muitahan voidaan tehdä ja varmasti porukka harjoittelee monella tavalla. Enkä ala tuomitsemaan shotokania, koska... noh koska en tuomitse shotokania. Tunnen shotokanista ylimmät vyöt melko hyvin, en nyt ala kertomaan miksi tai miten.
Okei. Sitten jatketaan otteluharjoituksen saralla. Yksi asia ottelussa on ulottovuus. Miten päästä sinne kaverin "sisään". Siinä se onkin mietiskelemistä..
Kerran tehtiin tälläinen treeni tuohon ulottuvuuteen, oli muuten erään ulkomaalaisen (enpä nyt mainitse edes maata, tyylisuuntaa tai miksi veti treeniä), opettama juttu.
Eli etäisyyden kiinniotto alkaa siitä, miten sijoitat etummaisen jalkasi kun liikut eteenpäin. Siis mihin tähtäät etummaisen jalkasi esimerkiksi takakäden lyöntiä suorittaessasi. Tähtäätkö vastustajan jalkojen "ulkopuolelle", "sisäpuolelle" vai "varpaille". Homma lähtee liikkeelle siitä, että ponnistetaan takajalalla eteenpäin reippaasti ja heitetään eteenpäin "kevyt" maegeri (etujalasta ponnistaessasi takimmaisella!), tavallaan "harpataan" eteenpäin jotta saadaan etäisyys oikeaksi. Eli tehdään ensin potku, sitten lasketaan jalka alas suoraan toisen varpaille. Harjoitellaan ensin tätä.
Kun treeni alkaa onnistumaan, lisätään liikkeeseen takakäden lyönti vatsaan. Liike, sitten loppuvaiheeseen sijoitetaan lyönti. Eli ensin potku, jota ei edes tarvitse potkaista perille vaan "hämynä" ilmaan, sitten liike reilusti eteenpäin (muista takajalan liikuttaminen myös!) ja takakäsi kylkeen/vatsaan.
Tässä siis yksi etäisyysharjoittelun perustreeni jota aikanaan tehtiin, kuulemma siellä "ulkomailla" oli ottelutreeneissä perusharjoite etäisyyden hallitsemiseen. Kyseisen harjoituksen opettaja oli siellä maailman parhaiden ottelijoiden joukossa, joten hänen näyttäessä tekniikan homma oli kyllä aivan selvä miksi harjoitusta tehtiin.
Muutamia muita harjoitteita samaan tapaan; sama idea mutta mawashille, sitten etukäsi - takakäsi, sitten etujalan mawashi, uramawashi hiukan lähempää niskaan, jne. Eli kombinaatioita samaan harjoitukseen.
Tämäkin harjoite on vain yksittäinen treeni, eikä tätä kannata kovin pääpainoisesti harjoitella, tulee taas kummallisen näköistä ottelua o_O
Yksi asia pitää muistaa kisoissa tai harjoiteltaessa kisoihin; liiku, liiku ja liiku. Varsinkin tekniikan suorituksen jälkeen LIIKU sivulle/taakse. Perustreeni on siinäkin harjoitella liikkumista, mutta sehän toisaalta kuulunee jokaisen kilpailijan perustreeniin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852287Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182257Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen181700- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921416Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893