Onko muut "kuvataiteilijat" panneet merkille?

Ammattiharrastaja

Kesti jokusia lähivuosia että omaa "ismiäni"- eli esittävää taidetta ei tahtonut millään saada kaupaksi. Muutama meni ehkä joulun aikoihin hyvin kitsaasti.

Teen yleensä paljon maisemamaalauksia ja tilauksesta ihan mitä vain.
Jo paljon ennen viime vuoden vaihdetta sitten alkoikin tuolla rintamalla tapahtua. Ensin sain muutamia muotokuvatilauksia valokuvien perusteella jotka toteutin, sitten vähitellen alkoi tulla sähköpostiini myös muunlaisiakin valokuvia. Ne olivat heille jotenkin tärkeitä ja rakkaita maisemia sekä pihapiirejä jotka he halusivat nähdä maalattuna ja kehystettynä.
Useimmista näistä saatiin neuvoteltua diili ja ryhdyin ne toteuttamaan toivomusten mukaan. Kun olen vielä suht nopea maalari, niin tuossa tuokiossa...yleensä parin viikon sisällä / työ, sain ne vernissattua ja kuivumaan, siitä kiitos akryylivärien loistavien ominaisuuksien ja sain ne myös toimitettua asiakkaille suht nopeasti. Olen havainnut noiden yhteydenottojen perusteella että nopea toimitus on selvä kilpailuetu. Toimitin myös noita valmiita teoksia itse henkilökohtaisesti lyhkäsen lomani aikoina kun ne sattuivat sopivasti lomareittini varrelle ja se taas poiki ainakin yhden uuden tilauksen- mahdollisesti jopa kaksiki.
Noita tilauksia kyllä saisin nyt vaikka kuinka paljon jos alkaisin polkea hintoja, eli hyväksyä niitä halvempiakin tarjouksia, mutta ihan sellaiseksi "markkinamaalariksi" en ala.

Olen ymmärtänyt että tämä "ilmiö" alkaa olla jo ihan valtakunnallinen. Eräs tuntemani kolleega kertoi hänelle tapahtuneen juuri samoin.

Kysymykseni siis kuuluukin, oletteko te palstan maalarit kokeneet samanlaista liikehdintää?

Nyt käy kauppa myös taidesivustonikin kautta.
Kaiken lisäksi minulla oli lyhyt viikonlopun yli kestänyt taidenäyttely niin sieltäkin meni kaupaksi yksi taulu.
Viime maanantaina avasin yhden paikkakuntani taiteilijakolleegan kanssa koko kesän kestävän taidenäyttelyn. Viikon aikana tuli siltä galleristilta tietoa että kahdelle teokselleni siellä on jo ilmestynyt "punainen lätkä". Kaikki näyttelyssä olleet taiteilijathan tietävät että se lätkä yleensä tarkoittaa sitä että teos on varattu.

Tätä kyllä saisi jatkua hamaan tulevaisuuteen! Välillä meinasi mennä jo usko tähän harrastukseen. Ehkäpä tähän osaltaan vaikutti hiukan myös se positiivinen julkisuus jota sain viime kesän aikana.

Koskeekohan tämä sama ilmiö myös ei-esittävää taidetta?

2

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohon

....me emme viä tällä syönnillä usko huippis! sä yrität vaan taas eksyttää meitä itse asiasta hih.

• Ammattiharrastaja

Huomaan että valitsinkin väärän forumin. Pitäkää "omanne"!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      433
      2656
    2. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      1807
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1776
    4. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      302
      1357
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      154
      1163
    6. Voisiko olla jopa niin

Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      70
      1059
    7. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

Elämääsi miten pian
      Ikävä
      87
      1020
    8. Varkaita kuhmossa

Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      1003
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      987
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      9
      949
    Aihe