Ampiaiset/mehiläiset seuranamme

häiritsevät.jo.liikaa

Talomme ulkovuorauksen lautojen alle lentelee kyseisiä ötököitä, en tiedä kumpia ovat, sellaisia mehiläisen näköisiä, keltainen turkki ja harmaa perspää. Kahdesta eri paikasta menevät seinälaudoituksen alle.
Kysymys että kuinka ne saa hävitettyä purkamatta taloa.

6

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pistiäispilvi

      Ensin olisi syytä tunnistaa ötökät. Pesäpaikasta ja runsaasta liikenteestä päätellen ampiaiset ovat todennäköisin vaihtoehto, mutta vuorauksissa voi olla kimalaispesäkin. Mehiläisistä tuskin on kysymys. Nappaa yksi kiinni ja tee varmempi määritys.

      Kimalaiset voi jättää rauhaankin, niistä harvemmin on oikeasti haittaa. Ampiaispesä saattaa olla turvallisuusriski ja sen tuhoaminen tuollaisesta paikasta on hankalaa. Myrkkyä voi yrittää suihkuttaa kulkuväylän kautta sisään, mutta jos pesä on kauempana aukosta, se ei auta. Itse olen joskus onnistunut tukkimaan pesän kulkutiet pyretriinijauheella, joka tappaa liikkujat yksitellen.

      Jos seinää pitää avata pesän löytämiseksi, työssä on syytä olla hyvin varovainen ja käyttää asianmukaista suojausta. Satakunta vihaista ampiaista ympärillä ei ole mikään kiva kokemus. Pukeutumisohjeita löytyy verkostakin.

      Ellei mikään muu auta, syksy tekee aikanaan selvää pesästä. Mutta vielä kuukauden verran tai pitempäänkin siellä asukasmäärä vain lisääntyy.

    • häiritsevät.jo.liikaa
      • Pistiäispilvi

        No sitten antaisin pesän olla rauhassa. Kimalaispesät ovat pieniä ja itse otukset hyödyllisiä ja jokseenkin vaarattomia. Kimalainenhan pistää oikeastaan vain puristuksiin joutuessaan. Ja joka tapauksessa syksyllä surina loppuu varmasti ihan luonnostaan.

        Tosin kerran yksi tuollainen tuuman pituinen pallero oli hiipinyt vuoteeseeni kesäiltana ja tuikkasi reiteen. Se on ainoa kerta kun minussa on syttynyt todellinen apinan raivo viatonta luontokappaletta kohtaan.


      • häiritsevät.jo.liikaa
        Pistiäispilvi kirjoitti:

        No sitten antaisin pesän olla rauhassa. Kimalaispesät ovat pieniä ja itse otukset hyödyllisiä ja jokseenkin vaarattomia. Kimalainenhan pistää oikeastaan vain puristuksiin joutuessaan. Ja joka tapauksessa syksyllä surina loppuu varmasti ihan luonnostaan.

        Tosin kerran yksi tuollainen tuuman pituinen pallero oli hiipinyt vuoteeseeni kesäiltana ja tuikkasi reiteen. Se on ainoa kerta kun minussa on syttynyt todellinen apinan raivo viatonta luontokappaletta kohtaan.

        Ovat vaan ihan kulkureitin kodalla, ulkovaraston oven vieressä, kun ovi on auki niin hämmästelevät että mistä nyt pesälle mennään, parhaimillaan kymmeniä ötököitä pörrää siinä. Siinä vaiheessa minun pitää "väistää" ja pistää ovi kinni.


      • Pätevä_konsti
        häiritsevät.jo.liikaa kirjoitti:

        Ovat vaan ihan kulkureitin kodalla, ulkovaraston oven vieressä, kun ovi on auki niin hämmästelevät että mistä nyt pesälle mennään, parhaimillaan kymmeniä ötököitä pörrää siinä. Siinä vaiheessa minun pitää "väistää" ja pistää ovi kinni.

        Otapa seuraavalla kerralla mukaan sulkapallomaila. Se on varsin tehokas väline lentävien hyönteisten tappamiseen. Kimalaisten ei tarvitse pelätä hyökkäävänkään. Pesässä tuskin on enempää kuin 100 - 200 lentävää työläistä, joten aika äkkiä ne hutkii hengiltä yksitellenkin.


    • jaakko.kivelaaa

      Onhan ne suhteellisen harmittomia, mutta meillä kävi torjuja myrkyttämässä pesän allergian takia. Kätevästi lähtivät etsimään uutta pesää. Tampereella ainakin toimii, suosittelen: akuuttitorjunta.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe