Kanin hoito

Suomenhevosfani

Moi! Mul ois nyt sillee et haluisin kanin, mut en ainakaan nyt saa sitä. Mutta jos saisin kaninn haluaisin kysyä kaneiasta tietäviltä ja valmiiksi. Mun äitillä on ollu lapsena kani, nii se kyl tietää aik paljon kaikkee mut kysyisin viel täältä. Et mitkä kanirodut on niinku luonteeltaa kilttei ja ystäväällisii ja sopis lapselle ja ois pieni tai keskikokoinen? Oon siis 11 v. Ja onko kanin pito kallista? Ja mitä kaikkea kanin hoitoon kuuluu? Ja voiko 11 vuotias tyttö mielestänne ottaa oman kanin jota hoitaisi ihan itse?

10

1149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omistanparikääpiöluppaa

      No 11 vuotias on mielestäni ihan hyvä ikä (riippuu tosipaljon lapsesta) Niin kuin sanoit, että äidilläsi on ollut lapsena kani, ja että tietää kaneista on tosi hyvä juttu sinun kannalta. Vanhemmilla on aina se päävastuu mutta kyllä uskon että pystyt kanista huolehtimaan, mutta muista että ne saattavat elää kuitenkin jopa 10 vuotta. Jaksatko esim 5 vuoden päästä hoitaa kania yhtä innolla kuin alussa? Kääpiölupat on aika kivoja ja seurallisia vähän niinkuin "koiramaisia" juuri sellaisia kun kuvailit. leikattu uros on ehkä kaikista leppoisin. Vaikka kyse on kääpiökanista se tarvitsee mielestäni kokonaisen huoneen. Eli väh.120 cm häkki joka olisi kokoajan auki vaikka esim johonkin aitaukseen jos ei kokonaista huonetta pysty kanille pyhittämään. Tai rakentaa kompostikehikoista kanille suuren häkin. Kanin pääravinto on heinä, ja kani tarvitsee hyvän pelletin siihen rinnalle (esim. Oxbow) youtubesta löytyy paljon hyviä videoita mitä kani tarvitsee

    • omistanparikääpiöluppaa

      Niin ja tottakai raikasta vettä kokoajan tarjolla ja siemenseokset on kanille pahaksi niitä ei ikinä saa syöttää kanille ja tosiaan kani kannattaa hankkia kasvattajalta

    • Teddyluppa

      Hei!

      Itse sain ensimmäisen kanin sinun ikäisenä. Omasta mielestäni teddyluppa on kaikkein paras rotu aloittelijoille.

    • leijonanomistaja

      Oon 11v ja me hankittii meidän eka kani n. puol vuotta sitten. Meidän koko perhe huolehtii siitä. Se on leijonaharjas ja meille on sanottu et se sopii ensimmäiseksi kaniksi, koska yleensä luonteeltaan ihmisrakas, mutta esim. hermeliini on vähän arka yleensä. Leijona ja hermeliini on siis kääpiökaneja. Mutta siis, mun kaveri on myös 11 ja sillä on kaks leijonaa joista se huolehtii ihan ite, eli sen vanhemmat ei oikee kaneista välitä. Kaninpito ei oo kovin kallista, Mitä nyt sanoisin... Ehkä jtn 20-60 e kuussa. Kanin hoitoon kuuluu tietysti ruokinta, kaks kertaa päivässä ruokaa eli pellettiä. Tuoreita kannattaa antaa myös jokapäivä. Kanilla pitää olla aina puhdasta vettä ja hyvälaatuista vihertävää heinää. kääpiörotuiset kanit syö n. 2-6 ruokalusikallista pellettiä päivässä. Kanin harjaustarve riippuu ihan rodusta. Normaalia hermeliiniä ei tarvii niin paljon harjata, mutta leijonaa tarvii vähän enemmän. Ite harjataan jokatoinen päivä, koska leijonille tulee helposti huopaantumia. Karvanlähtökausina pitää harjata enemmän. Mun mielestä 11v voi ottaa kanin ja hoitaa sitä itse, kunhan muistaa että jo muutaman viikon kuluttua kani voi tuntua jo tylsältä ja esim. sen häkin siivous inhottavalta rutiinilta. Eli siihen pitää sitoutua hyvin. Ja siis kääpiökanit voi hyvällä onnella ja hoidolla elää jopa 12- vuotiaaksi.

    • Miumauuu

      Tärkeimmät asiat kanin hoidossa ovat ehkä tila, ruoka ja lajitoverit. Itse en "hyväksy" tehdashäkkejä sillä ne ovat aivan älyttömän pieniä. Sen takia suosittelenkin rakentamaan häkin komppareista(tällöinkin kanin on saatava olla paljon vapaana) tai mikä parasta, kani saa pomppia koko ajan vapaana. Kesällä varsinkin kannattaa kaneja ulkoiluttaa tai rakentaa häkki(ja kaivaa verkko maan alle jotta eivät pääse karkuun mutta näin voivat kuitenkin kaivaa), jossa ne voivat puputtaa ruohoa ja nauttia ulkoilmasta.(Meillä kanit asuvat ympärivuotisesti ulkona)
      Kanilla on oltava koko ajan raikasta vettä ja hyvää heinää saatavilla. Meillä kanit eivät muuta ruokaa saakkaan(eivätkä ne tarvitsekaan), paitsi tietysti kovaa purtavaa, jotta hampaat kuluvat.
      Kanilla on hyvä olla kaveri. Tässä on otettava huomioon se, että kahta urosta ei voi pitää samassa häkissä, joten suositeltavaa on ottaa joko kaksi narttua tai narttu ja kastroitu uros(nimenomaan uroksen on oltava leikattu).
      Itse suosittelen roduksi sekarotuista, leijonaharjaa tai kääpiöluppaa. Ja kanin pito ei ole kallista, mutta eläinlääkäri kulut saattavat tietysti olla kohtuullisia.
      Sitten tietysti rakkautta ja huolenpitoa paljon jokapäivä. Ja otathan sen huomioon, että kani voi elää yli 10 vuotiaaksi, joten siitä on oltava valmis huolehtimaan pitkän aikaa!:)

      • reiskaboy

        Meillä sekarotuinen ja täyttää pian 7-v, meillä on kuin kissa. Oma häkki, mutta todella iso. On välillä yöt häkissä, mutta melko harvoin öitäkään. Se saa liikkua koko talossa ja ulkona terassilla, kuten haluaa. Terassi aidattu sen tarpeiden mukaan. Joka päivä vaihdetaan vesi ja kesällä aamuin illoin. Illalla saa ruuan häkkiin ja aina saatavilla heinää häkissä. Miellä tekee tarpeensa myös lapsen sänkyyn häkissä olevan käymälän lisäksi, joten sängyssä oltava myös "käymälä", muuten päästää sänkyyn. Jos oppii jonkun paikan käymäläksi ei opi siitä enään pois. Meillä tämä toimii. meillä ei hyväksytä lemmikin ottoa jos pidetään häkissä, eläinrääkkäystä ja mitä iloa lemmikistä jos pidät häkissä. Parempi ostaa robottipupu jota pitää häkissä. Ei sen hoito ole vaativaa, mutta monta vuotta ja joka päiväistä hoitoa. Joten kun 11-v ottaa sen pupun siinä kannattaa muistaa murkkuikä ja kaikki lupaukset, että kyllä minä hoidan...ja meillä ollut tuuria, ollut terve. Melko halpa pidettävä, alkuostojen jälkeen. Häkki, vesipullo, kastrointi, käymälä ja tietysti ruuat ja heinä. Kesällä syö voikukkaa ja meillä suurin herkku varrasleipä, (näkkäri), sitä syö joka päivä pienen palan ja sillä pysynyt hampaat kunnossa ja kunhan muistaa myös että sanomalehti on täyttä myrkkyä. meillä ei häkissä mitään puruja, kissan puupelettiä käymälässä, muuta ei siellä tarvita. Käymälän tarpeet vaihdettava joka päivä ja useaan kertaan, pissa haisee. Kiva kaveri, mutta ei ne kaikki ole ja jokainen yksilö.


    • Oonomistanukaneja

      Se riippu hyvin paljon ihmisestä minkä ikäisenä on valmis ottamaan vastuun elävästä olennosta. Itse perheemme sai kolme kania kun olin tosi nuori, yksi niistä oli minun oma.
      Meillä oli kanit ulkorakennuksessa kun oli kylmä, eli talvella, syksyllä ja kevään alussa. Kaniemme häkkinä toimi itse rakennettu häkki/talo/aitaus. Eli siinä oli puolet puusta rakennettua suojaisaa talomaista tilaa jonka sisällä oli vielä pieni koppi johon kanit saivat mennä piiloon. Ja puolet oli häkistä oli verkkoa josta he saivat kuikuilla ulos ja katsella ympärilleen. Kesällä koppi raahattiin ulos ja rakennettiin iso aitaus kaneille pihalle jossa ne saivat juosta vapaana ja kaivaa kolojaan. Sitten joka päivä otettiin kanit kiinni ja laitettiin yöksi sisälle koppiin.
      Varmaan ensimmäiseksi roduksi olisi hyvä jokin luppakorva tai jotain. Meillä oli maatiaiskaneja, niistä ei tullut kauhean kesyjä mutta tarpeeksi.
      Me ruokittiin kaneja omalla viljalla, laadukkaalla heinällä, leivillä, porkkanoilla ja ruoholla (voikukan lehdet lempparia). Mutta varmaan nykyään kannattaisi antaa jotain pellettejä ym.
      Kaneilla on todellakin oltava kaveri huomattiin se että, kun yksi kani kuoli ja kaksi jäi, eivät kanit saaneet kauheaa stressiä. Mutta kun kahdesta kanista toinen kuoli, elävä sai jumalattoman stressin kun jäi yksin ja kuoli suhteellisen nopeasti.

    • eikanialapselle

      Moikka !

      Minun mielestäni kani ei sovi ensimmäiseksi lemmikiksi, joten suosittelisin miettimään esimerkiksi hamsteria. Jos sinä ja vanhempasi kuitenkin päätätte hommata kanin, niin vanhempiesi kuuluu silti olla myös vastuusta kanista koska sinä olet vasta lapsi.

      Minä en luokittelisi kaneja millään tavalla rodun mukaan, koska kaikki kanit ovat erilaisia. Ensimmäiseksi kaniksi kuitenkin ehkä suosittelisin kääpiökania, kuten hermeliiniä tai kääpiöluppaa, ellei ole mahdollista antaa isoa häkkiä sekä paljon tilaa isolle kanirodulle.

      Kanin ylläpitäminen maksaa jotain kymmeniä euroja kuukaudessa, mutta alussa saa varata paljon enemmän rahaa kun kanille alkaa luomaan kotia häkistä virikkeisiin.

      Kanin pääruoka on heinä, jota pitää olla veden lisäksi koko ajan saatavilla. Kani syö myös pellettejä 1-2krt päivässä, mutta kannattaa antaa samoja pellettejä mitä kani on saanut edellisessä kodissa. Kanille voi myös antaa esimerkiksi kurkkua tai porkkanaa, mutta porkkana on ehkä parempi vaihtoehto kanin hampaiden kasvamisen kannalta. Kanille voi myös silloin tällöin kuivattaa ruisleivän ja antaa sen sille nakerrettavaksi.

      Kanilla pitää olla häkissä mökki, johon se mahtuu hyvin piiloon sekä mökin päälle nukkumaan. Kanilla pitää totta kai myös olla vesipullo, jonka olisi hyvä olla lasinen eikä muovinen. Kanilla pitää myös olla ruokakuppi pellettejä varten, sekä olisi myös ihan ok olla erillinen ruokakuppi tuoreruokaa varten. Kanin pääruualle, heinälle, kannattaa ostaa heinäritilä että heinä ei mene kanin pissaan ja kakkaan. Kanille voi myös halutessaan ostaa wc-laatikon, johon voi laittaa purua ja kanin omaa kakkaa houkuttimeksi kanille. Kanille pitää myös hommata mineraalikivi. Häkissä voi käyttää pohjukkeena esimerkiksi mattoa ja purua 50/50.

      Kanin kynnet leikataan noin kuukauden välein sekä kani on aina hyvä harjata silloin tällöin - tarve riippuu kanin turkista.

      Muista, että kani ei ole häkkieläin ja kani aikoo syödä sinun kivat kuulokkeesi tms. Kani aikoo myös pitää ääntä, kun nukut sillä se on ilta/yöeläin.

      • Sedä

        "Minun mielestäni kani ei sovi ensimmäiseksi lemmikiksi, joten suosittelisin miettimään esimerkiksi hamsteria."

        Hamsteri on monella tapaa erittäin huono lemmikki lapselle. Yöeläin, erakko, eikä yhtään sellainen siliteltävä höpönassu kuin mielikuva väittää. Huomattavasti parempi lemmikki on esim. pari rottaa, ne esim. oikeasti nauttii rapsutuksista.

        Aloittaja on kuitenkin jo 11v ja varmaan osaa itse harkita mikä on hänelle sopivin lemmikki. "Harjoituslemmikin" ottaminen on kaikista typerintä. Mieluummin käyttää senkin ajan siihen, että perehtyy oikeasti huolella siihen mitä tuleva lemmikki tarvitsee voidakseen hyvin :)


    • Anonyymi

      Hyviä kani rotuja ovat esim. Kääpiöluppakani, hermeliini ja leijonanharjakani. Mulla itselläni on kaksi kääpiöluppakania ja ne elää n. 7-9 vuotiaaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe