Onko muut "kuvataiteilijat" panneet merkille?

Ammattiharrastaja

Kesti jokusia lähivuosia että omaa "ismiäni"- eli esittävää taidetta ei tahtonut millään saada kaupaksi. Muutama meni ehkä joulun aikoihin hyvin kitsaasti.

Teen yleensä paljon maisemamaalauksia ja tilauksesta ihan mitä vain.
Jo paljon ennen viime vuoden vaihdetta sitten alkoikin tuolla rintamalla tapahtua. Ensin sain muutamia muotokuvatilauksia valokuvien perusteella jotka toteutin, sitten vähitellen alkoi tulla sähköpostiini myös muunlaisiakin valokuvia. Ne olivat heille jotenkin tärkeitä ja rakkaita maisemia sekä pihapiirejä jotka he halusivat nähdä maalattuna ja kehystettynä.
Useimmista näistä saatiin neuvoteltua diili ja ryhdyin ne toteuttamaan toivomusten mukaan. Kun olen vielä suht nopea maalari, niin tuossa tuokiossa...yleensä parin viikon sisällä / työ, sain ne vernissattua ja kuivumaan, siitä kiitos akryylivärien loistavien ominaisuuksien ja sain ne myös toimitettua asiakkaille suht nopeasti. Olen havainnut noiden yhteydenottojen perusteella että nopea toimitus on selvä kilpailuetu. Toimitin myös noita valmiita teoksia itse henkilökohtaisesti lyhkäsen lomani aikoina kun ne sattuivat sopivasti lomareittini varrelle ja se taas poiki ainakin yhden uuden tilauksen- mahdollisesti jopa kaksiki.
Noita tilauksia kyllä saisin nyt vaikka kuinka paljon jos alkaisin polkea hintoja, eli hyväksyä niitä halvempiakin tarjouksia, mutta ihan sellaiseksi "markkinamaalariksi" en ala.

Olen ymmärtänyt että tämä "ilmiö" alkaa olla jo ihan valtakunnallinen. Eräs tuntemani kolleega kertoi hänelle tapahtuneen juuri samoin.

Kysymykseni siis kuuluukin, oletteko te palstan maalarit kokeneet samanlaista liikehdintää?

Nyt käy kauppa myös taidesivustonikin kautta.
Kaiken lisäksi minulla oli lyhyt viikonlopun yli kestänyt taidenäyttely niin sieltäkin meni kaupaksi yksi taulu.
Viime maanantaina avasin yhden paikkakuntani taiteilijakolleegan kanssa koko kesän kestävän taidenäyttelyn. Viikon aikana tuli siltä galleristilta tietoa että kahdelle teokselleni siellä on jo ilmestynyt "punainen lätkä". Kaikki näyttelyssä olleet taiteilijathan tietävät että se lätkä yleensä tarkoittaa sitä että teos on varattu.

Tätä kyllä saisi jatkua hamaan tulevaisuuteen! Välillä meinasi mennä jo usko tähän harrastukseen. Ehkäpä tähän osaltaan vaikutti hiukan myös se positiivinen julkisuus jota sain viime kesän aikana.

Koskeekohan tämä sama ilmiö myös ei-esittävää taidetta?

2

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohon

....me emme viä tällä syönnillä usko huippis! sä yrität vaan taas eksyttää meitä itse asiasta hih.

• Ammattiharrastaja

Huomaan että valitsinkin väärän forumin. Pitäkää "omanne"!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe