Myomat - kokemuksia?

odottavanaika

Te joilla on myomia, millaisia tuntemuksia ne voivat aiheuttaa?

Taisin olla vielä kolmikymppinen kun aloin kokemaan kuukautiskipumaisia kipuja vatsassa jo pari viikkoa ennen kuukautisten alkamista. Olivat satunnaisia pikku polttoja. En ole näitä pannut enää niin merkille, mutta viime vuosinakin erityisen kova kramppauskipu on saattanut tulla voimakkaan orgasmin päälle. Kestää jonkin aikaa, polttaa ja kouristaa kuin kova kuukautiskipu.

Olen nyt 47 v ja muutama vuosi sitten kuulin että ultrassa oli havaittu pari myomaa, toinen taisi olla 17 mm ja toinen 32 mm. Luulin etteivät ne minulla oireile. On ollut tiputteluvuotoa ennen ja jälkeen kuukautisten, mutta oletin että se johtuu keltarauhashormonin vähenemisestä, joka puolestaan on lisännyt kuukautisvuodon määrää. Oletin että se vuoto sitten "läikkyy yli" etukäteen.

Mutta nyt kun minulla on ollut lievää kipua jo toista päivää ja kuukautisia ei vaan kuulu, vain pientä rusehdusta löytyy jos tunkee sormen sisälleen, tuli mieleeni että voisiko tuo ruskea minimaalinen etukäteisvuoto ollakin myomista johtuvaa? Plus tämä kipu, joka sai minut eilen ja tänään luulemaan että nyt ne kuukautiset alkavat. Eivät ole alkaneet. Ärsyttää kun pitää kokoajan vahtia että täytyykö olla tuke vai ei!

2

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäviä_kokemuksia

      itselläni alkoivat kuukautiset 12 vuotiaana ja samaan aikaan alkoivat migreenit.
      Tein hieman päälle parikymppisenä pari lasta, kuukautiset olivat säännölliset kuin kello 28 vuotiaaksi. Migreenit tulivat kuin nakutettuna joka kerta samaan aikaan kun menkat.
      28v iässä alkoi välivuodot, tiputtelut ja 32:sena vuotopäiviä oli jo 20 päivää jokaikisestä kuukaudesta. Kävin samalla gynegologilla monta kertaa vuodessa valittamassa asiasta ja tämä pipipäälääkäri oli sitä mieltä, että ei mitään ongelmaa jatkuvasta siteen käytöstä kun kerran veren hemoglobiini pysyy koko ajan päälle 150 arvossa. Oli hänen mielestään vaan pieni kosmeettinen haitta!

      Vaihdoin lääkäriä ja uusi gyne kirjotti pikalähetteen sairaalaan saman tien. Kuvasivat ja minut leikattiin kiireellisenä. Toinen myoma oli 18 cm pitkä ja toinenkin jo 12 cm vaikka se oma gynegologi ei ultrassaan löytänyt mitään. Poistivat koko kohdun, koska myomat olivat erittäin hankalassa paikassa. Migreeni jäi sairaalaan kohdun kanssa. 12 vuoteen ei ole ollut yhtään migreenikohtausta eikä kohdun poistosta ole ollut pienintäkään haittaa. Kohdun poisto oli elämäni laatua ajatellen maailman paras juttu.

      • odottavanaika

        Huh huh, mistähän noita paukapäälääkäreitä aina löytyykään. Kaikenlaista juttua kyllä kuullutkin, että ylilääkäri hoitaa reumatapauksena omaa jalkaansa jossa on oikeasti murtuma, syöpäpotilaan syöpää ei havaita kun lääkäri ei viitsi tutkia jne.

        Jostain luinkin että yli 10 cm myomat pyritään aina operoimaan.

        Äidiltäni poistettiin kohtu myomien takia 40 iässä, oli ilmeisesti haisevaa vuotoa. Itse en ole havainnut mitään pahoja hajuja omissa vuodoissani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe