Minttiä kokeillessa

MSTiltuUbumintTrollit

Toimi ihan kivasti Cinnamon työpöydällä ja se sama työpöytä toimii monessa muussakin distrossa.

Erällä sivustolla valittavat kun Mint ja Ubuntuun ei voi asentaa erästä ohjelmaa, joten päätin kokeilla kummallakin, eikä minkäänlaista ongelmaa.

Kaikki toimii kummassakin niin kuin pitää. Liekko niillä kolmannen osapuolen sontaa koneella ja kuvittelevat käyttävänsä vielä aitoa versiota distrosta. :)

2004-2008 Ubuntu käyttäjänä ja tuhansiin bugeihin kyllästyneenä siirryin pois Ubuntusta ja sitä tietä en ole kadunnut. Otin suunaksi Debianin ja se toimii kuin se kuuluisa vakaa Debian.

Mietin vaan mitä Linux Mint kaikkineen Ubuntu paketteineen tarjoaa parempaa, mitä Ubuntu ei tarjoa?

Cinnamon ja Mate löytyy Ubuntustakin ja täh? Mitä? Mitä?

Siis mikä siitä Mintistä sitten tekee Ubuntua paremman, vaikka se Mint käyttää Ubuntu paketteja toimiakseen? Nimikö siitä tekee paremman?

Sorry en tajua?

Itsellä toimii kumpikin, mutta työpöydät eivät kummassakaan kiinnosta. Ja eivät taida kumpikaan virallisesti KDE:tä tukea. Mikä niissä on niin erikoista, että Ubuntu on buginen ja toisessa leirissä Mint on buginen?

Sotaa en halua. Ihmettelen vaan että Ubuntun "bugisia paketteja" käyttävä Mint on vakaampi ja parempi kuin Ubuntu, joka ei ole yhtään Buginen, niin kuin Ubuntu... jos tarkoin katsotaan :)

Siis mikä on scenen henki? :)

25

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Linux-fani

      Asennus kai menee näin:

      sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable
      sudo apt-get update
      sudo apt-get install cinnamon

      Mutta kuinka otat sen käyttöön Ubuntussa ?

      • MSTiltuUbumintTrollit

        Ei toki.

        Aswennus oli erittäin helppoa ja nopeaa.

        Asennusprosessi oli mukavasti Ubuntulta matkittua, mutta omilla ulkoasuilla maustettua.

        Ei siis asennus ole apinallekaan vaikeaa.

        Nuo Ubuntun tarjoamat lähteet joita tarjoat, niin kerro toki mihin niitä tarvitsee.

        Kuka asentaa tuollaisia, jos ei tarvetta ole?

        "Mutta kuinka otat sen käyttöön Ubuntussa ?"

        Ei temppu eikä mikään. Mint on Ubuntu.


      • EroonWindowsista

        Ubuntusta löytyy kyllä Mate, ei Cinnamon päytää
        ja mikä ubuntua paremman.. Ihmisten mieltymys!
        ei teknisesti suurta eroo ole, min on siistimpi ulkoasultaan, kun taas Ubuntu on melko tylsä, enenkö sen tekee mieleisekseen.
        Ubuntu mate on todella helppo tuunata.
        Mutta osa tykkää mintistä jo sellaisenaan ja onhan mitissä omiakin juttuja.

        XP ja Seiskaa käyttäneille mintin toiminta on samallainen.
        Itse pidän Unitystä. Nää on maku asioita :)


    • xxzzqq

      Mintin käyttämisen motiivi on sen työpöydän vapaa muokattavuus, joka Ubuntusta puuttuu. Siinä voi muokata vain Unity-kuvakehissiä.

      • MSTiltuUbumintTrollit

        Se on kyllä totta.

        Mutta kuinka moni jaksaa ronkkia työpöytää koko aikaa, kun muutakin vois tehdä.

        Olen kuullut että KDE:ssä voi muokata ihan mitä vaan haluaa. Senkun klikkaat hiirellä.

        Totta kait. Itselle se ei ole koskaan ollut pääasia. Muokata työpöytää.

        Hommat tulee tehtyä ja sillä hyvä.

        Ulkoasu on aina ollut oletus. Ei kiinnosta muokkaila ja ronkkia. Edes taustakuvaa en jaksa vaihtaa. Se on se mikä oletuksena tuli asennuksen ythteydessä.

        KDE on kuulemma bling bling, mutta itse en nää sitä oikeastaan niin.

        Juu onhan se ulkoasulta hiottu ja miellyttävä katsella, mutta itse pidän tärkeempänä KDE ohjelmia jotka ovat monipuolisia ja tekevät kaiken mitä tarvitsee. Samaan asiaan ei tarvitse asentaa useampaa ohjelmaa.

        KDE siksi itselle että voin tehdä asiat kraafisesti.

        Käytän mielellään päätettä ja paljon, mutta toisinaan hiiren sojottelu, tarttuminen ja raahaus nopeuttaa asioita kivasti. Ei tartte koko polkua kirjoitella päätteeseen käskyineen.

        Klick klick vaan helpottaa asioita ja ei se haittaa vaikka se onkin Bling bling.

        KDE Plasma on mahtava. ja mielellään lahjoitin rahaa heille. Pian tulee taas aika lahjoittaa.
        Joulukuu taitaa olla sitä takaisin antamisen aikaa, vaikka itse inhoan tämän päivän joulua, mukana pitää pysyä. Kukaan ei saa lahjoja, enkä kukaan saa minua joulumielelle. Paitsi antamisen halu. En maksele turhista, kun ei sitä rahaa ole vessapaperiksi asti. Teen sen kun saan siitä itselle jotain. Patoutunut mulukku ihan täysin ;)

        P.S. Kannattaa tutustua LXQt työpöytään. VAU!


      • debs

        Onko KDE:lle softia olemassa mitkä ei toimisi Gnome-pohjaisissa käyttöliittymässä? Mitkä ne on?

        Kyse on makuasioista, itse muokkasin Debianissa Cinnamonia Mint-Y teeman ikkunoiden bordereilla, en muuta.

        Tässä on minun desktop (4K):
        http://knubits.com/imgs/desktop2016.jpg

        Se miksi tykkään Cinnamonista, johtuneen siitä kun olen "wanhan liiton" miehiä, eli ikää 42v ja Windows 95/2000 tyyli on taottu takaraivoon :) Cinnamonissa koen oloni kotoisaksi =D

        Cinnamonissa siis tykkään kun tyyli on asiallista, ei liikaa "bling bling", eli ammattimainen käyttöliittymä, ei liian "pelimäinen" tai kuten vuonna 1997 ajateltiin käyttöliittymän olevan vuonna 2007 "futuristinen" =D -> Bling bling

        Miten voisin kuvitella "bling blingin" pahimmilleen, se tulee parhaiten esiin vanhoista leffoista, missä kuvitellaan miltä tulevaisuus näyttää nyt?

        Tässä aika hyvä esimerkki "Bling blingistä" =D
        https://www.youtube.com/watch?v=Kb21_qI90pE

        Toinen asia miksi Cinnamon on hyvä, koska se pelittää aivan helvetin hyvin 4K näytöllä, muut vähän vanhemmat Matet sun muut on aika kirppu grafiikkaa 4K näytöllä


      • Totuudessasilti

        Ei pidä paikaansa, Ubuntu Mate on täysin muokattavissa.
        sekä Helposti voi mukata myös preus ubuntua! Unityn saa pis jos haluaa..
        Ruksi vaan asetuksista häivytä ja valise paluu herkyy tahmeeksi, niin ei unity näy!
        Unitun kuvakkeita voi vaihtaa ja kaikkea.. sii miten ei ole muutettavissa?
        Todella helppo tehdä mm OSX ulkonäköinen!


    • debs

      Itse siirryin Debian (Cinnamon) käyttikseen. Nyt kun Debiania on tottunut käyttämään, en tajua mitä erikoista Ubuntussa ja siihen perustuvissa on, mikä ei Debianissa sitten toimisi? No juu, kyllähän Ubuntu/Mint on helpompi ottaa käyttöön.

      Gnome 3 shell on vähän turhan erikoinen makuuni, tykkään perinteisemmästä työpöydästä.

      Unity 7 on aika raskas ja keskeneräisen tuntuinen pökäle, pidemmän päälle sen käyttäminen alkaa ainakin minua kyrsimään.

      Mate ei toimi hyvin 4K tarkkuudella

      KDE:tä en ole kokeillut, mutta ulkonäöllisesti se on vähän turhankin "bling bling" sinisine varjoineen "Aero", en tykkää.

      Cinnamon on näistä ainut mikä tuntuu hyvältä käyttää.

      Toivoisin että Mintin kehitystiimi keskittyis vain hiomaan sitä Cinnamon käyttöliittymää ja unohtaisivat tuon oman distrona (turhaa energiaa vie) tai keskittyisivät enemmän siihen LMDE-versioon.

      • MSTiltuUbumintTrollit

        KDE:n ulkoasua voi muokata rumemmaksi jos haluaa. Onpa siitä jotkut vääntänyt Unityn näköisenkin.

        Juu samaa mieltä, että Mint distrona vois lopettaa ja voimavarat laittaa siihen Cinnamonin kehitykseen. Cinnamon Qt olis aika metka.

        Itse käyttänyt 8 vuotta Debiania ja KDE työpöytää. Kahta en vaihda pois :)


    • uskonnolta-vaikuttaa

      Näinhän se on että joillekin tuntuu olevan tietokoneen kj kuin uskonnollinen vakaumus.

    • työkalut_ratkaisee

      Minulle on mint cinnamonilla tärkeä siksi että tämä on ainut jakelu jossa on usb-muistinalustaja ja usb-levykyvan kirjoittaja. Unetboottia en ole saanut muissa jakeluissa toimimaan ja mintin vastaavia en ole löytänyt muihin jakeluihin kuten esim. fedoraan.
      Lisäksi mintissä on säätiedotus paneelissa monipuolisempi kuin muissa ja mulle tarpeellinen.
      Jos löytäisin vastaavat ohjelmat fedoraan niin siirtyisin siihen.

    • Minttiläinen

      "Mietin vaan mitä Linux Mint kaikkineen Ubuntu paketteineen tarjoaa parempaa, mitä Ubuntu ei tarjoa?"
      Mintissä koko työpöydän muokattavuus on vapaa.
      Se puuttuu Ubuntussa. Siinä voi muokata vain Unity-kuvakehissiä

    • Tyytyväinen-käytäjä

      Minä taas käytä Linux Mint 17.2 Rafaela 64-bit Mate versiota, ja olen pysynyt tässä siitä syystä että en ole löytänyt tästä yhtään mitään joka ei toimisi tällä laite kokoonpanolla.

      Debian jakelussa tuo fonttien näkö poikkesi liikaa windowsista, paksua ja rumaa. hirveesti fontteja, olikohan yli 500, mutta kaikki näkyivät kamalan rumina/paksuna.

      Tässä mintin versiossa tuo asia oli kunnossa, kaikilta osin. Erittäin nautittava kokemus asennuksesta alkaen.

      Ubuntu ja Manjaro Linux, kumpikin oli pettymys asennus vaikeuksien vuoksi, olis saattanut onnistua sekin kunhan en olis ottanut uusinta versiota kokeiltavaksi.

      • Debianissa ei fontteja saa näyttämään hyvältä. Mintissä näyttävät hyvältä paitsi Mint LMDE 2:ssä jossa ei saa näyttämään hyvältä.


      • LMDE2
        FirefoxESR kirjoitti:

        Debianissa ei fontteja saa näyttämään hyvältä. Mintissä näyttävät hyvältä paitsi Mint LMDE 2:ssä jossa ei saa näyttämään hyvältä.

        Ubuntulower paljastaa taas tyhmyytensä.


      • LMDE2 kirjoitti:

        Ubuntulower paljastaa taas tyhmyytensä.

        Mitähän Ubuntuloweria tarkoitat? Käytän Minttiä. Debian on susi.


    • Linuks_vain_tubutin

      Jo yli 10 vuotta tubuttimia, debuttimia ja lubuttimia, eikä vieläkään toimivaa mokkulaa tai tulostinta......hih hih hih hih hih hih hih hih......†

      • windows-linuks-tubutin

        Älä ......† taas valehtele, pari viikkoa takaperin sinulla oli kokemusta 8v, ja nekin jostain Wanhoita Winukoista.
        Totta on ettet osaa asentaa yhtään mitään, äippä varmaan asensi sen XP:n tai osti valmiin jonka sinä......† perit.


      • trollille

        Etkö sä pirun riivaama windows-trolli osaa pysyä poissa täältä valheita suoltamasta? Linuxeissa toimii 99% kaikista laitteista, sensijaan windows10:ssä ei toimi mokkulatkaan! Sitäpaitsi linuxit ei ole tubuttimia, windows sen sijaan on.


      • upöu

        Taas masoristin (......†) heppi seisoo.
        Vedä nopeesti tumppuun ja painu äitin viereen takas


      • winwoes

        Tubutin Karilla tuntuu nuo vuoden sujahtelevan vikkelää. Pari viikkoa sitten oli 8 vuotta ja nyt on jo 10 vuotta.


    • nahjuswin

      aiotko palata vakoiluun?
      Microsoft on Windows 10:n julkaisun jälkeen tuonut telemetriatiedon keräämisen myös Windows 7 ja 8 versioihin. Telemetriatiedon keräämisen toiminnallisuudet asentuvat tietokoneelle automaattisesti, mikäli päivitykset on asetettu latautumaan ja asentumaan automaattisesti Windows Update -työkalusta.

    • "2004-2008 Ubuntu käyttäjänä ja tuhansiin bugeihin kyllästyneenä siirryin pois Ubuntusta ja sitä tietä en ole kadunnut."

      Siis ne "bugit" nyt selvästikin sinussa, ei Ubuntussa. Katsos kun ensimmäinen valmis Ubuntu tuli vasta vuonna 2006.

      Ilmeisesti olet käytellyt jotain keskeneräisiä kehitysversioita.

    • Linuxis
    • Affiliate-Julkaisia

      Ubuntu vai Mint, kumpikin toimii, kauneus on katsojan silmässä. Voit ihan hyvin käyttää mitä haluat, kukaan toinen ei voi kertoa mikä sinulle paremmin sopii, sen päätät ihan itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2163
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1821
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1669
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1576
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      125
      1425
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe