Uima-altaan pinnoitus/maalaus

Uima-allas

Mökillä on tarkoitus ottaa käyttöön vanha betoninen uima-allas. Ajattelin valaa betonista väliseinän, koska allas on aivan turhan iso sellaisenaan. Eli valan betonista muutamalla raudoituksella uuden väliseinän.

Sitten pitäisi saada pinta vedenpitäväksi. Mitä aineita/maaleja tarvitsen pintaan jotta allas kestää vettä ja kulutusta? Maalaan toki koko käyttöön jäävän osuuden altaasta.

Suomalaisilta sivuilta ei löydy tästä juuri mitään tietoa. Eikä maali firmojen sivuilta tietoa asiasta. Tai sitten en osaa etsiä.

13

8417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remppamies1

      Kyllä betonin saa vedenpitäväksi oikeilla aineilla, ne liityntä saumat vaatii erikoiskäsittelyn, ÄLÄ maalaa millään aineella edes kaikkein kalleimmallakaan !

    • kokeiltu

      Sikafloor toimii ainakin. Eikä ole mahdottoman kallista.

    • 0tt0

      Lasikuidutus on meillä pelittänyt viivi vuotta. Ei ongelmia.

    • 0tt0

      Viisi

    • Pinnoittaja

      Terve, ainoa oikein kestävä vaihtoehto on polyuretaani massa. On elintarvike hyväksytty. Maaleista haihtuu kauan liuottimia. Lisäksi polymassa kestää 300% venymiä

    • muutaman_pinnoittanu

      Suurin ongelma sinulla tulee olemaan betonin kuivuminen, sekä kuivana pysyminen. Jos betoni on kosketuksissa maaperän kosteuteen et luultavasti saa siinä pysymään mitään pinnoitetta. STO:lta löytyy hengittäviä pinnoitteita, mutta asennuksessa kosteuden tulee olla alhainen.

      Tähän päälle tietysti normaalit pohjatyöt kuivumisen jälkeen. Eli hionta...

      Itse käyttäisin kakskomponentti jousto epoksia, joka maksaa kylläkin maltaita..

    • rahathävisi

      Polyuretaani on väärä aine. Ei pysy kiinni alustassaan (ilmankosteuden kanssa oleva betoni) ja ei kestä klooriyhdisteitä. Myös heikko uv-suoja.

    • hersrt

      Sika poolcoat?

    • Anonyymi

      Mitenhän tämän altaan väliseinän kanssa kävi? Millä maalasit ja miten on pysynyt.

      Itse olen käyttänyt vuosia Tikkurilan Temafloor 50 maalia ulkona olevan betonialtaan maalaukseen. Maali on pysynyt pari vuotta ja sitten hilseillyt paikoin pois. Silloin olen tehnyt uudelleen maalauksen.

      Viime kesänä tuon Temafloorin saatavuudessa oli jotain ongelmaa ja päätin kokeilla Teknoksen Inerta 50 maalia . Toiveena oli, että nyt maali pysyy vuosia ja tehtiin hyvät pohjatyöt, vanhan pinnan hionta ja pesu sekä annettiin kuivua monta päivää.

      Tämä oli iso virhe. Kaikki työ meni ihan hukkaan ja Inerta 50 aiheutti kauhean ongelman. Inerta pysyi kyllä ensimmäisen kesän altaassa hyvin, mutta kun viime viikolla rupesin pesemään allasta 2. täyttöä varten alkoi maali irrota tosi pahasti. Inerta tuntuu "kelluvan" vanhan maalin päällä ja irtoaa isoina paloina. En voi suositella sen käyttöä uima-altaassa. Se ei pysy betonin eikä vanhan maalin päällä.

      Tämä vuosi uidaan Inertan paloissa, kunnes kaikki irtoaa ja ensi vuonna varmaan pitää yrittää saada kaikki siitä pois ja taas maalataan... ilmeisesti Temafloorilla.

      Vanhan maalin poistosta seuraa nyt kymmenien tuntien työ. Harmittaa, että Teknos edes myy tuollaista maalia uima-allaskäyttöön.

      Jos jollain on tullut toimivia uima-allas maaleja vastaan niin laittakaa tänne viestiä.

      • Anonyymi

        Sika poolcoat - ulkoallas ollut 12-13 vuotta ja vesi kesät/talvet - nyt ensimmäinen korjaus maalaus - piestä korjausta epocem 720 3 komponentti laasitilla ja 2x poolcoat päälle


      • Anonyymi

        Älä tuhlaa aikaa turhiin pohjatöihin..
        Tuollaisen altaan hiekkapuhallus kestää vain muutama tuntia, onko se oikea paikka säästää se n.1000€ kun huonojen pohjatöiden takia uudet kalliit maalit irtoaa ensimmäisen kesän jälkeen.
        Kumpi tulee halvemmaksi?

        Maalata itse parin vuoden välein vai että ammattilainen tekee sen 15-25v välein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sika poolcoat - ulkoallas ollut 12-13 vuotta ja vesi kesät/talvet - nyt ensimmäinen korjaus maalaus - piestä korjausta epocem 720 3 komponentti laasitilla ja 2x poolcoat päälle

        Meillä sama juttu vesi kesät talvet vuodesta 2008 saakka ja nyt olisi pientä korjausta vailla.
        Kiinnostaa onnistuiko korjaus maalaus, kuinka huolellisesti noudatit kuivumisaikoja, lämpötila ohjeistusta ym., entä tuo 720, oliko toimiva tuote?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä sama juttu vesi kesät talvet vuodesta 2008 saakka ja nyt olisi pientä korjausta vailla.
        Kiinnostaa onnistuiko korjaus maalaus, kuinka huolellisesti noudatit kuivumisaikoja, lämpötila ohjeistusta ym., entä tuo 720, oliko toimiva tuote?

        Sementtiliiman videolla hiovat pinnasta pois. Se pitää tehdä, vaikka litkun liuotteena olisi ksyleeni. Ei pysy kiinni muuten.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe