Kaupunkilaiskakarana kävin ongella lähinnä kesälomilla maalla. Läheisessä joessa uitiin ja ongittiin paljon. Muistan sen jännityksen, kun kirkkaassa vedessä näki ahventen uivan ja pohtivan kävisikö minun vai serkun koukkuun. Joskus kävin myös isän kanssa kalastusreissuilla. Lähinnä ongimme pohjaongilla veneistä, mutta heittelimme myös jonkin verran viehettä.
Nykyään kalastus on minulle lähinnä muisto lapsuuskesistä ja jos joku on kysynyt miksi minua ei enää kiinnosta, olen lähinnä vitsillä todennut että "siksi kun niitä kaloja sattuu".
Nykyään jo keskustellaan siitä, tuntevatko kalat kipua ja onko kalastus kalan repeytyvine suupielineen ja hitaasti veneenpohjalla tukehtumisineen epäeettistä.
Tunteeko kala kipua ja tuskaa vaikka ei päästä ääntäkään?
Onko kalastus eläinrääkkäystä?
35
1911
Vastaukset
- expimot
Linkki aloituksen inspiroineen artikkeliin:
http://yle.fi/uutiset/onko_kalastus_elainraakkaysta_vai_ei_tekemalla_tehty_vaite/8953747- turkkis
Eläintensuojelu aktivistit sitten liikkeelle polttamaan kalastusveneitä, yhdeksän linja-autoa jo polttivat viikkositten eläinten vapauden puolesta.
- expimot
turkkis kirjoitti:
Eläintensuojelu aktivistit sitten liikkeelle polttamaan kalastusveneitä, yhdeksän linja-autoa jo polttivat viikkositten eläinten vapauden puolesta.
Katupartioliike Soldiers of Odinin varsinaissuomalainen johtohahmo sai maanantaina tuomion törkeästä petoksesta. Salossa asunut keski-ikäinen mies huijasi neljän vuoden aikana Kansaneläkelaitokselta lähes 19 000 euroa.
- aiheenaeläinrääkkäys
expimot kirjoitti:
Katupartioliike Soldiers of Odinin varsinaissuomalainen johtohahmo sai maanantaina tuomion törkeästä petoksesta. Salossa asunut keski-ikäinen mies huijasi neljän vuoden aikana Kansaneläkelaitokselta lähes 19 000 euroa.
kalastiko hän?
- expimot
aiheenaeläinrääkkäys kirjoitti:
kalastiko hän?
En tiedä, mutta luulin että tähän on tarkoitus tehdä sivuhaara joka ei mitenkään liity aloitukseen.
- anttiahveneita
Kalojen myyntipöytien edessä ihminen ei ajattele kuinka kala on narrattu. Ihmisen suupielistä valuu herkulliset suomut kun se ajattelee kuinka aikoo valmistaa kalan ja mitä valkoviiniä sen kanssa pitäisi kurlata.
Koukkukalastajia on kuitenkin hyvin vähän. Muistaakseni iskukoukutkin on kielletty jo aikoja sitten. Perho-kalastus ei ole.
Se on taidetta.
-
Olisit maininnut että on todettu eläin-rääkkäyksen olevan kalojen kohdalla keksittyä.
Sangon-pohjalle tukehduttaminen on eettisesti vääärin.
Samoin kuin kurkun-leikkaus ennen nuija-nukutusta.
Islamilaisille se kuitenkin sallittakoon.
Muuten ei Poliisimme riitä mihinkään.
H.- ö-Öö
Perhokalastuksesta täysin samaa mieltä.
Herrasmieslaji. Ja kala pitää joko vapauttaa välittömästi, tai tappaa nopeasti syötäväksi. Kalan kipua ei kukaan pysty kertomaan, ennenkuin ihmisrotu ja kala pystyvät kommunikoimaan keskenään. Jokatapauksessa, järkevämpää syödä itse ongittua ja notskilla kärtsättyä kalaa, kuin mennä mäkärille "vegehampparille kokiksen kans"
Noh, muut jutut ei kuulu aloitukseen, eikä sen aiheeseen.
=DW=
- siilimuori3
Sillon on jos kalastetaan huvin vuoksi ja saatu saalis heitethän takaisin veteen.
- kesi.vä
Kyllä kalastus on eläinrääkkäystä, tokihan kala kipua tuntee. Linkkisi katsoin ja ihmettelen, että vapaa-ajan kalastus on rääkkäyksen aiheena. Yleensä vapaa-ajan kalastajat, ainakin he jotka tiedän ja varsin minä, toimivat vastuullisesti.
En ole ollut seuraamassa, kun kalastajat nuotalla vetää rehukalojaan, että tainnuttavat jokaisen heti vedestä nostettuaan ;)
Tähän yhteyteen voisi tietysti pistää broilerit, jotka lihotetaan äkisti luitansa rikkoen.- eppu2
Kyllä kalat tuntevat kipua, myös pelkoa.
Jotkut oppivat tunnistamaan petokalan hajun ja pakenemaan.
No hei, jos hämähäkkien imuroiminen on eläinrääkkäystä, niin niin on kalastaminenkin.
Mun mielestä hämppyjen homma on kotini suojelu ja turvatoimi. Kalojen narraaminen niin ettei niitä syökään, on niiden itsetunnon tuhoaminen.- kesi.vä
Vähimmässä määrinkään en halua yhdenkään kalan itsetuntoa tuhota. Voin kuvitella miten niiden monien monien itsetunto on kohonnut, kun ovat käyneet minun pyydyksiäni näykkimässä.
kesi.vä kirjoitti:
Vähimmässä määrinkään en halua yhdenkään kalan itsetuntoa tuhota. Voin kuvitella miten niiden monien monien itsetunto on kohonnut, kun ovat käyneet minun pyydyksiäni näykkimässä.
Hyvä tyttö :) Kun kala silmänsä ummistaa, hän tietää että jatkaa elämänsä sinussa. Ei ole elänyt eikä kuollut turhaan.
- expimot
hmp.f kirjoitti:
Hyvä tyttö :) Kun kala silmänsä ummistaa, hän tietää että jatkaa elämänsä sinussa. Ei ole elänyt eikä kuollut turhaan.
Eiköhän kalat mene silmät auki loppuun asti.
Ainakaan en muista koskaan nähneeni silmiään räpyttelevää kalaa.
Muuten olen samaa mieltä. expimot kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä.Tuo on varmaan totta, eivät voi sulkea silmänsä eläinrääkkäykselle. Eikä millekään muullekaan.
Silmistä tuli mieleen, että niitä en vaan pysty kalasta syömään. Mutta posket ovat kalan paras osa. Ihanan kiinteetä ja läskitöntä. Maistakaa ihmeessä.- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Heh, tarkoitin kyllä niitä jotka näykkivät syötin mun pyydyksestä ja nyttävät mulle pitkää pyrstöään uidessaan takaisin kaislikkoon. Niillä e itsetunto on korkeella kun saivat mummoa taas huijattua :)
- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Tuo on varmaan totta, eivät voi sulkea silmänsä eläinrääkkäykselle. Eikä millekään muullekaan.
Silmistä tuli mieleen, että niitä en vaan pysty kalasta syömään. Mutta posket ovat kalan paras osa. Ihanan kiinteetä ja läskitöntä. Maistakaa ihmeessä.Voi, kalansilmä tirskahtaa mukavasti hampaiden välissä. Sammakonkutu tekis varmaan saman. No mäti ainakin.
- eppu2
expimot kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä.Kalat eivät voi sulkea silmiä, kun niillä ei ole silmäluomia.
Eläinrääkkäystähän se on, vaikka joskus harvoin pilkin ja kaloja narraan mato-ongella jos joku saa nimittäin mukaansa houkuteltua, niin en ajattele kaloja vaan sitä rääkkääjää, joka sitä kastematoa yrittää epätoivoisesti koukkuun tunkea. Kaikki ovat rääkättyjä. Siinä kohtaa stressaannun samoin kun se vonkale stressaantuu sillä välillä kun se koukun nappaa ja kalikasta päähänsä saa.
Jos tykkää onkimisesta ja veteen tuijottamisesta, vaan ei kalojen tappamisesta, voi uittaa sellaista pyydystä, jossa ei ole koukkua ollenkaan.
"Ancelina"
Älkääs nyt taas höpsikö nainen.
Minulla oli tapanani verryttää heitto-kättäni keväisin tupsulla ilman
koukkua.
Kunnes eräänä keväänä...
Tupsuun iski n.3kg. Järvi-taimen.
Peekeleen eläin ei edes tukehtunut tupsuun, vaan meni tiehensä.
Kiukus-päissäni melkein tukahduin itse tupsuuni.
-
Eli, minä olen aina koukuttava.
H.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Älkääs nyt taas höpsikö nainen.
Minulla oli tapanani verryttää heitto-kättäni keväisin tupsulla ilman
koukkua.
Kunnes eräänä keväänä...
Tupsuun iski n.3kg. Järvi-taimen.
Peekeleen eläin ei edes tukehtunut tupsuun, vaan meni tiehensä.
Kiukus-päissäni melkein tukahduin itse tupsuuni.
-
Eli, minä olen aina koukuttava.
H.hunksz
Se oli vain ehdotus, ei oikeille kalastushulluille käyttöön otettavaksi tarkoitettu.
Vähän sama idea, kun on lukevinaan kirjaa, miettien samalla ihan muita juttuja.
Sellaista hämäystä, saa olla rauhassa, katsovat että nyt ei sovi häiritä, kun noin on lukemiseen keskittynyt.
Noh, ei tuokaan aina toimi.
Juu, sinä se heittelet koukkujasi moneen suuntaan ja aina joskus joku jää kiinni.
Kyllä on käynyt mielessä, jos iso, kauan elänyt ja ansat väistänyt kala on pyydetty ja rojuu kuolleena, ajattelen "olisi saanut uida kun on noin isoksi, komeeksi itsensä kasvattanut" kunnioitus eläintä kohtaan.
"Reeta3"
Olet jäljillä.
Kala-Piireissä on alkanut virrata sen tyyppistä vettä että kunnioitetaan
kokoa.
Kalojen piirissä kiertää vanha sanonta, ihmisiltä kai ovat oppineet ja
hieman muuntaneet, että mitä isompi Kala, sen enemmän munia.
Nykyään iso Kala kuvataan ja lasketaan jatkamaan munauksiaan.
H.Reeta3, kuollut se olisi kummiskin. Ja tullut jonkun syödyksi. Että voi se olla armonkuolemakin. Pitäisikö laittaa kalaportsari rannoille ja veneiden alle, että ala-ikäiset kalat ei pääsis apajille? Vanhat ikäloput vaan, yli 50 vuotiaat :))
- hullujuttu
hunksz kirjoitti:
"Reeta3"
Olet jäljillä.
Kala-Piireissä on alkanut virrata sen tyyppistä vettä että kunnioitetaan
kokoa.
Kalojen piirissä kiertää vanha sanonta, ihmisiltä kai ovat oppineet ja
hieman muuntaneet, että mitä isompi Kala, sen enemmän munia.
Nykyään iso Kala kuvataan ja lasketaan jatkamaan munauksiaan.
H.Eikö se ala haista ja hapata tuo kuvan "lutunen"?
- sen-minkä-syön
katiskalla kalastan, nuijalla nukutan, sitten pistän. Katiskan koen aamuin-illoin, ylimääräiset päästän pälkähästä.
- mimmimum-..mi
Jos kaupasta lohi-medaljongin ostan pakattuna.....lukee mistä tullut....mut ei minne menee....höh...no kirjolohta aletaan meillä tuottamaan niin että norjanlohen tuonti vähenee....kertoo yle....
- 1eero
Lapsi hauki kysyi mamma hauelta missä mun isäni on kun en ole koskaan tavannut häntä, kuules lapsi kulta syntymäsi aikoihin sattui että Rapala ui keimaillen ohitsemme nii isäukkos ihastui mokomaan ja pinkaisi rapalan kaveriksi eikä häntä ole sen jälkeen näkynyt, mitä opimme tästä ettei pidä lähteä kenen tahansa matkaan.
- siilimuori3
Kaveria autetaan.
Kaksi kaverusta heittelee virveliä rannalla.
Rantapuskasta ilmestyy kalastuksenvalvoja
joka kysäisee kalakorttia.
Toinen miehistä viskaa virvelinsä ja pinkaisee
kovaa vauhtia juoksemaan karkuun. Valvoja
perässään mies juoksee yli kaksi kilometriä,
mutta sitten on pakko pysähtyä puuskuttamaan.
Hän kaivaa kalakortin taskustaan, ja ojentaa
sen valvojalle.
Mitä ihmettä, teillähän on luvat ihan kunnossa!?
Onhan mulla, mutta kaverilla ei ollut. - 1eero
siilimuori3 kirjoitti:
Kaveria autetaan.
Kaksi kaverusta heittelee virveliä rannalla.
Rantapuskasta ilmestyy kalastuksenvalvoja
joka kysäisee kalakorttia.
Toinen miehistä viskaa virvelinsä ja pinkaisee
kovaa vauhtia juoksemaan karkuun. Valvoja
perässään mies juoksee yli kaksi kilometriä,
mutta sitten on pakko pysähtyä puuskuttamaan.
Hän kaivaa kalakortin taskustaan, ja ojentaa
sen valvojalle.
Mitä ihmettä, teillähän on luvat ihan kunnossa!?
Onhan mulla, mutta kaverilla ei ollut.Näin täysikäisenä saan kalastaa ilimaseksi osittain, nuorempana en eikä elässäin montoo kertoo lupia kyselty.
Sitä en ymmärä pyydystä ja päästä takaisin vappaaks no elävien olioitten rääkkäys sinäkin Siilirouvva virittelet kärpäskierukoita ja lätkällä läiskit kärpäset et ikkunat o veressä mitä se semmonen. Ni kalan rääkkäys vois sitä ottaa uistimesta koukut pois kiusallaa mitähä hauki tuumais no joo nyt oon päättänyt alkaa harrastaa valikoitua pyyntiä enkä kiduttamista het kurkku auki ja nuijanukus. - eppu2
Minä olen kuullut sellaisen version, että äitihauki sanoi, sen Rapalan h....n perään se lähti.
- ö-Öö
1eero kirjoitti:
Näin täysikäisenä saan kalastaa ilimaseksi osittain, nuorempana en eikä elässäin montoo kertoo lupia kyselty.
Sitä en ymmärä pyydystä ja päästä takaisin vappaaks no elävien olioitten rääkkäys sinäkin Siilirouvva virittelet kärpäskierukoita ja lätkällä läiskit kärpäset et ikkunat o veressä mitä se semmonen. Ni kalan rääkkäys vois sitä ottaa uistimesta koukut pois kiusallaa mitähä hauki tuumais no joo nyt oon päättänyt alkaa harrastaa valikoitua pyyntiä enkä kiduttamista het kurkku auki ja nuijanukus.Catch & Release
Se ei ole eläinrääkkäystä. Se, mitä kipua kala tuntee, sitä ei tiedä. kuin kala itse. Hommassa kokolailla täsmälleen sama, kuin muissakin kalastukseen ja metäktykseen kuulivissa asioissa. Ei oteta alimittaisia, ei väärän kokoisia, ei laittomaan aikaan.
Numerot jne määrittää tietenkin laki.
Periaate on, otetaan vain syöntikalat.
Nykylaki määrää, vääränkokoiset, viallist jne kalat, joita ei oteta syötäviksi, lasketaan takaisin veteen. Siis noin periaatteessa noin. Eli jos saa sentin liian lyhyen kalan, joka vaurioitunut, se on laitettava takaisin veteen.
Catch & Release perustuu kalakannanhoitoon. Asia tietenkin tehty monimutkaiseksi paperilla. Käytännössä se tarkoittaa, ei sotkeuduta alaikäisiin, että kalat lisääntyvät jatkossakin . Nämät muuten vaurio
ituneet ja kelvottomat ruokakalat palautetaan takaisin luonnon kiertokulkuun, vaikka mätänemään.
Asia saatu kuulostamaan monimutkaiselta, ei se sitä ole.
Herrasmies ei koskaan nosta laitonta kalaa kuiville. Näin se ollut ennenkin, on edelleen. Säännöt voi äkikseltään vaikuttaa hölmöiltä, niille kuitenkin perusteensa. Perysteet muuttuvat ja vaihtelevat, niitä kuitenkin noudatettava.
Kuten usein ennenkin maininnut, perhokalastus hrrasmiesten laji, siitä voi muutkin onkijat ottaa oppia. Kalastajan perehtymyyttä, pyyttä vääränlaisia kaloja. Niitä toki saa, kuienkin vähän tuuripeliä, mitä saa. Mutta jos väärä saalis, se palautettava kotiinsa, veteen. Hah, kohta joku Childrens on Odin soturi alkaa jauhaa saa asiaa turvapaikanhakijoista :D
=DW= - 1eero
ö-Öö kirjoitti:
Catch & Release
Se ei ole eläinrääkkäystä. Se, mitä kipua kala tuntee, sitä ei tiedä. kuin kala itse. Hommassa kokolailla täsmälleen sama, kuin muissakin kalastukseen ja metäktykseen kuulivissa asioissa. Ei oteta alimittaisia, ei väärän kokoisia, ei laittomaan aikaan.
Numerot jne määrittää tietenkin laki.
Periaate on, otetaan vain syöntikalat.
Nykylaki määrää, vääränkokoiset, viallist jne kalat, joita ei oteta syötäviksi, lasketaan takaisin veteen. Siis noin periaatteessa noin. Eli jos saa sentin liian lyhyen kalan, joka vaurioitunut, se on laitettava takaisin veteen.
Catch & Release perustuu kalakannanhoitoon. Asia tietenkin tehty monimutkaiseksi paperilla. Käytännössä se tarkoittaa, ei sotkeuduta alaikäisiin, että kalat lisääntyvät jatkossakin . Nämät muuten vaurio
ituneet ja kelvottomat ruokakalat palautetaan takaisin luonnon kiertokulkuun, vaikka mätänemään.
Asia saatu kuulostamaan monimutkaiselta, ei se sitä ole.
Herrasmies ei koskaan nosta laitonta kalaa kuiville. Näin se ollut ennenkin, on edelleen. Säännöt voi äkikseltään vaikuttaa hölmöiltä, niille kuitenkin perusteensa. Perysteet muuttuvat ja vaihtelevat, niitä kuitenkin noudatettava.
Kuten usein ennenkin maininnut, perhokalastus hrrasmiesten laji, siitä voi muutkin onkijat ottaa oppia. Kalastajan perehtymyyttä, pyyttä vääränlaisia kaloja. Niitä toki saa, kuienkin vähän tuuripeliä, mitä saa. Mutta jos väärä saalis, se palautettava kotiinsa, veteen. Hah, kohta joku Childrens on Odin soturi alkaa jauhaa saa asiaa turvapaikanhakijoista :D
=DW=Kyllä kalalla on itsesuojelu vaisto, varmasti tuntee jonninlaista kipua joo alamitta sitä on monella kalalajilla pyritty nostamaa sen tautta et kerkiisivät ainakin yhen kerran paritella esim.turska on alkanut kutemaan pienempänä liiallisen pyynnin takia, evoluutio osaa muuttaa käyttäymistä.
Perhokalastus hieno tapa vaik ite en ole perehtynyt muuta kuin harrilaudalla että litkalla, nykyään keskittynyt uisteluun eri syvyyksistä, tässä paatissa jossa nyt oon on mulla kaheksan vapaa keloineen vaappuja iso pakillinen. Tällä reissulla en oo vielä pyytänyt mutta ens viikolla, vastahan tulin, valikoitu kalastaminen se suurpiirtei onnistuu hutiakin tulee männä kesänä olin ahventa uistelemassa tarttu yheksän kilonen hauki. Parempi viikko kalassa kuin kännissä sanovat himo kalastajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791