Opinoraha ja vanhempien tuki

Vittumitäpaskaakela

Mulla on ongelma opintotuen kanssa, koska a.vanhempien tulot on yli 70 000€ vuodessa,b se raja on 61 000€ vuodessa, tulos: EN SAIS OPINTOTUKEA OLLENKAAN!

11

202

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silja-heikki

Se ei ole Kelan vika, että sääntö on tämmöinen. Näitä lakeja laativat kansan valitsemat kansanedustajat. On katsottu, että noinkin paljon ansaitsevat vanhemmat pystyvät kustantamaan nuorensa koulutuksen. Rahaa on nimittäin veronmaksajien yhteisessä kukkarossa hyvin rajallisesti, ja sillä pyritään auttamaan niitä, jotka oikeasti ovat avun tarpeessa.

Sinulla ei ole ongelmaa opintotuen kanssa, sillä et tarvitse opintotukea. Hyvätuloisten vanhempiesi asia on maksaa elämisesi. Koulu on maksuton kaikille.

• Vittumitäpaskaakela

Umm, itse asiassa, mun vanhemmat on sanonut että niilä EI OLE VARAA maksaa mun vuokria..,

• Lusmutvanhemmat

Tarkoittaa siis, että heillä ei ole HALUA maksaa. Se on eri asia. Ikävää, että sinulla on vanhemmat, jotka eivät halua sinun opiskelevan tai jotka haluavat maksattaa yhteiskunnalla sen, mikä on heidän velvollisuutensa.

• nillenalle

Kyllä sinun vanhemmilla on varaa, mutta he käyttävät rahansa mieluummin johonkin muuhun kuin sinun kouluttamiseen. Toisaalta ymmärrän, jos haluat muuttaa 2-3 huoneen kämppään hyvällä paikalla ja vuokra hipoo 1000 euroa, silloin minäkin kieltäytyisin maksamasta vuokraasi. Lupaa nyt ainakin aluksi asua 200 euron opiskelijasolussa, niin eiköhän siihen löydy rahat.

On olemassa yksinhuoltajaperheitä, joissa vuositulot ovat alle 20.000 euroa. Tällaisilta ei voi vaatia kovin suuria taloudellisia panoksia lastensa koulunkäyntiin. Sinun hyvätuloisilta vanhemmilta voi vaatia aika paljon.

• Vittumitäpaskaakela

Siis kun ne on ihan sano ettei pysty koska kaik rahat menee laskuihin

• Oudotvanhemmat

Sitten vanhempiesi pitää tinkiä hiukan hulppeasta elämäntyylistään, että rahaa jää tärkeämpään, eli sinun kouluttamiseen. Kyllä sitä laskujen määrää saa kummasti vähenemään jos tahtoa löytyy.

• daaya

Mun mielestä kaikilla pitäisi olla samat velvollisuudet ja oikeudet saada opintotukea. On vanhempien tulot sitten mitä tahansa.

• Vittumitäpaskaakela

Vaan eipä näköjään ole

• Suominousuun

On ihan oikein,että rikkaat vanhemmat kustantavat lastensa opiskelua ja yhteiskunnan tuet varataan vähävaraisille. Löyhällä rahanjaolla ei ole saatu muuta aikaan kuin yhteiskunnan talous kuralle.

• Asumistuki

Mielestäni sun pitäis tässä tilanteessa saada yleistä asumistukea, ei siis opintotukeen liittyvää asumislisää. Selvitäpä tämä kelalta!

• dyugh

No sinun mielipiteelläsi ei kyllä ole mitään merkitystä, kun päätöksiä Kelassa tehdään. Laki sanoo, ettei oikeutta yleiseen asumistukeen ole, jos ei asumislisää (tai opintotukea yleensäkään) saa vanhempien tulojen vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1708
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1638
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1390
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1134
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      276
      1091
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      948
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe