Perinnönjako tileiltä

vvvc

Hei,

Perukirjoitus, ositus avioerosta tehty. Ei testamenttia. Minä ja kaksi sisarusta peritään kaikki. Tilienvarat/ sekä talo joka tulee myyntiin on perintönä.

Millainen perinnönjako sopimus on?
Pitääkö käydä pankissa vielä paikan päällä?

Miten pitkälle tuo perinnönjako voi venyä, tilinvarojen osalta?
Jos on sopuisa perinnönjako ja kaikki menee puoliksi?

Miksi lakiasiamies ei todellakaan kiirehdi asian kanssa? Olen kysynyt häneltä näitä. Perunkirjoitus saatu tehtyä ja se hoidettu ensin, mutta ihmetyttää miksi hän ei vastaa.

Eikö me voida vaatia perinnönjakoa?

Yhdella sisaruksista asuntolaina, josta vielä takaamista... Sisaren pitäisi hommata jokin lappu pankista, jossa kerrotaan että kuolinpesän takausvastuu loppuu. Mitä pankilta pitää vaatia tähän lappuun, ettei se velka kaadu kuolinpesän taakaksi/ jää kuolinpesälle. Aiko maksaa perinnöstä velat pois...

Toivon vastauksia kysymyksiin, en mitään pilkkaamista.

11

405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-pitäisi-olla-vaikeaa

Perinnönjakohan onnistuu vaikka heti Perunkirjoituksen jälkeen, kun kerran aviopuoliso on jo eroteltu pois ja jäljellä olette - sopuisasti - te 3 sisarusta.

Jos ja kun sovintojako kyseessä, niin perinnönjaon voitte tehdä ihan keskenänne ilman mitään lakimiehiä. Sopujaon perinnönjakokirjamalleja löytyy netistä...

Jos kiinteistö menee myyntiin, niin helpointa on jakaa omaisuus siten, että jaatte teille sisaruksille tulevat tilivarat tasan kolmeen osaan, kuten myös kiinteistön (teidän sisarusten yhteinen osuus) samoin kolmeen osaan. Tällöin kaikki pääsette tilivaroihin (=osuuksiinne) kiinni heti perinnönjaon jälkeen - ja talon myyntirahoihin sitten myöhemmin, kun ne ilmestyvät joskus tilille.

Leski ei ilmeisesti halunnut jäädä asumaan taloa, vaikka oikeus siihen on(??)

• Vvvvc

KIITOS vastauksesta. :)

Kaikki on toistaiseksi myös lesken kanssa sulassa sovussa. Mietin vain, kun perukirja on pian tehty, miksi lakiasiamies viivyttelee vastauksessa.

Jospa pian etenee! Ei oo kokemusta tälläisestä touhusta...

• niin_että

"Yhdella sisaruksista asuntolaina, josta vielä takaamista..."
      Onko siis kuolinpesän kiinteistö ("talo") kiinnitetty sisaruksen asuntolainan vakuudeksi? Jos on, niin vakuutena se pysyykin, jollei sisarus kykene jäljellä olevaa lainaa saman tien maksamaan tai hankkimaan pesän kiinteistön kiinnityksen tilalle muuta lainanantajan hyväksymää vakuutta.

"Sisaren pitäisi hommata jokin lappu pankista, jossa kerrotaan että kuolinpesän takausvastuu loppuu." Tässä taitaa nyt olla kyse juuri yllä mainitusta eli lainan maksamisesta tai muun - lainanantajan hyväksymän - vakuuden hankkimisesta. Mitäpä jos kysyisit asiasta suoraan sisarukseltasi etkä peräisi arvauksia tausta-asioista tarkemmin tietämättömilta palstalaisilta.

Ja jos on niin, että kiinteistö (talo) on lainan vakuutena, pesän osakkaat eivät voi sitä voi noin vain myydä ja jakaa rahoja. Päätösvalta kiinteistön/talon mahdollisesta realisoinnista ja sen toimittamistavasta on lainanantajalla. Ehkäpä tässä on syy sille, että "lakiasiamies viivyttelee vastauksessaan". Ei ehkä olekaan ihan simppeli ja äkkiä hoidettu juttu.

• Ei-pitäisi-olla-vaikeaa

Lähtökohtaselostus tosiaan (tässäkin tapauksessa) vähän vaillinainen - ja silloin usein saa vaillinaisen oloisia vastauksiakin ;)

Piti edellisen kirjoitelmani loppuun vielä heittää, että sit saaduilla perinnöillä kukin hoitelee velkansa omaan tahtiin tai on hoitamatta... En tosiaan hoksannut, että mainitun lainan vakuutena (osittain tai kokonaan) voipi tosiaan olla perintönä saatu kiinteistö. Tällöin asia tosiaan on hieman mutkikkaampi ja ko. velallisen sisaren pitäisi hieman ottaa aktiivisempaa osanottoa asioiden hoitamiseksi.

Sitäkään ei alkuperäinen viesti kerro, että mihinkä kaikkeen lakimies on alunperin palkattu: Vain perunkirjoitukseen ositukseen - vaiko lisäksi myös perinnönjakotouhuihin...

• Vccccc

Lakimies on palkattu perunkirj. Mutta ollaan puhuttu myös perinnönjaosta.

Mä en vaan jaksa enää vastoinkäymisiä. En vaan jaksa.

Ymmärsin että tää mun sisarus maksaa perinnöstä pois velkansa. Että siitä takauksesta ei oo paljon jäljellä... Jos kaikki menee puoliksi, tilinvarat riittävät noin puoleen veloista.

Mua ei kiinnostas paskan vertaa rueta selvittää toisen asioita, saatikka rueta oottelee tän takia, jos se lakiasiamies ei vastaa... Mä oon tässä jäänyt työttömäksi, niin silläpä niitä tilienvaroja havittelen.

Eli siis tilienvarojojen jakaminen voi jäädä tän asian takia/ venyä?

• Vccccc

Sisarelle on annettu vaihtoehdot
      a) maksaa perinnöstä velat
      b) etsiä uusi takaaja lainalle

Sanoi, että ennen perinnönjakoa pitää olla mustaa valkoisella. Että vastuu lähtee pois kuolinpesästä.

Mielestäni kun soitin tälle asianajalalle, hän sanoi että ei mun perintö mene tähän sisaruksen velkaan...

Talo kai siinä on kiinni nimenomaan.
      Voiko kaikki tilienvarat mennä nyt tohon asuntolaina hommaat, et mä jän tyhjin käsin?

Kuten sanoin, mä en jaksa hoitaa noita asioita...

• Vccccc

Mietin vain - jos lainaa on 15 000e ja _tilillä_ on 25 000e

Jokaiselle meistä tulee reilu 8000e. Meneekö tuo koko osa sisaruksen lainaan (sitten loppu summa, vaikka kun talo myydään)

Eli voiko velat maksaa osissa perinnöstä vai pitääkö maksaa kokonaan kerralla.

Mitenkäs tuo sisaruksen asuntolaina yleensä - eikai se voi meidän niskoille kaatua kuolinpesän kautta.

Ja edelleen. Voiko tilienvarat jakaa tästä huolimatta, ja miten pitkälle se voi venyä?
      Ei tartte tulla haukkumaan, tunnen itseni jo tarpeeksi kauheaksi ihmiseksi kun tivaan perintöä...

• Jjuuu

Eli siis, meneekö toi koko 8000e sisaruksen lainaan, ja meille muille myös 8000e
        - vai voiko tilienvarat mennä kokonaan asuntolainaan

• 9-6

Tuohon ei voi vastata tietämättä millainen takaussopimus sisarellasi ja vainajalla oli, sekä mitä sisaresi aikoo tehdä.

• Vcccccc

Okei, kiitos vastauksesta. On pitkä lista kysymyksiä laki asia miehelle, kunhan se vastais

Millonkahan nämä elämän "pikku" vastoinkäymiset loppuu... Anteeks kun valitan, mutta ei ole paljon ihmisiä joille puhua. :/

• mies40vee---

Me jaettiin veljeni kanssa äitini omaisuus heti perunkirjoituksen jälkeen huhtikuussa äitini kolmelta tililtä. Rahaa oli yhteensä 1250000, kaksi tiliä lopetettiin ja yksi jäi vielä voimaan. Rahat meni puoliksi veljeni kanssa, oikeusaputoimisto teki perukirjoituksen. Asunto laitettiin myyntiin ja sitä ei vieläkään myyty. Itse asiassa ei edes tiedetty että äidilläni on niin paljon rahaa, tuli shokkina tälläiselle työttömälle miehelle. Me vaan mentiin pankkii ja näytettiin pankkineidille paperit mitä saatiin oikeusaputoimistosta. Pankkineidin piti näyttää niitä papereita pankin lakimiehelle ja siinä meni puoli tuntii kun se niitä luki ja sitten rahat siirrettiin mun ja veljeni tileille, 50 000 jäi sinne sen takia jos tulee jotain laskuja vielä mutta ei ole tullut. Verottajakin ottaa omansa mutta tälläiselle työttömälle jää aika iso siivu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5594
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4164
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2880
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      302
      1419
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1239
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1159
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      399
      1148
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      222
      1148
    Aihe