Lightroom vai Photoshop?

ohjelmaavailla

Minulla ei ole nyt mitään kuvankäsittelyohjelmaa joten kumpi kannattaa hankkia? Tarkoituksena ainakin hdr-kuvia esi usean kuvan yhtenäistäminen, voiko lightroomilla tehdä tämän?

24

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LR_PS

      Jos haluat säätää valokuvia, hanki LR. Jos haluat piirtää tai/ja manipuloida kuvia niin hanki PS.

      • kuvankäsittelyohjelmaa

        Jos säädät kuvia Macilla nii Affinity Photo lienee hyvä vaihtoehto.


    • Paintshop

      Paintshop pro on ollu itellä käytössä useamman vuoden ja uusimmalla versiolla hdr onnistuu aika hyvin, 5 versiossa jäi haamukuvaa esim puiden latvoihin mutta 8: ssa ei ole tätä ongelmaa

    • ohjelmaavailla

      Siis lightroomilla ei voi tehdä sitten ollenkaan? Kaikki kun puhuvat tuosta LR:sta niin kiinnostaisi kyllä,mutta laitoin itselleni nyt ilmaisen luminancen, en ole vielä ehtinyt kokeilemaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Lightroon on vain raw convertteri. Pelleilyt tehdään photoshopilla tai muulla ohjelmalla.
        Jos haluaa joutua kuukausimaksu orjuuteen niin mikäs siinä.
        Eräs tuntemani ammattivalokuvaaja sanoi, ettei enää voi käyttää Adoben ammatti ohjelmia, koska se laittaa kaiken pilveen.


    • koekäytä

      Noitahan, siis moniakin kuvankäsittelyohjelmia kuten myös LR, saa koekäyttää ilmaiseksi kuukauden ajan, joten ei muuta kuin lataamaan ja kokeilemaan. On siinä LR:ssäkin se HDR:n yhdistys, mutta en kyllä osaa siitä mitään sanoa, kun en ole vielä koskaan tarvinnut. Sittenhän on vielä se Nik collection, jonka saa nykyään ilmaiseksi, ON1:llä on jonkinlainen ehkä kiinnostava softapaketti ja mitähän niitä onkaan.

      Adobellahan on nykyään tuo kuukausimaksullinen creative cloud -systeemi, jossa on yhtenä vaihtoehtona "valokuvausjäsenyys", johon kuuluu kyllä sekä LR että photoshop, niin siinä mielessä saattaa olla turhakin pohtia kumman ottaisi. LR:n taitaa vielä kuitenkin saada myös omalla koneella toimivana kertamaksullisena versionakin, sai vielä ainakin jonkin aikaa sitten kun päivitin 6-versioon, mutta jotenkin jännästi se oli piilotettu niin, että ei meinannut löytää.

    • Kannattaa hankkia Lightroom. Ilmainen RawTherapee myös hyvä. Sitten kun tuntuu siltä, että säädöt ei riitä niin Photoshop. Lightroom tai vastaava on liki pakollinen paljon kuvaavalle. Sen tietokantaominaisuudet auttavat kuvien löytämisessä. HDR-kuvia tekevät jotkut kameratkin. Käyttääkö jotain HDR-ohjelmaa vai kuvankäsittelyssä useampia tasoja on makuasia. Luonnolliseen lopputulokseen ei pääse helpolla. RAW-editoreissa nykyään erilaisia maskeja (myös parametrisia) joilla voi vaikuttaa kuvan eri osiin. Myös korjailut onnistuu. Roskien poisto, näppylät naamasta, perspektiivi virheet ym.

      Photoshop sitten kun haluaa yhdistellä monia kuvia. Tehdä sellaisia tehosteita, jotka eivät oikeastaan enää kuulu valokuvauksen piiriin. Photoshop on monimutkainen ja oppimista riittää. Helpompi aloittaa jollain muulla.

      Itse käytän aina muistikortinlukijaa kuvien lukemisessa. Kuvat voi siirtää kameran softalla, tiedostonhallinnalla tai Lightroomilla (tai vastaava). Jos softassa tuki Open CL:lle (eli käytetään näytönohjaimen laskentatehoa) RAW kuvien katselu ja muokkaus nopeutuu. Muistia näytönohjaimmessa on hyvä olla se 2G. Koneessakin on hyvä olla potkua ja muistia. Sinnittelin joskus 4 ydin prosulla ja Windows 7. Nyt 6 ydintä ja 64 bittinen systeemi ja hommat jotenkin hoituu. Panoraama tai HDR jossa monta kuvaa kestää vieläkin. Nykykameroissa on noita pikseleitä melko runsaasti nykyään eli laskettavaa riittää.

    • Kaisekameramullakinon

      Lightroom sopii paremmin kuvamassojen käsittelyyn kuin Photoshop. Jos haluat noita HDR-kuvia tehdä niin kyllä Lightroomilla pitäis onnistua. Kannattaa ladata kummastakin kokeiluversio niin tiedät sitten kumpi on parempi.

    • Affinity
    • votosop

      Hommasin tuon Lightroom 6. Pitääkö joka kerta kun avaat ohjelman, kirjautua adobe ID tiliin ja antaa sarjanumero?? Käy nyppimään pikkuhiljaa...
      Luulisi kun kerran sarjanumeron laittaa niin riittää.

      • mullakyltoimii

        Ei. Olet asentanut sen jotenkin väärin tai nettiyhteydessäsi on jotain vikaa. Annoithan sarjanumeron asentamisen yhteydessä? Ja Adobe-tili ei ole vaihtunut?


      • votosop

        Tili ei ole vaihtunut, nettiyhteys toimii, sarjanumero annettu asennuksen yhteydessä.
        Taidan poistaa asennuksen ja asentaa uudestaan....


      • votosop

        Toimiiko tämä Lightroom ilman sisäänkirjautumista?
        Ja onko tämä riippuvainen nettiyhteydestä? Eli kun käytät ohjelmaa, pitääkö olla kirjautuneena sisään?? Jos näin on, niin tämä on hanurista....


      • AivanKaikki
        votosop kirjoitti:

        Toimiiko tämä Lightroom ilman sisäänkirjautumista?
        Ja onko tämä riippuvainen nettiyhteydestä? Eli kun käytät ohjelmaa, pitääkö olla kirjautuneena sisään?? Jos näin on, niin tämä on hanurista....

        Adoben ohjelmat ovat hanurista.


      • LRllä
        votosop kirjoitti:

        Toimiiko tämä Lightroom ilman sisäänkirjautumista?
        Ja onko tämä riippuvainen nettiyhteydestä? Eli kun käytät ohjelmaa, pitääkö olla kirjautuneena sisään?? Jos näin on, niin tämä on hanurista....

        Toimii kirjautumatta
        Mun LR kysyy usein ja vastaan aina ”Cancel”. Ei näytä vaikuttavan toimintaan.


      • LR_6
        votosop kirjoitti:

        Toimiiko tämä Lightroom ilman sisäänkirjautumista?
        Ja onko tämä riippuvainen nettiyhteydestä? Eli kun käytät ohjelmaa, pitääkö olla kirjautuneena sisään?? Jos näin on, niin tämä on hanurista....

        LR CC kaipaa ajoittain nettiyhteyttä
        LR 6 ei tarvitse yhteytta nettiin


      • ei-ikipäivänä

        Että aina kun ohjelmaa käyttää, pitää olla nettiyhteys. Ja se tivaa että ettet ole vaan VARASTANUT tätä ohjelmaa?

        Hanurista on. Ikinä ei minun koneelle tuollaista.


      • ei.minunkaan.koneelle

        Ahaa, että tiliä ja salasanoja taas. Ei kiitos.


    • Tarviiapua

      Suositelkaa hyvä, selkeä, suomenkielinen opaskirja, joka vääntää rautalangasta Lightroomin.

      • LR_6

        Kallistuisin Potkan kirjaan Photoshop Lightroom 6/CC valokuvaajille.
        Kannattaa käydä kirjastossa kokeilemassa mikä tuntuu sinulle selkeältä.


    • votosop

      Joo, poistin ja asensin uudestaan, ei auta. Minä tilasin tuon Potkan kirjan, todella hyvä. Adlibriksessä oli jotain 35€ ja tuolta tilattuna ei ole postitus kuluja. Potkan mukaan LR6 CC tarvitsee kerrankuussa nettiyhteyden. Tämä minun versio on pelkkä LR6, mutta tuohon saisi asennettua sen CC:n...
      Turhauttaa käyttää koko ohjelmaa, kun joka kerta joutuu kirjautumaan sisään.
      Onko olemassa suomen kielistä linkkiä, mihin voisi laittaa viestiä ongelmasta?

    • votosop

      Ja kiitokset vastauksista :)

    • votosop

      Joo, pitää näköjään antaa olla aktiivisena kokoajan. Minä kirjauduin aina ulos sieltä "help" valikon kautta. Nyt voi koneen käynnistyksen jälkeen mennä suoraan LRään ja ei tarvitse naputella sarjanumeroita. heh, kaikkea sitä oppii

    • Anonyymi
      UUSI

      Moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe