Amigoiden valmistus / myyntimäärät?

Satunnainen.kävijä

Paljonkohan Amigoita lienee valmistettu aikoinaan? Todennäköisesti 500:sta varmaan eniten mutta paljonko lie tarkkaan ottaen niitäkin tehty?
Entä paljonkohan näitä lie myyty Suomessa?
Itsellä Amiga 500:n jossa WB 1.3.3. ja sarjanumero 1418678 ja laite on valmistettu Länsi-Saksassa (Made in W.Germany). Tämä yksilö on vielä ihan täydessä toimintakunnossa ja ehjä muutenkin, kuoret vaan kellastuneet :)

8

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuus_milliä

      Tämän tiedon mukaan myytiin 6 miljoonaa yksikköä

      "The original Amiga 500 proved to be Commodore’s best-selling Amiga model, enjoying particular success in Europe.[3] Although popular with hobbyists, arguably its most widespread use was as a gaming machine, where its advanced graphics and sound were of significant benefit. Amiga 500 eventually sold 6 million units worldwide"

      https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500

      Kaikkea muuta kivaa tietoa commodoreista ja atareista löytyy ntrautasen sivuilta

      http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/index.htm

      .

      • commodorea_myytiin

        Perus-commodorea myytiin moninkertaiset määrät amigoihin verrattuna ja loppua kohti pudotus olikin jyrkkää kun pc:t valtasi alaa

        "Commodore 64 (tunnetaan myös nimillä C64, C-64, C= 64, tai joskus CBM 64 tai VIC-64) on Commodore Business Machinesin vuonna 1982 julkaisema jättimäisen suosion saavuttanut kotitietokone. Sen valmistuksen päättymiseen (1993) mennessä sitä oli myyty arviolta 17–30 miljoonaa kappaletta ympäri maailman"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Commodore_64

        .


      • Satunnainen.kävijä

        Eli Amiga 500:nkin on selvästi harvinaisempi kuin kuusnelonen. Vertailun vuoksi esim. Playstation 1:sta on valmistettu yli 100 miljoonaa kappaletta joten se tuskin ihan äkkiä käy harvinaiseksi.
        Silloin aikoinaanhan kuitenkin tuntui että "jokaisella" oli Commodore 64 tai Amiga vaikka valmistusmäärät ei tuon kummempia olleetkaan.

        Mielenkiintoista olisi myös tietää paljonko Suomessa myytiin Commodore 64:sta, Amiga 500:sta ja vertailun vuoksi vaikkapa PS1:stä. Tänä päivänä jäljellä olevia Amigoita ja 64:sia on varmaankin mahdotonta arvioida mutta ei varmaan enää kovin paljoa, kaikki tällä hetkellä olemassa olevat koneet on varmaan luokiteltava jo harvinaisiksi ja on miltei rikollisluontoista romuttaa niitä enää yhtään enempää.


      • kellastuminen---

        Kellastumiseen olen käyttänyt tällaisten vähän vähäpätöisempien kapistusten kun Mac LC II.een näitä brillo metallisieni-saippuayhdistelmiä vaikka ei nyt kyllä voi välttämättä niin suositellakaan jos on joku oikea antiikkivehje kyseessä voi tulla pikkuriikkisiä hiomisjälkiä jos on kovin tarkkaa se ulkonäkö


      • satunnainen.kävijä

        Näppäimistä varmaan hioutuisi kirjaimet pois. Jossakin päin youtubea näin kerran käytettävän jotain kemikaalia ja auringonvalon uv-säteilyä, taisi toimia ihan uv-lampullakin. En kuitenkaan pidä kemikaalien kanssa läträämisestä yhtään niin olkoon ennemmin kellastuneena sitten.
        Mulla on myös 2001 hankittu HP Brio pöytäPC jonka muovinen etupala on myös alkanut kellastua joten ilmeisesti mikään ei ole tässä asiassa kehittynyt yhtään paremmaksi vuosien saatossa...


    • Kannattanee suosiolla unohtaa nämä vanhat matolaatikot - vanhalla elektroniikalla ei useinkaan ole paljon keräilyarvoa, ellei kyse ole todella harvinaisuuksista. C64:sta saa jenkeistä ostaa noin $20-100 hintaan, A500:sta saa noin 50-100 €, riippuen oheislaitteiden määrästä, ja A1200:sta saa noin 200-300 €, mikäli siinä on turbokortti ja kunnon kiintolevy. 68060 turbokortista ja A1200:sta joutunee maksamaan enemmän, sillä se oli paras Motorolan CPU, minkä sai Amigoille.

      Sekä C64:lle että Amigalle löytyy sen verran hyvät emulaattorit, että pelejä voi myös pelata ilman alkuperäistä rautaa, tosin ymmärrän, jos ei Amiga emulaattorit ihan kelpaa.

      • The.Real.Thing.Is.Best

        jostakin syystä mulla ei ole C-64 emulaattorit oikein toimineet pc:ssä, ensimmäinen mitä kokeilin ei suostunut toimimaan ollenkaan ja toinen sekosi vähän ajan kuluttua käyttökelvottomaksi.


      • The.Real.Thing.Is.Best kirjoitti:

        jostakin syystä mulla ei ole C-64 emulaattorit oikein toimineet pc:ssä, ensimmäinen mitä kokeilin ei suostunut toimimaan ollenkaan ja toinen sekosi vähän ajan kuluttua käyttökelvottomaksi.

        Linuxilla olen käyttänyt VICEä tai x64-emulaattoria, ja sillä kyllä kaikki pelit mitä olen testannut ovat toimineet. Myös Amigalle ja Androidille löytyy Frodo, mutta se ei kaikkia pelejä pysty pyörittämään. UAE on Amiga-emulaattori, ja sekin pystyy monia Amigan pelejä pyörittämään, vaatii kyllä nykyaikaisemman koneen - tuo VICE pyörii tarpeeksi hyvin jo 300 MHz:n Pentium II:lla, tai ainakin sen vanhemmat versiot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe