Viron tunneli = 59 kilometriä

tunneli.kyllä.paikka.ei

Itse kouvolalaisena vihaan Eestin matkoilla Helsingin läpiajoa. Eikä hesalaisetkaan varmaan pidä meidän landelaisten aiheuttamasta ruuhkasta.

Sen vuoksi näkisinkin, ettei ole mitään järkeä rouhia tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille, koska se aiheuttaa vaan lisää liikenneongelmia kummassakin kaupungissa.

Tunnelin linjaus kannattaa siirtä idemmäksi, jolloin siitä saadaan lyhyempi ja edullisempi.

Suomen pään tulisikin lähteä Emäsalon luotsiasemalta (60.2029706,25.626571) ja Viron puolella tunnelin suuaukko olisi Pärispean pohjoiskärjessä Purekkarin niemellä (59.6751214,25.696507). Pituutta tälle tunnelille tulisi ainoastaan 59 kilometriä.

Nyt suunniteltu vaihtoehtohan olisi noin 80 km, eli 25 prosenttia pidempi. Kun tiedetään että tunnelin tekemisen hinta on suorassa suhteessa sen pituuteen, niin lyhyempi tunneli on tietenkin myös edullisempi toteuttaa.

85

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvää.säästöä

      Joo mutta tunneli Helsingistä Harmajan majakalle olisi vielä paljon halvempi.

      • enlöytänytkartalta

        Missä päin Viroa on Harmajan majakka?


      • POISONGREENS

        KOHTA ET PÄÄSEKÄÄN AJAMAAN LÄPI KUN VIHREÄT KIELTÄVÄT LÄPIAJON TAI MÄÄRÄVÄÄT TIETULLIN VÄYLILLE


      • Anonyymi
        enlöytänytkartalta kirjoitti:

        Missä päin Viroa on Harmajan majakka?

        Eestin pohjoispuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eestin pohjoispuolella.

        Eestin sosialistista neuvostotasavaltaa ei enää ole. Nyt on vapaa Viro.


    • Autoilevaturisti

      Niin tai noin, mutta hyvä olisi saada rekkaliikennettä vähemmäksi ja rautatie toimimaan kohti etelää halki Baltian. Uusi rata ja myös rautatietunneli Suomenlahden alitse tarvitaan.
      Tähän tulokseen olen tullut parilla viimeisimmällä Latvian matkalla. Kyllähän rekkakuskit yrittävät alta pois 90 km/h, mutta pilaavat turistilta maisemat.

    • Halvallahelposti

      Helpottaisi halvimmin kaikkia kun matkustajasatamat siirrettäisiin pois Helsingin keskustasta, Johonkin Espoon tai Sipoon rannoille. Rahtisataman siirron Vuosaareen tapaan.Mutta tämähän on poliittisesti mahdotonta kun helsinkiläisen pitää saada kaikki valtakunnan verotulot - ja maksut itselleen.

      • JärkiRatkaisunPaikka

        Viron lautoille pitäisi tehdä uusi satama Porkkalaan. Merimatka Tallinnaan olisi huomattavasti lyhyempi. Tieyhteys sinne voitaisiin tehdä jatkamalla Kehä III:sta. Ei tarvitsisi enää mennä Helsingin keskustan ruuhkiin. Kansimatkustajille bussiyhteys Kirkkonummen asemalta.


      • Vuosaari.on.valmis

        Vuosaareen saisi siirtää kaiken autolauttaliikenteen. Metroa ja bussia käyttämällä pääsee jalkaväkikin paikalle.


      • jJärkiRatkaisunPaikka

        Se vain on vielä kauempana kohteesta. Ja rahtisatama, jossa tuskin on tilaa lauttaliikenteelle.


      • VAROSAKKORYSÄÄ

        PAHASAKKOKAMERA SOKOKSEN KOHDALLA MANNERHEIMINTIELLÄ...30 KM TUNNISSA JA SUOJATIEKAMERAT


      • vuosaarenmaalaista
        jJärkiRatkaisunPaikka kirjoitti:

        Se vain on vielä kauempana kohteesta. Ja rahtisatama, jossa tuskin on tilaa lauttaliikenteelle.

        Käyttäväthän Vuosaarta jo Finnlinesin Saksan liikenteen lossit. Tuskin tilanpuute on kynnyskysymys, jos sinne muutama ylimääräinen Tallinnan vuoro lisättäisiin.


      • JärkiRatkaisunPaikka
        vuosaarenmaalaista kirjoitti:

        Käyttäväthän Vuosaarta jo Finnlinesin Saksan liikenteen lossit. Tuskin tilanpuute on kynnyskysymys, jos sinne muutama ylimääräinen Tallinnan vuoro lisättäisiin.

        Edelleenkin se on kauempana Tallinnasta. Mutta pääasia silti olisi että terminaalit siirrettäisiin pois Helsingin keskustasta, vaikkapa sitten edes Vuosaareen.


      • anti.mennä.vaan
        JärkiRatkaisunPaikka kirjoitti:

        Edelleenkin se on kauempana Tallinnasta. Mutta pääasia silti olisi että terminaalit siirrettäisiin pois Helsingin keskustasta, vaikkapa sitten edes Vuosaareen.

        Tuskin se Helsingin läpi tapahtuva Tallinnan kautta Itä-Eurooppaan suuntautuva rekkaralli keskustassa asuvia viihdyttää.


    • Rajat_kiinni_

      Ei täällä satamia tai tunneleita tarvita. pohjoiskorean tyylinen rajavalvonta vaan suomeenkin.

    • homma.meni.putkeen

      Onkohan Hyperloop-putki vesitiivis? Ei tarvittaisi kallista tunnelinlouhintaa lainkaan, jos junaröörin voisi laskea merenpohjaan kaasuputken tavoin.

    • Thats_the_plan

      Viron tunnelin pää voisi olla Eskolanmäellä. Toinen pää Lasnamäellä.

      • turvallisuussyistä.joo

        Suuaukot kannattaa tosiaan olla korkeammalla, niin ei hörppää putki niin helposti vettä itseensä.


    • viinarallattelija

      Tunnelin kaivuujätteestä voisi tehdä penkereen Suomenlahden yli ja jättää laivoille itä-länsi -suuntainen kulkuaukko. Siihen kohtaa sitten hieno riippusilta ja penkereelle tietenkin autotie Suomen ja Viron välille.

    • hellsinki

      Sama juttu. Kuljetaan aina omalla autolla kun jatkamme matkaa eteenpäin. Helsinki on reissussa harmittava hidaste. Miksi ihmeessä rekat ja muut ajatetaan keskustaan. Veikkaan että kovinkaan moni matkustaja ei ole Helsingin keskustasta, joten olisi helpotus sekä ruuhkiin ja meille muualta Suomesta tuleville, että satamaan pystyisi ajamaan ilman Helsingin sumppua. Mulle on ihan sama olisko satama idän vai lännen puolella.

      • vapaaehtoista

        Muualta Suomesta Eestiin menevät voivat rakentaa oman satamansa minne haluavat tai kiertää Karjalan kannaksen tai Ruotsin kautta. Se Helsinkiin tulo on aivan vapaaehtoista.


      • eesti.eesti
        vapaaehtoista kirjoitti:

        Muualta Suomesta Eestiin menevät voivat rakentaa oman satamansa minne haluavat tai kiertää Karjalan kannaksen tai Ruotsin kautta. Se Helsinkiin tulo on aivan vapaaehtoista.

        "Eesti" on liitetty takaisin venäjään paljon ennemmin mitään tunnelia.


      • dfhadg
        eesti.eesti kirjoitti:

        "Eesti" on liitetty takaisin venäjään paljon ennemmin mitään tunnelia.

        Ryssä sekoilee


      • oletkouuno
        vapaaehtoista kirjoitti:

        Muualta Suomesta Eestiin menevät voivat rakentaa oman satamansa minne haluavat tai kiertää Karjalan kannaksen tai Ruotsin kautta. Se Helsinkiin tulo on aivan vapaaehtoista.

        Niin mitähän et ymmärtänyt. Valitettavasti se Helsinkiin tulo ei ole vapaaehtoista. Mielellämme käyttäisimme muita satamia JOS OLISI VAIHTOEHTOJA!


    • ollikarkki

      Tietysti joku Kouvolalainen kokee maamme suurimman kaupungin liikenteen ruuhkaisena. Onkohan Kouvolassa edes liikennevaloja ?
      Ihan kokemuksestanikin voin kertoa että Suomessa ei edes ole ruuhkia.
      Käypäs ajelemassa joskus vaikkapa Pietarissa tai Moskovassa.
      Maalaiset halutessaan voisivat rakentaa tunnelin vaikkapa Haminasta Narvaan
      jos haluavat.

      • TsadilaistenNeronleimaus

        Sen takia pikkucity Helsingissä ohjataankin laivoille menevät autot ja rekat keskustan läpi jotta saataisiin sinne edes jotain liikennettä...


    • Pörsamäen-ketku

      Mielenkiintoinen ajatus tunnelille, saattaisin olla samaa mieltä tietyin reunaehdoin jotka olisivat:
      Tunnelin viron päässä olisi palvelut:
      -Viinakauppa, tai kaupat, joissa hinnat kohdillaan.
      -Tupakkakauppoja.
      -Pillun tarjonta, normi länsimaiset kauppatavat, luottokortti, käteinen, bonus olisi suomalaiset pankkikortit.
      Apteekki. Tämä sisältäisi reseptinkirjoittajan asiakkaan tarpeen mukaan, hyvä suomen kielen osaaminen toivottavaa ja lyhyen siirtymän itse apteekkiin.

      • tekosaari-vaihtoehto

        Tehdään aluevesirajojen ulkopuolelle tekosaari, jonka hallinta annetaan halvan viinaveron EU-maalle, ja vielä sitten tunneli saarelle. Näin riittäisi lyhyt tunneli.

        Viinan lisäksi saarella voitaisiin tarjota muitakin suomalaisille tarkoitettuja palveluita.


      • Keino.Tekonen
        tekosaari-vaihtoehto kirjoitti:

        Tehdään aluevesirajojen ulkopuolelle tekosaari, jonka hallinta annetaan halvan viinaveron EU-maalle, ja vielä sitten tunneli saarelle. Näin riittäisi lyhyt tunneli.

        Viinan lisäksi saarella voitaisiin tarjota muitakin suomalaisille tarkoitettuja palveluita.

        Vesterbackan versiossahan Viron edustalle tehtäisiin tekosaari, jonne sijoittuisi 50 000 asukasta. Saaren verovapaudesta ei ole kerrottu, vaan tuskin tulee saamaan sellaista statusta, koska EU:ssa suhtaudutaan muutenkin nykyään hieman nihkeästi veroparatiiseihin.


      • visio-nisti

        Naissaaresta demilitarisoitu Kansainliiton tai YK:n päätöksellä.
        Kuten Ahvenanmaa. oikeuksin , vaan ei velvoittein.
        Kun vielä Putilin antais Suursaaren takas
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suursaari


      • tunneli.tulla.tupsahtaa
        Keino.Tekonen kirjoitti:

        Vesterbackan versiossahan Viron edustalle tehtäisiin tekosaari, jonne sijoittuisi 50 000 asukasta. Saaren verovapaudesta ei ole kerrottu, vaan tuskin tulee saamaan sellaista statusta, koska EU:ssa suhtaudutaan muutenkin nykyään hieman nihkeästi veroparatiiseihin.

        Nyt se tekosaari on siirtynytkin lähemmäksi Suomea.

        https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-ja-viron-valisen-rautatietunnelin-rakennustyot-saattavat-alkaa-jo-ensi-vuonna/6671952

        "Radalla olisi neljä asemaa: Helsinki-Vantaan lentoasema, Espoon Keilaniemi, tekosaari 15 kilometrin päässä Helsingistä ja Tallinnan Ülemiste lähellä lentoasemaa."


    • Umpi-Tunnelissa
    • Höttökiveä

      52 km Porkkalasta Rohuneemeen, muttaku Viron kallioperä on huonompi ja pitää viedä pidemmälle mantereelle...

      • KyselenVaan

        Voisiko tunneli tulla ylös vaikkapa Naissaaressa ja jatkaa pengertäyttönä ja siltoina mantereelle?


      • penkereet
        KyselenVaan kirjoitti:

        Voisiko tunneli tulla ylös vaikkapa Naissaaressa ja jatkaa pengertäyttönä ja siltoina mantereelle?

        Miksei, mutta tekee silloin melkoisen mutkan länteen.

        Jos pengertämään lähdetään, niin silloin tunnelin pystyisi rakentamaan myös Suomen Isosaaresta Viron Prangliin (esim. Kelnasen sataman kohdalle). Mittaa tunnelille tulisi noin 51 km.

        Tarvittaisiin 3,5 km penger Santa-Haminasta Isosaareen, ja 9 km penger Pranglista Leppäniemeen. Pengerten vaatimat maa-ainekset saataisiin aika pitkälti tunnelin louhinnasta, jos nykyvisioissa mukana olevat tekosaaret jätetään tekemättä.


    • hhehehehh

      Junttipaskat ne vaan suunnittelee helsinkiläisten verovarojen käyttöä. Yksi väitti Helsinkiä jopa nettosaajaksi. Helsinki elättää oikeasta Viron ja puoli Suomea. Siinä avaaja on oikeassa, että virolaisten rikollisten liikkuvuutta helpottavaa asiaa ei todellakaan tarvita. Suomen vankiloissa neljännes on ulkomaalaisia ja neljännestä näistä ulkomaanrosvoista on virolaisia. Jos vankiloidemme vangeista jo nyt kahdeksan prosenttia on virolaisia, niin kuvitelkaapa tunnelin valmistuttua.

      • NäinOnNäkyleipä

        Mitä oikeasti tuottavaa Helsingissä muka tehdään? Erilaista bisnestä sun muuta keinottelua ja välistävetoa siellä kai enimmäkseen tehdään, verovaroilla työllistettyjen byrokraattien ohella tietenkin.


      • HelsinkiOnRiippuvainen
        NäinOnNäkyleipä kirjoitti:

        Mitä oikeasti tuottavaa Helsingissä muka tehdään? Erilaista bisnestä sun muuta keinottelua ja välistävetoa siellä kai enimmäkseen tehdään, verovaroilla työllistettyjen byrokraattien ohella tietenkin.

        Muu Suomi ja Viro elättää helsinkiläiset. Helsingin omat pellot eivät riitä kaikkien helsinkiläisten ravinnontuotantoon. Energiakin tuodaan Helsinkiin johtoja pitkin tai saastuttavana ulkomaisena kivihiilenä. Rakennustarvikkeista jotain kiveä ehkä saadaan paikan päältäkin. Työvoimakin pitää tuoda käytännössä muualta, esim. raksaporukka juuri Virosta.

        Jos valtionhallinto siirrettäisiin Helsingistä esim. Turkuun (tai miksei tunnelin myötä vaikka Tallinnaan), niin koko Helsinki kuihtuisi pois.

        Helsinki on tekemällä tehty kaupunki entisen pikkupitäjän kohdalla.


      • näinonnnnn
        NäinOnNäkyleipä kirjoitti:

        Mitä oikeasti tuottavaa Helsingissä muka tehdään? Erilaista bisnestä sun muuta keinottelua ja välistävetoa siellä kai enimmäkseen tehdään, verovaroilla työllistettyjen byrokraattien ohella tietenkin.

        On siellä hallintobyrokraattien lisäksi myös isojen firmojen pääkonttorit isopalkkaisine johtajineen. Myös ulkomaiden lähetystöt henkilökuntineen.
        Kyllä tällaisen hyväpalkkaisen väen siivellä elää iso lauma erilaista palvelualojen väkeä. Iso liuta kauppiaita, huoltomiehiä, taksikuskeja, ravintoloitsijoita, partureita, seksityöläisiä jne.


    • stadimoska

      Helsinki on Suomen ongelmajätekasauma. Konttorirotat ovat täyttäneet nurkat niin ettei oikeille ihmisille tahdo löytyä tilaa.

      • kepulandian.kirous

        Miksi sieltä kepulandiasta se moska hakeutuu tänne.


      • näinonnnnn
        kepulandian.kirous kirjoitti:

        Miksi sieltä kepulandiasta se moska hakeutuu tänne.

        Aivan. Miksi tosiaankin Suomen maaseudulta alemmantasoista väkeä tänne hässinkiin tulee. Eikös ne juntit tajua että hässinkissä hässitään.


      • IsänneOvatR..siä
        näinonnnnn kirjoitti:

        Aivan. Miksi tosiaankin Suomen maaseudulta alemmantasoista väkeä tänne hässinkiin tulee. Eikös ne juntit tajua että hässinkissä hässitään.

        Heh, sata vuotta siten joka toinen hesalainen nainen hankki elantonsa myymällä itseään. Nämä nykyiset "kantahesalaiset" ovat käytännössä äpäröiden jälkeläisiä. Heidän isänsä tai isoisänsä alulle panija on ollut useimmiten venäläinen sotilas.

        Muualta Suomesta Hesaan muuttavat tuovat kaupunkiin siis suomalaista verta. Ilman heitä Helsingissä ei olisi juuri mitään Suomeen viittaavaa. Melkoinen "pääkaupunki" siis :-D


    • Missään tapauksessa mitään liikennettä ei kannata suunnitella Helsingin läpi taikka kautta. Johtuen valtuuston valtasuhteista, jopa nykyisistä valtaväylistä ollaan tekemässä katuja.

      Kuka haluaisi ajaa Baltianmaiden ja 80km tunnelin läpi ja jonottaa tuntikausia kaksikaistaisilla kaduilla, jotka ennen uusien 50km/h nopeusrajoituskylttien asentamista olivat moottoriteitä.

      Helpottaisi ja nopeuttaisihan se tunneli tuotteiden ja ihmisten liikkumista keski-Euroopasta tänne ja toisinpäin. Kannattaisi tehdä tarpeeksi iso tunneli rautatie- ja kumipyöräliikennettä varten niin tavara- kuin matkustajaliikenteellekin, mutta kalliiksihan se tulisi. Pitäisi saada EU-rahaa hurjasti.

      Englanti-Ranska tunneli maksoi noin 8 miljardia euroa. Suomella ja Virolla ei ole moiseen investointiin varaa, varsinkaan kun kustannukset tässä tapauksessa olisivat vähintäänkin kaksinkertaiset elleivät jopa kolminkertaiset.

      • tuplakiskot

        Ei siitä tule kuin rautatietunneli, ja rahoitus tulee pääasiassa Kiinasta. Sen verran muuttaisin nykysuunnitelmaa, että laittaisin vähän leveämmät ratapölkyt ja niille sekä keskieurooppalaisen ja suomalaisen raideleveyden kiskot. Näin esimerkiksi pelkästään Baltiaan suuntautuvat junat voisivat käyttää nykyistä kalustoa leveämpine teleineen. Henkilöliikenteestäkin pääosa tapahtunee Suomen ja Tallinnan välillä.


      • tunneli.unelmoijat
        tuplakiskot kirjoitti:

        Ei siitä tule kuin rautatietunneli, ja rahoitus tulee pääasiassa Kiinasta. Sen verran muuttaisin nykysuunnitelmaa, että laittaisin vähän leveämmät ratapölkyt ja niille sekä keskieurooppalaisen ja suomalaisen raideleveyden kiskot. Näin esimerkiksi pelkästään Baltiaan suuntautuvat junat voisivat käyttää nykyistä kalustoa leveämpine teleineen. Henkilöliikenteestäkin pääosa tapahtunee Suomen ja Tallinnan välillä.

        Meillä on unelma.


      • ViinaTurismi

        Tunnelia ei tarvita jos Suomi tiputaa alkoveron Viron tasolle ja puolet laivoista voi panna pillt pussiin!


      • Hammasverot
        ViinaTurismi kirjoitti:

        Tunnelia ei tarvita jos Suomi tiputaa alkoveron Viron tasolle ja puolet laivoista voi panna pillt pussiin!

        Paremminkin viro joutuu nostamaan, muuten hampaat putoo ja ihmiset kuolee ennen eläkeikää.


      • kaikki.muuttuu
        Hammasverot kirjoitti:

        Paremminkin viro joutuu nostamaan, muuten hampaat putoo ja ihmiset kuolee ennen eläkeikää.

        Niinhän näyttää suomalaisille käyvän muutenkin.


      • Hammaslääkärit.tienaa
        kaikki.muuttuu kirjoitti:

        Niinhän näyttää suomalaisille käyvän muutenkin.

        Eesti mafiat hoitaa hampaat suomessa.


    • pikaputki
      • ei.käyttäjiä

        Helsinki - berliini junalipun hinta on tähtitieteellinen kun Helsinki - tallinakin tulee maksamaan yli 100 euroa.


      • Luuuseri
        ei.käyttäjiä kirjoitti:

        Helsinki - berliini junalipun hinta on tähtitieteellinen kun Helsinki - tallinakin tulee maksamaan yli 100 euroa.

        Mistä sait hintatietoa? vai oletko ennustaja eukko?


      • hyvätunneli
        ei.käyttäjiä kirjoitti:

        Helsinki - berliini junalipun hinta on tähtitieteellinen kun Helsinki - tallinakin tulee maksamaan yli 100 euroa.

        Helsinki-Tallinna tiketti tulee maksamaan ainakin Angry Birds tunnelissa 50e.

        Me aiomme tehdä kaljanhakumatkoja Berliiniin. Yöjunalla matkat, ja päivä Beriinissä ostoksilla. Kätevää kun voi käyttää nukkumiseen koko matka-ajan. Lentokoneella olisi työläämpää, eikä voi tuoda tarpeeksi suurta satsia.


      • IhankoPerliinii
        hyvätunneli kirjoitti:

        Helsinki-Tallinna tiketti tulee maksamaan ainakin Angry Birds tunnelissa 50e.

        Me aiomme tehdä kaljanhakumatkoja Berliiniin. Yöjunalla matkat, ja päivä Beriinissä ostoksilla. Kätevää kun voi käyttää nukkumiseen koko matka-ajan. Lentokoneella olisi työläämpää, eikä voi tuoda tarpeeksi suurta satsia.

        Vai niin sää ajattelit. Että tehkäämme tunneli ja ihan tiketti hinnaksi 50€ niin kaljanhaku käy kätsästi.


    • siirtokuntaMarsiin

      Niin ja jos tädillä olisi munat niin täti olisi setä.

      • Oma.Maa.Mansikka

        Tunneli on tarpeeton, suurinosa laivoistakin lopettaa, syy on on Viron rajut hinnannousut.


      • kaljatölkki.10.senttiä
        Oma.Maa.Mansikka kirjoitti:

        Tunneli on tarpeeton, suurinosa laivoistakin lopettaa, syy on on Viron rajut hinnannousut.

        Mitähän ne rajut hinnannousut ovat?


    • ohi_keskustan

      Helsingistä puuttuu yhä ohitustie.

    • eitunnelissa

      He hee...tietysti jokainen haluaisi tunnelin kotiovelleen. Vai ruuhkia ? Helsinki ja Tallinna ovat pikkukaupunkeja, ei niissä mitään ruuhkia ole. Kaupungit saavat muhkeat tulot satamistaan ja joutuisivat ottamaan osaa mahd. tunnelin rakentamisen rahoittamiseen joten ei varmaan niitä kiinnostane. Jos tunnelin päät viedään kauemmas kaupungeista niin tavallisen automatkaajan kiinnostus, varsinkin jos matka pitenee, loppuu siihen. Tavaraliikennettä tämä ei haittaakaan koska säästö ajassa kustannuksissa olisi huomattava. Veikkaanpa kuitenkin että jos tunneli tulee niin Helsingistä Tallinnaan tai Viimsiin.

    • 8765

      Tunneli olisi rahallinen jättimenestys, kuten Länsimetro!

    • Johan.P.Omppas

      Byrokraatit ovat saaneet tunnelille mittaa jo 100 kilometriä, lisäksi hinta on pompsahtanut 20 miljardiin. Kannatan yksityistä Angrybirds-tunnelia, joka on 5 mrd. halvempi ja kiertää myös turhan Helsingin.

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005556094.html

      "Marja Salomaa HS
      Julkaistu: 7.2. 9:30

      Helsingin ja Tallinnan välille kaavailtu rautatietunneli voi maksaa jopa 13–20 miljardia euroa. Alustavissa selvityksissä arvio rakentamiskustannuksista oli olennaisesti pienempi 9–13 miljardia euroa, tosin 20 kilometriä lyhyemmälle raideyhteydelle.

      Sadan kilometrin pituiseksi venynyt junanrata ulottuisi Tallinnan Ülemisten lentokentältä Viimsin niemimaan kautta Suomenlahden ali Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolen rahtitavara-alueelle.

      Matkustajat pääsisivät junan kyytiin molemmilla lentokentillä, mutta myös Helsingin päärautatieasemalla ja Pasilassa. Suomenlahdelle on kaavailtu myös kahta tekosaarta Tallinnan edustalle sekä Uppoluodolle.

      Suomenlahden alla kulkisi kaksi ratatunnelia ja yksi huoltotunneli syvimmillään 160 metrin syvyydessä. Helsingin kantakaupungin alla asemalaituri jäisi 70 metrin syvyyteen".

    • tehkää.se

      Harvoja kertoja kun olen nykyisen liikenneministerin kanssa jostain asiasta samaa mieltä. Tunneli ja jäämeren rata pitäisi nostaa kärkihankkeeksi. Siirretään rahoja niihin vaikka pääkaupunkiseudun muista perseilyprojekteista.

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005556205.html

    • hidas.kallis.hanke

      Virkamieshankkeessa matkalipun hinnaksi arvioidaan 18 euroa / suunta. Auton siirtäminen maksaisi 70 euroa.

      https://yle.fi/uutiset/3-10062616

      "Tunnelissa voisi matkustaa ainakin 40 matkustajajunaa päivässä, jotka kulkisivat enimmillään 200 kilometriä tunnissa. Ruuhka-aikana junat kulkisivat 20 minuutin välein. Lisäksi päivittäiseen liikenteeseen mahtuisi 11 autojunaa, 17 rekkajunaa sekä 3 tavarajunaa.

      Junalipun hinnaksi arvioidaan 18 euroa suuntaansa. Kuukausikortin hinta taas olisi 480 euroa. Auton kuljettaminen maksaisi 70 euroa."

    • Angrytunnel

      Vesterbacka on oikeassa byrokraattihankkeen liiallisen hitauden kanssa. Ei siitä tule tuolla asenteella koskaan valmista. Vatuloinnin ymmärtäisi jos kyseessä olisi joku luontoarvoihin suuresti vaikuttava hanke, esimerkiksi kaivoksen perustaminen. Mutta tässä ollaan ainoastaan tekemässä merenalaista tunnelia kallioperään, jota ei maan päällä juuri nähdä, ellei niitä mahdollisia tekosaaria oteta huomioon.

      https://yle.fi/uutiset/3-10063416

      • negatiivisuus.kunniaan

        Nyt byrokraatit ovat aloittaneet Vesterbackan selkäänpuukotuksen. Tunnelista saisi hyvän eläkeprojektin miltei 25 vuodeksi, mutta Angrymies meinaa viedä virkamiehiltä duunin.

        Vai että ympäristöasiat huomioitava. Kas kun venäläisten kaasuputkille irtosi lupa ihan tuosta vaan, vaikka ne sentään sotkevat Itämeren pohjaa..

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005557424.html


    • hurraa.aa

      Uusi länsimetro. Lopullinen hinta 30 000 miljoonaa. Valmis 2050. Lipun hinta 50 euroa/suunta.

    • 2-kärpästä

      Saisikohan tuollaisesta tunnelista hyödynnettyä myös maalämpöä? Upottaisi sinne pohjalle putkiston, jonka nesteeseen maalämpö siirtyisi. Lämpöpumpuilla sitten siirrettäisiin lämpö mantereella johonkin hyötykäyttöön.

    • jatketaan.rataa

      Jatkaisin tuota keskieurooppalaista raideleveyttä olevaa rataa Suomen puolella Hki-Vantaalta Turun kautta Uuteenkaupunkiin (noin 250 kilometriä).

      Näin Uudenkaupungin autotehtaan valmistamia autoja saataisiin nopeasti Keski-Eurooppaan, ja vastaavasti tehtaan tarvitsemia komponentteja Suomeen päin.

      Keski-Euroopassa matkustaessa olen kiinnittänyt huomioita pitkiin autojuniin. Raideliikenne on siellä päin siis suosittu tapa siirtää autoja tehtaalta markkinoille.

    • ei.ihan.sama

      Suurten tavaramäärien kuljettaminen satamakaupungista tehdään laivoilla. Eri asia on Keski-Euroopan kuljetukset sisämaassa.

      • yhteys.mantereelle

        Rail Baltican ja tunnelin avulla Suomikin saadaan liitettyä osaksi Euroopan "sisämaata". Tällä hetkellähän Suomi on käytännössä saari, ja Eurooppaan tai Euroopasta tehtävät kuljetukset perustuvat lähes pelkästään meriliikenteeseen.


      • SiltaInsinööri

      • ei.ihan.sama
        SiltaInsinööri kirjoitti:

        Silta osin penger olis parenpi vaihtoehto.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hangzhounlahden_silta

        35 kilometriä ei ihan riitä Helsingin ja Tallinnan välille. Shanghain metropolialueella asuu yli 20 miljoonaa asukasta. Se on hiukan enemmän kuin Helsingin "metropoli".


      • vaihtoehtojahan.riittää
        ei.ihan.sama kirjoitti:

        35 kilometriä ei ihan riitä Helsingin ja Tallinnan välille. Shanghain metropolialueella asuu yli 20 miljoonaa asukasta. Se on hiukan enemmän kuin Helsingin "metropoli".

        Tässä ketjussa kirjoitin jo aikaisemmin, ettei pengertä tarvita kuin vajaat 15 km, jos tehtäisiin noin 51 km tunneli ao. tavalla:

        --
        Jos pengertämään lähdetään, niin silloin tunnelin pystyisi rakentamaan myös Suomen Isosaaresta Viron Prangliin (esim. Kelnasen sataman kohdalle). Mittaa tunnelille tulisi noin 51 km.

        Tarvittaisiin 3,5 km penger Santa-Haminasta Isosaareen, ja 9 km penger Pranglista Leppäniemeen. Pengerten vaatimat maa-ainekset saataisiin aika pitkälti tunnelin louhinnasta, jos nykyvisioissa mukana olevat tekosaaret jätetään tekemättä.
        --

        Tunnelista saisi hieman lyhyemmän (ehkä kilometrin), jos se vedettäisiin Kelnasen sataman sijaan Pranglin luoteispäähän. Tällöin pengertä tarvittaisiin parisen kilometriä enemmän.


    • tunnelbaana

      Poranterävalmistajat kävivät palaveeraamassa Vantaalla Angry Bird -tunneleiden poraamisen tiimoilta. Slovakialainen yhtiö ehdotteli kallion säröttämistä, jolloin sitä olisi helpompi ja nopeampi porata. Idea olisi lämmittää kallio valokaaren avulla 6000-asteiseksi, ja jäähtyessään kallio sitten murenisi. Menetelmää on käytetty merenalaisten öljylähteiden tukkimiseen.

      Rahoituspuoli on edelleen levällään, mutta tekemisen meininki on kova.

      • Raja.Kiinni

        Tunnelia ei pidä rakentaa, laivaliikenne on lopetetta.


    • etenee-mutta-varmasti

      Vantaa–Tallinna-tunneli on saanut 100 miljoonaa euroa dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infarateknologioihin. Sopimuksen mukaan rahoitus on määrä käyttää Tallinnan-tunneliprojekin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005919397.html

    • kas.kun.ei100

      Nyt tunnelin matkustuksen lipun hinta kaavailtiin olevat 50 euroa. En käyttäisi koska menen viikonloppuna 1 eurolla. Tosin normaalihinta on enemmän.

    • oletko.kuullut

      Suomessa ja Virossa on sama raideleveys.

    • Anonyymi

      Viro on nyt hieman leppynyt ja sallii yksityisen tunneliprojektin edistymisen.

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009697209.html

      "Virolainen hallintotuomioistuin ratkaisi viime viikolla Finest Bay Area Developmentin eduksi kiistan siitä, ettei tunnelihankkeen ympäristövaikutusten arviointia (yva) aloitettu.

      Tunnelihankkeen aktiivit Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen ovat tyytyväisiä virolaisen tuomioistuimen ratkaisuun.

      ´Tuomio oli hyvä, sillä se palautti meidän uskomme Viron hallintoon. Olemme kaksi vuotta odottaneet, että päästäisiin tähän tilanteeseen´ Vesterbacka summaa.

      Suomen ja Viron valtiot ovat allekirjoittaneet yhteistoimintasopimuksen, jolla pyritään edistämään Suomenlahden ali suunniteltua raideyhteyttä. Yhteistoimintasopimuksessa ei otettu kantaa tunnelilinjauksiin."

    • Anonyymi

      Tämä olisi tosi tärkeä tunneli ollut huoltovarmuuden kannalta. Sinne olisi saatu datakaapeleita ja kenties pieni kaasuputkikin ujutettua mukaan.

      • Anonyymi

        No ei liikennetunneleihin todellakaan rakenneta mitään kaasuputkia, nehän olisivat hirveä turvallisuusriski. Tunnelikin voidaan kyllä tarvittaessa tuhota käyttökelvottomaan kuntoon, ei se huoltovarmuutta paranna.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe