Kesä ja omput (rek.)

Hirveen monet on kertonu, että omppuja ei tuu joko yhtään tai sit ehkä vähän. Meikälle ei yhtään. :( Onko teillä muilla omppupuita? Oliko kukintaa? Kuulin sellaistakin, että se myrsky silloin aikoinaan vei kukatkin mennessään. Noi omenapuut tekevät kyllä kauniin kukan.

70

686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä ei ole omppupuita, ei varmaan parvekkeella kasvaisi..? :D

• Juu ei..:)) Siellä voi kasvattaa kyllä muuta..:)

• tinttu-liina kirjoitti:

Juu ei..:)) Siellä voi kasvattaa kyllä muuta..:)

Tomaatteja on minulla kasvamassa parevkkeella.. :)

• Kittiechihunen kirjoitti:

Tomaatteja on minulla kasvamassa parevkkeella.. :)

On hirmumukavaa seurailla, ku laittaa jotain kasvamaan.:) Onkos noi sun tomaatit missä vaiheessa? Tiiä noista, ku en ole koskaan tomaatteja kasvattanu.:)

On hirmumukavaa seurailla, ku laittaa jotain kasvamaan.:) Onkos noi sun tomaatit missä vaiheessa? Tiiä noista, ku en ole koskaan tomaatteja kasvattanu.:)

Minä sain nuo tomaatin siemenet hääpäivälahjaksi.. :D Ovat kasvattaneet varta n. 50 cm asti, heinä-elokuussa kai pitäisi tulla tomaatteja, jos tulee?

• jäbäki joutu kyhätä ihtelleen semmosen kasvihuoneen tapaisen ku typykältä jäi ylimääräsiä pihvitomaatin taimia. raakileilla ne tuntuu jo kovasti olevan.. :)

Minä sain nuo tomaatin siemenet hääpäivälahjaksi.. :D Ovat kasvattaneet varta n. 50 cm asti, heinä-elokuussa kai pitäisi tulla tomaatteja, jos tulee?

Sun pitää vain muistaa hoitaa niiden pölytys, että saat tomaatteja :))

• a--r--i--e--l kirjoitti:

Sun pitää vain muistaa hoitaa niiden pölytys, että saat tomaatteja :))

Ok. Tovottavasti parvekkeella käy ötököitä niitä pölyyttämässä.. :)

Joitaki juttuja voi itekki tupsuttaa. En tiiä onko tomaatti sellainen..

Joitaki juttuja voi itekki tupsuttaa. En tiiä onko tomaatti sellainen..

Ok. Mutta, ei ole vielä tulut kukkia tomaattikasveihin..

se homma hoituu sitte hellästi tomaattia täristämällä. kukkavaiheessa ku sen vaan muistaa tehä parisen kertaa viikossa. jäbänki paksuun päähän meni oitis oppi perille ku typykkä näytti vähäsen esimerkkiä.. :)

• temmirauta kirjoitti:

se homma hoituu sitte hellästi tomaattia täristämällä. kukkavaiheessa ku sen vaan muistaa tehä parisen kertaa viikossa. jäbänki paksuun päähän meni oitis oppi perille ku typykkä näytti vähäsen esimerkkiä.. :)

Kiitos vinkistä! :)

• No ompuista meitsi ei tiedä mitään mutta Arielilla luumupuut kärsi talvesta ainakin. Päärynät ja kirsikat oli sillä sitä vastoin kuin pistetty täynnä kukkia elikkä niihin luulisi tulevanki jotain.. :-)

• satoa32

Omput kukki suht hyvin, huomattavasti parempi sato tulossa 3 puuta ku viime vuonna,
        Pihlajakin kukki hyvin ja marjoja tulee eikä pihlajanmarja koi iske omenaan kun satoa omasta takaa.
        Hyvillä odotuksilla, kaikki puut kukki viime vuonna vain kaksi.

• Viime talvi oli kuulemma semmonen, että siitä kärsi vähän yks sun toinen..Onneks siel sit jotai kasvaa.:)

• satoa32 kirjoitti:

Omput kukki suht hyvin, huomattavasti parempi sato tulossa 3 puuta ku viime vuonna,
        Pihlajakin kukki hyvin ja marjoja tulee eikä pihlajanmarja koi iske omenaan kun satoa omasta takaa.
        Hyvillä odotuksilla, kaikki puut kukki viime vuonna vain kaksi.

Sulla on sit hyvin noi asiat.:)

• Eikös neki ollu kukas vai meenkö mä sekaisin niiden kaa?

• artagnan kirjoitti:

Eikös neki ollu kukas vai meenkö mä sekaisin niiden kaa?

Ettet ois menny jostai muusta sekasin..;)))))

Sori...en taas millään malttanu..;)

• artagnan kirjoitti:

Eikös neki ollu kukas vai meenkö mä sekaisin niiden kaa?

Mmmm... Oli ne, mutta Salomon-myrsky vei kukat :((

• voisko olla semmosta lajike ja paikka kohtaista vaihtelua? pölyttäjät on tiesti sitte oma lukunsa..

• Täytyy olla jotenki paikkakohtasta..Onneks kuitenki jäi noi omppupuut muutes henkii, ku muita sit meniki entiseks.:(

Täytyy olla jotenki paikkakohtasta..Onneks kuitenki jäi noi omppupuut muutes henkii, ku muita sit meniki entiseks.:(

Kantsii hankkia luumupuita.. Ne on kyllä hemmetin makeita ja herkullisia :-P

• butch-cassidy kirjoitti:

Elikkä ne luumut siis.. ;-D

Tuo ois kyllä ihan kiva kokeilla. Alan jo kyllästyä noihin omppupuihin, ku tekevät mitä lystäävät. :/

Tuo ois kyllä ihan kiva kokeilla. Alan jo kyllästyä noihin omppupuihin, ku tekevät mitä lystäävät. :/

Mulla taas olisi haaveena omenapuu, koska meillä ei ole niitä ainoatakaan. On vain hirveän vaikeaa päättää lajikkeesta... Mmmm... Tahtoisin herkullisen, mehukkaan ja makean, mutten oikein tiedä mikä olisi eniten mun mieleen :)) Luumut ovat kyllä ihan superihania...

Mulla taas olisi haaveena omenapuu, koska meillä ei ole niitä ainoatakaan. On vain hirveän vaikeaa päättää lajikkeesta... Mmmm... Tahtoisin herkullisen, mehukkaan ja makean, mutten oikein tiedä mikä olisi eniten mun mieleen :)) Luumut ovat kyllä ihan superihania...

Sokerimiron on hapoton ja maistuu makealta:)

Googletin sinulle aikani kuluksi muutaman makean ja mehukkaan lisää:
        Lepaan meloni, Borgovskoje, Långsjön päärynäomena, Pirja ja Silva. Ovat kaikki herkkulajikkeita. Laitan alle linkin lajikekuvaukseen, kerropa mihin päädyit:)

http://www.omenapuu.com/category/lajikekuvaukset/

• Tukkirekka kirjoitti:

Googletin sinulle aikani kuluksi muutaman makean ja mehukkaan lisää:
        Lepaan meloni, Borgovskoje, Långsjön päärynäomena, Pirja ja Silva. Ovat kaikki herkkulajikkeita. Laitan alle linkin lajikekuvaukseen, kerropa mihin päädyit:)

http://www.omenapuu.com/category/lajikekuvaukset/

No mä googletin myös aikani kuluksi sinulle sivuston jonka sanoma kuvastaa sinua täydellisesti. Normaali aivotoiminnolla varustettu ihminen kun tajuaa noin 50 ilman vastausta jääneen lähestymisyrityksen jälkeen sellaisen faktan että eipä tuo "rusina" taida olla musta kiinnostunut. Rusinahan tulee sieltä kun sä fiksusti argumentoiden kuvailit näitä palstan ihania naisia.

https://www.urbaanisanakirja.com/word/puupaa/

• toljanter kirjoitti:

No mä googletin myös aikani kuluksi sinulle sivuston jonka sanoma kuvastaa sinua täydellisesti. Normaali aivotoiminnolla varustettu ihminen kun tajuaa noin 50 ilman vastausta jääneen lähestymisyrityksen jälkeen sellaisen faktan että eipä tuo "rusina" taida olla musta kiinnostunut. Rusinahan tulee sieltä kun sä fiksusti argumentoiden kuvailit näitä palstan ihania naisia.

https://www.urbaanisanakirja.com/word/puupaa/

Vastasin kohteliaisuuttani, se ei liene vastoin hyviä tapoja. Uskonpa jokaisen ilahtuvan jos omia juttuja kommentoidaan, myös hänen.

• Tukkirekka kirjoitti:

Vastasin kohteliaisuuttani, se ei liene vastoin hyviä tapoja. Uskonpa jokaisen ilahtuvan jos omia juttuja kommentoidaan, myös hänen.

Vastaukseni oli täysin asiallinen, hän pyysi neuvoja ja minä niitä annoin.

Ihanii varsinki sit ku kolmimetrisii luumui itekseen siirtää... :D

Parhaiten löydät itsellesi sopivan lajikkeen, ku sipsutat puutarhamyymälään. Siellä osataan kertoa just sopiva. Monet sanoo, että pitää olla kaksi sen pölytyksen takia..

• Tukkirekka kirjoitti:

Vastaukseni oli täysin asiallinen, hän pyysi neuvoja ja minä niitä annoin.

Ariel saa kyllä meiltä neuvoja tarvittaessa, joten voit käyttää aikas vaikka muuhun..mokomaki Aatami..:/

Parhaiten löydät itsellesi sopivan lajikkeen, ku sipsutat puutarhamyymälään. Siellä osataan kertoa just sopiva. Monet sanoo, että pitää olla kaksi sen pölytyksen takia..

toi pölytyshomma pitää sitte muistaa typykälle kertoa ku jäbä vähä semmosta ounailee et olisko hän luullu niitä itse pölytteisiks..

• Eikös ötökät ihan pölytä....

Eikös ötökät ihan pölytä....

Tarkoitatko noita tomaatteja Lanaseni? Ei ne kasvihuoneessa tai parvekkeella pölyytä yhtikäs mitään elikkä sato jää saletisti saamatta jos ei tee kuten tytsi käskee.. ;-D

Tarkoitatko noita tomaatteja Lanaseni? Ei ne kasvihuoneessa tai parvekkeella pölyytä yhtikäs mitään elikkä sato jää saletisti saamatta jos ei tee kuten tytsi käskee.. ;-D

Omppuja tarkoitin..et ötökät pomppii niissä kukasta kukkaan..

• Antonovka_

Heikosti kukki eikä satoa tule, syksyllä polttopuiksi koska repesikin ryökäle.

• Voi kurja..mites se nii repes..oliko myrsky syynä? Mä en enää piittaa noista meikäläisen puista, ku ovat enempi harmia tuottaneet ku iloa. :(

Voi kurja..mites se nii repes..oliko myrsky syynä? Mä en enää piittaa noista meikäläisen puista, ku ovat enempi harmia tuottaneet ku iloa. :(

Viittitkö vinkata meitsille että mitä ne murheenkryynilajikkeet sitten on ettei Arieli vaan samoja ota..

Viittitkö vinkata meitsille että mitä ne murheenkryynilajikkeet sitten on ettei Arieli vaan samoja ota..

En mä voi sanoa, ku mä en tiiä..Heitin sillon joskus ne nimijutut menemään ku aattelin että muistan ilmankin..no en muista..Kaks nimeä on toiselle puulle eli jompikumpi Valkea kuulas..(meniköhä se noin..:D ) tai punakaneli..toisesta puusta ei ole hajuakaa nimestä enää..:P

• talousomena
        butch-cassidy kirjoitti:

Antonovka on pahin, maistuu karvaan happamalle. Repeilee ja on rupinen.

• Tulipa tässä yhtäkkiä mieleen, että mihin ihmeeseen Speedo on hävinny?? Ei ole aikoihin näkyny täällä..

• No ei Speedo ole minnekään hävinnyt. :)

Opintoni ovat loppusuoralla eli töiden lisäksi kiirettä on pitänyt sillä saralla. Olen toki käynyt lukemassa juttujanne uskollisesti ja Arieliin olen ollut yhteydessä miltei päivittäin. ;)

Omenoista vielä, että ovat erittäin maukkaita syödä. ;)

• spee_do kirjoitti:

No ei Speedo ole minnekään hävinnyt. :)

Opintoni ovat loppusuoralla eli töiden lisäksi kiirettä on pitänyt sillä saralla. Olen toki käynyt lukemassa juttujanne uskollisesti ja Arieliin olen ollut yhteydessä miltei päivittäin. ;)

Omenoista vielä, että ovat erittäin maukkaita syödä. ;)

Kiva ku tupsahdit kirjoittamaan. :) Noista omenoista, niin kaikki ei kyllä ole hyviä. :P Osa kuivia, osa imeliä ja osa on sit sahanpurun makusia.

Kiva ku tupsahdit kirjoittamaan. :) Noista omenoista, niin kaikki ei kyllä ole hyviä. :P Osa kuivia, osa imeliä ja osa on sit sahanpurun makusia.

Golden delicious ei petä koskaan. ;)

• spee_do kirjoitti:

Golden delicious ei petä koskaan. ;)

Ai..:) Täytyypä testata. Voihan se olla että oon joskus tuon nimisiä syönytkin, mutta en ole huomioinu nimiä. Minä ku tiiraan vaan että onko terveen näkösiä pompuloita.:))

• ChiliäMausteeksi

Itse kasvatin chiliä, joku oli ilmoittanut poliisille - että ikkunassani on huumekasveja.

Kävivät tarkistamassa asian.

• Voihan hemmetti.. :-O

• Ei oo totta...:O Toisaalta kyllä niitä tollasia ihmisiä varmasti on, jotka kyylää ja kuvittelee...

• Nyt palstalaiset saisitte piristää tätä pilvistä päivä ja kertoa jotain mukavaa...jos siis tulee jotain mieleen...:#

• No meitsipä piristää elikkä opiskelupaikka on plakkarissa ja jääkaapissa on satsi tytsin tekemää lasagnea :-P Hullumminki vois asiat olla.. :-)

No meitsipä piristää elikkä opiskelupaikka on plakkarissa ja jääkaapissa on satsi tytsin tekemää lasagnea :-P Hullumminki vois asiat olla.. :-)

Just tänään mietin tuota,et mitenkähä sulle kävi sen paikan kanssa..:) Todella mukavaa Butsi että pääsit sinne. Oon todella iloinen sun puolesta! :)

No meitsipä piristää elikkä opiskelupaikka on plakkarissa ja jääkaapissa on satsi tytsin tekemää lasagnea :-P Hullumminki vois asiat olla.. :-)

Onnittelut Butsi! En nyt tiiä kumpi on isompi onnittelun aihe, opiskelupaikka varmaan pitkällä aikajänteellä, lasagne taas paljon lyhemmällä:)

• toljanter kirjoitti:

Onnittelut Butsi! En nyt tiiä kumpi on isompi onnittelun aihe, opiskelupaikka varmaan pitkällä aikajänteellä, lasagne taas paljon lyhemmällä:)

Jassoo..Ettei sitten tonttua huvittanut piristää meikäläisen pilvistä päivää...Hyväon..ens jouluna lyön verhot kiinni ku tuut ikkunasta kurkkimaan... ;))

Jassoo..Ettei sitten tonttua huvittanut piristää meikäläisen pilvistä päivää...Hyväon..ens jouluna lyön verhot kiinni ku tuut ikkunasta kurkkimaan... ;))

No tiedät itekki että verhot tulee pysymään auki... Pitkän ajan seurannan perusteella sä rakastat sitä pikkuista ja tuhmaa paljastelua kun aistit tonttuarmeijani siellä tarkkailemassa sua;)

• toljanter kirjoitti:

No tiedät itekki että verhot tulee pysymään auki... Pitkän ajan seurannan perusteella sä rakastat sitä pikkuista ja tuhmaa paljastelua kun aistit tonttuarmeijani siellä tarkkailemassa sua;)

Et kai sä käy kesälläki kurkkimassa??? ;)) Justiin tänään katos laitoin pikkumustat valmiiks nätisti oottelemaan joulun tuloa..;))

Et kai sä käy kesälläki kurkkimassa??? ;)) Justiin tänään katos laitoin pikkumustat valmiiks nätisti oottelemaan joulun tuloa..;))

No kyllä mun apulaiset on mulle kertonu jo sun pikkumustien sijainnin siellä vaatekaapissa, jostain syystä laitoit ne sinne takariviin piiloon;)

• toljanter kirjoitti:

No kyllä mun apulaiset on mulle kertonu jo sun pikkumustien sijainnin siellä vaatekaapissa, jostain syystä laitoit ne sinne takariviin piiloon;)

No hitto..siinä meni jouluyllätys pilalle..;)) Täytyy sit keksiä jouluks jotain uutta..;))

• toljanter kirjoitti:

Kiitti vaan molemmille onnitteluista :-) Täytyy kait rehellisesti tunnustaa nyt että kyllä meitsiä hiukkasen jännittiki että mitenkä sällin käy.. Oli muuten hemmetin maittavaa savusiikalasagnea elikkä tälle päivälle ei sitten jäänyt mitään muuta enää paitsi tiskit ;-D

No hitto..siinä meni jouluyllätys pilalle..;)) Täytyy sit keksiä jouluks jotain uutta..;))

Rintsikat valojohdolla vaikkapa ;-D Niistä sitten lähikuva meitsin ja muiden sällien iloksi ja ihmetykseksi :-P No nytpä tuli kaikille pelkästä ajatuksesta niin hyvä mieli että meitsiki joutuu väkisin peukuttamaan itteään.. ;-D

• No mä laitan ne pikkumustat roikkumaa johonki valojen kans ja otan teille kuvan...;))) niihä sä tarkotit.. ;)))

No mä laitan ne pikkumustat roikkumaa johonki valojen kans ja otan teille kuvan...;))) niihä sä tarkotit.. ;)))

Niinku ittes päälle elikkä sellaista meitsi vaan.. ;-D

• Voiskohan tuollaista omppupuuta kasvattaa ite siemenestä? Että mahtaisko onnistua? Arielilla on synttärit about viiden kuukauden päästä elikkä olis melko siistiä antaa sille lahjaksi ite kasvatettu omenapuun alku.. :-)

• Kyllä voi kasvattaa siemenestä. Täältä netistä löytyy ohjeita miten se tapahtuu. Tuol yhessä ohjeessa oli, että laittaa tammikuussa, niin on sopiva taimi kevääksi. Kannattaa googlata, niin löytyy varmaanki erilaisia ohjeita. :) Meinaan et jos meinaat antaa taimena synttärilahjaks..se ku pitäis saada sit varmaanki pysymää hengissä ens kevääseen..

Kyllä voi kasvattaa siemenestä. Täältä netistä löytyy ohjeita miten se tapahtuu. Tuol yhessä ohjeessa oli, että laittaa tammikuussa, niin on sopiva taimi kevääksi. Kannattaa googlata, niin löytyy varmaanki erilaisia ohjeita. :) Meinaan et jos meinaat antaa taimena synttärilahjaks..se ku pitäis saada sit varmaanki pysymää hengissä ens kevääseen..

Elikkä jos meitsi nyt kokeilisi kumminki laittaa ompun siemeniä kasvamaan ne voisivat marraskuun lopussa olla hyvällä tuurilla sen kokoisia että ne kehtais antaa lahjaksi jopa. Arielilla on käytössään kasvilamput kun sillä on hiukkasen kaikenlaista vihreää kasvamassa elikkä siellä niiden luulisi selviävän kyllä siitä eteenpäin sitten.. :-)

Elikkä jos meitsi nyt kokeilisi kumminki laittaa ompun siemeniä kasvamaan ne voisivat marraskuun lopussa olla hyvällä tuurilla sen kokoisia että ne kehtais antaa lahjaksi jopa. Arielilla on käytössään kasvilamput kun sillä on hiukkasen kaikenlaista vihreää kasvamassa elikkä siellä niiden luulisi selviävän kyllä siitä eteenpäin sitten.. :-)

No voihan hemmetti meikä ei ottanu huomioon kylmäkäsittelyä ollenkaan.. :-/

No voihan hemmetti meikä ei ottanu huomioon kylmäkäsittelyä ollenkaan.. :-/

Tarviiko se tehdä aina?

Tarviiko se tehdä aina?

Näköjään tarvii.. No ei meitsi vähästä lannistu kuitenkaan ;-) Meitsipä sitten laittoiki appelsiinin ja sitruunan siemeniä itämään kun toi omenoitten kanssa puuhastelu on turhan hidasta touhua kun marraskuun lopussa pitäisi olla jotain elävää näkyvissä jo.. :-)

Näköjään tarvii.. No ei meitsi vähästä lannistu kuitenkaan ;-) Meitsipä sitten laittoiki appelsiinin ja sitruunan siemeniä itämään kun toi omenoitten kanssa puuhastelu on turhan hidasta touhua kun marraskuun lopussa pitäisi olla jotain elävää näkyvissä jo.. :-)

Hieno juttu. Tuota sitruunaa mäkin oon joskus aatellu laittaa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe