Saunanpesu

SSNastola

Olen tehnyt siivoustyötä useamman vuoden ja minulle on aina neuvottu erilailla saunanpesu. Mikä on siis oikea tapa? Pitääkö lauteet pestä niin kuumalla vedellä kuin hanasta lähtee vai tuleeko ne pestä lämpöisellä vedellä (käden lämpöinen)? Minua ollaan meinaan neuvottu niin erilailla jokaisessa saunanpesu tilanteessa etten tiedä mikä on oikea tapa siihen!

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooorrrtttppp

      Ei niin kuumalla kuin hanasta tulee. Sehän voi olla yli 60 asteista.
      Normaali lämpö, elikkä suihkussa itselle hyvältä tuntuva. Hieman kättä lämpimämpää.
      Lämpimällä vedellä avataan puun syyt ja kylmällä suljetaan.
      Kastele ensin lämpimällä, pese pesuaineella, huuhtele lämpimällä ja lopuksi kylmällä.
      Pese myös lauteiden alapuoli silloin tällöin. Noin kerran kuukaudessa. Useammin, jos saunojat käyttävät hunajaa tai muita tuotteita ihonsa hoitoon tai ulostavat lauteille.
      Ei ollut vitsi, kerrostalojen saunoissa kaikki on mahdollista.

    • Siivoustyötä_tekevä

      Saunan lauteet tulee kastella aina kylmällä vedellä, jotta puun syyt sulkeutuvat(!) Huuhdeltaessa voi käyttää haaleaa tai kylmää vettä.

    • näin.on

      ^MItä ihmettä?! Ensin kastellaan lämpimällä, pesu ja huuhtelu ensin lämpimällä ja LOPUKSI kylmällä

    • viiviköntys

      Paljon riippuu, mitä siivouskohde on. Taloyhtiöissä sopimuksessa on yleensä saunatilojen pesu/desinfiointi. Määrittää aineet.
      Itse pesen niin, että lämpimällä avaan puun syyt. Pesen yleensä sairaalaklooriaineella/yksityiskodissa saunanpesuaineella. Huuhtelen ensin lämpimällä, ja lopuksi niin kylmällä kuin hanasta tulee.
      Pesen myös saunakalusteet, hanat, seinien alaosat desittäen. Viemärit joka kerta myös. Pukkarien penkit, kosketuspinnat on ja otettava, roskikset tyhjennettävä, kaikki lisäsovittu tehtävä.
      Muistettava se tuuletus pestessä ja annettava kuivahtaa tuulettaen! Yritysten saunat voi pestä tarpeen mukaan, mutta taloyhtiöiden saunat on ongelma- märkäpesua ei voi välttää. Höyrypesurin olen huomannut huonoksi saunoissa. Jos pari krt pesee sen kanssa, menetelmää vaihtaessa lähtee oikein likaliemi! Höyry ei nosta ikaa syvältä lauteesta mikroliinaan joka on suuttimen päällä.

    • bbbbbbbbbbbbbbb

      Taloyhtiöiden sopimuksissa määritellään saunanpesu. Yleensä ei ole erillistä mainintaa desinfioinnista.
      Mitä on sairaalakloori?
      Jos kyseessä on kloriitti tai muu klooripohjainen aine, niin ole varovainen. Tilojen tuuletus ei riitä. Kloori höyrystyy lämpimässä vedessä. Höyry menee keuhkoihisi ja tekee aivoille hallaa. Hengenlähtö on lähellä.
      Useampi halla tekee pakkasvaikutuksen ja kohta olet jäätynyt vihannes. Lopulta kuollut. Kloorin vaikutuksesta. JA TÄMÄ ON TOTTA. Kloori on vaarallista.
      Lauteisiin imeytynyt kloorivesi höyrystyy saunan lämmetessä ja vaarantaa saunojien hengen.

      Tuuletus saunatiloissa ja annettu työaika eivät aina käy yksiin. Ikkunaa ei voi jättää auki seuraavaan käyntikertaan. Parin päivän ikkunan aukiolo hiertää taloyhtiön taloutta ja helpottaa murtomiesten toimia. Ikkunan aukaiseminen klooripesun ajaksi ei ole riittäävä suojakeino.

      On olemassa klooripohjaisia pesuaineita, jotka eivät ole vaarallisia lämpimässä. Tutustu siivousliikkeiden tarjontaan.

      Lattiakaivoille suositellaan pesua kerran kuukaudessa tai tarpeen mukaan. Koko seinän pesee samalla ajalla kuin pelkän alaosan. Kuivaus teräväkuivaimella.
      Säännöllisessä pesussa hanoille ja seinille paras pesuaine on neutraali. Tarvittaessa hapan/emäksinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe