Paras puoliautomaattihaulikko?

Jahi

Mielipiteitä?Ostan ehkä kesällä ja haluisin tietää mikä on hyvä.Magnumia ajattelin.

38

9332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andy

      Näin ainakin luulen. Parhaan näet saa siten, että matkustaa Saksaan, antaa sikäläiselle huippuasesepälle rahaa, luokkaa 20 000-50 000€ ja pyytää tekemään mittojen mukaan.

      • Parveen ja pitkälle

        Strazowarli on mielestäni paras. piippu on noin 2 tuumaa pidempi kuin yleensä ja supistus on molemmissa piipuissa koko piipun matkalla. Aseella voidaan ampua molempia piippuja samaan aikaan. Lipas on kaksirivinen tankolipas johon tehtaan mukaan mahtuu 30kpl. 16/ 92 patruunoita. Kokeilussa kylläkin tuli syöttöhäiriöitä täysillä lippailla. Osa piipun paineesta purkautuu perässä olevasta "putkesta" joten rekyyli on todella olematon. Tämä mahdollistaa nopean tulituksen esim. parveen ammuttaessa.
        Ase painoksi ilmoitetaan 12.8 kiloa, eikä se painonsakaan puolesta sovi seksuaalisten vähemmistöjen edustajille, eikä muillekaan marjanpoimijoille. Varsinkin jos aseeseen hommaa lisävarusteena elektronisen liikkeentunnistimen ja pimeänäkölaitteen. Kannattaa kuitenkin nämä hommata ainakin, jos käy sorsastamassa.
        Kanadassa kuvatussa mainosvideossa haulikko oli asetettu jalustalle hanhienruokinta lauttalle ja viritetty . suomessa tämä on tietysti laitonta, koska lintuja ei lain mukaan saa ruokkia lintuinfluenssan tähden.
        Voin suositella kyllä kaikille paremmille metsästäjille kyseistä asetta. On naurettavaa ja jopa ehkä lapsellista nykypäivänä metsästää jollain rinnakkais- tai päällekkäispiipusilla mamiksien ja sivareitten pyssyköillä.


      • koo
        Parveen ja pitkälle kirjoitti:

        Strazowarli on mielestäni paras. piippu on noin 2 tuumaa pidempi kuin yleensä ja supistus on molemmissa piipuissa koko piipun matkalla. Aseella voidaan ampua molempia piippuja samaan aikaan. Lipas on kaksirivinen tankolipas johon tehtaan mukaan mahtuu 30kpl. 16/ 92 patruunoita. Kokeilussa kylläkin tuli syöttöhäiriöitä täysillä lippailla. Osa piipun paineesta purkautuu perässä olevasta "putkesta" joten rekyyli on todella olematon. Tämä mahdollistaa nopean tulituksen esim. parveen ammuttaessa.
        Ase painoksi ilmoitetaan 12.8 kiloa, eikä se painonsakaan puolesta sovi seksuaalisten vähemmistöjen edustajille, eikä muillekaan marjanpoimijoille. Varsinkin jos aseeseen hommaa lisävarusteena elektronisen liikkeentunnistimen ja pimeänäkölaitteen. Kannattaa kuitenkin nämä hommata ainakin, jos käy sorsastamassa.
        Kanadassa kuvatussa mainosvideossa haulikko oli asetettu jalustalle hanhienruokinta lauttalle ja viritetty . suomessa tämä on tietysti laitonta, koska lintuja ei lain mukaan saa ruokkia lintuinfluenssan tähden.
        Voin suositella kyllä kaikille paremmille metsästäjille kyseistä asetta. On naurettavaa ja jopa ehkä lapsellista nykypäivänä metsästää jollain rinnakkais- tai päällekkäispiipusilla mamiksien ja sivareitten pyssyköillä.

        Mul on kans toi Strazo. Oikein hyvä. Pitkälle ammuttaessa tarvii kylläkin lisäpainoa. Pujotan kaivonrenkaan piipunpäälle tarkkuusammunnassa, ei vapise.


      • lueskeleva ampuja
        Parveen ja pitkälle kirjoitti:

        Strazowarli on mielestäni paras. piippu on noin 2 tuumaa pidempi kuin yleensä ja supistus on molemmissa piipuissa koko piipun matkalla. Aseella voidaan ampua molempia piippuja samaan aikaan. Lipas on kaksirivinen tankolipas johon tehtaan mukaan mahtuu 30kpl. 16/ 92 patruunoita. Kokeilussa kylläkin tuli syöttöhäiriöitä täysillä lippailla. Osa piipun paineesta purkautuu perässä olevasta "putkesta" joten rekyyli on todella olematon. Tämä mahdollistaa nopean tulituksen esim. parveen ammuttaessa.
        Ase painoksi ilmoitetaan 12.8 kiloa, eikä se painonsakaan puolesta sovi seksuaalisten vähemmistöjen edustajille, eikä muillekaan marjanpoimijoille. Varsinkin jos aseeseen hommaa lisävarusteena elektronisen liikkeentunnistimen ja pimeänäkölaitteen. Kannattaa kuitenkin nämä hommata ainakin, jos käy sorsastamassa.
        Kanadassa kuvatussa mainosvideossa haulikko oli asetettu jalustalle hanhienruokinta lauttalle ja viritetty . suomessa tämä on tietysti laitonta, koska lintuja ei lain mukaan saa ruokkia lintuinfluenssan tähden.
        Voin suositella kyllä kaikille paremmille metsästäjille kyseistä asetta. On naurettavaa ja jopa ehkä lapsellista nykypäivänä metsästää jollain rinnakkais- tai päällekkäispiipusilla mamiksien ja sivareitten pyssyköillä.

        Ase ja erälehden nro.9 vuodelta 92 oli testissä tuo ase. Se oli kylläkin malliltaan hieman eri kun uusin, mutta toimintatavaltaan vastaava. Etsin lehteä piironginlaatikosta, mutta olen varmaan myynyt sen kirpputorilla. Artikkelista muistan kuitenkin sen, että kehuja tuli tulinopeudesta ja mahdollisuudesta koittaa pitkiäkin riistalaukauksia. Miinuksia tuli keveydestä ja aseen ulkonäöstä. Aseeseen saadaan kuitenkin weaverin kiskoja kiinni lähes joka paikkaan ja näinollen ripustamalla aseeseen sopiva määrä taktisia valoja, laserosoittimia ja muuta sotaisan näköistä krääsää, saadaan aseesta varsin räyhäkkään näköinen metsästysase. Plusaa K.Karikko antoi myös aseen kylkeen kiinnitettävästä tangosta, johon voi ripustaa esim. vanhan suursäkin. Hylsyt lentävät suoraan suursäkkiin ja eivät jää luontoon. Hyvän iltalennon jälkeen täyden säkin voi hakea pellonreunasta valtran etukuormaajalla.


      • Tuavetti 95
        lueskeleva ampuja kirjoitti:

        Ase ja erälehden nro.9 vuodelta 92 oli testissä tuo ase. Se oli kylläkin malliltaan hieman eri kun uusin, mutta toimintatavaltaan vastaava. Etsin lehteä piironginlaatikosta, mutta olen varmaan myynyt sen kirpputorilla. Artikkelista muistan kuitenkin sen, että kehuja tuli tulinopeudesta ja mahdollisuudesta koittaa pitkiäkin riistalaukauksia. Miinuksia tuli keveydestä ja aseen ulkonäöstä. Aseeseen saadaan kuitenkin weaverin kiskoja kiinni lähes joka paikkaan ja näinollen ripustamalla aseeseen sopiva määrä taktisia valoja, laserosoittimia ja muuta sotaisan näköistä krääsää, saadaan aseesta varsin räyhäkkään näköinen metsästysase. Plusaa K.Karikko antoi myös aseen kylkeen kiinnitettävästä tangosta, johon voi ripustaa esim. vanhan suursäkin. Hylsyt lentävät suoraan suursäkkiin ja eivät jää luontoon. Hyvän iltalennon jälkeen täyden säkin voi hakea pellonreunasta valtran etukuormaajalla.

        Voe mahoton ku tuo tekniikka kehittyy joutusaa. Onko ne toellae keksinnä pyssyn, joka lattoo paokut iha ite?
        Mulle sanottii jo Talavisovassa, jotta siinä sulle pyssy- ihte lattoova.Vuan valetta se olj. Valamiita paokkuja sen lippaasee laetettii. On se varmana viston näköstä ko pyssy alakaa kerreemää hylsystä lähtii tarvikkeet pöyväle ja kohta alakaa panoksia valamistammaa. Se semmone pyssyhä rumuvaa kaeket yöt iteksee. Suapikoha siinä ryskeessä ies nukuttuva.
        ? Taijan lopettoo koko mehästyksen; kovi o outoo tää nykymeininki..


      • Sinervö
        Tuavetti 95 kirjoitti:

        Voe mahoton ku tuo tekniikka kehittyy joutusaa. Onko ne toellae keksinnä pyssyn, joka lattoo paokut iha ite?
        Mulle sanottii jo Talavisovassa, jotta siinä sulle pyssy- ihte lattoova.Vuan valetta se olj. Valamiita paokkuja sen lippaasee laetettii. On se varmana viston näköstä ko pyssy alakaa kerreemää hylsystä lähtii tarvikkeet pöyväle ja kohta alakaa panoksia valamistammaa. Se semmone pyssyhä rumuvaa kaeket yöt iteksee. Suapikoha siinä ryskeessä ies nukuttuva.
        ? Taijan lopettoo koko mehästyksen; kovi o outoo tää nykymeininki..

        Automaatti se vasta kovin veikeä on kusse hoitaa kaiken ihan omin päin. Ei tartte ku päästää se vaan kaapista vapaaks.


    • mk

      Beretta 390 sarja on tällähetkellä luotettavin ja parhain haulikkomalli puoliautomaateista. Muitakin hyviä on mutta beretta on paras!!

    • metsästäjä

      Mikset ostais ennemmin pumppua, paljon tomintavarmempi eikä patruunakapasiteettia ole rajoitettu kuten puoliautomaatissa. itselläni on Remingtonin 870 sarjan 12/76 pumppu lyhyimmällä mahollisella piipulla ja pitkällä makasiinilla (1 7). Ostin käytettynä, makso 1800mk ja hyvin toimii.

      • mk

        Tunnen kymmeniä pumpun sekä puoliautomaatin omistajia. Yleistotemuksena voin sanoa ,että pumppu ei te mitään paremmin. Omalla beretallani olen ampunut satoja riistalaukauksia ilman minkäänlaisia häiriöitä, puhumattakaan tuhansista laukauksista radalla. Pumpussa suoritettava latausliike häiritsee ammuntaa, joskin runsaalla harjoittelulla pumpullakin voi oppia ampumaan nopeasti ja tarkasti.
        Inertiatoimista ostettaessa kannattaa olla tarkkana, ase saattaa nimittäin olla nirso erilaisille ruumiinrakenteille, esim. lonkalta ampuminen ei inertiatoimisella yleensä onnistu. Aseen täytyy perääntyä juuri sopivasti saadakseen voiman lukon liikkeeseen.
        Puoliautomaatissakin saa käyttää muuten neljää patruunaa jos ampuu rusakkoa. Rusakon metsästysaikahan kestää syyskuusta helmikuuhun.


      • Jussi
        mk kirjoitti:

        Tunnen kymmeniä pumpun sekä puoliautomaatin omistajia. Yleistotemuksena voin sanoa ,että pumppu ei te mitään paremmin. Omalla beretallani olen ampunut satoja riistalaukauksia ilman minkäänlaisia häiriöitä, puhumattakaan tuhansista laukauksista radalla. Pumpussa suoritettava latausliike häiritsee ammuntaa, joskin runsaalla harjoittelulla pumpullakin voi oppia ampumaan nopeasti ja tarkasti.
        Inertiatoimista ostettaessa kannattaa olla tarkkana, ase saattaa nimittäin olla nirso erilaisille ruumiinrakenteille, esim. lonkalta ampuminen ei inertiatoimisella yleensä onnistu. Aseen täytyy perääntyä juuri sopivasti saadakseen voiman lukon liikkeeseen.
        Puoliautomaatissakin saa käyttää muuten neljää patruunaa jos ampuu rusakkoa. Rusakon metsästysaikahan kestää syyskuusta helmikuuhun.

        Vaikka itselläni on pumppu juuri käytöövarmuuden (ja hinnan)takia, niin silti varmasti myös puoliautomaatti hyvä käytössä. Tosin jotkut niistä ronkeleita paukkujen suhteen.
        Ja melko turhaa muutenkin pumppua puolustella sillä että saa enemmän paukkuja lippaaseen... Jos ei toisella osu(viimeistään), niin on turhaa "roiskimista"!!


    • m3

      Tutkippa benellejä. Itselläni super 90, m1, m3 ja pari erilaista rafaello mallia. Eniten maailmalla erikoisjoukkojen käyttämiä haulikoita ja ehkä suosituin haulikko practicalissa. Ja esim beretta käyttää benellin kehittelemää tekniikkaa lukossa, inertia toiminen lukko varmin puoliautomaateissa.

    • EiSeAseVaan...

      Mitä ihmettä teet itselataavalla haulikolla? Onko se ego-kysymys?

      Vai onko sinulla kenties jo Police-lasit, tiukka T-paita ja bootsit?

      Ihmeellistä touhua, mihin oikein tarvit itselataavaa haulikkoa? Itsetuntoko on alhaalla?

      • Miss B

        NII!


      • Andy

        Voihan tuon hankkia ihan järkisyistäkin. Yksi panos enemmän lähtee paikkoon kuin kaksipiipusta. Ja rekyyli on pienempi, millä voi magnumien kanssa erityisesti olla merkitystä.


      • regyyli
        Andy kirjoitti:

        Voihan tuon hankkia ihan järkisyistäkin. Yksi panos enemmän lähtee paikkoon kuin kaksipiipusta. Ja rekyyli on pienempi, millä voi magnumien kanssa erityisesti olla merkitystä.

        No ei potkua ainakaan metästys tilanteessa huomaa.
        Itellä on pumppu ja ei 89magnummit paljo tunnu potkivan, vaikka ampuis pilkkaakin.


      • tyyyyttrrrrrrttttt
        Miss B kirjoitti:

        NII!

        55555rrrrttt666y6yyyy


    • 12/76

      Itse suosittelisin Berettaa,mutta on paljon muita hyviä aseita.Itselläni on Berettan puoliautomaatti haulikko joka on palvellut minua luotettavasti jo monia vuosia.Asetta ostaessa pitää ottaa huomioon mitenkä ase käy ampujalle!!!

    • hantti

      Wincesterin halpaa puoliautomaattia, siis nätä jossa on mustat posket. (Oliskohan se 1400 Ranger?)

      Mulla on sellainen, ja ihan susi. Lataushäiriöitä on niin paljon, että sormet on turvoksissa aina sorsapäivän jälkeen, kun on kaivellut panoksia lukon välistä. Muulla metsällä vielä jotenkin pärjää, kun laukauksia ja varsinkin paikkoja tarvii niin vähän.

      Kiekkopaukuilla toimii ok, mutta ongelmat alkavat, kun pesään laitettaan hiukankin tiukempia panoksia.

      Osta Browning, se pelaa varmasti. On tosin aika raskas kannettava metsällä.
      Niin ja pumppuhaulikon voi mielestäni jättää pois laskuista. Sopii matcho-pojille ja jenkkileffoihin, mutta ei pärjää metsästyksessä puoliautomaatille.

      • Ansu

        Olen metsästänyt Browningilla muutaman vuoden ajan, sitä ennen huonoja kokemuksia Wincesteristä, joka on häiriöaltis erityisesti pakkasilla. Browning toimii metsästyksessä virheettömästi keli kuin keli, edellyttäen että käytetään metsästyspatruunoita. Pienellä latauksella varustetuilla kiekkopatuunoilla ase ei lataa ollenkaan. Myyjän mukaan käyttämäni kiekkopatruunat on liian "mietoja" Painokaan ei ole ongelma ja perä sopii erityisen hyvin kokoiselleni 180 senttiselle.


    • jaahas

      kyllähän se riippuu paljon ampujasta. Mun mielestä Tikka ja Benelli on iha hyviä, on ollut molempia.

    • R.H

      itse ostaisin benellin jonku mallin jos puoliautomaatti pitäis saada,jos taas 2-piippuinen niin yrittäisin etsiä suomessa valmistetun vähän ammutun ja hyvin hoidetun käytetyn valmetin

    • beretta mies

      beretat on parhaita benellit on sit hinttien vehkeit

      • kummitus v.2002

        olit yhdeksän (9) vuotta myöhässä viesteinesi.
        Taitaa olla aika pitkä johto sun tulpassas?


      • jk kanerva

        beretta a390st vm 92 ostin uutena, on muuten hyvä puolari ei vikoja.


      • ...
        jk kanerva kirjoitti:

        beretta a390st vm 92 ostin uutena, on muuten hyvä puolari ei vikoja.

        Reilu 3 vuotta olit myöhässäXD


    • r

      joe

    • Terv lehmä

      Hylsyn kylvökoneita ei tarvis maastoon viedäkkän.

    • yyytee

      baijkal mp-153 ...varma toimiva valinta ja vieläpä edullinen

    • -

      Hirveä haloo siitä, että mihin ihmeeseen tarvitaan puoliautomaattihaulikkoa?
      Miten olisi esim. metsästykseen?

      Näin yleisesti ottaen eduiksi lasketaan 3 patruunan kapasiteetti, nopea ja helppo lataus (puoliautomaatti), pienempi rekyyli ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, että varsinkin parhaat puoliautomaatit on suunniteltu koviin olosuhteisiin, joihin sitä Beretan, tms. päällekkäispiippuista ei hirveästi viitsi viedä.

      Wahlroos tuskin tarvitsee puoliautomaattia fasaanijahdeissaan, mutta esim. sorsastukseen puoliautomaatti sopii hyvin.

      • siisteydenpuolesta

        Kerätkai puolari ja pumppumiehet hylsytkin pois sieltä rannoilta sitten.


    • jijijij

      franchi fast black on inertti toiminen puoliautomaatti enkä oo löytäny mitää vikaa tai häiriötä aseesta. on muutes tosi kevyt ase ja hyvä ampua. eipä tuota 3 enempää patruunaa tarvi metällä jos ampuu joka laakilla sorsan, mutta pumpulla ammut 8 kertaa ohi sitä yhtä sorsaa niin kyllä ärsyttäis :D

    • mutta jospa...

      Entäpä jos se pumppumies ampuukin 8 sorsaa, ärsyttääkö se sitten, kolmen sorsan ampujaa ?

      • hatukas

        ko näkis vaa joskus tollasen pumppumiehen. ei oo kohalle sattunu ja jos todella joskus osuu nii hattua nostan mulla nimittäin on hattu!


    • muista kyllä

      Minä olen nähny sellasen pumppumiehen, joka voitti pumpulla Metsästysammunta kisoissa pumpulla sen jäägeriskeetin ja trapin.
      Huvitti kun kanssakilpailijat sarjojen jälkeen kyselivät kaverilta siitä pumpusta monenlaista. Sitä ennen eivät juuri noteeranneet mitenkään. Nopeesti putosi tuplakiekot skeetissä, siltä pumppu-ukolta.
      Taitaa noissa pumpuissa olla harjottelusta kiinni koko homma. Itse ole kerran pari kokeillut ja totesin sen täysin sopimattomaksi itselleni, minä olen päällekäispiippumiehiä.

      • hatukas

        Olet oikeassa; harjoitus tekee mestarin - ja mestaritkin harjoittelevat!
        Otin osaa keskusteluun vain siksi että liian usein korostetaan välineitä
        eikä mainita ollenkaan harjoittelua joka on AINA se tärkein osa kokonaisuutta!


      • Erä Nestori
        hatukas kirjoitti:

        Olet oikeassa; harjoitus tekee mestarin - ja mestaritkin harjoittelevat!
        Otin osaa keskusteluun vain siksi että liian usein korostetaan välineitä
        eikä mainita ollenkaan harjoittelua joka on AINA se tärkein osa kokonaisuutta!

        Nimimerkki muista kyllä, sanohan millon on tapahtunu ja missä? Ja mitkä oli kyläkisat? Tervetuloa Ikaalisiin laskemaan kuinkamonta pumppua on kisassa. Kyseessä ei sen isommat kisa kuin Metsästysammunnan SM.


    • HiekkaLaatikolleVauhtia

      Semmosia luusereita ei kannata noteerata ollenkaan, jotka väheksyy hintahaarukkaa tai teksti on töykeää/agressiivistä. Näillä vellihousuilla tuskin on ollut supersoukkeria tai nallipyssyä kummempaa asetta. Oikeat metsämiehet keskustelee asiallisesti ja pysyy asiassa eikä sen vieressä.

      Ja jos kysyjä kysyy puolaria, niin ihmetellään miksi et osta pumppua tai 2-piippusta. Näitä pellejä riittää.

    • Anonyymi

      Ampua pitää osata on lähtökohta terveisin kassu LuK, usein ohi ampuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe