Olen tehnyt siivoustyötä useamman vuoden ja minulle on aina neuvottu erilailla saunanpesu. Mikä on siis oikea tapa? Pitääkö lauteet pestä niin kuumalla vedellä kuin hanasta lähtee vai tuleeko ne pestä lämpöisellä vedellä (käden lämpöinen)? Minua ollaan meinaan neuvottu niin erilailla jokaisessa saunanpesu tilanteessa etten tiedä mikä on oikea tapa siihen!
Saunanpesu
5
251
Vastaukset
- ooorrrtttppp
Ei niin kuumalla kuin hanasta tulee. Sehän voi olla yli 60 asteista.
Normaali lämpö, elikkä suihkussa itselle hyvältä tuntuva. Hieman kättä lämpimämpää.
Lämpimällä vedellä avataan puun syyt ja kylmällä suljetaan.
Kastele ensin lämpimällä, pese pesuaineella, huuhtele lämpimällä ja lopuksi kylmällä.
Pese myös lauteiden alapuoli silloin tällöin. Noin kerran kuukaudessa. Useammin, jos saunojat käyttävät hunajaa tai muita tuotteita ihonsa hoitoon tai ulostavat lauteille.
Ei ollut vitsi, kerrostalojen saunoissa kaikki on mahdollista. - Siivoustyötä_tekevä
Saunan lauteet tulee kastella aina kylmällä vedellä, jotta puun syyt sulkeutuvat(!) Huuhdeltaessa voi käyttää haaleaa tai kylmää vettä.
- näin.on
^MItä ihmettä?! Ensin kastellaan lämpimällä, pesu ja huuhtelu ensin lämpimällä ja LOPUKSI kylmällä
- viiviköntys
Paljon riippuu, mitä siivouskohde on. Taloyhtiöissä sopimuksessa on yleensä saunatilojen pesu/desinfiointi. Määrittää aineet.
Itse pesen niin, että lämpimällä avaan puun syyt. Pesen yleensä sairaalaklooriaineella/yksityiskodissa saunanpesuaineella. Huuhtelen ensin lämpimällä, ja lopuksi niin kylmällä kuin hanasta tulee.
Pesen myös saunakalusteet, hanat, seinien alaosat desittäen. Viemärit joka kerta myös. Pukkarien penkit, kosketuspinnat on ja otettava, roskikset tyhjennettävä, kaikki lisäsovittu tehtävä.
Muistettava se tuuletus pestessä ja annettava kuivahtaa tuulettaen! Yritysten saunat voi pestä tarpeen mukaan, mutta taloyhtiöiden saunat on ongelma- märkäpesua ei voi välttää. Höyrypesurin olen huomannut huonoksi saunoissa. Jos pari krt pesee sen kanssa, menetelmää vaihtaessa lähtee oikein likaliemi! Höyry ei nosta ikaa syvältä lauteesta mikroliinaan joka on suuttimen päällä. - bbbbbbbbbbbbbbb
Taloyhtiöiden sopimuksissa määritellään saunanpesu. Yleensä ei ole erillistä mainintaa desinfioinnista.
Mitä on sairaalakloori?
Jos kyseessä on kloriitti tai muu klooripohjainen aine, niin ole varovainen. Tilojen tuuletus ei riitä. Kloori höyrystyy lämpimässä vedessä. Höyry menee keuhkoihisi ja tekee aivoille hallaa. Hengenlähtö on lähellä.
Useampi halla tekee pakkasvaikutuksen ja kohta olet jäätynyt vihannes. Lopulta kuollut. Kloorin vaikutuksesta. JA TÄMÄ ON TOTTA. Kloori on vaarallista.
Lauteisiin imeytynyt kloorivesi höyrystyy saunan lämmetessä ja vaarantaa saunojien hengen.
Tuuletus saunatiloissa ja annettu työaika eivät aina käy yksiin. Ikkunaa ei voi jättää auki seuraavaan käyntikertaan. Parin päivän ikkunan aukiolo hiertää taloyhtiön taloutta ja helpottaa murtomiesten toimia. Ikkunan aukaiseminen klooripesun ajaksi ei ole riittäävä suojakeino.
On olemassa klooripohjaisia pesuaineita, jotka eivät ole vaarallisia lämpimässä. Tutustu siivousliikkeiden tarjontaan.
Lattiakaivoille suositellaan pesua kerran kuukaudessa tai tarpeen mukaan. Koko seinän pesee samalla ajalla kuin pelkän alaosan. Kuivaus teräväkuivaimella.
Säännöllisessä pesussa hanoille ja seinille paras pesuaine on neutraali. Tarvittaessa hapan/emäksinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026296Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442867- 442327
- 942109
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382031Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311447- 781422
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3071414Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131346Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61286