Olen nyt 72 v. Minulla omaisuutta pieni maatila

tiiinatu

sellaisessa jakamattomassa perikunnassa osakkaana nimittäin olen. Jakamista ei haluta.
Jos mie jouvun lopunikäiseen hoitopaikkaan vanhana, joku päivä. niin mitä hoitopaikka tekee omaisuudelleni ja eläkkeelleni? Pitääkö minun kertoa että omistan kiinteää jotain vai riittääkö eläke heille? Viekö he aina koko eläkkeen, pikkusumma itselle jää sen tiedän. Mutta muu omaisuuteni? Keräämäni Rahat tililläni???? Minulla on myös ykolme lasta.

34

587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotainpientä

No mitä sopimuksia ja kenenkanssa teet, siihen ei kukaan muu voi vastata, yksityinen voi periaatteessa sopia mitä vain. Mutta kunnan puolella sosiaalipalveluna saatu hoito on tällähetkellä 85-95% tuloistasi, kuitenkin jättäen sinulle ainakin 150-250€ tai enintään palvelun hinta.
      Tosin nuohan muuttuu aikojen kuluessa kun lakeja muutellaan.
      Tuloon otetaan kaikki saamasi eläke- ja pääomatulot mutta ei suoraan omaisuuttasi.

Suosittelen kovasti, että harkitset edunvalvontavaltuutuksen tekoa jolllekin luotetulle, että asiasi saadaan aina hoidettua. Voit myös ohjeistaa häntä miten haluat että asiasi hoidetaan.

• Anonyymi00028

Palvelutalossa on edunvalvoja jos ei ole sukulaista itse määrännyt. Ne hoitaa sitten. Laita nyt kuntoon pesten vaatteet mitä tarvii ja lämmintä sekä kirjoita testamentti jos haluat tavaroista jakaa lapsille .

• giveawayko

Mielenkiintoista.
      Miten perusjampan olisi viisainta tollasessa tapauksessa tehdä.

• tiiinatu

Siis kolme rintaperillistä on olemassa minulla. Jos pääomatulo huomioidaan, niin he ottaa minun vuokratuloni laskuihin mukaan? Pesässä on yksi vuokratulokiinteistö. Jos kaikki pietään jakamattomana, niin ilmeisesti lasketaan minun tulokseni puolet ja toinen puoli lasteni tuloksi jonka he saa pitää eikä tarvi minun hoitooni käyttää vai mites tämä oikein menee?

Ja sit nuo hoitopaikat, tehostetun valvonnan, vai mikä lie se virallinen nimi. Niissä otetaan eläke, mutta miten kun vanhukset puhuu että ns. Palvelut, (siivousta, lääkejakoakin, mitä muuta) ne maksaa, otettaanko ne lisäksi vai miten ne laskutetaan? Eräskin mumma siellä sanoi että kun ne palvelut maksaa niin paljon.

• Jotainpientä

"Siis kolme rintaperillistä on olemassa minulla"
        Sinun perilliset eivät vaikuta maksuihisi.

" Jos pääomatulo huomioidaan, niin he ottaa minun vuokratuloni laskuihin mukaan?"
        Kyllä voittosi otetaan huomioon.

"Jos kaikki pietään jakamattomana, niin ilmeisesti lasketaan minun tulokseni puolet ja toinen puoli lasteni tuloksi jonka he saa pitää eikä tarvi minun hoitooni käyttää vai mites tämä oikein menee?"
        Tuo riippuu osuudestasi kuolinpesään ja mahdollisista hallintaoikeuksista. Arvaan että kyseessä on entisen aviopuolisosi kuolinpesä. Jos olet jättänyt itsellesi vain yhteiseen asuntoon hallintaoikeuden vuokratulo ei ole ollenkaan sinulle tuloa, ellei se tule kyseisestä asunnosta. Jos sinulla on hallintaoikeus muuhun jäämistöön sitten voitto on täysin sinulle kuuluvaa.

Kunnat määräävät itse mistä kaikesta erikseen laskuttavat mutta enimmäismäärää löytyy Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista ja sen 7c§
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920734#P7c

Kaikki maksavat sen minkä voivat, kuten kuuluukin.

• tiiinatu
        Jotainpientä kirjoitti:

" Jos pääomatulo huomioidaan, niin he ottaa minun vuokratuloni laskuihin mukaan?"

"Jos kaikki pietään jakamattomana, niin ilmeisesti lasketaan minun tulokseni puolet ja toinen puoli lasteni tuloksi jonka he saa pitää eikä tarvi minun hoitooni käyttää vai mites tämä oikein menee?"
        Tuo riippuu osuudestasi kuolinpesään ja mahdollisista hallintaoikeuksista. Arvaan että kyseessä on entisen aviopuolisosi kuolinpesä. Jos olet jättänyt itsellesi vain yhteiseen asuntoon hallintaoikeuden vuokratulo ei ole ollenkaan sinulle tuloa, ellei se tule kyseisestä asunnosta. Jos sinulla on hallintaoikeus muuhun jäämistöön sitten voitto on täysin sinulle kuuluvaa.

Kunnat määräävät itse mistä kaikesta erikseen laskuttavat mutta enimmäismäärää löytyy Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista ja sen 7c§

Hallintaoikeuksia ei ole, ja olen leski, aviomieheni kuollut ja lapset on yhteisiä. Vuoktatulo tulee pieneltä maatilalta ja sijoitusasunnosta, joka meillä puolisoni eläessä yhteisesti oli. Mutta nyt on olemassa tämä jakamaton kuolinpesä.
        Mitä minun nyt kannatiaisi olisi viisainta tehdä näien asijoiden kanssa?

• Näin_

Pitäisi jakaa se pesä välittömästi ja selvittää itsellesi mitä tarkoittaa hallinta- eli käyttöoikeus.

Tuloista menee hoitomaksuun 85% eli ei sentään 95 %.

• tiiiinatu
        Näin_ kirjoitti:

Pitäisi jakaa se pesä välittömästi ja selvittää itsellesi mitä tarkoittaa hallinta- eli käyttöoikeus.

Tuloista menee hoitomaksuun 85% eli ei sentään 95 %.

Tiedän hyvin mitä hallinta- ja käyttöoikeus pitää sisällään ja tarkoittaa. Mutta kun osa kp:n osakkaista sitä mieltä ett ei jaeta. Ja hienotunteisuus läheisten kesken estää vastaankaan panemasta.

• 889889

Pitäisi myös ymmärtää mitä tarkoittaa perinnönjako.

• musta_lammas
        tiiiinatu kirjoitti:

Tiedän hyvin mitä hallinta- ja käyttöoikeus pitää sisällään ja tarkoittaa. Mutta kun osa kp:n osakkaista sitä mieltä ett ei jaeta. Ja hienotunteisuus läheisten kesken estää vastaankaan panemasta.

Hienotunteisuus aiheuttaa kipua pepunreiässä. Kun antaa muiden päättää siitä mikä on sinun niin sitä jää pahimmillaan ilman.

Siksi kannattaa olla suvun silmissä se ahne paska ja inhottu sika niin kuin minä. Tosin arvatkaa hymyilyttikö minua, kun äiti päätti lahjoittaa isänperintöni sisarensa lapsille.

Oppivat tietämään mitä avioehto ja testamentti tarkoittavat. Eivätkö ole sen tapaamisen jälkeen MINUN kesämökilläni käyneet.

• tiiiinatu
        musta_lammas kirjoitti:

Hienotunteisuus aiheuttaa kipua pepunreiässä. Kun antaa muiden päättää siitä mikä on sinun niin sitä jää pahimmillaan ilman.

Siksi kannattaa olla suvun silmissä se ahne paska ja inhottu sika niin kuin minä. Tosin arvatkaa hymyilyttikö minua, kun äiti päätti lahjoittaa isänperintöni sisarensa lapsille.

Oppivat tietämään mitä avioehto ja testamentti tarkoittavat. Eivätkö ole sen tapaamisen jälkeen MINUN kesämökilläni käyneet.

Miten äitisi pystyi sen lahjoittamaan, ei nyt ihan ymmärrä?
        Kuka oppi tietämään, mitä avioehto ja testamentti tarkoittavat?

• Anonyymi00026
        tiiiinatu kirjoitti:

Miten äitisi pystyi sen lahjoittamaan, ei nyt ihan ymmärrä?
        Kuka oppi tietämään, mitä avioehto ja testamentti tarkoittavat?

Velat voi periytyä, jos ei ole avioehtoa.
        Leski on sitten tahattomassa ulosotossa lopun elämäänsä.
        Seuraava polvi säästyy varattoman veloista, jos perukirjoitus on tehty asiallisesti.
        Tuota avioehtoa kannattaisi korostaa, heille, jotka eivät tiedä sen merkitystä.

• Anonyymi00029
        Jotainpientä kirjoitti:

Vuokratulosta menee ensin vero sitten se yhtiövastike ja hoitovastike . Laatimasta taas menee kiinteistövero ja tiemaksu. Vesi.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Velat voi periytyä, jos ei ole avioehtoa.
        Leski on sitten tahattomassa ulosotossa lopun elämäänsä.
        Seuraava polvi säästyy varattoman veloista, jos perukirjoitus on tehty asiallisesti.
        Tuota avioehtoa kannattaisi korostaa, heille, jotka eivät tiedä sen merkitystä.

Kuolleen veloista joutuu vastaamaan henkilökohtaisesti vain, jos session perunkirjoituksen toimittamisen (ajoissa).
        Jos taas vasten ottaa kuolleen velat vastattavakseen, eikä vastata niistä kuolinpesän omaisuudella, se on aivan eri asia. Sopimusasia.
        Mutta jos henkilö x on velkaa, ei sitä esim hänen perillisiltään tai leskeltään voida periä.
        Yksi poikkeus on, jos on olemassa takaaja, velalle, hän joutuu maksamaan.

• Anonyymi00032
        tiiinatu kirjoitti:

Hallintaoikeuksia ei ole, ja olen leski, aviomieheni kuollut ja lapset on yhteisiä. Vuoktatulo tulee pieneltä maatilalta ja sijoitusasunnosta, joka meillä puolisoni eläessä yhteisesti oli. Mutta nyt on olemassa tämä jakamaton kuolinpesä.
        Mitä minun nyt kannatiaisi olisi viisainta tehdä näien asijoiden kanssa?

Tulosi vaikuttavat hoitomaksuihin. Kunnallisella puolella hoitomaksut pienemmät kuin yksityisellä. Sinulle jää joku prosenttiosuus tuloistasi ns käyttörahaksi.
        Ota selvää, netistä löydät alueesi hoitomaksut, esim palvelutalossa/ vuokran/ muut oheismaksut.
        Millä saat vuokratulot kuolinpesän vuokratuissa, ellet hallintaoikeudella? Tietysti jos teillä oli avioehtoa, ja vuokraat omaa omaisuuttasi, mutta tämähän ei kuulu kuolinpesän omaisuuteen.

• Anonyymi00033
        Jotainpientä kirjoitti:

Enti aikaan, siis lääninhallituksien aikaan vanhainkotiasuminen oli vanhukselle ilmaista, sairaanhoito oli joka kunnassa ilmaista, koulutus oli ilmaista, ammattikoulutus oli ilmaista, yliopistot oli osittain ilmaisia, opiskeluvälineet tuli itse maksaa.

Päivähoito, kotisairaanhoito, ja jos tarvi kodinhoitajaa lapsen sairauden takia, sekin oli maksuton.

Ammattikoulussa jos hankki jotain erikoisuuksia, ne tuli itse maksaa, mutta pääosin opiskelu oli ilmaista.

Kuinka nykyään, vanhuksien hoito maksaa maltaita, kotihoito, kotipalvelu, terveyskeskus, sairaanhoito ja opiskelu maksaa mettä, ainoastaan ala-aste on maksuton, päivähoidostakin joudut maksamaan.

Nykyaika on kivaa aikaa elää, köyhänä pysyt.

• Anonyymi00034
        tiiiinatu kirjoitti:

Neuvottele, kysy syytä jakamattomuuteen.

Nythän te, jos verotusarvo ylittyy maksatte varallisuusveroa joka vuosi kuolinpesänä.

Jos jakajia on vähintään viisi, ei jakaminen ole kannattavaa jos yhteissumma alittaa verotusarvon, mutta jos jakajia on alle neljän, niin jako kannattaa koska omaisuuden yhteisarvo jaettuna 3 - 4 , niin jokainen maksaa veron omasta osuudestaan.

Jos on hyviä muistoja mummin ja papan ajoilta, niin jakakaa niin että jokainen saa jotain muistoksi, nykyaikana kun ei ole rahallisesti kannattavaa säilyttää jotain pelkästään tunnearvo perusteella.

• anteromaaranen

Jakmattomassa pesässä jos vanhus hoitpaikkaan ja hänellä ei hallintaoikeutta olemassa, niin pesästä otettaneen hoitomaksut.

• Kaik-män

Kaik mennöö ja mittee et voie. perilliset jää nuoloon näppejään ja saavatten isot rapsut rahan pesusta yms. riippuen tietennii millä paikka kunnalla asut ja onko tullunna päetää auoottuu nimis ukolloille ajan kulukseen.

• härkönennn

ei mene kiinteä omaisuus!!

• maull

Näin on totuus!

• Aasintuntija
        härkönennn kirjoitti:

ei mene kiinteä omaisuus!!

Hahhahh! Siinä meillä asiantuntija!

• taneliturunen
        Aasintuntija kirjoitti:

Hahhahh! Siinä meillä asiantuntija!

Minä olen joskus kysynyt kunnan sosiaalitoimesta asiaa että pitääkö kiinteä realisoida,jos joutuu hoidettavaksi johonkin vanhusten hoitopaikkaan lopuksi ikäänsä, sanoivat että ei tarvi.

• eihauskaei
        taneliturunen kirjoitti:

Minä olen joskus kysynyt kunnan sosiaalitoimesta asiaa että pitääkö kiinteä realisoida,jos joutuu hoidettavaksi johonkin vanhusten hoitopaikkaan lopuksi ikäänsä, sanoivat että ei tarvi.

Ei tietenkään tarvi realisoida, jos varat riittävät muutenkin. Mutta ei tavallisen eläkkeensaajan eläkkeet kauankaan riitä oman elämisen maksamiseen. Maksat aluksi noin 3000 euroa kuukaudessa asumisestasi omista rahoistasi niin kauan kuin varallisuutta riittää. Kun rahat loppuu, pääsetkin sitten kunnan elätiksi siten että sinulle taataan kustannuksien jälkeen ehkä sata euroa omiin henkilökohtaisiin menoihin.

• cartengeri
        eihauskaei kirjoitti:

Ei tietenkään tarvi realisoida, jos varat riittävät muutenkin. Mutta ei tavallisen eläkkeensaajan eläkkeet kauankaan riitä oman elämisen maksamiseen. Maksat aluksi noin 3000 euroa kuukaudessa asumisestasi omista rahoistasi niin kauan kuin varallisuutta riittää. Kun rahat loppuu, pääsetkin sitten kunnan elätiksi siten että sinulle taataan kustannuksien jälkeen ehkä sata euroa omiin henkilökohtaisiin menoihin.

tarkoittaako tuo 3000 euroa, että jos tilillä on, se tyhjäksi ja sitten kunta avustaa?
        Mutta pitääkö se maatila myydä?

• Kokemustakinon
        cartengeri kirjoitti:

tarkoittaako tuo 3000 euroa, että jos tilillä on, se tyhjäksi ja sitten kunta avustaa?
        Mutta pitääkö se maatila myydä?

Omaisuus on pantava rahoiksi ja sillä elettävä niin kauan kuin rahat riittää. Sen jälkeen edellämainituin ehdoin. Se on raakaa peliä. Yhteiskunta ei elätä rikkaita.

• asko775s
        Kokemustakinon kirjoitti:

Omaisuus on pantava rahoiksi ja sillä elettävä niin kauan kuin rahat riittää. Sen jälkeen edellämainituin ehdoin. Se on raakaa peliä. Yhteiskunta ei elätä rikkaita.

Herrat sanoivat että ei tarvi panna rahoiksi, mitä meinaat?

• Äimänkäkit

Mitäs kokemusta on "Kokemustakinon ":lla?

• 34534

Vitsailetko vai pelotteletko vaan huviksesi.
        Näitä juttuja tunnetusti kiertää vanhusten keskuudessa, vaikka tosiasiassa mummot tietää hyvin oikeutensa, mutta ne vaan yrittää vedättää jälkikasvuaan.

• dsfjskaföa

Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Esim. kiinteistövälittäjät vastaavat aina, että myyntiin vaan.

Ei kiinteätä omaisuutta tarvitse realisoida, mutta en osaa sanoa mitään tuohon kp:n jakamiseen.

Maksuksi ottavat eläkkeestä kaiken, paitsi sen pienen käyttövaran jättävät. Joku lakimies voisi vastata tuohon kuolinpesän jakamiseen selkeästi.

• härkönenn

Yhteiskunta maksaa kun rahat tililtä loppuvat????? hoitomaksuissa auttaa, asumistukeakin antaa, hoitopaikassa eläkkeestä jätetään pikkusumma,mutta omaisuuden saa pittää??

Vaikka olisi omaisuutta.

• Anonyymi00027

No palvelutalossa saa ruuan pesut ja sängyn . Itselle jää parisataa säästöön kuussa . Voi pyytää omaisia tuomaan vähän mehua ja hedelmiä kuin alusvaatteita ja villatakin. Lääkäri käy ja hoitajat . Tai ne käy myös kotona jos asuu kotonaan ja pyytää kodinhoidon lääkäriltä. Maksaa ne mutta maksaa se käynti kaupassakin. Ne tuo kotihoidosta ruuan jos tilaa voi itse sitten lämmittää . Maksaa sekin. Pyydä lapsia pesemään sinut saunassa selän ja tuomaan shampoota . Pesemään pyyhkeesi . Lapset jakaa sen mitä jää laillisesti heille kulujen jälkeen. Voivat vaikka pitää sen maatilan kesäpaikkana jakamatta. Ota valokuvista kopioita että kaikille jää muistoksi vanhemmista. Osta nyt valmiiksi alusvaatteet sukat aamutossut niin ei sitten enää tarvi ostaa. Apuväline kaupasta saa mitä tahansa vaikka pissa pullot ja vaipat . Meillä isoisä kuoli kotiin omaan sänkyyn eikä me niin paljon osattu auttaa kuin olisi pitänyt niinkuin siivota ja viedä maitoa .

• Anonyymi00030

Älä jätä kakaroilles riesaa. Suosittelen polttamista, vakuutukset kuntoon! Odottele kesään, josko tulis kunnon ukonilmat, voit vähän avittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      50
      5207
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      75
      3000
    3. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      293
      1519
    4. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      72
      1163
    5. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      78
      1136
    6. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1114
    7. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1095
    8. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      129
      1072
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      171