olen miettinyt koiraksi Englannin setteriä. Haluaisin nyt kuulla kaikkien kokemuksia ko. koirasta. Mihin käytät (metsästyspuolella) Onko helppo koulutettava, miten toimii, luonne jne.
Meillä koira tulisi sisäkoiraksi ja uudeksi perheenjäseneksi (ei häkkiin/naruun pihalle) joten onko millainen metsästystaitojen lisäksi kotikoirana?
Englannin setteristä
9
968
Vastaukset
- sulle
Oikein mukava kotikoira, mutta että ihan metille... Katso ainakin mistä ostat tulevan koirasi ja pysy kilometrien päässä muotovaliosta tai itseasiassa yhdestäkään sellaisesta joka kehuu koiran ulkomuotoa.
Metsästyslinjaisilla metsästetään useimpia kanalintuja, ja jonkinsortin noutajinakin ne toimivat. Siis lähes pelkkä kanakoira.
Koulutettavuus riippuu vähän yksilöstä; voi olla aikainen jästipää jota ei kuunteleminen miellytä ja aika monta onnistunutt suoritusta tarvitsee ennenkuin jokin asia menee jakeluun, mutta sitten kun asian on saanut sinne korienväliin menemään, se kans tekee mitä kuuluu. Mutta tuo kyllä riippuu yksilöstä, voihan olla helppokin.- heh
Jos vanhemmat ovat muotovalioita,niin silloinhan ne on toimivia mehtäkoiria.Enkkusettereissähän ei valioksi tule ilman koetuloksia,kuten ei muutkaan seisojat.Eli jos vanhemmat on valioita,se on aikas kova sana ja niit ei ole paljon.
Niin että silleen...relax... - Mari
heh kirjoitti:
Jos vanhemmat ovat muotovalioita,niin silloinhan ne on toimivia mehtäkoiria.Enkkusettereissähän ei valioksi tule ilman koetuloksia,kuten ei muutkaan seisojat.Eli jos vanhemmat on valioita,se on aikas kova sana ja niit ei ole paljon.
Niin että silleen...relax...Luulen, että "sulle" tarkoittaa nyt sitä ongelmaa, että englanninsettereissä on rotu vahvasti jakautunut "näyttöön" ja "käyttöön" eli metsästyskoiriin ja showkoiriin. Noilla näyttelylinjaisilla koirilla on kookkaampi koko, aivan liikaa turkkia (sitä joutuu trimmaamaan että turkki olisi rotumääritelmän mukainen edes jollain lailla), raskaampi rakenne muutenkin ja jalostuksellisista syistä metsästystaipumus aikalailla hakoteillä. Valitettavasti suurin osa näyttelytuomareista palkitsee näitä väärän tyyppisiä koiria, minkä vuoksi rotu on menossa pahasti hakoteille. Käyttölinjan koirat ovat näyttelylinjaisia huomattavasti kevyempiä rakenteeltaan, ja niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota nimenomaan metsästyksellisten ominaisuuksien säilyttämiseen. Valitettavasti koon kanssa ollaan metsästyslinjaisten kohdalla menty joissakin tapauksissa päinvastaisessa suunnassa hakoteille ja saatu aikaiseksi liian kevyitä koiria, jotka kyllä ovat metsällä hyviä ja kestäviä, mutta eivät enää vastaa rotumääritelmää.
En ole koskaan metsästänyt englanninsetterillä, mutta olen nähnyt niitä kokeissa. Hyvin toimivat linnuilla.
Lisätietoja englanninsettereistä, kasvattajista ja rodusta muutenkin sekä sen rodunomaisesta käytöstä saat sivuilta www.kkk-hhs.fi, sieltä "englanninsetterijaos". - tököttäjä
Mari kirjoitti:
Luulen, että "sulle" tarkoittaa nyt sitä ongelmaa, että englanninsettereissä on rotu vahvasti jakautunut "näyttöön" ja "käyttöön" eli metsästyskoiriin ja showkoiriin. Noilla näyttelylinjaisilla koirilla on kookkaampi koko, aivan liikaa turkkia (sitä joutuu trimmaamaan että turkki olisi rotumääritelmän mukainen edes jollain lailla), raskaampi rakenne muutenkin ja jalostuksellisista syistä metsästystaipumus aikalailla hakoteillä. Valitettavasti suurin osa näyttelytuomareista palkitsee näitä väärän tyyppisiä koiria, minkä vuoksi rotu on menossa pahasti hakoteille. Käyttölinjan koirat ovat näyttelylinjaisia huomattavasti kevyempiä rakenteeltaan, ja niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota nimenomaan metsästyksellisten ominaisuuksien säilyttämiseen. Valitettavasti koon kanssa ollaan metsästyslinjaisten kohdalla menty joissakin tapauksissa päinvastaisessa suunnassa hakoteille ja saatu aikaiseksi liian kevyitä koiria, jotka kyllä ovat metsällä hyviä ja kestäviä, mutta eivät enää vastaa rotumääritelmää.
En ole koskaan metsästänyt englanninsetterillä, mutta olen nähnyt niitä kokeissa. Hyvin toimivat linnuilla.
Lisätietoja englanninsettereistä, kasvattajista ja rodusta muutenkin sekä sen rodunomaisesta käytöstä saat sivuilta www.kkk-hhs.fi, sieltä "englanninsetterijaos"."Valitettavasti koon kanssa ollaan metsästyslinjaisten kohdalla menty joissakin tapauksissa päinvastaisessa suunnassa hakoteille ja saatu aikaiseksi liian kevyitä koiria, jotka kyllä ovat metsällä hyviä ja kestäviä, mutta eivät enää vastaa rotumääritelmää."
Eikös sen pitäisi mennä niin, että ennemmin tarkistetaan rotumääritelmää, kun sen vuoksi karsia hyviä käyttökoiria pois jalostuksesta? Ymmärrän että setteriin ihastuneiden kanakoiraharrastajien on mahdoton saada rotumääritelmään koirasta vähemmän näyttävä.
Kun käyttökoirista puhutaan, oli rotu tai käyttötarkoitus mikä hyvänsä, liian ahtaista tai jopa vääristyneistä ulkomuoto vaatimuksista on aina enemmän haittaa kuin hyötyä. Setterit on vain yksi esimerkki tässä.
Itse olin aikanaan hankkimassa englanninsetteriä, mutta silloin vähäisistä hyvät käyttöominaiduudet omaavista vanhemmista olevat pennut olivat kiven alla. Tietääkseni tilanne on vieläkin lähellä sitä, joten pentua voi joutua odottamaan hyvinkin kauan. Siinä varmasti yksi syy miksi saksanseisojat jyrää. - Mari
tököttäjä kirjoitti:
"Valitettavasti koon kanssa ollaan metsästyslinjaisten kohdalla menty joissakin tapauksissa päinvastaisessa suunnassa hakoteille ja saatu aikaiseksi liian kevyitä koiria, jotka kyllä ovat metsällä hyviä ja kestäviä, mutta eivät enää vastaa rotumääritelmää."
Eikös sen pitäisi mennä niin, että ennemmin tarkistetaan rotumääritelmää, kun sen vuoksi karsia hyviä käyttökoiria pois jalostuksesta? Ymmärrän että setteriin ihastuneiden kanakoiraharrastajien on mahdoton saada rotumääritelmään koirasta vähemmän näyttävä.
Kun käyttökoirista puhutaan, oli rotu tai käyttötarkoitus mikä hyvänsä, liian ahtaista tai jopa vääristyneistä ulkomuoto vaatimuksista on aina enemmän haittaa kuin hyötyä. Setterit on vain yksi esimerkki tässä.
Itse olin aikanaan hankkimassa englanninsetteriä, mutta silloin vähäisistä hyvät käyttöominaiduudet omaavista vanhemmista olevat pennut olivat kiven alla. Tietääkseni tilanne on vieläkin lähellä sitä, joten pentua voi joutua odottamaan hyvinkin kauan. Siinä varmasti yksi syy miksi saksanseisojat jyrää.Kyllähän se voi niin olla, että hankalan saatavuuden takia rodun suosio kärsii. Toisaalta ihan hyvä, että pentutehtailuun ei mennä.
Toki rotumääritelmän tarkastaminenkin voi olla paikallaan, mutta joskus on eteen sattunut 12kg rääpäle, korkeudeltaan himpun jotain spanielia suurempi niin kyllä minusta siinä ollaan hakoteillä koon kanssa, vaikka kuinka pelittäisikin metsällä.
- petterinsentu
Aikanaa kun etsittiin meille koirarotua, mikä olisi paras kotikoirana ja metsästyskaverina, päädyttiin englaninsetteriin.
Kyllähän rotu oli aika muutos kultaisestanoutajasta jo energisyytensä vuoksi ja aika monesta paikkaa meiltä löytyy hampaanjälkiä, mutta me ainakin tykästyttiin rotuun.
Tällä hetkellä meillä on kylläkin sattumien kautta näyttelylinjainen ja metsästyslinjainenkoira.
Lintuja on metsältä tullut ja metsästyslinjainen on suht. herkkä ja kova menijä metsällä ja kevyen rakenteena ansiosta jaksaa paremmin ja useampana päivänä peräkkäin juoksemista mm. tunturilla, kun näyttelylinjainen joka kyllä jaksaa mukana, mutta seuraavana päivänä ei enää liikuminen ole kovin helppoa ja istuukin mielummin nuotio kaverina.
Näyttelylinjainenkin seisoo lintua ja on todella innoissaan myös metsästys puuhasta, vaikka ajattelimme ottaessamme enemmän sohvaperunaksi, mutta oltiin väärässä. Nyt meillä on kaksi metsästyskoiraa ja erilinjoja.
Yhtä rakkaita ovat meidän perheelle kumpikin koira ja ollaan päästy maistamaan myös näyttely elämää hitusen.
Se on varmaan mistä tykkää, mutta itse en voisi kuvitella meille muuta rotua, nämä kun on vieneet sydämen... Jos aikanaan olisimme ottaneet esim. pointterin olisi varmaan se rotu joka olisi mielestäni paras (=
Se on kai sitä ensirakkautta. - terrisette
En kyllä ymmärrä mitä vikaa muotovaliovanhemmissa on? Sehän vain tarkoittaa sitä, että koira on rotumääritelmän mukainen ulkonäöltään ja on kokeissakin pärjännyt. Metsästyslinjan ääripään englanninsetterit eivät kyllä täysin rotumääritelmää vastaa, suuri osa niistä on aivan liian pienikokoisia. En väitä, että showsetterit olisivat oikeita settereitä, niistä taas monet ovat liian suuria ja massiivisia. "Tavalliset" brittilinjaiset setterit ovat rotumääritelmää vastaavia ja omaavat metsästysvaistojakin. Sellainen on mielestäni englanninsetteri. Itse olen hankkimassa täysin showlinjaista englanninsetteriä, koska itse vain satun pitämään niistä enemmän. Koiran suvussa on myös amerikkalaisia valioita, joiden ulkonäöstä myöskin itse pidän. Jotkut pitävät pienistä, karvattomista, mutta vahvan metsästysvietin omaavista settereistä ja toiset, kuten minä, massiivisemmista, karvaisemmista ja isokokoisemmista settereistä! Makuasia, kuten moni muukin asia..
- pentu
kotia etsii 4 kuukautta vanha sekarotuinen uros koiranpentu.rotuina englanninsetteriä ja kult.noutajaa.muistuttaa dalmatialaista.joudutaan luopumaan lapsen allergian vuoksi!tykkää uimisesta ja noutamisesta joten olis hyvä kaveri metsästäjälle.hp.280e
- Anonyymi
Muotovalio setteri ei ole mistään kohtaa rotumääritelmän mukainen enää nykyään. Karvaa on 20 cm liikaa ja se on kiharaa kuin jollain vesikoiralla. Korvat roikkuvat kymmenen senttiä liian alhaalla pään molemmin puolin kuin jollain spanielilla. Otsassa on löysää nahkaa, silmänaluset roikkuvat ja loistavat punaisina. Huulet roikkuvat ja koira kuolaavat kuin molossit. Liike on liioiteltua eikä tehokasta. Eleganssi on kaukana nykypäivän näyttelysettereistä ja niistä näkee todella kauas miten rappeutuneita eläimiä ihmisen silmää miellyttävä näyttelyjalostus tuottaa.
Mitä taas tulee käyttölinjan koiriin, niissä suositaan tulisuutta, näyttävyyttä ja yltiöpäistä vouhkaamista. Lopputuloksena on kiihkomielisiä eläimiä jotka seisovat kärpäsiäkin, joille pitää karjua naama punaisena riistan kanssa ja joiden kanssa ei kukaan jaksa elää.
Setteri olisi miellyttävä koira, mutta kummastakin linjasta on vaikea saada sellaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949277Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki574826Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414521Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit542845Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001556- 401336
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641232Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota431214Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1691154