Asunnon ostoon motivoituminen

laiskajaakkox

Olen asunut melkein kymmenen vuotta pienessä opiskelija-asunnossa halvalla vuokralla. Pitäisi vähitellen alkaa muuttaa pois täältä, mutta on todella vaikea motivoitua. Olisihan se isompi asunto mukava, mutta en varsinaisesti tällä hetkellä kärsi nykyisessäkään asunnossa. Johonkin pitäisi kuitenkin edetä. Näytöissä käyminen, valtavan lainataakan ottaminen, itse muutto ja sisustaminen eivät oikein kiinnosta. Miten osasitte valita itsellenne sopivan asunnon? Miten olette saaneet tehtyä muuton? Onko muilla ollut ongelmia motivoitua?

4

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      Ei ole mikään pakko ostaa omaa, Suomessa "pakko" on vain verot :) Vuokralla saa asua vaikka lopunelämää. Opiskelijakämpässä tuskin saat asua enää kauaa vuokrayhtiön puolesta, ne kun on usein tarkoitettu opiskelijoille.

      Niin ja sulla on jo raha kämppään hankittu? 10% Asunnon hinnasta takataskussa tai ASP-säästäjänä riittänee 5% sekä työ/vakkaritulot?

    • Velaton_asukas

      Olet onnellisessa asemassa, kun sinulla ei ole todellista pakkoa eikä henkistä tarvetta hankkia isoa ja kallista asuntoa. Ostat siis pienen ja halvan asunnon, asut siinä edullisesti ja voit ihmetellä, miksi joku maksaa tonnin vuokraa joka kuukausi. Ostamiselle saat riittävän motivaation, kunhan tutustut vapailla markkinoilla perittäviin vuokriin, jotka opiskelija-asumisen jälkeen varmasti tuntuvat korkeilta.

      Minä olen toiminut näin eikä asumisesta ole missään vaiheessa tullut liiallista rasitetta. Hintakehityskään ei ole mikään kauhea peikko, kun asunnossa on kiinni reilusti alle satatuhatta. Loput rahat voivat tehdä hyväkseni jotain muuta.

      Muutto opiskelija-asunnosta oli varsin yksinkertainen homma. Lainasin ison farmariauton ja peräkärryn, kuormasin tavaroita päivän ja purin toisen päivän. Siitä se omassa asuminen alkoi. Eikä kaikkea tarvitse hankkia tai laittaa paikalleen heti. Vain vuokra-asunnosta lähtemisellä on määräpäivä.

    • laiskajaakkox

      Kiitos hyvistä vastauksista. Pääomaa kyllä on asunnon hankintaan, en vain raaskisi käyttää. Työtkin jatkuvat toistaiseksi. Lähinnä mietityttää, että pienten asuntojen neliöhinnat ovat kovin korkeita suhteessa isompiin. No, pitää katsella. Vuokria olen katsonut ja ovat kyllä isoja, samalla rahalla maksaisi velkaa pois.

    • Nuukastieläen

      Osta sellainen kaksio, jossa keittiöön ja kylppäriin mennään eteisestä Vuokraa toinen huone pois, saat apua lainan maksuun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe