Eli mitkä asiat ovat vuokralaisen maksettavia/hoidettavia?
Asunnossa ei palovaroittimia tällä hetkellä, kaksi pitäisi olla. Kiuaskivien vaihto. Ovikellon patterit. Ulkovalojen polttimot. Lukkojen uudelleen sarjoitus. Vuokrasopimus tehty, mm. näitä asioita ei kirjattu sopimukseen. Vuokralainen kyselee nyt osaa näistä, kumpi maksaa?
Vuokralaisen vastuulla?
5
510
Vastaukset
- tabou
Asunnossa ei palovaroittimia tällä hetkellä, kaksi pitäisi olla-> Vuokralainen eli asukas hommaa. Voit toki kysellä omistajalta, josko hommaisi ne, kun pakolliset ovat. Mutta jos itse maksat, saat viedä ne mennessäsi.
Kiuaskivien vaihto - Käyttäjä eli vuokralainen tai sopimuksesta VA
Ovikellon patterit - Vuokralainen melko yksiselitteisesti, kuten myös kattovalojen lamppujen vaihto
Ulkovalojen polttimot - Vuokralainen tai VA
Lukkojen uudelleen sarjoitus - Jos syy on Sinun, Sinä maksat, muutoin VAIN vuokranantaja ja isännöitsijä. Ei VA voi tuosta vaan vaihtaa lukkoja taloyhtiössä.
KUTEN huomaat, asiat on sopimuskysymyksiä melko pitkälti. Kyselisin asunnon omistajalta enkä netistä :)- LukkoasiastaHuomautus
Jokainen saa ja voi sarjoittaa oman kotinsa lukon uudestaan, ei siihen mitään taloyhtiön tai vukraisännän lupaa tarvita, kunhan huolhetii siitä että pois muuttaessa vanhat avaimet taas toimii lukoissa, eli sarjoittaa lukot takaisin alkuperäiselle avaimelle. Kukaan ei voi velvoittaa että kenelläkään ulkopuolisella olisi avaimet toisen kotiin.
- BobBuilder
LukkoasiastaHuomautus kirjoitti:
Jokainen saa ja voi sarjoittaa oman kotinsa lukon uudestaan, ei siihen mitään taloyhtiön tai vukraisännän lupaa tarvita, kunhan huolhetii siitä että pois muuttaessa vanhat avaimet taas toimii lukoissa, eli sarjoittaa lukot takaisin alkuperäiselle avaimelle. Kukaan ei voi velvoittaa että kenelläkään ulkopuolisella olisi avaimet toisen kotiin.
Jos sattuu onnettomuus tai vahinko, niin vakuutusyhtiö laskee villin lukon pelastustöiden haittaamiseksi. Korvaussummasta tehdään vähennys, joka ei ole pieni, tai sitten vakuutus ei korvaa mitään.
Parempia lukkoja ei vuokralainen edes saa sarjoitettua. Sarjoitus ja uusien avaimien teettäminen vaatii lukkokorttia. Usein vain taloyhtiö kykenee tilaamaan sarjoitukset tai uusia avaimia. - eivoiollanoin
Ei pelastuslaitoksella ole mitään avaimia omakotitaloihinkaan joten miten taloyhtiön asukas olisi eriarvoisessa asemassa jos asentaa villin lukon?
- VuokralainenMaksaa
Palovarottimet ovat asukkaan vastuulla, eli vuokralainen hankkii ja ylläpitää, jos niitä ei ole ennestään.
Kiuaskiviä ei ole mikään pakko vaihtaa, eikä saunaa ole pakko käyttää. Käyttäjä voi vaihtaa kivet saadakseen kivemmat löylyt ja huolehtii että kivet puretaan ja ladotaan esimerkiksi kerran vuodessa uudestaan ettei tiivisty liikaa ja rikkoontuneet kivet saadaan pois. Jos kiuas palaa siksi että kivet on päässty tiivistymään, niin vuokralainen maksaa korjauksen.
Ovikellossa ei ole pakko olla patteria eikä valaisimissa lamppuja, vuokralainen ylläpitää niitä oman mukavuuden vuoksi.
Mikään laki ei määrää että lukkoja pitäisi sarjoittaa uudestaan, eikä edes sitä että vuokra-asunnossa pitäisi olla lukot ovissa. Se sarjoittaa lukot joka näkee sen tarpeelliseksi ja maksaa kulut. Jos taloyhtiön on päättänyt sarjoittaa lukot uusiksi, niin vuokraisäntä maksaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279