kuuluvat suomalaisen ruokapöytään kesällä.....uusien perunoiden tullessa ....ihmettelin vaan sillimainosta jossa oli avainlippu ja teksti....taatusti kotimaista.....
Onko silli suomalaista ? Eräs toimittaja halusi pitää kotimaisen ruokaviikon ....siinä onnistumatta vaikka yritys oli hyvä....aika yllättäviä ruokiakin tuodaan muualta..
Silli ja peruna
62
1671
Vastaukset
- silliäkullekkin
tuoltahan sitä tietoa löytyy: http://www.abba.fi/kaikki-sillista
Olen syönyt yhden satsin ruotsalaisia (vetisiä) uusia perunoita sillin kera. Odotan kotimaista satoa, samoin kuin suomalaisia mansikoita. Oman maan mansikat jne...
Silli sitoo vettä ja janottaa, mutta väliäkö sillä suomalainen kesä on sillinkin arvoinen, vaikka silli tuotaisiin Norjan kalastusvesiltä vai mistä ne niitä tuo, mutta valmistus tapahtuu Suomessa. Hollannissa ei saa meikäläistä silliä. Hollantilaisten herkkua on suolaton silli, hakatun sipulin kera. Pruukaan hakea Haarlemin Ikeasta oikeaa maustettua silliä kun asustan Hollannissa.Söin reilu viikko sitten hollannissa ihania hollantilaisia mansikoita ja parempia en ole syönyt edes kotimaisen luomu mansikkkapellon reunalla, ja ne mansikat ostin sentään marketista.
Just joo Haarlemin Ikeasta aitoa ruotsalaista silliä vai onko siellä ihan suomessa purkitettua abbaa.- mimmimum-..mi
Miksikö ne ruotsalaiset uudet perunat ovatkin niin vetisiä.... Silli mainoksesta vähän närkästyin...kun tuo suomenlippuavain siinä....vaikka se tuote on täällä purkitettu ja maustettu....niin silli ei ole täältä.
Minäkin söin hollantilaisia mansikoita....myyjä sanoi että yhtä hyviä kuin kotimaiset.....ja oikeassa olikin.... rosaliiin kirjoitti:
Söin reilu viikko sitten hollannissa ihania hollantilaisia mansikoita ja parempia en ole syönyt edes kotimaisen luomu mansikkkapellon reunalla, ja ne mansikat ostin sentään marketista.
Just joo Haarlemin Ikeasta aitoa ruotsalaista silliä vai onko siellä ihan suomessa purkitettua abbaa.Mieheni joka on hollantilainen sanoo, että suomalainen mansikka on parasta. Tänään aijon tehdä mansikkakääretortun, en vielä löytänyt suomalaisia mansikoita, joten on turvauduttava suomalaisiin (pakastettuihin). Kyllä Hollannissa saa hyviä mansikoita, mutta ei aina. Olen oikeastaan vain kerran onnistunut ostamaan Heemstedenin vihanneskauppiaalta makeita mansikoita, muutoin ovat olleet pääsääntöisesti mauttomia.
Ikean sillit ovat luonnollisesti ruotsissa purkitettuja. Kuten poronkäristys, lohipakasteet eli pohjoismaiset herkut.- ent.siivoojaparka
korppis kirjoitti:
Mieheni joka on hollantilainen sanoo, että suomalainen mansikka on parasta. Tänään aijon tehdä mansikkakääretortun, en vielä löytänyt suomalaisia mansikoita, joten on turvauduttava suomalaisiin (pakastettuihin). Kyllä Hollannissa saa hyviä mansikoita, mutta ei aina. Olen oikeastaan vain kerran onnistunut ostamaan Heemstedenin vihanneskauppiaalta makeita mansikoita, muutoin ovat olleet pääsääntöisesti mauttomia.
Ikean sillit ovat luonnollisesti ruotsissa purkitettuja. Kuten poronkäristys, lohipakasteet eli pohjoismaiset herkut.Mansikoista tiedän sen verran sanoa, että mansikka on aina maukkaampaa sen omassa kasvu- kotimaassa.
Mitä kauemmin se on ollut poimittuna, niin sen mauttomammaksi se käy.
Ulkomailta tuotu mansikka on ollut makeaa ja hyvää sen lähtömaassa, mutta kylmäkuljetuksessa sen maku häviää.
Sen voi kokeilla itsekin ostamalla makeita kotimaisia mansikoita. Laittaa loput, mitä ei jaksa syödä heti, jääkaappiin yön yli, niin ei niissä enää seuraavana päivänä ole sama maku.
Jos mauttomia mansikoita myydään kotimaisina, niin silloin on kysymyksessä fuski paremman hinnan saamiseksi tai sitten niitä on säilytetty muuten jossain viileässä varastossa. Ei ole ihan vastapoimittuja. - hytinäx1
En ole syönyt tälle kesälle kuin kerran varhaisperunoita, eivät kerrassaan maistuneet miltään. En ole varma unohtuiko suola keitinvedestä, vai olivatko perunat kasvatettu kasvihuoneessa. Taisi olla liian suuriakin ne perunat, mutta kun pikkuriikkiset uudet potut ensin keittää ja sitten paistaa tai tekee perunasalaatiksi niin aika hyviä niistä tulee.
Mansikat on täällä jo kypsiä ja kaupassakin oli jo kotimainen mansikka myynnissä, 5 kg laatikko maksoi 200 kr. Itsepoiminta ilmoituksia on ollut jo toistaviikkoa avopelloille.
Paikallislehdessä oli testi mitkä sillisäilykkeet olivat parhaita, eivät kylläkään olleet testanneet kaikkien kauppaketjujen maustettuja säilykkeitä, on se vaan ihmeellistä että juuri sitä lehteä missä testintulokset olivat, ei nyt löydy!
Ostin pari purkkia sitä ab:llä alkavaa toinen tavallinen sipulisilli ja toinen maustettuna inkiväärillä ja lime hedelmällä. Eiköhän niillä pärjää.. - EpäHetelmiäOn
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mansikoista tiedän sen verran sanoa, että mansikka on aina maukkaampaa sen omassa kasvu- kotimaassa.
Mitä kauemmin se on ollut poimittuna, niin sen mauttomammaksi se käy.
Ulkomailta tuotu mansikka on ollut makeaa ja hyvää sen lähtömaassa, mutta kylmäkuljetuksessa sen maku häviää.
Sen voi kokeilla itsekin ostamalla makeita kotimaisia mansikoita. Laittaa loput, mitä ei jaksa syödä heti, jääkaappiin yön yli, niin ei niissä enää seuraavana päivänä ole sama maku.
Jos mauttomia mansikoita myydään kotimaisina, niin silloin on kysymyksessä fuski paremman hinnan saamiseksi tai sitten niitä on säilytetty muuten jossain viileässä varastossa. Ei ole ihan vastapoimittuja.Mansikoita on todella monia erilaisia lajikkeita, joiden tuottamat epähedelmät maistuvat erilaisilta. Jotkut mansikat eivät kestä kuljetusta, eivätkä säily muutenkaan poimittuina hyväkuntoisina.
- kylmätotuus
EpäHetelmiäOn kirjoitti:
Mansikoita on todella monia erilaisia lajikkeita, joiden tuottamat epähedelmät maistuvat erilaisilta. Jotkut mansikat eivät kestä kuljetusta, eivätkä säily muutenkaan poimittuina hyväkuntoisina.
Polka on hyvä tuoremarjana ja pakastettuna.
Mikään mansikkalajike ei kestä kovinkaan hyvin kuljetusta. Polka ehkä parhaiten.
Jos haluaa saada laadukasta mansikkaa, on paras olla myyntipaikalla aamulla anivarhain.
Marjojen kannat on poistettava vauhdilla. Peratut mansikat on laitettava pakastusrasioihin välittömästi. Ripaus sokeria ja rasiat pakastimeen, joka on ollut pikapakastuksella. Mitä nopeammin marjat jäätyvät, sen parempi on lopputulos.
Annan vielä pari vinkkiä mansikoiden pakastajille, aivan ilmaiseksi !
Jos marjat ovat isoja, niin pilko tai siivuta ne.
Mikäli haluat tehdä niistä "hilloa" niin survo marjat
ja lisää vähän sokeria sekaan. Parempaa hilloa et saa niistä keittämällä.
Maku -ja vitamiinit säilyvät, samoin väri.
Makoista mansikka-aikaa! - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Polka on hyvä tuoremarjana ja pakastettuna.
Mikään mansikkalajike ei kestä kovinkaan hyvin kuljetusta. Polka ehkä parhaiten.
Jos haluaa saada laadukasta mansikkaa, on paras olla myyntipaikalla aamulla anivarhain.
Marjojen kannat on poistettava vauhdilla. Peratut mansikat on laitettava pakastusrasioihin välittömästi. Ripaus sokeria ja rasiat pakastimeen, joka on ollut pikapakastuksella. Mitä nopeammin marjat jäätyvät, sen parempi on lopputulos.
Annan vielä pari vinkkiä mansikoiden pakastajille, aivan ilmaiseksi !
Jos marjat ovat isoja, niin pilko tai siivuta ne.
Mikäli haluat tehdä niistä "hilloa" niin survo marjat
ja lisää vähän sokeria sekaan. Parempaa hilloa et saa niistä keittämällä.
Maku -ja vitamiinit säilyvät, samoin väri.
Makoista mansikka-aikaa!Eiköhän nuo sinun "pari vinkkiäsi" ole kaikille yhtä tuttuja kuin kaurapuuron keitto, sorry vaan.
- kylmätotuus
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Eiköhän nuo sinun "pari vinkkiäsi" ole kaikille yhtä tuttuja kuin kaurapuuron keitto, sorry vaan.
Tottakai ovat! Ajattelin vaan, että kertaus on opintojen äiti.
Kerrohan sinä, mikä on kaurapuuron oikeaoppinen keitto-ohje! Monia ohjeita olen siitäkin saanut, mutta kerro sinä se oikea tapa, niin ehkäpä minäkin sen opin lopultakin.
Pikapuurot eivät kuulu kysymykseeni. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Tottakai ovat! Ajattelin vaan, että kertaus on opintojen äiti.
Kerrohan sinä, mikä on kaurapuuron oikeaoppinen keitto-ohje! Monia ohjeita olen siitäkin saanut, mutta kerro sinä se oikea tapa, niin ehkäpä minäkin sen opin lopultakin.
Pikapuurot eivät kuulu kysymykseeni.Hiutaleista vai jauhoista haluat?
Sinut jo jollakin tavalla tuntien (savolaisena piälysmiehenä), niin minun ohjeeni ei sinun mielestäsi ole kuitenkaan se oikeaoppinen.
Juot aamukahvin, että heräät kunnolla, kiehautat suolaveden, heität hiutaleet sekaan, hämmähytät, jätät hautumaan siksi aikaa, kun käyt aamupesulla. Jos haluat maitopuuroa, niin lisää maito ja hauduta vähän aikaa lisää. Minä tykkään pelkkään veteen tehdystä kaurapuurosta. Lapset tykkäsivät maitopuurosta.
- syön-ruokaa
Miksi ei silli ja makaronimuussi olisi namikanpaa?
Kaikenlaisia hölmöjä perinteitä sitä suomalaisilla onkin, että siitä tehdään oikein numero. Niin kuin että juuri juhannuksena olisi oltava "uusia" perunoita ja niistä maksetaan mahtavasti.
Perunahan on uusi aina, silloin kun se itää ja kasvaa. Koko kesän. Mitä me syksyllä syömme? Eli onko peruna jo vanhaa jos se on kasvanut kesän ja nostetaan syyskuussa?- mimmimum-..mi
Ne nyt vaan ovat sellainen ruokapari....joka yhdistetään alkukesään....silliä syödään silloin koko vuoden kulutus....
- Korpiis1
Suomalaisilla on perinteitä kuten ulkolaisillakin. Hölmäjäkö perinteitäkö? Jokaisessa maailman kolkassa, jokaisella maalla on omat sesonkiherkkunsa, Hölmöäkö?
- entinenmiäs
Alkukesästä syödään varhaisperunaa ja vasta syksyllä uutta perunaa. Varhaisperuna on keskenkasvuisena nostettua perunaa.
Tänään ostin kotimaista varhaisperunaa, jotain 2,30€/kg, ei maksa mahtavasti. Ja juhannukseen vielä viikko.
Makaronimuussia voit syödä pitkin vuotta mutta varhaisperunaa vain alkukesästä.
Maku on ihan toista kuin perunassa muulloin. Ei talvella juuri tulisi mieleen syödä pelkkää perunaa sillin, savulohen tai minkä tahansa kanssa ilman kastiketta. Että mitä hölmöä siinä perinteessä on?
Suomen-Lippu kertoo Suomalaisen työn määrästä.
Joutsen-Lippu kotimaisuuden-asteesta.
Suomen kalastus-vesillä ei ole rasvaista Silliä.
On vain vähä-rasvaista Silakkaa.
Kyseessä on sama kala.
H.- mimmimum-..mi
Avainlipulla merkityn tuotteen kotimaisuusaste 50%.....
mimmimum-..mi kirjoitti:
Avainlipulla merkityn tuotteen kotimaisuusaste 50%.....
"mimmimum-..mi"
Kenelle tämä on?
H.Ilmankos, olen saanut ja nauttinut elämäni parhaat paistetut silakat Kustavissa sillitehtaan naapurissa.
Sitähän aina odotetaan rymättylän silliä uusille perunoille ja jotkut puotit mainostavatkin "Rymättylän Silliä", sillilaivat ovat tullet ja puupurnukat nostetaan halleissa tiskille...
Sillimuseo sillin kalastajien elämästä siellä on ainakin, kaipa siellä vielä silliäkin purkitetaan.
Satama ja kiva merihenkinen ravintola siellä ainakin on.- mimmimum-..mi
hunksz kirjoitti:
"mimmimum-..mi"
Kenelle tämä on?
H.Kenelle ....vaikka avainlipulle....kerroin toimittajasta joka yritti pitää kotimaisen ruoan viikon....yhtenä päivänä söi kanaleivän jossa avainlippu...ahaa siis ainakin 50% kotimaista....jauhotkin naapurikunnasta....pää raaka-aine eli kana...olikin thaimaasta....hän meinasi tukehtua leipäänsä....esimerkkinä avainlipun käytöstä vaan.....
mimmimum-..mi kirjoitti:
Kenelle ....vaikka avainlipulle....kerroin toimittajasta joka yritti pitää kotimaisen ruoan viikon....yhtenä päivänä söi kanaleivän jossa avainlippu...ahaa siis ainakin 50% kotimaista....jauhotkin naapurikunnasta....pää raaka-aine eli kana...olikin thaimaasta....hän meinasi tukehtua leipäänsä....esimerkkinä avainlipun käytöstä vaan.....
"mimmimum-..mi"
Suomen-Lippu kertoo Suomalaisen työn määrästä.
Joutsen-Lippu kotimaisuuden-asteesta.
En näe mitään ongelmaa?
H.
- kyytipojaksivettä
Uudet perunat ei ainakaan tänä juhanuksena ole kalliita, sillä niitähän on ollut jo parisen viikkoa kaupoissa, eilen ostin varhaista Timoa hintaan 1,89/kg. Uusi peruna ei minun lautasellani mitään silliä kaipaa, voisulaa ja ruohosipulisilppua vaan, se on siinä.
- Heikunkeikku
Namskutaraaraa, uudet perunat on poikaa. Monta kertaa jo lapannut niitä suuhun.
Ruotsalaiset uudetperunat eivät ole olleet vetisiä. Kyllä ihan pureskellut olen :)
Vain ja ainoastaan "Boy"-tomaattisillit kelpaavat perunoiden kera minun suuhuni.
Teen usein myös semmosta vesilitkua kastikkeeksi. Kuppiin pienistän kevätsipuleita aimo kasan, sipulien varret knapsasen saksilla pieniksi kipenöiksi, kuten myös ruohosipulia. Klöntin voita sitten pätkäsen sekaan ja sitten kaadan perunoitten keitinvettä kuppiin. Hetken kun noi sipulit ja varret kuumassa vedessä lilluu, niin pehmenevät sopivasti. Ai niin joo joo joo, toki suolaa kans ripottelen siihen vesilitkuun.
Keitetty kananmuna kans passaa mainiosti uusien perunoiden kera. - kesi.vä
Kyllä, kyllä uudet perunat ja Ahti-tomaattisilli. Ah, Ahti vedenjumala en pidä muita sillijumalia :)
Mulla on vielä laatikollinen porkkanalaatikkoa pakkasesta joulusta. Saakohan kinkkua vielä jostain? Siinä hyvät eväät jussiksi.
Peruna tulee muuten vetiseksi kun lannoitetaan liikaa, eli yritetään saada ne kasvamaan nopeammin ja suuremmiksi.- ent.siivoojaparka
Tuo viimeinen lauseesi on totta. Tai no en minä epäile, etteikö totta olisi muukin.
Ne vetiset ensimmäiset perunat on niitä kasvihuoneessa väkisin kasvatettuja.
Minulla ei niin kiire ole koskaan uusien perunoitten perään, että viitsisin maksaa niistä kasvihuoneitten lämmityskuluja. Maltan hyvin odotella avomaalla kasvatettuja. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Tuo viimeinen lauseesi on totta. Tai no en minä epäile, etteikö totta olisi muukin.
Ne vetiset ensimmäiset perunat on niitä kasvihuoneessa väkisin kasvatettuja.
Minulla ei niin kiire ole koskaan uusien perunoitten perään, että viitsisin maksaa niistä kasvihuoneitten lämmityskuluja. Maltan hyvin odotella avomaalla kasvatettuja.Kasvatetaanko perunatkin kasvihuoneessa nykyisin? Kannattaa taatusti, ekojen perunoiden kilohinta on aika suolainen. Mikä ei sinänsä vaikuta makuun, olis aika kätsyä kun ei tarttis suolata keitinvedet.
Yhtenä talvena katselin yhden maajussin touhua syrjäsilmällä. Ensin hän puski lumet pois traktorillaan pellolta. Sitten hän peitti sen mustalla muovilla. Tarkoitus oli vissiin sulattaa maan lämpimäksi kevätauringolla. Sitten istutus. Siihen tarina loppuukin, en mennyt kysymään kuinkas kävi. Mutta ei hän enää seuraavana vuonna sitä harrastanut.- kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Kasvatetaanko perunatkin kasvihuoneessa nykyisin? Kannattaa taatusti, ekojen perunoiden kilohinta on aika suolainen. Mikä ei sinänsä vaikuta makuun, olis aika kätsyä kun ei tarttis suolata keitinvedet.
Yhtenä talvena katselin yhden maajussin touhua syrjäsilmällä. Ensin hän puski lumet pois traktorillaan pellolta. Sitten hän peitti sen mustalla muovilla. Tarkoitus oli vissiin sulattaa maan lämpimäksi kevätauringolla. Sitten istutus. Siihen tarina loppuukin, en mennyt kysymään kuinkas kävi. Mutta ei hän enää seuraavana vuonna sitä harrastanut.Miksi keität perunat vedessä ja vieläpä suolavedessä? En ymmärrä!
Keittäminenhän tuhoaa suurimman osan C-vitamiinistä.
Neuvon oikean tavan kypsentää perunat, jos se passaa?!
Pese potut hyvin ja laita ne höyrykattilaan! Kun ne ovat sopivan kypsiä, lisää tillisilppua niiden päälle ja ravistele hiukan!
Kyytipojaksi sopii sipuljnaputus. Se tehdään näin.
Silppua sipuli, lisää suola ja kylmä kerma. Sekoita sipulisirvelianeet (sipuljnaputus aeneet) ja anna maustua vähintäin ½ tuntia jääkaapissa.
Oiva kastike, eikä silliä tarvita.
Kauhistuin, kun tutkin sillien suolapitoisuuksia. Erot olivat hirveitä. Joidenkin merkkien salttipitoisuus oli n.2,5% ja joidenkin lähes 9%.
Minähän en silliä syö, mutta poika sitä popsii, joten tulin asiaa tutkailleeksi.
Muuten, kelpuutan vasta Siiklit ostoskoriini ja nekin on oltava multaisia. Valmiiksi pestyt saavat jäädä kuivumaan kauppaan.
Tuskinpa niitä vielä Jussiksi saan. Vaan eihän sitäkään tiedä, kun tänä kesänä kaikki luonnonantimet ja kukat ovat viikkoja etuajassa.
Että tällaisia ohjeita Savosta tänään! Ei niitä tarvitse noudattaa, mutta omapahan on häpeänsä, jos ne sivuuttaa! - kylmätotuus
Täytyy oitis korjata virheeni. Sipulisirveliaineet, eikä -aneet.
Kypsennän höyrykattilassa myös porkkanat, kukkakaalit,parsa- ja ruusukaalit.
Maitopohjaiset puurotkin valmistuvat siinä vahtimatta. Muutaman kerran vain sekoittaa aineksia ja valmista tulee.
Haudutusosa on toki erilainen, kuin varsinaisessa höyrystämisessä. Eihän siinä reikiä voi olla.......
Samaa teflonpinnoitettua osaa käytän myös esim. kakkupohjan paistamiseen.
Kattila on yksi parhaista hankinnoistani keittiöpuuhiin. Ostin sen 80-luvulla. Takuuaika oli 10 v. Mutta vieläkin se on uuden veroinen, vaikka on ollut ahkerassa käytössä. kylmätotuus kirjoitti:
Miksi keität perunat vedessä ja vieläpä suolavedessä? En ymmärrä!
Keittäminenhän tuhoaa suurimman osan C-vitamiinistä.
Neuvon oikean tavan kypsentää perunat, jos se passaa?!
Pese potut hyvin ja laita ne höyrykattilaan! Kun ne ovat sopivan kypsiä, lisää tillisilppua niiden päälle ja ravistele hiukan!
Kyytipojaksi sopii sipuljnaputus. Se tehdään näin.
Silppua sipuli, lisää suola ja kylmä kerma. Sekoita sipulisirvelianeet (sipuljnaputus aeneet) ja anna maustua vähintäin ½ tuntia jääkaapissa.
Oiva kastike, eikä silliä tarvita.
Kauhistuin, kun tutkin sillien suolapitoisuuksia. Erot olivat hirveitä. Joidenkin merkkien salttipitoisuus oli n.2,5% ja joidenkin lähes 9%.
Minähän en silliä syö, mutta poika sitä popsii, joten tulin asiaa tutkailleeksi.
Muuten, kelpuutan vasta Siiklit ostoskoriini ja nekin on oltava multaisia. Valmiiksi pestyt saavat jäädä kuivumaan kauppaan.
Tuskinpa niitä vielä Jussiksi saan. Vaan eihän sitäkään tiedä, kun tänä kesänä kaikki luonnonantimet ja kukat ovat viikkoja etuajassa.
Että tällaisia ohjeita Savosta tänään! Ei niitä tarvitse noudattaa, mutta omapahan on häpeänsä, jos ne sivuuttaa!Kiitos ohjeista! Mä laitan ne talteen :) tuo sipuljnapsutus on ehdottomasti kokeiltava. Terveellisempi vaihtoehto kuin voi. Enkä mä ainakaan kehtaa hävettävä olla :)))
Olen pitkään kuolannut noita hyörykattiloita, aika kalliita ovat. Vaikka otettani ruuanlaittoon on parantunut, olen ollut surkea kokki. Kaikki mun kattilat on jollain tapaa pohja-vammaisia. Nekin jo huutaa pelastusta hyörykattilalta.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Kiitos ohjeista! Mä laitan ne talteen :) tuo sipuljnapsutus on ehdottomasti kokeiltava. Terveellisempi vaihtoehto kuin voi. Enkä mä ainakaan kehtaa hävettävä olla :)))
Olen pitkään kuolannut noita hyörykattiloita, aika kalliita ovat. Vaikka otettani ruuanlaittoon on parantunut, olen ollut surkea kokki. Kaikki mun kattilat on jollain tapaa pohja-vammaisia. Nekin jo huutaa pelastusta hyörykattilalta.Minä laittaisin kerman sijaan kermaviiliä.
Ja öh! Sipulin tilalle joko hakattua tilliä, ruohosipulia tai sipulinvartta. Mutta sittenhän se ei tosin enää olisikaan sama kastike, vaan yksi variaatio kermaviilikastikkeesta. - kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Kiitos ohjeista! Mä laitan ne talteen :) tuo sipuljnapsutus on ehdottomasti kokeiltava. Terveellisempi vaihtoehto kuin voi. Enkä mä ainakaan kehtaa hävettävä olla :)))
Olen pitkään kuolannut noita hyörykattiloita, aika kalliita ovat. Vaikka otettani ruuanlaittoon on parantunut, olen ollut surkea kokki. Kaikki mun kattilat on jollain tapaa pohja-vammaisia. Nekin jo huutaa pelastusta hyörykattilalta.Eipä huolta, jos varsinainen höyrykattila tuntuu tyyriiltä, niin osta höyryritilä! Se sopii hyvin pohjavammaisiinkin kattiloihin. Ajaa aivan saman asian, kuin höyrykattilakin juuresten ja vihannesten kypsentämisessä ja maksaa vain muutaman euron. Parhaiten se sopii kapeapohjaiseen 2-3 litran kattilaan, ei 10-litraiseen kuitenkaan.
Surkeastakin kokista kehittyy ohjeillani huippu-Kape!
PS. Kunhan olet kokeillut sipuljnaputusta, niin sitten opetan sinut tekemään näpökkäitä! ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minä laittaisin kerman sijaan kermaviiliä.
Ja öh! Sipulin tilalle joko hakattua tilliä, ruohosipulia tai sipulinvartta. Mutta sittenhän se ei tosin enää olisikaan sama kastike, vaan yksi variaatio kermaviilikastikkeesta.Kiitti tuostakin, variaatioita tarvitaan! Se on uskomatonta miten nopeasta tuo nuoriso kyllästyy johonkin. Ei tarvi tehdä samaa ruokaa kuin 10 kertaa peräkkäin ja ne jo yökkää :))
kylmätotuus kirjoitti:
Eipä huolta, jos varsinainen höyrykattila tuntuu tyyriiltä, niin osta höyryritilä! Se sopii hyvin pohjavammaisiinkin kattiloihin. Ajaa aivan saman asian, kuin höyrykattilakin juuresten ja vihannesten kypsentämisessä ja maksaa vain muutaman euron. Parhaiten se sopii kapeapohjaiseen 2-3 litran kattilaan, ei 10-litraiseen kuitenkaan.
Surkeastakin kokista kehittyy ohjeillani huippu-Kape!
PS. Kunhan olet kokeillut sipuljnaputusta, niin sitten opetan sinut tekemään näpökkäitä!Loistava vinkki! Mulla onkin sellainen reikäkapistus, joka sopii hyvin yhteen vammaiseen...
Mä nykäisen sua hihasta heti kun sipuljnaputus on kokeiltu :)
- ö-Öö
Mnaah.
Meitsi nyt periaatteessa ei syö pottuja. Mutta uuspottu on mahdollisesti ihan hyvääkin ruokaa. Sellaista lehmänulosteella kasvatettua luomupottua vaan hankala löytää mistään. Kerran olen syönyt, just ruotsalaista "uutta pottua". Ihan kohtuullista. Vaikka ei se varsin uutta sekään ole, rekoilla roudattu sumeen. Mun mielestä pottu on uutta, silloin, kun sen kaivaa maasta ja samantien laittaa kattilaan. Nämät tehomaataluden kemikaaleilla kasvattamat potut nyt kuitenkaan ei ole mun mielestä oikeita pottuja oikein ikinä.
Niin, silli ei kasva suomen järvissä, eikä merilläkään. En tiedä, mikä on suomen kalastuslaivueen koko, mutta kyllä mun mielestä silliä vielä suomalaisetkin pyytää. Ja siis aluevesirajojen ulkopuolelta. Kala ehkä kasvaa jossain, mutta jos työ on kotimaista, se on kotimaista.
En valtavasti pidä sillistä. Antsovis parempaa. Ja etenkin silakka. Savulohesta en pidä, paitsi kylmäsavulohesta. Tää viimeinen voi ollakin kokonaan kotimaista ja mun mieluisin kala "uusien pottujenkin" kanssa.
En pätkääkään välitä jonkin ruuan kotimaisuudesta. Hinta/laatu ratkaisee. Olemassa hyviä lähiruokia tiedän, niitä ostan, jos sattuu. Tässä just tää juttu. Miks väkisellä pitää tukijaisia makselemalla pitää yllä kannattamatonta maataloutta, joka kuitenkin tuottaa kelvottomia elintarvikkeita? Suomalaisuus ei ole mun kohdalla myyntivaltti, se on merkki siitä, että tuote voi olla heikkolaatuinen, tai ylihintainen.
Korostan, meitsi maatilalta syntyisin. Tukijaiset pois, ruoka laadukkaaksi ja siitä perittävä oikea hinta. Artistihan sen lystin maksaa. En voi ymmärtää, miks mun pitää maksaa tukijaisia naapurin potunviljelijälle, kehnolaatuista pottuja, joita ei normaali ihminen viitsi suuhunsa laittaa :DDD
Niin, mökin ympärillä muutama sata hehtaaria pottua, en mä niitä kyllä syö, ruotsalainenkin parempaa.
=DW=- 1eero
Vai niin jotta perunatkin ulkomailta ynnä muut en ole kanssasi samaa mieltä vaikka kuin perustelet enkä ala itse perustelemaan.
- mimmimum-..mi
Suomea kun pidetään perunamaana... niin miksi perunaa tuodaan muualta euroopasta.....esim. molempien tunnettujen hampurilaisketjujen ranskanperunat tulevat hollannista.... ja kotimaisuuttaan mainostava Apetitin perunamuusi tulee Belgiasta.... Miksi ei voisi lisätä tuotantoa ja vientiäkin.....olisihan sillä merkitystä työllisyyteen.....näin maallikon ajatuksissa...
Belgiahan ja Hollanti on paljon pienempi maa pinta-alaltaan kuin Suomi....eikä siellä saada satoakaan perunasta kahtakertaa vuodessa.....niinkuin etelämpänä....- ö-Öö
Jonkin verran perehtynyt asiaan.
Suomessa yksi satokausi. Se voi olla hyvä, tai sitten huono. Peltopinta-ala suunnolleen sama kuitenkin aina. Ennustaminen mahdotonta, etenkin sään ennustaminen. Satojen määrä siis vaihtelee vuosittain paljon. Joskus ylituotantoa, joskus liian vähän. Suomi muuten kai sai viime vuonna tuotetuksi kotimaantarpeeksi tarpeeksi ruista kotimaam kysyntään, jotain kymenen vuotta ei kotimainen tuotanto ole riittänyt.
Pahimmissa ongelmissa ollaan maidon kanssa, käsittääkseni. Suomessa tuotettu vatavan paljon maitoa, koska juuston vienti vetänyt itänaapuriin hyvin. Kun tuli talouspakotteet, itävienti lakkasi ja maidosta tuli ylituotantoa. Seuraus, isoin tekijä VAlio buustasi maan täyteen halpajuustoja, jolloin pikkumeijereitä ja maatiloja alkoi kaatumaan, Noh, Valio saanut jalansijaa jenkkimarkkinoilta, mutta nyt ei sitten oikein tuotantokapasiteetti riitäkkään muitten meijereitten tuotteille. Valio kahmaisi koko maidontuotannon itsellee, noin kuvainnollisesti ilmaisten.
Potuista. Pottu ei kuulu suomen luontoon. Noin niinkuin mainitakseni. Mutta suomi esim. erikoistunut siemenpotun vientiin. Tässä kohtaa talouspakotteet kierretty hienosti, siemenpottua ei lasketa elintarvikkeeksi venäjällä :D Eli uomessa kylä viljellään paljn pottua, mutta aika paljon siemenksi ulkomaanvientiin. Sitä viedään venäjän lisäksi just ruosiin, kreikkaan, espanjaan ja tietenkin tanskaan. Tansalaiset omistavat nykyisin koko suomen venäjänvientiin erikoistuneen yrityksen, Ja muutakin, aiheeseen liittyvää.
Tää on maatalouspolitiikkaa. Ihan sama, kuin kaikki muukin politiikka, se joskus toimii, joskus ei.
Noin tiivistetysti. Kyllä suomesta sais hyvää pottua ja riittästi, jos kuluttaja ois halukas maksamaan siitä asiallisen hinnan. Nyt hinta piilotettu massiiviseen tukijais jne sydeemiin. Ja laatu kadotettu tehmaataloudella. Maatalous vahän hankala asia selittää kaupunkilaiselle, meitsi maalta syntyisin, mieti, ihan mitä haluat :DDDDD
=DW=
Inhoan silliä, mutta silakka on hyvää ja perunoita en osta vielä pitkään aikaan.
Parhaita ovat omasta maasta nostetut, kunhan nyt isommiksi kasvavat.- ö-Öö
Kompataan puoliksi.
Silakka siis on munkin mielestä hyvää. Joko suolasilakkaa, tahi suutarinlohta.
Potuista tavalaan juu samaa mieltä, ite pitäis kasvattaa. Mutta mun mielestä potut parhaimmillaan pieninä, ehkä peukalonpään kokoisina. Noh, peukaloita monenkokoisia, mutta liian iso uuspottu ei oikein mun mielestä ole oikea uuspottu.
Edelleen suosittelen kylmäsavulohta kyytipojaksi. Silli ok, ehkä kerrn/pari vuodessa. Mun mielestä liian rasvaista, vaikka nyt suosinkin rasvojen käyttämisen lisäämistä. Kunnollista pottua, kylmäsavulohta, sipulinvartta, suolaa, voita(mieluiten kirnuvoita) ja muuta ei tarvita. Kunnollinen eväs. Ongelma vaan kaupassa myytävät, kelvottomat potut.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Kompataan puoliksi.
Silakka siis on munkin mielestä hyvää. Joko suolasilakkaa, tahi suutarinlohta.
Potuista tavalaan juu samaa mieltä, ite pitäis kasvattaa. Mutta mun mielestä potut parhaimmillaan pieninä, ehkä peukalonpään kokoisina. Noh, peukaloita monenkokoisia, mutta liian iso uuspottu ei oikein mun mielestä ole oikea uuspottu.
Edelleen suosittelen kylmäsavulohta kyytipojaksi. Silli ok, ehkä kerrn/pari vuodessa. Mun mielestä liian rasvaista, vaikka nyt suosinkin rasvojen käyttämisen lisäämistä. Kunnollista pottua, kylmäsavulohta, sipulinvartta, suolaa, voita(mieluiten kirnuvoita) ja muuta ei tarvita. Kunnollinen eväs. Ongelma vaan kaupassa myytävät, kelvottomat potut.
=DW=Pienehköinähän potut parhaita ovat, nyt eivät vielä ole edes pieniä.
Savulohi voittaa sillin 100-0, niistä voi puhua samana päivänä.
- maistuuainakinmulle
Juhannuksena itse kalastettu ja valmistettu graavisiika sekä oman maan uudet perunat tillivoisulan kera, taatusti kotimaista :)
Silli ja silakka ovat tietääkseni sama kala...täällä on kaupoissa alettu laittamaan silakkapaketin hintalappuun "sill" oliskohan se jotain eu-sääntöjä että oli sitten Itämeren tai Atlantin puolelta kalastettua niin se on sitten silliä....en tiedä.
Oli miten tahansa, tykkään molemmista.
Ruotsalaiseen juhannuspöytään ne kuuluvat, uusien perunoiden kanssa (tosi pitkä aika siitä kun olen viimeiksi syönyt vetisia uusia perunoita täällä; hyviä ovat olleet jo monta vuotta varhausperunat täällä) Omat perunat ovat vielä vartta kasvattamassa.
Olin tänään koulunpäättäjäisissä pienten poikien koululla. Olin tehnyt mansikka-kermakääretortun ja että oli hyvää (taiteen sääntöjen mukaan vatkasin ensin valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja sitten keltuaiset kuohkeiksi, yhdistin vehnäjauhoihin hieman maissitärkkelystä ja heitin mausteeksi munasekoitukseen vielä limetinkuorta ja mehua, levitin vaniljarahkaa kerroksen valmiille tortulle ennenkuin lisäsin kerman ja viipaloidut mansikat. koristelin rullatun tortun vispatulla kermalla, mansikoilla ja sitruunamelissalla.)
Juhannuksen vietto on vielä levällään. Juhannussaunaan mennään toki, makkaraa vois grillaa pihagrillissä tai sitten jotain vartaita...uudet perunat tillin kanssa keitettynä, silliä paria sorttia, ehkä joku possunkylki tai filee...katsotaan jos innostuisin tekemään jotain suurempitekoista esim. voileipäkakun.
Remontti edelleen kesken, seinät on maalattu nyt ja olen viimeistelemässä ikkunanpieliä ja lattialistoja. Lattiaa ostimme 40 neliöö odottaa eteisessä laittajaa.
Mutkun.. Ruotsi pelaa just Italiaa vastaan. Ei tahdo joutaa oikein tekemään mitään kun futista tulee solkenaantelkusta.
Juhannuskokosta....eikös JUhannuksena polteta kokkoja yleisesti koko Suomessa? Ainakin minun nuoruudessa joka niemessä notkossa ja järven rannalla paloi kokko juhannusyössä...Paloma.se.co"
Lainaus tuolta ylenpää :)
"Suomen kalastus-vesillä ei ole rasvaista Silliä.
On vain vähä-rasvaista Silakkaa.
Kyseessä on sama kala."
yst.
H.- näinKertooWiki
"Silli (Clupea harengus) on Pohjois-Atlantissa elävä parvikala. Itämeren itä- ja pohjoisosissa elävää silliä kutsutaan silakaksi, ja sitä on pidetty erillisenä alalajina (Clupea harengus membras) erotukseksi silliksi yleensä kutsutusta varsinaisesta atlantinsillistä (Clupea harengus harengus), joka on silakkaa suurempi ja rasvaisempi."
Kyllähän sen parhaan Sillin nostaa kala-setä puu-tynnyristä ottimilla.
Kotona sitten terotetaan fileeraus-veitsi ja viilletään neljästi.
Silloin on edessä, voi-paperilla 4 kaunista filettä.
Nopea fileitten siivous, ruodot ja nahat pois.
Sitten vaan sopviksi paloiksi, Tilliä, Voita Ja sitä Perunaa.
Turhan usein on laiskuus iskenyt.
Ja kassiin menee sini-kantinen Ahti.
H.- mimmimum-..mi
Kukaan ei ole ottanut kantaa siihen....miksi emme käytä enemmän oman maamme tuottamaa...tuotteisiimme....tai onko oikein käyttää avainlippua tuotteissa ...jotka vaan (melkein ainakin) vaan pakataan täällä.... Yksi esimerkki vielä...Pommac juoma...avainlippu....alkuperäinen resepti ruotsalainen....nykyinen valmistus hedelmämehutiiviste keski-euroopasta.....ainoa kotimainen on salpausselän vesi....
- liekökallista
Kysypä valmistajilta tuota miksi emme käytä. Emme me voi tietää.
- entinenmiäs
Tänään ostin n. 0,7 kg kotimaista varhaisperunaa ja maksoin 1,68€. Tarjolla oli myös ruotsalaista, jonka olisin saanut 35 senttiä halvemmalla. Eräs kanssa-asiakas näytti valitsevan sen ruotsalaisen. Paitsi, että haluan omalta osaltani yleensäkkin tukea kotimaista työtä, niin tässä tapauksessa myös laadun takia kotimainen valinta. Varhaisperuna on sitä parempaa, mitä lyhyempi aika on nostosta kattilaan. Ja siksi oman maan peruna onkin parasta kaikista kunhan se alkaa olemaan syöntikunnossa.
Tuo avainlippuhomma on sitten vähän epämääräinen, mihin raja vedetään. Onko jokin korkean teknologian tuote, joka on suunniteltu ja valmistettu Suomessa käyttäen ulkomaisia raaka-aineita, avainlipun arvoinen. Onko Nokian kännykkä suomalainen, onko Uudessakaupungissa valmistettu A-Mersu suomalainen? - Eikka.ka
Moraalisestikin väärin ottaa Suomilippu tuotteeseen joka on muualta tullut.
Etselläni kasvaa omalla tontilla kukkivat saa nähdä. Uusia perunoita on ollut koko ajan mistä en tiedä ei kuitenkaan mitä minulla on ollut tapana syödä.
Ruotsia on turha kehua vaikka ottaa vastaan Suomen murheet nykyään....- kesi.vä
Eipä näy kauppojen kalatiskeillä särkeä, siinä ei ole mitään järkeä.
Tätä odotellessa:
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2016050421515569_tb.shtml- mimmimum-..mi
Juuri tuonlaista toimintaa tarvitaan...luin kuinka kaksi tyttöä järjesti itselleen kesätöitä...tekee salaatti annoksia ...myy kärryistä....(luvalla) ja kolme kaverusta jäi ilman kesätöitä.. perustivat jätskikioskin.....
- Kyl-mä-perunatakin
Minä. Olen. Hyvä. Pottuilemaan. Jos. Tarvitsee.
Se. Lyökö joku nenäni pottumuusiksi, olisi tarina erikseen. - 7263874
Joka kesä jauhetaan samasta asiasta peruna-silli. Eikö tätä nyt ole jo opeteltu tarpeeksi?
- eppu2
Merkintöjä on useita, avainlippu, joutsenlippu, sirkkalehti ym., kaikille on prosentuaalisesti määritelty paljonko pitää olla kotimaisuusaste, että merkin saa.
Itse käytän etupäässä kotimaista luomua tai lähellä tuotettua.
Varhaisperunoista en niin perusta, ostaa voin jossain vaiheessa kyllä.
Omasta maasta, kun syksyllä saa muutaman ämpärillisen, siihen sitten Vesta-silliä tai sipulisilakkaa, voita, tilliä, keitettyä kananmunaa, siinä se. - vhimsh
Noissa vapun ruokaohjeissa oli yksi mainio resepti
-omatekoinen sipuli-tilli-smetana tölkkiin pilkotuille sillifileille
- kerroksittain kannelliseen lasipurkkiin saksittuja sillipaloja ja lusikoidaan kastike joukkoon - oli tosi hyvänmakuista sekä voileivän että perunoiden kera. Puuttuvan smetanan korvasin kermaviili-rahkasekoituksella - hyvää sekin.- mimmimum-..mi
Kermaviilistä saa hyviä kastikkeita mitä moninaisin maustein....hyvä tuote on...vaikka dipiksi... Katselin myös sillireseptejä....löytyikin aikas paljonkin mielenkiintoisia....
On käsitelty silliä ja silakkaa, niin mikä kala jääkään noiden kahden kalan väliin.
Se on kilohaili, sitäkin joskus toripöydillä ainakin rannikolla näkee.
Mutta mitä ihmettä siitä voi valmistaa ruuaksi, kovin se rasvaiselta näyttää ja pannullakin vähän erikoinen otus. Kerran olen pannulla sitä pyöritellyt kun opiskeluaikana sitä halvalla sain, vaan en muista söikö sitä silloin nälissäänkään kukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759