Itse kouvolalaisena vihaan Eestin matkoilla Helsingin läpiajoa. Eikä hesalaisetkaan varmaan pidä meidän landelaisten aiheuttamasta ruuhkasta.
Sen vuoksi näkisinkin, ettei ole mitään järkeä rouhia tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille, koska se aiheuttaa vaan lisää liikenneongelmia kummassakin kaupungissa.
Tunnelin linjaus kannattaa siirtä idemmäksi, jolloin siitä saadaan lyhyempi ja edullisempi.
Suomen pään tulisikin lähteä Emäsalon luotsiasemalta (60.2029706,25.626571) ja Viron puolella tunnelin suuaukko olisi Pärispean pohjoiskärjessä Purekkarin niemellä (59.6751214,25.696507). Pituutta tälle tunnelille tulisi ainoastaan 59 kilometriä.
Nyt suunniteltu vaihtoehtohan olisi noin 80 km, eli 25 prosenttia pidempi. Kun tiedetään että tunnelin tekemisen hinta on suorassa suhteessa sen pituuteen, niin lyhyempi tunneli on tietenkin myös edullisempi toteuttaa.
Viron tunneli = 59 kilometriä
85
3462
Vastaukset
- selvää.säästöä
Joo mutta tunneli Helsingistä Harmajan majakalle olisi vielä paljon halvempi.
- enlöytänytkartalta
Missä päin Viroa on Harmajan majakka?
- POISONGREENS
KOHTA ET PÄÄSEKÄÄN AJAMAAN LÄPI KUN VIHREÄT KIELTÄVÄT LÄPIAJON TAI MÄÄRÄVÄÄT TIETULLIN VÄYLILLE
- Anonyymi
enlöytänytkartalta kirjoitti:
Missä päin Viroa on Harmajan majakka?
Eestin pohjoispuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eestin pohjoispuolella.
Eestin sosialistista neuvostotasavaltaa ei enää ole. Nyt on vapaa Viro.
- Autoilevaturisti
Niin tai noin, mutta hyvä olisi saada rekkaliikennettä vähemmäksi ja rautatie toimimaan kohti etelää halki Baltian. Uusi rata ja myös rautatietunneli Suomenlahden alitse tarvitaan.
Tähän tulokseen olen tullut parilla viimeisimmällä Latvian matkalla. Kyllähän rekkakuskit yrittävät alta pois 90 km/h, mutta pilaavat turistilta maisemat. - Halvallahelposti
Helpottaisi halvimmin kaikkia kun matkustajasatamat siirrettäisiin pois Helsingin keskustasta, Johonkin Espoon tai Sipoon rannoille. Rahtisataman siirron Vuosaareen tapaan.Mutta tämähän on poliittisesti mahdotonta kun helsinkiläisen pitää saada kaikki valtakunnan verotulot - ja maksut itselleen.
- JärkiRatkaisunPaikka
Viron lautoille pitäisi tehdä uusi satama Porkkalaan. Merimatka Tallinnaan olisi huomattavasti lyhyempi. Tieyhteys sinne voitaisiin tehdä jatkamalla Kehä III:sta. Ei tarvitsisi enää mennä Helsingin keskustan ruuhkiin. Kansimatkustajille bussiyhteys Kirkkonummen asemalta.
- Vuosaari.on.valmis
Vuosaareen saisi siirtää kaiken autolauttaliikenteen. Metroa ja bussia käyttämällä pääsee jalkaväkikin paikalle.
- jJärkiRatkaisunPaikka
Se vain on vielä kauempana kohteesta. Ja rahtisatama, jossa tuskin on tilaa lauttaliikenteelle.
- VAROSAKKORYSÄÄ
PAHASAKKOKAMERA SOKOKSEN KOHDALLA MANNERHEIMINTIELLÄ...30 KM TUNNISSA JA SUOJATIEKAMERAT
- vuosaarenmaalaista
jJärkiRatkaisunPaikka kirjoitti:
Se vain on vielä kauempana kohteesta. Ja rahtisatama, jossa tuskin on tilaa lauttaliikenteelle.
Käyttäväthän Vuosaarta jo Finnlinesin Saksan liikenteen lossit. Tuskin tilanpuute on kynnyskysymys, jos sinne muutama ylimääräinen Tallinnan vuoro lisättäisiin.
- JärkiRatkaisunPaikka
vuosaarenmaalaista kirjoitti:
Käyttäväthän Vuosaarta jo Finnlinesin Saksan liikenteen lossit. Tuskin tilanpuute on kynnyskysymys, jos sinne muutama ylimääräinen Tallinnan vuoro lisättäisiin.
Edelleenkin se on kauempana Tallinnasta. Mutta pääasia silti olisi että terminaalit siirrettäisiin pois Helsingin keskustasta, vaikkapa sitten edes Vuosaareen.
- anti.mennä.vaan
JärkiRatkaisunPaikka kirjoitti:
Edelleenkin se on kauempana Tallinnasta. Mutta pääasia silti olisi että terminaalit siirrettäisiin pois Helsingin keskustasta, vaikkapa sitten edes Vuosaareen.
Tuskin se Helsingin läpi tapahtuva Tallinnan kautta Itä-Eurooppaan suuntautuva rekkaralli keskustassa asuvia viihdyttää.
- Rajat_kiinni_
Ei täällä satamia tai tunneleita tarvita. pohjoiskorean tyylinen rajavalvonta vaan suomeenkin.
- homma.meni.putkeen
Onkohan Hyperloop-putki vesitiivis? Ei tarvittaisi kallista tunnelinlouhintaa lainkaan, jos junaröörin voisi laskea merenpohjaan kaasuputken tavoin.
- underwaterloo
Tukholman suuntaan suunnitellaan vedenalaista Hyperlooppia.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/07/01/kapselissa-meren-ali-puolessa-tunnissa-tukholmaan-nain-suurhanke-etenee/20167051/304
- Thats_the_plan
Viron tunnelin pää voisi olla Eskolanmäellä. Toinen pää Lasnamäellä.
- turvallisuussyistä.joo
Suuaukot kannattaa tosiaan olla korkeammalla, niin ei hörppää putki niin helposti vettä itseensä.
- viinarallattelija
Tunnelin kaivuujätteestä voisi tehdä penkereen Suomenlahden yli ja jättää laivoille itä-länsi -suuntainen kulkuaukko. Siihen kohtaa sitten hieno riippusilta ja penkereelle tietenkin autotie Suomen ja Viron välille.
- hellsinki
Sama juttu. Kuljetaan aina omalla autolla kun jatkamme matkaa eteenpäin. Helsinki on reissussa harmittava hidaste. Miksi ihmeessä rekat ja muut ajatetaan keskustaan. Veikkaan että kovinkaan moni matkustaja ei ole Helsingin keskustasta, joten olisi helpotus sekä ruuhkiin ja meille muualta Suomesta tuleville, että satamaan pystyisi ajamaan ilman Helsingin sumppua. Mulle on ihan sama olisko satama idän vai lännen puolella.
- vapaaehtoista
Muualta Suomesta Eestiin menevät voivat rakentaa oman satamansa minne haluavat tai kiertää Karjalan kannaksen tai Ruotsin kautta. Se Helsinkiin tulo on aivan vapaaehtoista.
- eesti.eesti
vapaaehtoista kirjoitti:
Muualta Suomesta Eestiin menevät voivat rakentaa oman satamansa minne haluavat tai kiertää Karjalan kannaksen tai Ruotsin kautta. Se Helsinkiin tulo on aivan vapaaehtoista.
"Eesti" on liitetty takaisin venäjään paljon ennemmin mitään tunnelia.
- dfhadg
eesti.eesti kirjoitti:
"Eesti" on liitetty takaisin venäjään paljon ennemmin mitään tunnelia.
Ryssä sekoilee
- oletkouuno
vapaaehtoista kirjoitti:
Muualta Suomesta Eestiin menevät voivat rakentaa oman satamansa minne haluavat tai kiertää Karjalan kannaksen tai Ruotsin kautta. Se Helsinkiin tulo on aivan vapaaehtoista.
Niin mitähän et ymmärtänyt. Valitettavasti se Helsinkiin tulo ei ole vapaaehtoista. Mielellämme käyttäisimme muita satamia JOS OLISI VAIHTOEHTOJA!
- ollikarkki
Tietysti joku Kouvolalainen kokee maamme suurimman kaupungin liikenteen ruuhkaisena. Onkohan Kouvolassa edes liikennevaloja ?
Ihan kokemuksestanikin voin kertoa että Suomessa ei edes ole ruuhkia.
Käypäs ajelemassa joskus vaikkapa Pietarissa tai Moskovassa.
Maalaiset halutessaan voisivat rakentaa tunnelin vaikkapa Haminasta Narvaan
jos haluavat.- TsadilaistenNeronleimaus
Sen takia pikkucity Helsingissä ohjataankin laivoille menevät autot ja rekat keskustan läpi jotta saataisiin sinne edes jotain liikennettä...
- Pörsamäen-ketku
Mielenkiintoinen ajatus tunnelille, saattaisin olla samaa mieltä tietyin reunaehdoin jotka olisivat:
Tunnelin viron päässä olisi palvelut:
-Viinakauppa, tai kaupat, joissa hinnat kohdillaan.
-Tupakkakauppoja.
-Pillun tarjonta, normi länsimaiset kauppatavat, luottokortti, käteinen, bonus olisi suomalaiset pankkikortit.
Apteekki. Tämä sisältäisi reseptinkirjoittajan asiakkaan tarpeen mukaan, hyvä suomen kielen osaaminen toivottavaa ja lyhyen siirtymän itse apteekkiin.- tekosaari-vaihtoehto
Tehdään aluevesirajojen ulkopuolelle tekosaari, jonka hallinta annetaan halvan viinaveron EU-maalle, ja vielä sitten tunneli saarelle. Näin riittäisi lyhyt tunneli.
Viinan lisäksi saarella voitaisiin tarjota muitakin suomalaisille tarkoitettuja palveluita. - Keino.Tekonen
tekosaari-vaihtoehto kirjoitti:
Tehdään aluevesirajojen ulkopuolelle tekosaari, jonka hallinta annetaan halvan viinaveron EU-maalle, ja vielä sitten tunneli saarelle. Näin riittäisi lyhyt tunneli.
Viinan lisäksi saarella voitaisiin tarjota muitakin suomalaisille tarkoitettuja palveluita.Vesterbackan versiossahan Viron edustalle tehtäisiin tekosaari, jonne sijoittuisi 50 000 asukasta. Saaren verovapaudesta ei ole kerrottu, vaan tuskin tulee saamaan sellaista statusta, koska EU:ssa suhtaudutaan muutenkin nykyään hieman nihkeästi veroparatiiseihin.
- visio-nisti
Naissaaresta demilitarisoitu Kansainliiton tai YK:n päätöksellä.
Kuten Ahvenanmaa. oikeuksin , vaan ei velvoittein.
Kun vielä Putilin antais Suursaaren takas
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suursaari - tunneli.tulla.tupsahtaa
Keino.Tekonen kirjoitti:
Vesterbackan versiossahan Viron edustalle tehtäisiin tekosaari, jonne sijoittuisi 50 000 asukasta. Saaren verovapaudesta ei ole kerrottu, vaan tuskin tulee saamaan sellaista statusta, koska EU:ssa suhtaudutaan muutenkin nykyään hieman nihkeästi veroparatiiseihin.
Nyt se tekosaari on siirtynytkin lähemmäksi Suomea.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-ja-viron-valisen-rautatietunnelin-rakennustyot-saattavat-alkaa-jo-ensi-vuonna/6671952
"Radalla olisi neljä asemaa: Helsinki-Vantaan lentoasema, Espoon Keilaniemi, tekosaari 15 kilometrin päässä Helsingistä ja Tallinnan Ülemiste lähellä lentoasemaa."
- Umpi-Tunnelissa
Kohta se alkaa
https://yle.fi/uutiset/3-9873627 - Höttökiveä
52 km Porkkalasta Rohuneemeen, muttaku Viron kallioperä on huonompi ja pitää viedä pidemmälle mantereelle...
- KyselenVaan
Voisiko tunneli tulla ylös vaikkapa Naissaaressa ja jatkaa pengertäyttönä ja siltoina mantereelle?
- penkereet
KyselenVaan kirjoitti:
Voisiko tunneli tulla ylös vaikkapa Naissaaressa ja jatkaa pengertäyttönä ja siltoina mantereelle?
Miksei, mutta tekee silloin melkoisen mutkan länteen.
Jos pengertämään lähdetään, niin silloin tunnelin pystyisi rakentamaan myös Suomen Isosaaresta Viron Prangliin (esim. Kelnasen sataman kohdalle). Mittaa tunnelille tulisi noin 51 km.
Tarvittaisiin 3,5 km penger Santa-Haminasta Isosaareen, ja 9 km penger Pranglista Leppäniemeen. Pengerten vaatimat maa-ainekset saataisiin aika pitkälti tunnelin louhinnasta, jos nykyvisioissa mukana olevat tekosaaret jätetään tekemättä.
- hhehehehh
Junttipaskat ne vaan suunnittelee helsinkiläisten verovarojen käyttöä. Yksi väitti Helsinkiä jopa nettosaajaksi. Helsinki elättää oikeasta Viron ja puoli Suomea. Siinä avaaja on oikeassa, että virolaisten rikollisten liikkuvuutta helpottavaa asiaa ei todellakaan tarvita. Suomen vankiloissa neljännes on ulkomaalaisia ja neljännestä näistä ulkomaanrosvoista on virolaisia. Jos vankiloidemme vangeista jo nyt kahdeksan prosenttia on virolaisia, niin kuvitelkaapa tunnelin valmistuttua.
- NäinOnNäkyleipä
Mitä oikeasti tuottavaa Helsingissä muka tehdään? Erilaista bisnestä sun muuta keinottelua ja välistävetoa siellä kai enimmäkseen tehdään, verovaroilla työllistettyjen byrokraattien ohella tietenkin.
- HelsinkiOnRiippuvainen
NäinOnNäkyleipä kirjoitti:
Mitä oikeasti tuottavaa Helsingissä muka tehdään? Erilaista bisnestä sun muuta keinottelua ja välistävetoa siellä kai enimmäkseen tehdään, verovaroilla työllistettyjen byrokraattien ohella tietenkin.
Muu Suomi ja Viro elättää helsinkiläiset. Helsingin omat pellot eivät riitä kaikkien helsinkiläisten ravinnontuotantoon. Energiakin tuodaan Helsinkiin johtoja pitkin tai saastuttavana ulkomaisena kivihiilenä. Rakennustarvikkeista jotain kiveä ehkä saadaan paikan päältäkin. Työvoimakin pitää tuoda käytännössä muualta, esim. raksaporukka juuri Virosta.
Jos valtionhallinto siirrettäisiin Helsingistä esim. Turkuun (tai miksei tunnelin myötä vaikka Tallinnaan), niin koko Helsinki kuihtuisi pois.
Helsinki on tekemällä tehty kaupunki entisen pikkupitäjän kohdalla. - näinonnnnn
NäinOnNäkyleipä kirjoitti:
Mitä oikeasti tuottavaa Helsingissä muka tehdään? Erilaista bisnestä sun muuta keinottelua ja välistävetoa siellä kai enimmäkseen tehdään, verovaroilla työllistettyjen byrokraattien ohella tietenkin.
On siellä hallintobyrokraattien lisäksi myös isojen firmojen pääkonttorit isopalkkaisine johtajineen. Myös ulkomaiden lähetystöt henkilökuntineen.
Kyllä tällaisen hyväpalkkaisen väen siivellä elää iso lauma erilaista palvelualojen väkeä. Iso liuta kauppiaita, huoltomiehiä, taksikuskeja, ravintoloitsijoita, partureita, seksityöläisiä jne.
- stadimoska
Helsinki on Suomen ongelmajätekasauma. Konttorirotat ovat täyttäneet nurkat niin ettei oikeille ihmisille tahdo löytyä tilaa.
- kepulandian.kirous
Miksi sieltä kepulandiasta se moska hakeutuu tänne.
- näinonnnnn
kepulandian.kirous kirjoitti:
Miksi sieltä kepulandiasta se moska hakeutuu tänne.
Aivan. Miksi tosiaankin Suomen maaseudulta alemmantasoista väkeä tänne hässinkiin tulee. Eikös ne juntit tajua että hässinkissä hässitään.
- IsänneOvatR..siä
näinonnnnn kirjoitti:
Aivan. Miksi tosiaankin Suomen maaseudulta alemmantasoista väkeä tänne hässinkiin tulee. Eikös ne juntit tajua että hässinkissä hässitään.
Heh, sata vuotta siten joka toinen hesalainen nainen hankki elantonsa myymällä itseään. Nämä nykyiset "kantahesalaiset" ovat käytännössä äpäröiden jälkeläisiä. Heidän isänsä tai isoisänsä alulle panija on ollut useimmiten venäläinen sotilas.
Muualta Suomesta Hesaan muuttavat tuovat kaupunkiin siis suomalaista verta. Ilman heitä Helsingissä ei olisi juuri mitään Suomeen viittaavaa. Melkoinen "pääkaupunki" siis :-D
Missään tapauksessa mitään liikennettä ei kannata suunnitella Helsingin läpi taikka kautta. Johtuen valtuuston valtasuhteista, jopa nykyisistä valtaväylistä ollaan tekemässä katuja.
Kuka haluaisi ajaa Baltianmaiden ja 80km tunnelin läpi ja jonottaa tuntikausia kaksikaistaisilla kaduilla, jotka ennen uusien 50km/h nopeusrajoituskylttien asentamista olivat moottoriteitä.
Helpottaisi ja nopeuttaisihan se tunneli tuotteiden ja ihmisten liikkumista keski-Euroopasta tänne ja toisinpäin. Kannattaisi tehdä tarpeeksi iso tunneli rautatie- ja kumipyöräliikennettä varten niin tavara- kuin matkustajaliikenteellekin, mutta kalliiksihan se tulisi. Pitäisi saada EU-rahaa hurjasti.
Englanti-Ranska tunneli maksoi noin 8 miljardia euroa. Suomella ja Virolla ei ole moiseen investointiin varaa, varsinkaan kun kustannukset tässä tapauksessa olisivat vähintäänkin kaksinkertaiset elleivät jopa kolminkertaiset.- tuplakiskot
Ei siitä tule kuin rautatietunneli, ja rahoitus tulee pääasiassa Kiinasta. Sen verran muuttaisin nykysuunnitelmaa, että laittaisin vähän leveämmät ratapölkyt ja niille sekä keskieurooppalaisen ja suomalaisen raideleveyden kiskot. Näin esimerkiksi pelkästään Baltiaan suuntautuvat junat voisivat käyttää nykyistä kalustoa leveämpine teleineen. Henkilöliikenteestäkin pääosa tapahtunee Suomen ja Tallinnan välillä.
- tunneli.unelmoijat
tuplakiskot kirjoitti:
Ei siitä tule kuin rautatietunneli, ja rahoitus tulee pääasiassa Kiinasta. Sen verran muuttaisin nykysuunnitelmaa, että laittaisin vähän leveämmät ratapölkyt ja niille sekä keskieurooppalaisen ja suomalaisen raideleveyden kiskot. Näin esimerkiksi pelkästään Baltiaan suuntautuvat junat voisivat käyttää nykyistä kalustoa leveämpine teleineen. Henkilöliikenteestäkin pääosa tapahtunee Suomen ja Tallinnan välillä.
Meillä on unelma.
- ViinaTurismi
Tunnelia ei tarvita jos Suomi tiputaa alkoveron Viron tasolle ja puolet laivoista voi panna pillt pussiin!
- Hammasverot
ViinaTurismi kirjoitti:
Tunnelia ei tarvita jos Suomi tiputaa alkoveron Viron tasolle ja puolet laivoista voi panna pillt pussiin!
Paremminkin viro joutuu nostamaan, muuten hampaat putoo ja ihmiset kuolee ennen eläkeikää.
- kaikki.muuttuu
Hammasverot kirjoitti:
Paremminkin viro joutuu nostamaan, muuten hampaat putoo ja ihmiset kuolee ennen eläkeikää.
Niinhän näyttää suomalaisille käyvän muutenkin.
- Hammaslääkärit.tienaa
kaikki.muuttuu kirjoitti:
Niinhän näyttää suomalaisille käyvän muutenkin.
Eesti mafiat hoitaa hampaat suomessa.
- pikaputki
Tunnelin kautta pääsee nopealla junalla Helsingistä Berliiniin 10 tunnissa. Tallinnaan peräti 15 minuutissa.
https://yle.fi/uutiset/3-9987768- ei.käyttäjiä
Helsinki - berliini junalipun hinta on tähtitieteellinen kun Helsinki - tallinakin tulee maksamaan yli 100 euroa.
- Luuuseri
ei.käyttäjiä kirjoitti:
Helsinki - berliini junalipun hinta on tähtitieteellinen kun Helsinki - tallinakin tulee maksamaan yli 100 euroa.
Mistä sait hintatietoa? vai oletko ennustaja eukko?
- hyvätunneli
ei.käyttäjiä kirjoitti:
Helsinki - berliini junalipun hinta on tähtitieteellinen kun Helsinki - tallinakin tulee maksamaan yli 100 euroa.
Helsinki-Tallinna tiketti tulee maksamaan ainakin Angry Birds tunnelissa 50e.
Me aiomme tehdä kaljanhakumatkoja Berliiniin. Yöjunalla matkat, ja päivä Beriinissä ostoksilla. Kätevää kun voi käyttää nukkumiseen koko matka-ajan. Lentokoneella olisi työläämpää, eikä voi tuoda tarpeeksi suurta satsia. - IhankoPerliinii
hyvätunneli kirjoitti:
Helsinki-Tallinna tiketti tulee maksamaan ainakin Angry Birds tunnelissa 50e.
Me aiomme tehdä kaljanhakumatkoja Berliiniin. Yöjunalla matkat, ja päivä Beriinissä ostoksilla. Kätevää kun voi käyttää nukkumiseen koko matka-ajan. Lentokoneella olisi työläämpää, eikä voi tuoda tarpeeksi suurta satsia.Vai niin sää ajattelit. Että tehkäämme tunneli ja ihan tiketti hinnaksi 50€ niin kaljanhaku käy kätsästi.
- siirtokuntaMarsiin
Niin ja jos tädillä olisi munat niin täti olisi setä.
- Oma.Maa.Mansikka
Tunneli on tarpeeton, suurinosa laivoistakin lopettaa, syy on on Viron rajut hinnannousut.
- kaljatölkki.10.senttiä
Oma.Maa.Mansikka kirjoitti:
Tunneli on tarpeeton, suurinosa laivoistakin lopettaa, syy on on Viron rajut hinnannousut.
Mitähän ne rajut hinnannousut ovat?
- ohi_keskustan
Helsingistä puuttuu yhä ohitustie.
- eitunnelissa
He hee...tietysti jokainen haluaisi tunnelin kotiovelleen. Vai ruuhkia ? Helsinki ja Tallinna ovat pikkukaupunkeja, ei niissä mitään ruuhkia ole. Kaupungit saavat muhkeat tulot satamistaan ja joutuisivat ottamaan osaa mahd. tunnelin rakentamisen rahoittamiseen joten ei varmaan niitä kiinnostane. Jos tunnelin päät viedään kauemmas kaupungeista niin tavallisen automatkaajan kiinnostus, varsinkin jos matka pitenee, loppuu siihen. Tavaraliikennettä tämä ei haittaakaan koska säästö ajassa kustannuksissa olisi huomattava. Veikkaanpa kuitenkin että jos tunneli tulee niin Helsingistä Tallinnaan tai Viimsiin.
- 8765
Tunneli olisi rahallinen jättimenestys, kuten Länsimetro!
- Johan.P.Omppas
Byrokraatit ovat saaneet tunnelille mittaa jo 100 kilometriä, lisäksi hinta on pompsahtanut 20 miljardiin. Kannatan yksityistä Angrybirds-tunnelia, joka on 5 mrd. halvempi ja kiertää myös turhan Helsingin.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005556094.html
"Marja Salomaa HS
Julkaistu: 7.2. 9:30
Helsingin ja Tallinnan välille kaavailtu rautatietunneli voi maksaa jopa 13–20 miljardia euroa. Alustavissa selvityksissä arvio rakentamiskustannuksista oli olennaisesti pienempi 9–13 miljardia euroa, tosin 20 kilometriä lyhyemmälle raideyhteydelle.
Sadan kilometrin pituiseksi venynyt junanrata ulottuisi Tallinnan Ülemisten lentokentältä Viimsin niemimaan kautta Suomenlahden ali Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolen rahtitavara-alueelle.
Matkustajat pääsisivät junan kyytiin molemmilla lentokentillä, mutta myös Helsingin päärautatieasemalla ja Pasilassa. Suomenlahdelle on kaavailtu myös kahta tekosaarta Tallinnan edustalle sekä Uppoluodolle.
Suomenlahden alla kulkisi kaksi ratatunnelia ja yksi huoltotunneli syvimmillään 160 metrin syvyydessä. Helsingin kantakaupungin alla asemalaituri jäisi 70 metrin syvyyteen". - tehkää.se
Harvoja kertoja kun olen nykyisen liikenneministerin kanssa jostain asiasta samaa mieltä. Tunneli ja jäämeren rata pitäisi nostaa kärkihankkeeksi. Siirretään rahoja niihin vaikka pääkaupunkiseudun muista perseilyprojekteista.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005556205.html - hidas.kallis.hanke
Virkamieshankkeessa matkalipun hinnaksi arvioidaan 18 euroa / suunta. Auton siirtäminen maksaisi 70 euroa.
https://yle.fi/uutiset/3-10062616
"Tunnelissa voisi matkustaa ainakin 40 matkustajajunaa päivässä, jotka kulkisivat enimmillään 200 kilometriä tunnissa. Ruuhka-aikana junat kulkisivat 20 minuutin välein. Lisäksi päivittäiseen liikenteeseen mahtuisi 11 autojunaa, 17 rekkajunaa sekä 3 tavarajunaa.
Junalipun hinnaksi arvioidaan 18 euroa suuntaansa. Kuukausikortin hinta taas olisi 480 euroa. Auton kuljettaminen maksaisi 70 euroa." - Angrytunnel
Vesterbacka on oikeassa byrokraattihankkeen liiallisen hitauden kanssa. Ei siitä tule tuolla asenteella koskaan valmista. Vatuloinnin ymmärtäisi jos kyseessä olisi joku luontoarvoihin suuresti vaikuttava hanke, esimerkiksi kaivoksen perustaminen. Mutta tässä ollaan ainoastaan tekemässä merenalaista tunnelia kallioperään, jota ei maan päällä juuri nähdä, ellei niitä mahdollisia tekosaaria oteta huomioon.
https://yle.fi/uutiset/3-10063416- negatiivisuus.kunniaan
Nyt byrokraatit ovat aloittaneet Vesterbackan selkäänpuukotuksen. Tunnelista saisi hyvän eläkeprojektin miltei 25 vuodeksi, mutta Angrymies meinaa viedä virkamiehiltä duunin.
Vai että ympäristöasiat huomioitava. Kas kun venäläisten kaasuputkille irtosi lupa ihan tuosta vaan, vaikka ne sentään sotkevat Itämeren pohjaa..
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005557424.html
- hurraa.aa
Uusi länsimetro. Lopullinen hinta 30 000 miljoonaa. Valmis 2050. Lipun hinta 50 euroa/suunta.
- 2-kärpästä
Saisikohan tuollaisesta tunnelista hyödynnettyä myös maalämpöä? Upottaisi sinne pohjalle putkiston, jonka nesteeseen maalämpö siirtyisi. Lämpöpumpuilla sitten siirrettäisiin lämpö mantereella johonkin hyötykäyttöön.
- jatketaan.rataa
Jatkaisin tuota keskieurooppalaista raideleveyttä olevaa rataa Suomen puolella Hki-Vantaalta Turun kautta Uuteenkaupunkiin (noin 250 kilometriä).
Näin Uudenkaupungin autotehtaan valmistamia autoja saataisiin nopeasti Keski-Eurooppaan, ja vastaavasti tehtaan tarvitsemia komponentteja Suomeen päin.
Keski-Euroopassa matkustaessa olen kiinnittänyt huomioita pitkiin autojuniin. Raideliikenne on siellä päin siis suosittu tapa siirtää autoja tehtaalta markkinoille. - ei.ihan.sama
Suurten tavaramäärien kuljettaminen satamakaupungista tehdään laivoilla. Eri asia on Keski-Euroopan kuljetukset sisämaassa.
- yhteys.mantereelle
Rail Baltican ja tunnelin avulla Suomikin saadaan liitettyä osaksi Euroopan "sisämaata". Tällä hetkellähän Suomi on käytännössä saari, ja Eurooppaan tai Euroopasta tehtävät kuljetukset perustuvat lähes pelkästään meriliikenteeseen.
- SiltaInsinööri
Silta osin penger olis parenpi vaihtoehto.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hangzhounlahden_silta - ei.ihan.sama
SiltaInsinööri kirjoitti:
Silta osin penger olis parenpi vaihtoehto.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hangzhounlahden_silta35 kilometriä ei ihan riitä Helsingin ja Tallinnan välille. Shanghain metropolialueella asuu yli 20 miljoonaa asukasta. Se on hiukan enemmän kuin Helsingin "metropoli".
- vaihtoehtojahan.riittää
ei.ihan.sama kirjoitti:
35 kilometriä ei ihan riitä Helsingin ja Tallinnan välille. Shanghain metropolialueella asuu yli 20 miljoonaa asukasta. Se on hiukan enemmän kuin Helsingin "metropoli".
Tässä ketjussa kirjoitin jo aikaisemmin, ettei pengertä tarvita kuin vajaat 15 km, jos tehtäisiin noin 51 km tunneli ao. tavalla:
--
Jos pengertämään lähdetään, niin silloin tunnelin pystyisi rakentamaan myös Suomen Isosaaresta Viron Prangliin (esim. Kelnasen sataman kohdalle). Mittaa tunnelille tulisi noin 51 km.
Tarvittaisiin 3,5 km penger Santa-Haminasta Isosaareen, ja 9 km penger Pranglista Leppäniemeen. Pengerten vaatimat maa-ainekset saataisiin aika pitkälti tunnelin louhinnasta, jos nykyvisioissa mukana olevat tekosaaret jätetään tekemättä.
--
Tunnelista saisi hieman lyhyemmän (ehkä kilometrin), jos se vedettäisiin Kelnasen sataman sijaan Pranglin luoteispäähän. Tällöin pengertä tarvittaisiin parisen kilometriä enemmän.
- tunnelbaana
Poranterävalmistajat kävivät palaveeraamassa Vantaalla Angry Bird -tunneleiden poraamisen tiimoilta. Slovakialainen yhtiö ehdotteli kallion säröttämistä, jolloin sitä olisi helpompi ja nopeampi porata. Idea olisi lämmittää kallio valokaaren avulla 6000-asteiseksi, ja jäähtyessään kallio sitten murenisi. Menetelmää on käytetty merenalaisten öljylähteiden tukkimiseen.
Rahoituspuoli on edelleen levällään, mutta tekemisen meininki on kova.- Raja.Kiinni
Tunnelia ei pidä rakentaa, laivaliikenne on lopetetta.
- etenee-mutta-varmasti
Vantaa–Tallinna-tunneli on saanut 100 miljoonaa euroa dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infarateknologioihin. Sopimuksen mukaan rahoitus on määrä käyttää Tallinnan-tunneliprojekin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005919397.html - kas.kun.ei100
Nyt tunnelin matkustuksen lipun hinta kaavailtiin olevat 50 euroa. En käyttäisi koska menen viikonloppuna 1 eurolla. Tosin normaalihinta on enemmän.
- oletko.kuullut
Suomessa ja Virossa on sama raideleveys.
- Anonyymi
Viro on nyt hieman leppynyt ja sallii yksityisen tunneliprojektin edistymisen.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009697209.html
"Virolainen hallintotuomioistuin ratkaisi viime viikolla Finest Bay Area Developmentin eduksi kiistan siitä, ettei tunnelihankkeen ympäristövaikutusten arviointia (yva) aloitettu.
Tunnelihankkeen aktiivit Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen ovat tyytyväisiä virolaisen tuomioistuimen ratkaisuun.
´Tuomio oli hyvä, sillä se palautti meidän uskomme Viron hallintoon. Olemme kaksi vuotta odottaneet, että päästäisiin tähän tilanteeseen´ Vesterbacka summaa.
Suomen ja Viron valtiot ovat allekirjoittaneet yhteistoimintasopimuksen, jolla pyritään edistämään Suomenlahden ali suunniteltua raideyhteyttä. Yhteistoimintasopimuksessa ei otettu kantaa tunnelilinjauksiin." - Anonyymi
Tämä olisi tosi tärkeä tunneli ollut huoltovarmuuden kannalta. Sinne olisi saatu datakaapeleita ja kenties pieni kaasuputkikin ujutettua mukaan.
- Anonyymi
No ei liikennetunneleihin todellakaan rakenneta mitään kaasuputkia, nehän olisivat hirveä turvallisuusriski. Tunnelikin voidaan kyllä tarvittaessa tuhota käyttökelvottomaan kuntoon, ei se huoltovarmuutta paranna.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137400- 495541
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa603070Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101588Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001427Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926