Ellen G. Whiten haamu näkyvämmin esiin.

Trans-Euroopan osaston (TED) kevätkokous pidettiin toukokuun 2016 loppupuolella Newboldissa, adventistien ylläpitämässä sisäoppilaitoksessa.

Päätöksiä:

"Bosnialle, Suomelle, Latvialle, Makedonialle ja Norjalle myönnettiin rahallista avustusta Ellen Whiten kirjojen käännöstyöhön. Lisäksi äänestettiin odottamattomasta ehdotuksesta, että Ellen Whiten perikunta harkitsisi Whiten keskeisten kirjojen kielen nykyaikaistamista."

Ted Wilsonin kädenjälki näkyy siis yhä vain selvemmin adventismissa ja Ellen White-haamua nostetaan jalustalle entistä tiiviimmin ja määrätietoisemmin.
Adventismi on palaamassa vahvemmin 1800-luvulle ja sen taikauskoisiin käsityksiin.

Ellen Whiten tekstejä on kuitenkin muokattava, jotta ne saataisiin edes jollain tasolla uskottaviksi. Siinä onkin sarkaa kerrakseen ja adventtikirkon uppoava alus saa ilmeisimmin vain lisää reikiä pohjaansa.

33

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan jännä ajatus, että Ellen-tädin kirjoja on edelleen tarvetta kääntää.

Mahtaisiko joku tietää, mitä on vielä jäänyt suomentamatta ja onko noiden kirjojen joukossa jotakin merkittävää tai kenties jotakin, joka saattaisi kelvata tavallisille nykyisille suomalaisille?

• >> Ihan jännä ajatus, että Ellen-tädin kirjoja on edelleen tarvetta kääntää. >>

Vissiin on tarkoitus modernintaa vain nuo käännökset, kun nehän on osa sellaista kieltä, jota etenkään nuorempi polvi ei kykene ymmärtämään.

Mutta on kyllä adventtilaiva karilla aika pahasti, jos kaivetaan 1800-luvun ajatuksia esiin ja ajatellaan, että ne jotenkin kieltä uudistamalla alkavat taas ihmisille kelvata.

Toisaalta raadollisempi voisi ajatella niin, että nyt avautuu hyvä sauma päästä eroon kaikesta siitä Ellenin tuottamasta moskasta, joka adventtiuskoisia hävettää, eli kylmästi punakynällä yli kaikki se, joka ei tänä päivänä tarkastusta läpäise ja sitten se loppu uudistetaan kielellisesti ja kaikki vanhat käännökset haudataan takapihan tunkioon ikuisiksi ajoiksi, kuin niitä ei olisi koskaan edes kirjoitettu.

Näin on toimineet mormonit ja osin jehovatkin, että jostain on putkahtanut aina esiin jotain, joka on toivottu jo ikuisesti kadotetuksi ja nähdään, että mitä kaikkea se oma profeetta on tuottanutkaan, joka ei kestä enää päivänvaloa nykyisin.

Tosin osa Ellenin kirjoista saattaa sitten uusina painoksina olla sangen ohkaisia heidän käteen, jotka muistavat vanhat painokset. Heh.

• Ahalum

Bushmanni ei ole yhtään Ellenin kirjaa lukenut ja olet tältä osin asioista tietämätön. Joten mikä sinä olet arvostelemaan hänen tuotoksia? Lue sivistääksesi itsesi, ennenkuin arvostelet.

• Jäi tuo linkki kiireessä pois:

http://www.nykyaika.fi/2016/06/29/moniaanista-ykseyden-puolustusta-tedin-kevatkokouksessa/

Silmiinpistävin tuossa kevätkokouksen asialistalla koskien Ellen Whiten kirjojen käännöstyötä oli tämä lause:
      "Lisäksi äänestettiin odottamattomasta ehdotuksesta, että Ellen Whiten perikunta harkitsisi Whiten keskeisten kirjojen kielen nykyaikaistamista."

Mitä nuo ilmaisut "odottamattomasta ehdotuksesta" ja "keskeisten kirjojen kielen nykyaikaistamista" mahtoivatkaan pitää sisällään?

• Esa_S

Meillä on Suomessa se hyvä puoli, että teksti nykyaikaistuu ihan vaan kääntämällä se nuorten kielenkääntäjien toimesta. Toisin on alkuperäisen kirjoituskielen kanssa. Jos sitä ei käännetä, sitä pitää muuttaa.

• paskapeite
        Esa_S kirjoitti:

Meillä on Suomessa se hyvä puoli, että teksti nykyaikaistuu ihan vaan kääntämällä se nuorten kielenkääntäjien toimesta. Toisin on alkuperäisen kirjoituskielen kanssa. Jos sitä ei käännetä, sitä pitää muuttaa.

#Toisin on alkuperäisen kirjoituskielen kanssa. Jos sitä ei käännetä, sitä pitää muuttaa. #

Näin juuri, koko kirjasto pitää muuttaa siltä ja niiltä kohdin mikä ei ole soveliasta nykypäivänä.
        Myös uudistetuilla painoksilla saatetaan saada vanhojen kirjojen myyntiä paremmaksi ja näin kirkon kassaan rahaa. Money Talks.

• pyhpyhjapyh
        paskapeite kirjoitti:

#Toisin on alkuperäisen kirjoituskielen kanssa. Jos sitä ei käännetä, sitä pitää muuttaa. #

Näin juuri, koko kirjasto pitää muuttaa siltä ja niiltä kohdin mikä ei ole soveliasta nykypäivänä.
        Myös uudistetuilla painoksilla saatetaan saada vanhojen kirjojen myyntiä paremmaksi ja näin kirkon kassaan rahaa. Money Talks.

Juu, puhut paskaa, tosiaankin.

• plagioiellunyt

Konservatiivit adventistit ovat alkaneet äyskäröidä oikein urakalla.

• Ellen.G.White.666

Väärä profeetta, kirjallinen varas ja noita-akka Ellen G. White: R. I. P. No respect!

• pyhpyhjapyh

Olet valehtelija. Kaikki väitteet kirjallisista varkauksista ovat todistetusti valhetta.

Ei mitään respectiä sua kohtaan. Ei yhtään.

• jo_vuosia_ollut-tiedossa
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Olet valehtelija. Kaikki väitteet kirjallisista varkauksista ovat todistetusti valhetta.

Ei mitään respectiä sua kohtaan. Ei yhtään.

Whiten kirjallisuutta tutkiva adventistinen säätiö nimeltään White Estate on itsekin todennut, että White on luultua enemmän lainannut muiden kirjailijoiden kirjoista materiaalia, ks linkki.

http://www.whiteestate.org/books/egwhc/EGWHCc28.html

White itse myös myöntää asian useammassa kuin yhdessä kirjallisessa tuotoksessaan. Asia on ollut esillä myös Suomalaisissa adventtikirkon seurakunnissa. Asiasta voi kysyä keneltä tahansa adventistipasorilta, niin he ovat valmiita kertomaan kopioinnista.

• pyhpyhjapyh
        jo_vuosia_ollut-tiedossa kirjoitti:

Whiten kirjallisuutta tutkiva adventistinen säätiö nimeltään White Estate on itsekin todennut, että White on luultua enemmän lainannut muiden kirjailijoiden kirjoista materiaalia, ks linkki.

http://www.whiteestate.org/books/egwhc/EGWHCc28.html

White itse myös myöntää asian useammassa kuin yhdessä kirjallisessa tuotoksessaan. Asia on ollut esillä myös Suomalaisissa adventtikirkon seurakunnissa. Asiasta voi kysyä keneltä tahansa adventistipasorilta, niin he ovat valmiita kertomaan kopioinnista.

Lainaaminen ja plagiointi/varastaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

• Exap
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Lainaaminen ja plagiointi/varastaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

"Lainaaminen ja plagiointi/varastaminen ovat kaksi täysin eri asiaa."

Juuri näin. Lainaaminen on sitä kun toisen kirjoittama teksti lainataan alkuperäisenä JA kirjoittaja/lähde ilmoitetaan selkeästi.

Ellen taas harjoitti plagiointia. Se ei ollut varastamista kun copyrightlakia ei ollut, mutta moraalitonta se on ollut aina, jos antaa muiden ymmärtää tekstin olleen omaa.

• valehtelijalle
        Exap kirjoitti:

"Lainaaminen ja plagiointi/varastaminen ovat kaksi täysin eri asiaa."

Juuri näin. Lainaaminen on sitä kun toisen kirjoittama teksti lainataan alkuperäisenä JA kirjoittaja/lähde ilmoitetaan selkeästi.

Ellen taas harjoitti plagiointia. Se ei ollut varastamista kun copyrightlakia ei ollut, mutta moraalitonta se on ollut aina, jos antaa muiden ymmärtää tekstin olleen omaa.

Ellen White on ilmoittanut lähteensä. Turhaan valehtelet.

1800-luvulla se ei ollut moraalitonta. Se oli normaali tapa, että ihmiset lainasivat toisiaan. Kun asiat alkoivat muuttua, lähteet lisättiin. Jokainen voi ne lukea hänen teoksistaan, yleensä kirjojen lopussa.

• Exap
        valehtelijalle kirjoitti:

Ellen White on ilmoittanut lähteensä. Turhaan valehtelet.

1800-luvulla se ei ollut moraalitonta. Se oli normaali tapa, että ihmiset lainasivat toisiaan. Kun asiat alkoivat muuttua, lähteet lisättiin. Jokainen voi ne lukea hänen teoksistaan, yleensä kirjojen lopussa.

"Ellen White on ilmoittanut lähteensä."

Ellu kehtasi jopa väittää "Jumalalta saaduksi" tiettyjä "näkyjä", joissa itse asiassa teksti on sanasta sanaan kopioitu aikaisemmasta kirjallisesta lähteestä. Näissä kohdin hän sanoi "minulle näytettiin", "I was shown". Vasta paljon jälkeen on havaittu että kyseessä oli puhdas plagiointi.
        Jer 23:30 kertoo asian aika selkeästi:
        "Herra sanoo: "Totisesti, minä käyn näiden profeettojen kimppuun, näiden, jotka sieppaavat sanoja toisiltaan ja julistavat niitä minun sanoinani!"

Täältä löydät kätevästi pitkät listat selkeää todistetta että Ellu kopioi surutta ja lähteitä ilmoittamatta asiakokonaisuuksia, kappaleita ja pitkiä tekstin pätkiä, jopa yhden kokonaisen kirjankin "kirjoitti " sanasta sanaan omalla nimellään omana kirjoituksenaan. Siellä on kohtia vertailtu kirja kerrallaan ja näet aivan itse mikä on sanasta sanaan tai lähes sanasta sanaan kopioitua.
        http://www.nonsda.org/egw/plagiarism.html

On esitetty täysin perustellusti, ettei Ellulla tainnut olla yhtään omaa uutta annettavaa missään kirjoituksissaan. Lähes kaikki hänen tunnetuimmat lauseensa ja "ajatuksensa" ovat kopioita joltakin.

Tässä vielä tuo Jeremian kohta kokonaan, siitä voi jokainen itse lukea ja päätellä millainen on Jumalan näkemys toisilta kopioinnista muka Herran sanana:

Jer 23: "30 Herra sanoo: "Totisesti, minä käyn näiden profeettojen kimppuun, näiden, jotka sieppaavat sanoja toisiltaan ja julistavat niitä minun sanoinani!
        31 Minä käyn näiden profeettojen kimppuun, jotka puhuvat omiaan mutta väittävät: 'Tämä on Herran sana.'
        32 Minä käyn niiden kimppuun, jotka julistavat valheuniaan ja kertovat niistä. He valehtelevat ja kerskuvat ja eksyttävät näin minun kansani. Minä en ole heitä lähettänyt enkä antanut heille tehtävää. Ei heistä ole tälle kansalle mitään hyötyä, sanoo Herra."

• Exap kirjoitti:

Ellu kehtasi jopa väittää "Jumalalta saaduksi" tiettyjä "näkyjä", joissa itse asiassa teksti on sanasta sanaan kopioitu aikaisemmasta kirjallisesta lähteestä. Näissä kohdin hän sanoi "minulle näytettiin", "I was shown". Vasta paljon jälkeen on havaittu että kyseessä oli puhdas plagiointi.
        "Herra sanoo: "Totisesti, minä käyn näiden profeettojen kimppuun, näiden, jotka sieppaavat sanoja toisiltaan ja julistavat niitä minun sanoinani!"

Täältä löydät kätevästi pitkät listat selkeää todistetta että Ellu kopioi surutta ja lähteitä ilmoittamatta asiakokonaisuuksia, kappaleita ja pitkiä tekstin pätkiä, jopa yhden kokonaisen kirjankin "kirjoitti " sanasta sanaan omalla nimellään omana kirjoituksenaan. Siellä on kohtia vertailtu kirja kerrallaan ja näet aivan itse mikä on sanasta sanaan tai lähes sanasta sanaan kopioitua.

On esitetty täysin perustellusti, ettei Ellulla tainnut olla yhtään omaa uutta annettavaa missään kirjoituksissaan. Lähes kaikki hänen tunnetuimmat lauseensa ja "ajatuksensa" ovat kopioita joltakin.

Tässä vielä tuo Jeremian kohta kokonaan, siitä voi jokainen itse lukea ja päätellä millainen on Jumalan näkemys toisilta kopioinnista muka Herran sanana:

Jer 23: "30 Herra sanoo: "Totisesti, minä käyn näiden profeettojen kimppuun, näiden, jotka sieppaavat sanoja toisiltaan ja julistavat niitä minun sanoinani!
        31 Minä käyn näiden profeettojen kimppuun, jotka puhuvat omiaan mutta väittävät: 'Tämä on Herran sana.'
        32 Minä käyn niiden kimppuun, jotka julistavat valheuniaan ja kertovat niistä. He valehtelevat ja kerskuvat ja eksyttävät näin minun kansani. Minä en ole heitä lähettänyt enkä antanut heille tehtävää. Ei heistä ole tälle kansalle mitään hyötyä, sanoo Herra."

Jeremian kirjassa on näkyvissä profeettojen välinen valtataistelu.

Siinä on tyypillistä väittää toista vääräksi profeetaksi, joka vain juttelee omiaan.

Hyvin useinhan profeetta sai tehtävän kuninkaalta. Hän sitten julisti Jumalalta saatuna jotakin sellaista, mikä palveli kuninkaan esittämää tavoitetta.

Ihmisten touhuista kertova ja ihmisten kirjoittama on tuo Raamattu. Tällä en tarkoita, että tarinat olisivat tosia. Enimmäkseen keksittyä kamaa se on, mutta kuvatut ilmiöt ovat saaneet vahvasti vaikutteita todellisista tapahtumista.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että Ellen Whiten tuotannon arvostus profeetallisena sanana lepää tyhjän päällä.

• exaphöpöttäätaas
        Exap kirjoitti:

Taas valehtelet.

Ellen White sai näkynsä Jumalalta. Sitten hän mietti miten kertoisi näkemästään parhaiten, ja käytti siinä toisinaan lähteitä, jos joku oli sanonut asiasta jotain ja se oli hyvin sanottu.

Sinä olet vain valehtelija.

• typerälinkkisi
        Exap kirjoitti:

nonsda.org on vihaa lietsovien valehtelijoiden klubi.

• Ei ole oikeita tai vääriä profeettoja. On vain niitä, jotka mielellään arvaileva, mitä tulevaisuus mahdollisesti toisi tullessaan. Eräät arvaavat paremmin kuin toiset, mutta ei se tee kenestäkään oikeaa profeettaa, että hän sattumalta on arvannut oikein joitain asioita tapahtuvaksi.
      Varmaan löytyy niitäkin, jotka vuosia sitten arvuuttelivat, että Iso-Britannia eroaa jossain vaiheessa EU:n jäsenyydestä, mutta ei se tee arvailijoista oikeaa profeettaa.

• pyhpyhjapyh

Aloittaja on valehtelija ja tunnettu jumalaton räyhäeetu matkalla helvetin tuleen. Tervemenoa.

• Olet.itse.menossa

Aloittaja kirjoitti juuri sen, mitä adventtikirkon kokouksessa asioista päätettiin ja saatat tosiaan "pyhpyhjapyh" olla täysin oikeassa. Se kaikki adventtikirkon touhu on valhetta ja jumalien pilkkaa ja siksi adventismi on matkalla helvetiin tuleen. Tervemenoa vain pyhpyhjapyh sinullekkin adventtikirkon mukana sinne helvettiin!

• pyhpyhjapyh
        Olet.itse.menossa kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti juuri sen, mitä adventtikirkon kokouksessa asioista päätettiin ja saatat tosiaan "pyhpyhjapyh" olla täysin oikeassa. Se kaikki adventtikirkon touhu on valhetta ja jumalien pilkkaa ja siksi adventismi on matkalla helvetiin tuleen. Tervemenoa vain pyhpyhjapyh sinullekkin adventtikirkon mukana sinne helvettiin!

Valheesi ei hetkauta.

• KTS--

Ellen White oli meediomamma.

• valehtelijalle

Tuo on puhdas valhe. Ei ollut.

• pysähtynyt-seurakunta

White ei koskaan kutsunut itseään profeetaksi. Sen keksivät muut. Valitettavasti Whiten korostaminen vie aikaa ja resurseja pois Raamatun evankeliumilta. Ja sitten on sekin, että kun White on jotain joskus sanonut, niin sitä ei voi edes Pyhä Henki muuttaa. Tämä on outoa, sillä profeetatkin ovat vain ihmisiä ja voivat olla väärässä. Valitettavasti se, että tätä ei tunnusteta johtaa myös siihen, että adventtikirkko ei pysty uuudistumaan eikä löytämään viimeisintä ymmärtämystä raamatusta. Kaikki on jo lyöty kukkoon.

• Ellen.säätiö

Ellen White ei ollut profeetta tai profetian henki, kuten adventtikirkko antaa ymmärtää. Ellen White oli henkisesti häiriintynyt huumetokkurassa hallusinaatioihinsa mielistynyt harvinaisen ruma luulosairas reppana. Hän luuli olevansa jumalien äänitorvi, vaikka oli omien taikauskoisten näkemystensä orja ja vanki. Tästä syystä Ellen Whitella ei ollut normaalia sosiaalista elämää lainkaan. Ellen White linnoittautui kirjoituspöytänsä taakse harhaluuloineen ja tuloksena oli kirjallista tuotosta, jota voidaan nimittää "hevon paskaksi". Täysin valheellista tuotosta, jota EGW suolsi yökaudet.

• hyvätovathedelmät

Paras tapa arvioida Ellen G.Whiten kirjoituksia on tarkastella niiden hedelmiä. Noiden kirjoitusten hedelmänä kymmenet miljoonat pimeydesssä eläneet ihmiset ovat löytäneet tien Jeesuksen luo ja pelastukseen. Nuo kirjoitukset paljastavat saatanan petolliset eksytykset lopun aikana joihin kuuluu usko sielun kuolemattomuuteen(=saatanan emä valhe), sunnuntain pyhyys ja Jeesuksen salainen tempaaminen vain joitakin mainitakseni. Kyllä saamme olla Jumalalle kiitollisia kirkkaasta valosta, joka johtaa Raamatun totuuteen, joka on varma turvamme tänä luopumuksen aikana.

• Hän.oli.eksyttäjä

"Noiden kirjoitusten hedelmänä kymmenet miljoonat pimeydessä eläneet ihmiset ovat löytäneet tien Jeesuksen luo ja pelastukseen."
        Ovat menneet pimeydestä vielä pimeämpään, eli sysipimeään. Whiten kirjoitukset ovat johtaneet kymmeniä miljoonia harhaan ja ovat siis petollinen eksytys ja Jumalan pilkkaa. Ellen White oli synkkämielinen itse ja loi synkkyyttä ympärilleen. Jumala ei sellaiseen yhdy, koska hän on ilon ja rakkauden lähde. Adventistit ovat rakkaudettomia lähimmäisiään kohtaan ja vaativat toisilta enemmän kuin itseltään.
        Ellen White oli eksyttäjä ja hänen saatanallinen eksytyksensä jatkuu vielä näinä päivinä.

• ElluEksyttäjä
        Hän.oli.eksyttäjä kirjoitti:

"Noiden kirjoitusten hedelmänä kymmenet miljoonat pimeydessä eläneet ihmiset ovat löytäneet tien Jeesuksen luo ja pelastukseen."
        Ovat menneet pimeydestä vielä pimeämpään, eli sysipimeään. Whiten kirjoitukset ovat johtaneet kymmeniä miljoonia harhaan ja ovat siis petollinen eksytys ja Jumalan pilkkaa. Ellen White oli synkkämielinen itse ja loi synkkyyttä ympärilleen. Jumala ei sellaiseen yhdy, koska hän on ilon ja rakkauden lähde. Adventistit ovat rakkaudettomia lähimmäisiään kohtaan ja vaativat toisilta enemmän kuin itseltään.
        Ellen White oli eksyttäjä ja hänen saatanallinen eksytyksensä jatkuu vielä näinä päivinä.

Kyllä, juuri näin! EGW on suuri eksyttäjä, "valoksi" pukeutunut pimeyden tuoja, väärä profeetta, johon valitettavasti adventistit ovat hurahtaneet.

• Se.on.todistettu

Nainen pyrkii aina lopulta eksyttämään. Ellen White ei tässäkään tehnyt mitään poikkeusta.

• oikeaonprofeetta

Yksi oikean profeetan tuntomerkki on tullut hyvin todistetuksi tässäkin viestiketjussa ja se on tämä Jeesuksen sana:" Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet?" Kautta aikojen oikeat profeetat ovat joutuneet ivan ja pilkan kohteeksi jumalattomien ja kadotukseen matkalla olevien luopioiden taholta. Niin EGW:kin tapauksessa. Mutta tällä tavalla hän osoittautuu entistä kirkkaamin oikeaksi Jumalan sanansaattajaksi, jonka kirjoitukset puhuvat ajan loppuun asti rohkaisten ihmisiä kääntymään Jumalan puoleen ja uskomaan Jeesukseen, ennen kuin on ikuisesti liian myöhäistä.

• oikeaonprofeetta kirjoitti:

Yksi oikean profeetan tuntomerkki on tullut hyvin todistetuksi tässäkin viestiketjussa ja se on tämä Jeesuksen sana:" Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet?" Kautta aikojen oikeat profeetat ovat joutuneet ivan ja pilkan kohteeksi jumalattomien ja kadotukseen matkalla olevien luopioiden taholta. Niin EGW:kin tapauksessa. Mutta tällä tavalla hän osoittautuu entistä kirkkaamin oikeaksi Jumalan sanansaattajaksi, jonka kirjoitukset puhuvat ajan loppuun asti rohkaisten ihmisiä kääntymään Jumalan puoleen ja uskomaan Jeesukseen, ennen kuin on ikuisesti liian myöhäistä.

Ovatko siis aitoja kaikki ne jumalallisten näkyjen kertojat, joita pilkataan?

• rkop

Bible code'ssa oli ilmoitus:"Ellen White is false prophet!" ,Eli Ellen White on väärä ptofeetta!
      Voiko sitä pelastua väärän profeetan porukoissakin!?
      OIkea krristillinen käsitys on, ettei Jeesksen tarjoama pelastus ole olle ollenkaan väärän profeetan tarjouksissa! Mutta sabatti kuuluu juutalaisille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      61
      3750
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      87
      3138
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      78
      2360
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1610
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      67
      1357
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      89
      1213
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      38
      1119
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1001
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      995
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      972
    Aihe