Suunnittelen perheelleni Välimeren risteilyä näillä isommilla laivoilla (Royal Caribbean, Norwegian, MSC..), mutta minulla on taipumusta matkapahoinvointiin, ja siksi mietityttääkin Välimeren merenkäynti lokakuun tienoilla. Onko kellään kokemusta?
Tallinnaan mennessä pienillä katamaraanialuksilla huono olo iskee matkan keskivaiheilla, isommilla laivoilla ei ongelmaa. Välimeren merenkäynti taitaa kuitenkin olla vähän toista luokkaa kuin Suomenlahdella.. :)
Risteilykokemuksia luen myös mielelläni!
Välimeren risteilyt ja merenkäynti
20
1681
Vastaukset
- Olivat-mukavia-matkoja
Läntisellä Välimerellä syksy alkaa lokakuun 10. päivä ja itäisellä lokakuun 20. Alkuun ei ole mitään rajuja tuulia, mutta sadetta voi tulla senkin edestä.
Välimerellä kehittyy jo kunnon aallokkoa. Nuo isotkin laivat keinuvat, mutta keinunta on hidasta heijaamista. Keinunta pääasiassa sivuttaista, pituussuuntaista laivojen koosta johtuen hyvin vähän. Sen sijan "peltitynnyrit voivat kolista" hyvinkin kovaa ja aallon kumea isku kuuluu koko laivalla.
Kovalla myrskyllä nuokin laivat pysyvät satamassa tai muuttavat kulkua toiseen rauhaisampaan satamaan. Tällainen muutos tapahtuu saman päivän aikana tilanteen selvittyä komentosillalla.
Siis laivan keinunta in ihan toista kuin vaikkapa Tallinnan aluksilla ja täysin toisenlaista kuin Lindan heittely - siksi Linda ei kovalla tuulella edes lähde matkaan.
Käy ostamassa inkivääripuristeita ja nauti niitä muutama kipale ennen lähtöä merelle. Eli joka ilta pari puristetta - laivahan on tavallisesti päivän satamassa. Nuo tuovat parhaan avun eivätkä pahoinvointipillereiden tapaan vaikuta oloon muutoin.
Pelastautumisharjoitus on pakollinen - siitä ei kannata edes yrittää laistaa. Tosin se ei ole käytännössä muuta kuin liivien pukemista ja omalle pelastusasemalle menemistä sekä yleisten ohjeiden kuuntelua. Ruljanssi kestää puolisen tuntia.
Laivalla kaikki toimii. Satamissa on monia retkiä valittavana ja ne ovat erinomaisen hyvin järjestettyjä. Kohteet ja hinnat selviävät laivalla. Ruoka on hyvää ja sitä on. Jos joku väittää olleensa nälkäisenä laivalla, on henkilössä itsessään jotain vikaa. Alkoholit eivät monesti sisälly matkan hintaan. Laivalla ei rahaa käytetä, vaan kaikki maksetaan hyttikortilla ja risteilyn lopulla jaetaan lista ostoksista. Luottokortti on käytännössä pakollinen.
Niin, ikkunallinen tietenkin. Siinä ei kannata säästää.- Risteilylle
Kiitos! Ajattelinkin että noilla isoilla laivoilla aallokko ei tunnu samalla tavalla, onhan niissä ne vakaajat ym. systeemit.
Tämä on alkanut houkuttaa siksikin, että risteilyjä saa kohtuuedullisesti, lentoja samoin. Peruspakettimatka voi hyvinkin maksaa meidän 4-henkiselle perheelle saman verran kuin risteily lennot, toki rahaa kuluu maissa ja paikasta toiseen liikkumisessa. Budjetti on kuitenkin sen verran tiukka, että siksikin mietin kuinka paljon rahanmenoa saa varata kaikkeen muuhun.. maissa kallistumme luultavasti omatoimireissuihin lähellä satamaa. - Olivat-mukavia-matkoja
Risteilylle kirjoitti:
Kiitos! Ajattelinkin että noilla isoilla laivoilla aallokko ei tunnu samalla tavalla, onhan niissä ne vakaajat ym. systeemit.
Tämä on alkanut houkuttaa siksikin, että risteilyjä saa kohtuuedullisesti, lentoja samoin. Peruspakettimatka voi hyvinkin maksaa meidän 4-henkiselle perheelle saman verran kuin risteily lennot, toki rahaa kuluu maissa ja paikasta toiseen liikkumisessa. Budjetti on kuitenkin sen verran tiukka, että siksikin mietin kuinka paljon rahanmenoa saa varata kaikkeen muuhun.. maissa kallistumme luultavasti omatoimireissuihin lähellä satamaa.Satamassaoloaikana laivalla ruokahuolto pelaa. Eli jos ei halua mennä maihin, voi jäädä laivaan .
Risteilyltä lähdettäessä matkustaja painaa kilon pari enemmän kuin tullessaan. - tkant
"Pelastautumisharjoitus on pakollinen..."
Miehistölle,ei matkustajille. Voi katketa sormesta kynsi ja varustamolle miljoona kanne.
"Alkoholit eivät monesti sisälly matkan hintaan. Laivalla ei rahaa käytetä,...."
Oletko kuullut "All Inclusive" risteilyistä ? - Olivat-mukavia-matkoja
tkant kirjoitti:
"Pelastautumisharjoitus on pakollinen..."
Miehistölle,ei matkustajille. Voi katketa sormesta kynsi ja varustamolle miljoona kanne.
"Alkoholit eivät monesti sisälly matkan hintaan. Laivalla ei rahaa käytetä,...."
Oletko kuullut "All Inclusive" risteilyistä ?Nimenomaan tuo harjoitus on matkustajille. Eli laivalla annetaan ennalta ilmoitetusti hälytys, jolloin KAIKKIEN matkustajien on haettava hytistään pelastusliivit ja puettava ne päälleen (eli hihnat tulevat sopivan kireälle) ja sitten kaikki klampsivat pelastusasemalleen. Siellä laivan henkilökuntaankuuluva katsoo kaikkien pelastusliivimerkinnät (hyttimerkinnän) ja kruksii listaansa. Jos joku puuttuu, annetaan kuulutus. Sitten siinä pelastusveneen luona seistään ja laivan väki selostaa. Sen jälkeen saa kysyä ja sitten harjoitus onkin ohi. Harjoitus perustuu kansainvälisiin määräyksiin. Pelastusveneitä ei lasketa eikä niihin nousta, edes veneiden pressuja ei vedetä syrjään.
Laivalla on AI, mutta monella laivalla alkoholi ei siihen sisälly. Joillain sisältyy. Sitten voi ostaa lisäksi alkoholipaketin, mutta itse katsoin sen kalliiksi, sillä minun juomisvauhdillani en pääsisi kuin puoleen paketin hinnasta.
Suosittelisin nimimerkille "tkant" osallistumista tuollaiselle risteilylle.
Muutoksia tapahtuu kesken matkan. Kerran Barcelonasta lähdettyä (illalla) aamulla kuului kuulutus, että emme mene Marseilleen, koska siellä puhaltaa kova föhn-tuuli, vaan laiva jatkaa St Tropeziin. Toisen kerran lähdimme Palernosta ja pari tuntia lähdön jälkeen tuli kuulutus, että Tunisissa ei käydä, vaan laiva jatkaa Mallorcalle ja siellä ollaan kauemmin. Oli varustamoisen yhteispäätös välttää arabimaata - tuolloin tapahtui se kaksoistornien tuhoisku. Tuolloin laivan henkilökunta katsasti laivan "kölistä maston huippuun". - tkant
Olivat-mukavia-matkoja kirjoitti:
Nimenomaan tuo harjoitus on matkustajille. Eli laivalla annetaan ennalta ilmoitetusti hälytys, jolloin KAIKKIEN matkustajien on haettava hytistään pelastusliivit ja puettava ne päälleen (eli hihnat tulevat sopivan kireälle) ja sitten kaikki klampsivat pelastusasemalleen. Siellä laivan henkilökuntaankuuluva katsoo kaikkien pelastusliivimerkinnät (hyttimerkinnän) ja kruksii listaansa. Jos joku puuttuu, annetaan kuulutus. Sitten siinä pelastusveneen luona seistään ja laivan väki selostaa. Sen jälkeen saa kysyä ja sitten harjoitus onkin ohi. Harjoitus perustuu kansainvälisiin määräyksiin. Pelastusveneitä ei lasketa eikä niihin nousta, edes veneiden pressuja ei vedetä syrjään.
Laivalla on AI, mutta monella laivalla alkoholi ei siihen sisälly. Joillain sisältyy. Sitten voi ostaa lisäksi alkoholipaketin, mutta itse katsoin sen kalliiksi, sillä minun juomisvauhdillani en pääsisi kuin puoleen paketin hinnasta.
Suosittelisin nimimerkille "tkant" osallistumista tuollaiselle risteilylle.
Muutoksia tapahtuu kesken matkan. Kerran Barcelonasta lähdettyä (illalla) aamulla kuului kuulutus, että emme mene Marseilleen, koska siellä puhaltaa kova föhn-tuuli, vaan laiva jatkaa St Tropeziin. Toisen kerran lähdimme Palernosta ja pari tuntia lähdön jälkeen tuli kuulutus, että Tunisissa ei käydä, vaan laiva jatkaa Mallorcalle ja siellä ollaan kauemmin. Oli varustamoisen yhteispäätös välttää arabimaata - tuolloin tapahtui se kaksoistornien tuhoisku. Tuolloin laivan henkilökunta katsasti laivan "kölistä maston huippuun"."...edes veneiden pressuja ei vedetä syrjään."
Jaa,joskus niissä on kovat pressut;)
"Suosittelisin nimimerkille "tkant" osallistumista tuollaiselle risteilylle. "
Kiitos ei,olin ko.aluksissa töissä n.4 vuotta.
Se tuuli on mistral.... - Liirum-laarum
tkant kirjoitti:
"...edes veneiden pressuja ei vedetä syrjään."
Jaa,joskus niissä on kovat pressut;)
"Suosittelisin nimimerkille "tkant" osallistumista tuollaiselle risteilylle. "
Kiitos ei,olin ko.aluksissa töissä n.4 vuotta.
Se tuuli on mistral....Etkä edes oppinut, mikä ero on miehistölle tarkoitetussa harjoituksessa ja matkustajille tarkoitetussa pelastautumistilaisuudessa!
Kaikenlaista tyhjäntoimittajaa sitä laivoihin otetaankin palvelukseen!
Mutta "olin ko.aluksissa töissä n.4 vuotta"? Siis eihän tässä vielä ole yhdenkään laivan nimeä edes mainittu!
Voi kun kaltaisesi häiriköijät saataisiin foorumilta eliminoiduiksi. - tkant
Liirum-laarum kirjoitti:
Etkä edes oppinut, mikä ero on miehistölle tarkoitetussa harjoituksessa ja matkustajille tarkoitetussa pelastautumistilaisuudessa!
Mutta "olin ko.aluksissa töissä n.4 vuotta"? Siis eihän tässä vielä ole yhdenkään laivan nimeä edes mainittu!
Voi kun kaltaisesi häiriköijät saataisiin foorumilta eliminoiduiksi.Ime isäs munaa, sossunelätti!
- Liirum-laarum
tkant kirjoitti:
Ime isäs munaa, sossunelätti!
Ottikos noin koville, kun maailman hienoimmaksi suunnittelemasi hämäys menikin heti puihin.
Jos sussu antaa minulle vuosittain tuollaisia risteilyjä, olisin mielelläni sossuelätti. - nolotapa
tkant kirjoitti:
Ime isäs munaa, sossunelätti!
Yritä keksiä oma nimimerkki,jooko ?
- salamarakkautta
"Oletko naimisissa? Mistä maasta olet?
Kun näin sinut täällä laivalla, tiesin heti, että haluan mennä kanssasi naimisiin ja hankkia lapsia."
"Mitenkähän minä pärjään näiden painavien laukkujen kanssa, kun mun täytyy kantaa näitä niin pitkä matka täältä hytistä..."
"Oho mä jo ihan unohdin, että se mun kassi olikin sulla. Kiitos kun kannoit sen tullin läpi."
Pika-avioliitto, jotta saan jäädä maahan.
Pikapidätys, jos tulli katsoo sinun kassisi ja
tuomio huumemäärän mukaan.Sinä istut vankilassa minun puolestani. Kiitos. - otkantti
Liirum-laarum kirjoitti:
Etkä edes oppinut, mikä ero on miehistölle tarkoitetussa harjoituksessa ja matkustajille tarkoitetussa pelastautumistilaisuudessa!
Voi kun kaltaisesi häiriköijät saataisiin foorumilta eliminoiduiksi.Onko pelastusveneissä taas pressut ?? Olin laivahommissa 1970-2013 ja pressut korvattiin kovilla kansilla jo -80 luvulla.
- pannaanpaloiksi
otkantti kirjoitti:
Onko pelastusveneissä taas pressut ?? Olin laivahommissa 1970-2013 ja pressut korvattiin kovilla kansilla jo -80 luvulla.
Mene jakamaan vartiotornias!
Muista peruukkis. Ota se tummanruskea
tänään. - Siellä-ne-alan-immeiset
otkantti kirjoitti:
Onko pelastusveneissä taas pressut ?? Olin laivahommissa 1970-2013 ja pressut korvattiin kovilla kansilla jo -80 luvulla.
Et sitten mitää mitään asiallista ja oleellista keksinyt?
Ja laivahommissa et ole ollut ikinä. Jos olisit, keskustelisit foorumilla Laivat ja merenkulku.
- Risteilylle
Onko ketään jolla olisi taipumusta matkapahoinvointiin käynyt näillä laivoilla?
- asentohuimausta
On. Laiva on laiva on laiva. Se keinuu, jos on aallokkoa.
Valitse hytti mid-ship, omalla parvekkeella. Varaa mukaan lääkettä, tabletti tai korvan taakse laitettava laastari. Luontaistuotekaupoista saa kuivattua inkivääriä, muista inkivääri-tee (voi olla laivallakin hyvällä tuurilla) sekä TÄRKEIN:
SEA-BAND akurannekkeet apteekista.
Hyvää matkaa!
t. Välimeri, Karibia ja Atlantin ylitys - Hyvin_epätietoinen
Voisko inkiväärin korvata grillimausteella ja akuraknnekkeen vaihtaa magneettiin sängyn alla?
- asentohuimausta
Hyvin_epätietoinen kirjoitti:
Voisko inkiväärin korvata grillimausteella ja akuraknnekkeen vaihtaa magneettiin sängyn alla?
En osaa sanoa. Mutta mikäänhän ei estä sinua lähtemästä pidemmälle reissulle grillimausteen ja magneetin kanssa, kerro sitten kuinka kävi.
Karibialla laivat yrittävät kiertää hurrikaanit, mutta ei se aina onnistu. Valtameriristeilyllä mihinkään saaren suojaan ei edes pääse ja tunnettuja kovan merenkäynnin paikkoja, esim. Kap Hornin kierrosta voi tietysti myös kokeilla, jos tyventä pelkää.
Minun seuraava reissuni on Tyynen valtameren ylitys ja aikalailla jännittää jo etukäteen.
- juojakerrokaikki
Minun matkapahoinvointiini tepsi seuraava tieto: Jo -80 luvulla kertoi risteilylaivalla töissä ollut henkilö, että risteilijöiden tiedot kerrotaan eteenpäin niistä kiinnostuneille.
Kun työporukka lähti risteilylle, varauksesta tiedotettiin niille, joille tiedosta oli hyötyä.
Kun lääkärit osallistuivat laivaseminaariin, ilmestyi samalle risteilylle myös laivan henkilökunnan tai terminaalissa työskentelevien hyvät kaverit. Ja monen muunkin työyhteisön risteilylle.
Tämä touhu jatkuu edelleen. - lokakuuhyvä
Lokakuussa saattaa todennäköisesti olla kovaakin merenkäyntiä, laiva ei välttämättä pääse aiottuun satamaan. Hytti kannattaa ottaa alemmilta kansilta, ylempänä keikuttaa vielä enemmän. Itse olin viimevuoden kesäkuussa ja lokakuussa, eikä merenkäynti ollut kovaa. Tuttu on ristelijällä töissä ja sanonut, ettei ihmisiä paljon näy kun myrskyää, melkein kaikki hyteissään silloin.
Suosittelen risteilyä ainakin kerran. Viikossa tosin ruokaan alkaa kyllästymään vaikka söisi eri ravintoloissa. Monesti laivayhtiöiden järjestämät omat retket saattavat olla melko kalliita. Lokakuussa turistikausi on yleensä ohi/lopuillaan, jolloin kiertoajeluita saa edullisempaan hintaan, samoin esim. veneretkiä. Se huono puoli risteilyissä on, että tutustuminen paikkaa/kaupunkiin on hyvin rajallista ja tulee kenties käytyä sellaiset paikat, joihin muutkin turistit suuntaavat. Kiertoajelut kuitenkin hyvä mahdollisuus saada jonkinlainen kokonaiskuva paikasta ja pois hypätä millä tahansa pysäkillä. Liikkuminenkin paikassa tulee edullisemmaksi, kun ei tarvitse maksaa taksia keskustaan, kiertoajelubussit odottavat satamassa asiakkaita. Tosin tämä koskee tarpeeksi isoja paikkoja. Lokakuu myrskyn mahdollusuudesta huolimatta parasta aikaa risteillä, sillä kaupungeissa ei silloin enää kiskurihintoja ja monet kojut lopettavat ja myyvät tavaransa pois edullisesti, myös vedet on ihanan lämpimiä. Ei myöskään liikaa ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713