Vanhan Wallas 1800 B:n säätötaulusta on se käsin käänneltävä puhaltimen säätöpotikka väsähtänyt ja puhallin puhaltaa täysiä jo asennosta riippumatta. Se toimi hiljattain vielä jotenkuten ja puhallin hidastui yleensä jossain asennossa kun säädintä käänteli. Voisikohan tuon puhallinsäätimen tilalle laittaa esim. jonkun toisen 12V sähköllä toimivan tuulettimen puhallinsäätimen?
Wallakseni puhaltimen säätö ei toimi
37
1734
Vastaukset
Miksikäs ei jos vain löytyy. Jostain vanhoista automerkeistä voisi olla apua. Etsin aikoinaan alkuperäistä, ei löytynyt.
- wallas_kuntoon
Kyselitkö elektroniikkamyymälöistä kuten esim. Bebek, voisikohan noista löytyä? Autohajottamoiltakin voisi kysellä. Olen ymmärtänyt että säätimen nopeuden pienetämiseen tarvitaan vastus, voisinko laittaa kolme eritehoista vastusta ja kytkimet niille, saakos sillä kolme puhallinnopeutta? Minkälaisia vastuksia ne pitäis olla?
Tälläistä vastuspakettia ei saa mahtumaan ohjausrasiaan, sitäpaitsi tässä ei ihan pikkuvastukset riitä, niiden on oltava lankavastuksia ja ne kuumenevat aikalailla. Kuumenemisen takia se alkuperäinenkin ilmeisesti vanhettuaan hajoaa, yleensä mekaanisesti. Vanhoissa autoissa (esim. Mercedes Benz 190E 80-luvulta) oli vastukset muistaakseni suojattu reiìtettyyn peltikoteloon joten sitä ehkä voisi käyttää. Muusta sopivuudesta kuten vastusarvoista en osaa sanoa.
- ÄläUskoJaskaa
Edes vanhoissa laitteissa potentiometrin läpi kulje kuin ohjausvirta niin tässäkin tapauksessa.
Termostaatti on honeywell t406 tai t606. Se kytkee 9 johdon 7:aan, kun on lämmintä ja 8:n, kun on kylmä. Periaatteessa voit korvata nykyisen termostaatin vastaavalla, mutta aina voi ottaa yhteyttä valmistajaan ja ostaa vaikka tuollaisen, jos se passaa koneeseen.
http://www.wallas.fi/kauppa/tuote.php?k=&t=361066
Tuntuu siltä, että täällä annetaan vastauksia samaan tyyliin kuin puhutaan veneen kallistumisesta eli mietitään pienessä päässä, miten se voisi olla ja huudellaan sitä sitten totuutena ulos.
Kannataa olla hyvin varovainen neuvojen kanssa koska kaikilla ei ole ihan kaikki kotona. Pahinta on se, että uskovat itse olevansa oikeassa ja osaavat olla oudolle vakuuttavia.- lukutaitoinen
Sinä Jaskaan uskomaton, opettele erottamaan iso B isosta S:stä. Sinä kirjoitat Wallas 1800 Sailista.
- wallas_kuntoon
Termostaatista ei ole kyse, 1800 B:ssä ei ole termostaattia. Lämmitysteho kasvaa kun puhallinta käännetään suuremmalle, koska ilmavirtauksen kasvaessa valopetrolin palaminenkin kiihtyy. Nimimerkki Sepeteus tuntee peltiwallakset ja on neuvonut aina avuliaasti, kiitokset Sepeteukselle.
- KolmeTermaria
wallas_kuntoon kirjoitti:
Termostaatista ei ole kyse, 1800 B:ssä ei ole termostaattia. Lämmitysteho kasvaa kun puhallinta käännetään suuremmalle, koska ilmavirtauksen kasvaessa valopetrolin palaminenkin kiihtyy. Nimimerkki Sepeteus tuntee peltiwallakset ja on neuvonut aina avuliaasti, kiitokset Sepeteukselle.
Itse asiassa 1800B:ssä on kaksikin termostaattia. Toinen katkaisee polttoaineen syötön ylikuumenemistilanteessa ja toinen pitää yllä viilennyspuhallusta. Kolmas löytyy hytistä, se säätää tehoa (puhaltimen kierrosnopeutta) täyden ja pienen tehon välillä.
Vastauksen osumatarkkuus riippuu siitä, mitä säädintä tarkoitetaan. Asiasta ei kuitenkaan tarvitse kinata koska laite on varsin yksinkertainen. Tuossa on huoltomanuaali, joka kertoo enemmän kuin sanat. Komponentit eivät ole harvinaisia joten korjauksen ei pitäisi olla haaste. Joskus reostaatin saa toimimaan pelkästään taivuttamalla nokkaa lähemmäksi lankoja, mutta se on vain tilapäinen ratkaisu. Langat kuluvat poikki kuitenkin jonain päivänä.
http://www.wallas.fi/flippingbook/1800B/ - SYsepra
KolmeTermaria kirjoitti:
Itse asiassa 1800B:ssä on kaksikin termostaattia. Toinen katkaisee polttoaineen syötön ylikuumenemistilanteessa ja toinen pitää yllä viilennyspuhallusta. Kolmas löytyy hytistä, se säätää tehoa (puhaltimen kierrosnopeutta) täyden ja pienen tehon välillä.
Vastauksen osumatarkkuus riippuu siitä, mitä säädintä tarkoitetaan. Asiasta ei kuitenkaan tarvitse kinata koska laite on varsin yksinkertainen. Tuossa on huoltomanuaali, joka kertoo enemmän kuin sanat. Komponentit eivät ole harvinaisia joten korjauksen ei pitäisi olla haaste. Joskus reostaatin saa toimimaan pelkästään taivuttamalla nokkaa lähemmäksi lankoja, mutta se on vain tilapäinen ratkaisu. Langat kuluvat poikki kuitenkin jonain päivänä.
http://www.wallas.fi/flippingbook/1800B/Oletkos nyt ihan varma että peltivallaksessa on termostaatti hytissä eli säätimessä, itse olen aina kuvitellut että se on vaan potikka josta säädetään manuaalisesti lämmitysteho eli puhallus? Ainakaan hytin lämpötila ei vaikuta mitenkään puhallukseen, vain säätimen asento.
Minulla on parikin peltivallasta, jos kiinnostaa varaosat. Toinen niistä on ihan toimivakin, mitä nyt vähän ulvoskelee kun kaipaisi nuohousta, säätimet OK molemmissa. Mutta kun tiiviste/hehkupakettia ei enää saa varaosana niin helpompi huolto oli lämppärin vaihto.
Nyt olen lähössä seilaamaan heinäkuuksi kuha säät asettuu, joten tähän hätään ei ehdi säädinyksikköä lähettelemään. Mutta jos joku haluaa, niin pakkaamise ja postituksen vaivoista parikymppii postimaksu ja romut tulevat elokuussa (kaks kokonaista lämppärii tai vaikka yksi säädin). Gmail osoite on sy.sepra. - 9128379
Höh?, hieman ihmettelen miten puhaltimen kierrosnopeutta säätävä potikka voidaan korvata termostaatilla? Kun termostaatin kärki aukeaa, katkeaa puhaltimelta virta ja samalla pysähtyy samalla akselilla oleva paloilmapuhallin liekki jää palamaan, kunnes ylikuumenemissuoja katkaisen polttoainepumpun toiminnan.
Voit toki viritellä termostaatin vaihtokärjelle jonkin vastuspaketin, joka pudottaa puhaltimen nopeutta, mutta ei sammuta sitä. - omityistahöhöttelyä
9128379 kirjoitti:
Höh?, hieman ihmettelen miten puhaltimen kierrosnopeutta säätävä potikka voidaan korvata termostaatilla? Kun termostaatin kärki aukeaa, katkeaa puhaltimelta virta ja samalla pysähtyy samalla akselilla oleva paloilmapuhallin liekki jää palamaan, kunnes ylikuumenemissuoja katkaisen polttoainepumpun toiminnan.
Voit toki viritellä termostaatin vaihtokärjelle jonkin vastuspaketin, joka pudottaa puhaltimen nopeutta, mutta ei sammuta sitä.Höhhöh vaan.
Katso itse, tuossa kytkentä on ihan selvästi esillä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
http://www.wallas.fi/flippingbook/1800B/ - EiIhan
sepe..teus kirjoitti:
Huonetermostaatin kytkentä on helppoa, laitetaan se vain ohittamaan potikka.
Näyttää olevan sen verran virtaa menossa kytkennän läpi ettei ihan tavallinen vaihtovirralle tarkoitettu termari toi tuossa. Kannattaa rakentaa se komponenteista.
- Vanha-Veneilijä
Edelliselle vastaajalle, pitää tietää mistä lämmittimestä puhutaan, jotta osaa vastata. Wallas 1800 B on ns. peltiWallas, jota tehtiin -70/-80 lukujen vaihteessa. Lämmitin on täysin sähkömekaaninen, se ei ole elektroniikkaa nähnytkään. Puhaltimen nopeuden säätöpotikka on suuritehoinen lankapotikka, joista aika on jo jättänyt.
Itselläni sama lämmitin oli -81 valmistuneessa veneessä. Kaikkia viritelmiä potikan korvaamiseksi voi yrittää tehdä, mutta itse ostaisin uudemman vaikka käytettynä.- SeOnReostaattiNimeltään
Reostaatteja saa reostaattikaupasta kunhan tietää arvot. Nekin löytää usein palikan kyljestä.
- vastusarvo
Määritetäänkö vastuksen tehonkeston tarve lämppärin virrankulutuksen perusteella, vai määräytyykö tehonkeston tarve akusta ulostulevan virran perusteella?
- vastusarvo
Jos Sepeteus olet vielä palstalla, niin osaisitko sanoa kuinka vahva vastus on ostettava säätöpotikan tilalle jotta Wallas 1800B;n puhallusteho puolittuisi sillä?
- vastusarvo
Alkuperäisessä hajonneessa säätövatuksessa lukee 6 ohmia. Laitoin nyt elektroniikkakaupan tavanomaisen 3,3 ohmin vastuksen noin puolitehoa varten, mutta tunnin parin kokeilun perusteella se lämpenee kuumaksi että ei voi koskeakaan, mahtaako tuollainen kestää?
Vastuksen tehonkesto ei ole riittävä. En pysty sanomaan paljonko sen pitäisi olla. Alkuperäinen potentiometrikin oli ilmeisesti tiukoilla koska niitä näkyy aikaa myöten hajonneen eikä varmaankaa syystä että niitä rumpattaisiin jatkuvasti edestakaisin. Korvaavaa vastusta ei oikein saa sopimaan ohjausrasiaan. Kirjoitin tuolla aikaisemmin (30.6-16) että Mersun lämppärin puhaltimen etuvastus olisi ehkä rakenteellisesti sopiva. Sähköisestä sopivuudesta en tiedä. Kokeilemalla.
- Viilennystä
Lisääntykö vastus jos laittaa useita 3,3 ohmin vastuksia rinnakkain, vai olisiko niiden yhteenlaskettu vastus yhä 3,3 ohmia, mutta paremmalla tehonkestolla?
- vastusarvo
Elektroniikkaputiikkien edullisten vastuksien tehonkesto on 5W. Peltiwallaksen virrankulutukseksi ilmoitetaan 0,65-1,0 ampeeria (8-12W):
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Wallas1800B.pdf
Pitääkö nyt laittaa kolme 5 watin vastusta rinnakkain (3x5W = 15W) ?? - lliyt
Viilennystä kirjoitti:
Lisääntykö vastus jos laittaa useita 3,3 ohmin vastuksia rinnakkain, vai olisiko niiden yhteenlaskettu vastus yhä 3,3 ohmia, mutta paremmalla tehonkestolla?
rinnankytkennässä kokonaisvastus pienenee ja tehonkesto kasvaa.
- vastusarvo
lliyt kirjoitti:
rinnankytkennässä kokonaisvastus pienenee ja tehonkesto kasvaa.
Kasvaako tehonkesto kolmella identtisellä vastuksella kolminkertaiseksi, tai neljällä nelinkertaiseksi?
Kun sitten laitetaan nuo kolme tai neljä vastusta rinnan, niin monenko ohmin vastuksia niiden tulee olla jotta tällä rinnankytkennällä saadaan aikaan esim. 3,3 ohmin vastus? Tee kaksi tällaista kytkentää.Kaksi 3,3 ohmin vastusta sarjaan toiset kaksi sama juttu.Nyt sinulla on kaksi 6,6 ohmin vastusta ja kun kytket ne rinnan niin sinulla on vastuspaketti 3,3 ohm ja tehonkesto 4 x yksittäisen vastuksen tehonkesto.
- vastusarvo
lihamylly1 kirjoitti:
Tee kaksi tällaista kytkentää.Kaksi 3,3 ohmin vastusta sarjaan toiset kaksi sama juttu.Nyt sinulla on kaksi 6,6 ohmin vastusta ja kun kytket ne rinnan niin sinulla on vastuspaketti 3,3 ohm ja tehonkesto 4 x yksittäisen vastuksen tehonkesto.
Laitoin putkimaisen säädettävän kolmen ohmin vastuksen. Vastuslanka on siinä kelattu keraamisen putken ympärille. Tehonkesto 25W, riittäköhän se? Säätöpannan otin siitä pois, koska täydellä kolmella ohmilla saan lämmittimen puhaltimesta puolitehon. Ohjaustaluun laitoin vanhan säätöpotikan paikalle 2-asentoisen katkaisimen jolla saan joko puolitehon tämän vastuksen kautta tai täystehon jolloin se vastus ohitetaan.
vastusarvo kirjoitti:
Laitoin putkimaisen säädettävän kolmen ohmin vastuksen. Vastuslanka on siinä kelattu keraamisen putken ympärille. Tehonkesto 25W, riittäköhän se? Säätöpannan otin siitä pois, koska täydellä kolmella ohmilla saan lämmittimen puhaltimesta puolitehon. Ohjaustaluun laitoin vanhan säätöpotikan paikalle 2-asentoisen katkaisimen jolla saan joko puolitehon tämän vastuksen kautta tai täystehon jolloin se vastus ohitetaan.
No niin, kuulostaa hyvältä ja tehonkesto on varmasti riittävä.Jos kaikki pelaa niin hyvä juttu.Kokeile syysteemiä ja kerro miten meni.Nämä vanhat lämmittimet ovat kyllä haastavia, ostin uuden hehkulangan a 90 € mutta se oli virhe, olisi pitänyt ostaa se pikku Planari ja heittää vanha mäkeen.Melkein 40 vuotta vanhassa vehkeessä kun kaikki liitokset alkavat olla niin hapettuneita.Korjaat yhden kohdan ja seuraava repee ...
vastusarvo kirjoitti:
Laitoin putkimaisen säädettävän kolmen ohmin vastuksen. Vastuslanka on siinä kelattu keraamisen putken ympärille. Tehonkesto 25W, riittäköhän se? Säätöpannan otin siitä pois, koska täydellä kolmella ohmilla saan lämmittimen puhaltimesta puolitehon. Ohjaustaluun laitoin vanhan säätöpotikan paikalle 2-asentoisen katkaisimen jolla saan joko puolitehon tämän vastuksen kautta tai täystehon jolloin se vastus ohitetaan.
Niin yksi juttu vielä.Ne kytkennät siihen putkivastukseen kannattaisi tehdä juottamalla muuten lakkaa jonkun ajan kuluttua toimimasta.Olet sinnikäs kaveri.Lykka till.
- vastusarvo
lihamylly1 kirjoitti:
No niin, kuulostaa hyvältä ja tehonkesto on varmasti riittävä.Jos kaikki pelaa niin hyvä juttu.Kokeile syysteemiä ja kerro miten meni.Nämä vanhat lämmittimet ovat kyllä haastavia, ostin uuden hehkulangan a 90 € mutta se oli virhe, olisi pitänyt ostaa se pikku Planari ja heittää vanha mäkeen.Melkein 40 vuotta vanhassa vehkeessä kun kaikki liitokset alkavat olla niin hapettuneita.Korjaat yhden kohdan ja seuraava repee ...
Säätötauluun laittamani 25 wattia kestävä viiden euron vastus kuumenee mittauksen mukaan 70-asteiseksi. Puhaltimen laakeri alkaa hiukan sirisemään muutaman minuutin kuluttua puhaltimen käynnistämisestä. Sirinä ei kuulu polttimesta koska se alkaa kuulua riippumatta siitä käynnistänkö hehkun vai en. Ohjekirjan kuvan perusteella puhaltimien akselissa olisi laakeri vain yläosassa, siinä ylimpänä sijaitsevan polttopuhaltimen ja alempana olevan tuuletuspuhaltimen välissä. Irrotin tuuletuspuhaltimen yläpäässä olevan suojapeltisuikaleen ja puhalsin laakerille ensin paineilmaa ja sen perään suihkutin litiumvaseliinia, mutta tuuletin sirisee hiukan yhä vieläkin. Kuinka kevyesti tuulettimen kuuluu pyöriä, tämä pysähtyy välittömästi kun katkaisen virran? Onkohan kukaan palstaa lukeva vaihtanut Wallas 1800B:n tuulettimen laakeria ja kertoisi kuinka se irrotetaan?
Jos olisit ostanut pikku-Planarin, niin olisit joutunut ostamaan ja asentamaan siihen myös läpiviennin peräpeiliin. Hintaa tulisi lähes yhtä paljon kuin uuden Wallaksen ostamiseen jonka voinet kiinniittää suoraan sen vanhan pelti-Wallaksesi vanhaan kansiläpivientiin. vastusarvo kirjoitti:
Säätötauluun laittamani 25 wattia kestävä viiden euron vastus kuumenee mittauksen mukaan 70-asteiseksi. Puhaltimen laakeri alkaa hiukan sirisemään muutaman minuutin kuluttua puhaltimen käynnistämisestä. Sirinä ei kuulu polttimesta koska se alkaa kuulua riippumatta siitä käynnistänkö hehkun vai en. Ohjekirjan kuvan perusteella puhaltimien akselissa olisi laakeri vain yläosassa, siinä ylimpänä sijaitsevan polttopuhaltimen ja alempana olevan tuuletuspuhaltimen välissä. Irrotin tuuletuspuhaltimen yläpäässä olevan suojapeltisuikaleen ja puhalsin laakerille ensin paineilmaa ja sen perään suihkutin litiumvaseliinia, mutta tuuletin sirisee hiukan yhä vieläkin. Kuinka kevyesti tuulettimen kuuluu pyöriä, tämä pysähtyy välittömästi kun katkaisen virran? Onkohan kukaan palstaa lukeva vaihtanut Wallas 1800B:n tuulettimen laakeria ja kertoisi kuinka se irrotetaan?
Jos olisit ostanut pikku-Planarin, niin olisit joutunut ostamaan ja asentamaan siihen myös läpiviennin peräpeiliin. Hintaa tulisi lähes yhtä paljon kuin uuden Wallaksen ostamiseen jonka voinet kiinniittää suoraan sen vanhan pelti-Wallaksesi vanhaan kansiläpivientiin.Vastusarvo
Sen takia se jäi tekemättä.En halunnut ryhtyä asennushommiin.Menin sieltä missä aita on matalin ! Onko niin että Planar vaatii pystysuoran pinnan ? Jos niin on pitää korjata ja selvitä nykyisellä.lihamylly1 kirjoitti:
Vastusarvo
Sen takia se jäi tekemättä.En halunnut ryhtyä asennushommiin.Menin sieltä missä aita on matalin ! Onko niin että Planar vaatii pystysuoran pinnan ? Jos niin on pitää korjata ja selvitä nykyisellä.Kommentti siihen puhaltimen pysähtymiseen.
Vaikuttaa siltä että sinullaa laahaa jossakin jotakin tai laakeri on jumissa.Meidän lämitti messä joka tosin on Thermo 1700, lämmitin pyörii muutamia sekuntteja sen sammuttamisestä.- vastusarvo
lihamylly1 kirjoitti:
Kommentti siihen puhaltimen pysähtymiseen.
Vaikuttaa siltä että sinullaa laahaa jossakin jotakin tai laakeri on jumissa.Meidän lämitti messä joka tosin on Thermo 1700, lämmitin pyörii muutamia sekuntteja sen sammuttamisestä.En tiedä minkälainen tuuletin Thermossasi on, mutta peltiwallaksissa on sellainen lähes koko laitteen korkuinen pyörivä rumpu. Minulla on nyt kaksi näitä vanhoja peltiwallaksia,, ja molemmissa tuuletin pysähtyy heti kun virta katkaistaan.
Onko muilla kokemusta ja tietoa kuinka nopeasti peltiwallaksen (Wallas 1800B) tuuletinrummun kuuluu pysähtyä? Yep, siinäkin on iso rumpu.Tästä huomaa että ei pitäisi kommentoida mitään ellei ole täysin varma.Siis jos sinulla toimii kaksi Wallasta samalla lailla niin niitten pitää luultavast tehdä niin. Katso onko siinä toisessa se ylimääräinen ääni.Lopetan tähän.
vastusarvo kirjoitti:
En tiedä minkälainen tuuletin Thermossasi on, mutta peltiwallaksissa on sellainen lähes koko laitteen korkuinen pyörivä rumpu. Minulla on nyt kaksi näitä vanhoja peltiwallaksia,, ja molemmissa tuuletin pysähtyy heti kun virta katkaistaan.
Onko muilla kokemusta ja tietoa kuinka nopeasti peltiwallaksen (Wallas 1800B) tuuletinrummun kuuluu pysähtyä?Ei se kauan pyöri. Tuuletin tekee työtä ja jarruttaa. Lisäksi tulee hiiliharjojen jarrutus. Eikä ne liukulaakritkaan ylettömän herkkiä ole. Eiköhän tämä minunkin osaltani riitä tästä aiheesta.
On kulunut vuosia siitä kun vaihdoin ylälaakerin. Sitä varten joutuu purkamaan laitetta melko paljon (paljon pieniä tiukassa olevia peltiruuveja). Voi tuottaa vaikeuksia löytää käypäistä laakeria ja puhaltimen akselikin voi olla kulunut. On myös mahdollista että koko puhallinasetelma olisi valunut moottoripäässä alaspäin ja paloilmapuhaltimen siipipyörä tapaisi runkoon. tuuletusrumpu on koplattu erikoisella tavalla moottorin akseliin, siinä ei ole mitään ruuveja vaan eräänlainen o-renkaasta tehty kumikytkin. Moottorin akselilla oleva kytkinkappale on lukkoliimalla kiinni eikä yleensä petä. Sensijaan on mahdollista että moottorin alempi laakerointi on kulunut pitkittäissuunnassa . Tällöin sirinä voi kuutua moottorin hiiliharjoistakin. Mahdollisuuksia on siis paljon.
Ps. Nostan hattua sisukkuudellesi! Itse jouduin "veneilyurani" alussa persàukisena rakentamaan tyhjästä toimivaa. Juttuhan on niin että ihmiset näitä rakentavat ja jos joku haluaa vaikkapa harrastusmielessä tapella näitten kanssa siitä ei tarvitse muiden massuttaa!- vastusarvo
Osaatko sanoa Sepeteus, mitä ne kaksi ruuvia sähkömoottorin pohjassa ovat, säädetäänkö niistä jotain?
Ei siellä mitään säätöä ole. Tarkemmin en muista
- vastusarvo
Ruostuneet pikkuruuvit avattu ja irrotin laatikon kylki-päällysosan. Tuulettimen moottori on kiinni enää joustavasti siinä tuulettimien akselissa. Moottorin avaaminen ja moottorin laakeriin käsiksi pääseminen taitaisi vaatia sen liimaliitoksen rikkomista, se sirinä kuuluu moottorista. Sitä muuten paitsi akselistaan irtonaista moottoria käsin pidellessä ja sen asentoa hienosäätämällä se sirinä tuntuisi loppuvan, ainakin väliaikaisesti.
Tämä tuuletinrumpu irtoaa siitä liitoksesta sopivasti sivulle muljauttamalla. Jos otat liimaliitoksen irti mittaa ensin sen sijainti muistiin. Pikkutoholla lämmittämällä liimaliitos purkautuu. Liiman jäänteet on huolellisesti poistettava akselilta, muuten ei mene laakerista läpi. Kasatessa on kyllä jonkin verran telkkuamista hiiliharjojen kanssa. Ankkuria täytyy työntää vasten magneettien vetoa että saadaan kollektori esille ja siinä harjat päälle. En kylläkään tiedä onko purkamisesta suurtakaan apua, laakereita on vaikea löytää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663245
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272303Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681869Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281785Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161421- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291271Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631177