Alempana puhetta flexin päässä poukkoilevista koirista(minullekkin erittäin tuttu näky).
Miksi valitsit/et valinnut flexiä?
Onko koira ensin opetettu kävelemään nätisti kiinteässä narussa ja sitten siirrytty flexin käyttöön?
Jos käytät flexiä, miten koirasi käyttäytyy siinä?
Kiitos vastanneille.
Miksi käytät/et käytä flexiä?
29
5566
Vastaukset
- koira minullakin
Mielestäni koko fleksi on niin surkea keksintö, että joutaisi upottaa kaikki suohon!!! Olen tavannut lenkilläni fleksissä talutettavia koiria, jotka eivät ole millään tavalla hallinnassa taluttajallaan. Surkuhupaisin on se mieletön, suurille koirille tarkoitettu fleksi. Motikka joka tulee käteen on painava ja hankala käsitellä ja yleensä koira hyökkää siitä niin että siimat soi. "Paras" kommentti onkin tullut eräältä naiselta, jolla oli kolme koiraa, jotka hyökkäsivät omaa koiraani kohti ja kaikki tietysti fleksissä; "Minkä minä näille taidan?" Kunnon nahkainen talutin on varma peli!
- suvi
Vaikka en ole fleksin kannattaja, mietin vain miksi sitä p..leen lukitusta ei osata käyttää..
Saisi "remmin" lyhyeksi eikä koirakaan poukkoile..
Jotkut ei näytä tajuavan ettei sitä 3-5 metriä narua (vai mites pitkiä ne nyt on ne fleksit) tarvitse koiralle käyttöön antaa.. Omalla pihalla kiinni ollessa se on ok, muttei tiellä - just
aivan, olen just samaa mieltä kuin sinä! Kerran meinasi mennä käsi sijoiltaan, kun se lukitus ei toiminutkaan! :(
- milie81
koska fleksi on tosi huono väline esim.koulutuksessa. Eikä ne kestä. Koirat on opetettu kävelemään vierellä, irti ja hihnassa. Eihän fleksi mitenkään pitele yli 80 kiloista koiraa, jos se päättää lähteä. Nahkaista tai paksua naruhihnaa meillä käytetään. =)
- flexi
Olen käyttänyt sekä fleksiä että nylonremmiä. Kun koira on kunnolla lyhyessä narussa niin kyllä se käyttäytyy nätisti fleksissäkin. Maksimimäärä koiria flexissä tosin mielestän on 2 , muuten menee ihan sirkukseksi koko touhu.
Fleksi antaa liikkuvalle koiralle vapautta ja sen kanssa on helpompi juosta kun on koira spurttaavaa mallia.
Meillä tosin osataan sanat odota, tännepäin, kierrä puu, nätisti, jotka auttavat hallinnassa.
Suurin fleksin haitta mun mielestä on se että se kohdista koiraan koko ajan 'löysänäkin' vetoa , vaikkakin vähän. Jotkut tytöt meillä käveli sitten ihan vinossa, mikä ei ole mitenkään hyvä lihasten kehityksen kannalta. - Pipa
Asun maalla, eli ihan korvessa, ei tule ketään vastaan lenkeillä, ei koiria eikä ihmisiäkään. Flexit ovat koirilla(2) pitkät (taitaa olla 8 metriset) ja ne antavat koirille vapauden liikkua. Kaupungissa en fleksiä käyttä, sinne otankin koirille mukaan nahkaremmit.
- koirienystävä
en luota niiden kestävyyteen. On paljon käynyt niin, että lukitus pettää pahassa tilanteessa. Oma koirani on iso, enkä usko että mikään ihmeen kela voisi olla niin kestävä että pahassakin tilanteessa kestää.
Ja toisaalta, miksi sellaista edes tarvitsisin? Jos tahdon antaa koiralle liikkumisvapautta, menen metsään sitä lenkittämään vapaana. On välillä kamalaa katsella sitä koirien poukkoilua pyörätiellä flexin perässä.- KOSKA
KOIRA OPPII SIINÄ VETÄMÄÄN !!
Isoille koirille fleksejä, huh, huh, !!!!
- 2xkoiraus
Toinen kulkee flexissä, toinen tavallisessa narussa kunnes oppii käyttäytymään "kunnolla" (vanhempi koira siis opetettiin ensin kävelemään nätisti kiinteän narun kanssa). Mun puolesta koirani saavat poukkoilla ja jäädä vähän pidemmäksi aikaa mielenkiintoisten hajujen pariin niin kauan, kun muita ei ole lähistöllä. Jos jokin (esim. pyörä, ihminen, koira, auto) tulee lähistölle, niin kumpikin koira kulkee aivan vieressäni, eikä ole häiriöksi muille.
- koirallinen
Meillä molemmat on ensin opetettu kulkeen remmissä ja sitten on siirrytty kokeileen flexiä. Yleensä toinen on flexissä ja toisella on remmi. Usein myös se flexissä olija kulkee ihan lähellä, mutta itse käytän sitä toisella ihan siitä syystä, jos mukana on lapsi rattaissa, niin on paljon helpompi saada koirien hihnat pysyyn "järjestyksessä". Kahden remmin ja vaunujen yhdistelmän oon kokenut tosi hankalaksi, kun aina ollaan solmussa:)
Jos taas meen vaan toisen kanssa ulos, niin valinta on ehdottomasti se remmi. Silloin tulee myös harjoiteltua usein noita perustoko-juttuja ja ne ei mielestäni suju tuon flexin kanssa alkuunkaan.
Joku jo toteskin isojen koirien flexin olevan melkoinen mötti, ei siis mikään kiva kannettava, ja samoin itse olen joskus miettinyt flexin kestävyyttä, jos koira ei osaisi kulkea hihnassa vaan olisi tuollainen "poukkoileva näky". Flexi ei mielestäni ole hyvä valinta myöskään ns. kaupunkioloihin, koska siinä koiran "hallittavuus" ei ole läheskään sama kuin tavallisessa remmissä. Minä käytin edellisellä koirallani aina fleksiä =)
Nykyisellä käytin jonkinaikaa, ennenkö siirryin nylonhihnaan, niitäkin on käytössä 2metrinen "kaupunkihihna" ja 5metrinen "mettähihna", ihan vain siitä syystä kun koira rähisee kaikille vastaantuleville koirille, ni se on helpompi pitää vierellä noilla "kiinteillä" hihnoilla.- Minde
tällä hetkellä en käytä siitä syystä että koira söi sen:D Mutta muuten käyttäisin ihan sen takia että koira pääsee vieläkin syvemmälle ojiin peuhaamaan:D
Ei vaan..mukavampaa käydä lenkilläkun toinen saa vapaasti haistella eikä ole pakko ihan siinä vieressä kävellä. Tottakai lyhennän hihnaa heti kun koira tulee vastaan. Koira käyttäytyy flexissä yhtä hyvin kuin tavallisessa hihnassakin. - Linda
meillä on ollut pari flexiä ja enepää ei tuu.siis niin surkee keksintö! jos koira esim vetää- ja meidän koirat vetää ja toinen ei muutenkaan tykkää niist..ja toinen koira on purrut 3 flexin narua poikki ja ne ei oo ees mitää halpoij enään eli me päädyttii nahkasiin remmeihin,....:)
- lilja
valitsin flexin, että sen kanssa on helpompaa, kun iso koira saa mennä vähän kauemmas. Flexiä on myös helppo säädellä.
ensin meillä käytettiin pentuna molempia. Sitten päädyimme käyttämään aina flexiä, josta koirakin pitää enemmän. Koira käyttäytyy paremmin flexin kanssa, koska saa mennä pidemmälle, mutta tottelee silti hyvin. Ei ongelmia, eikä koira vedä toistenkaan koirien tullessa vastaan - Dobi
se mielestäni on ihan siitä fleksin käyttäjästä kiinni, miten koira siinä käyttäytyy. Koiran voi opettaa kulkemaan nätisti oli hihna millainen hyvänsä. Itselläni käytössä nahkaremmi lähinnä just ton kestävyyden takia, en luota insinööreihin.
- Papette
Käytän flexiä kun vien koiran pelkästään pisulle - on paljon helpompi pisuttaa kauemmaksi pusikkoon jos itse näin haluaa. Toinen syy siihen on myös, ettei koirallani ole tavallista kaulapantaa, vaan nahkainen kuristuspanta, joka on helppo pujottaa päähän ja ottaa pois (rotu sellainen, ettei normaali kaulapanta käy - kaula(-nahkat) paksumi kuin pää). Joskus saatan käyttää flexiä myös pienellä (nuuhkimis) "lorvilenkillä".
Tavan lenkillä en käytä koskaan, vaan koirani kulkee valjaissa nahkaremmissä. Juuri siitä syystä, että koiraa on helpompi hallita valjaissa remmissä - tosin nyt vanhempana ei ole ongelmia hallinnan kanssa, kuten nuorempana.
Itse koen, että flexissä koiran kävelyn opettaminen on huomattavasti hankalampaa kuin remmissä. Varsinkin kun nuori koira tahtoo riehua, ja silloin jopa flexin naru on suorastaan vaarallinen, jos se sotkeutuu toisen taluttajan remmin kanssa sotkuun. Eikä myöskään naru tee mitenkään mukavaa, kun se "polttaa" esim. taluttajan jalan nahkan (nimimerkillä kokemusta on). - tottakai
Moni valittelee flexin kanssa ulkoilutettavien koirien hyppivän ja pomppivan ja aiheuttavan vaaratilanteita. Itse olen kahden flexillä ulkoilutettavan kanssa joutunut ainoaan vaaratilanteeseen pyöräilijän tullessa takaa ja yrittäessä ohittaa meidät oikealta. Luulen ,ettei itse flexi aiheuta vaaratilanteita sen enempää kuin mikään muukaan hihna, kyllä se vaara on flexista tai narusta kiinnipitäjä.
Itse käytän flexia kun se on mahdollista (EI siis katualueilla tai vilkasliikenteisellä kevyen liikenteen väylällä), hihnaa käytetään kun on pakko. Mutta koirat nauttivat paljon enemmän flexillä ulkoilusta.
On eri asia käydä pissattamassa koiraa hetken aikaa kuin tehdä muutaman kilometrin juoksulenkki. Jokainen käyttää sitä ulkoiluttamisvälinettä kuin itselle ja koiralle sopii.
Joku kirjoitti lenkkeilevänsä koira vapaana. Lienee kuitenkin useimmissa paikoissa kiellettyä, eikö totta?- koirienystävä
tai vastaavassahan voi käydä juoksuttamassa vapaanakin, niinkuin kaikki varmaan tietääkin...
Itseasiassa minusta ainakin tuntuu, ettei koirani ole narun jatkeena olleen lenkin jälkeen edes väsynyt. Minä käyn yleensä jossain esim sorakuopalla juoksuttamassa. Siellä ei kukaan häiriinny. suosittelen ;)
- flexible
Käytän koirallani flexiä ja olen todennut sen ihan hyödylliseksi. Koirani ei suostu edes pissimään tien varteen, joten flexissä se pääsee syrjemmälle lorottelemaan. Käytän kyllä muuten aina lukitusta, mutta kun pentu osoittaa merkkejä, että haluaisi pissille, otan lukituksen pois ja päästän koiran ojan puolelle... Toimii ainakin mulla hyvin. Tosin aikaisemmin, kun en käyttänyt lukitusta ja koira ei ollut vielä oppinnut täysin kävelemään hihnassa, huomasin, että oikea (flexiä pitävä) hartia oli AIVAN jumissa :(
- savannah
Uteliaisuuttani haluan kysyä että mites se oppii olemaan vetämättä hihnassa, siis tavallisessa kun joku päivä huomaat fleksin epäkäytännöllisyyden?
Koira kun ei sitten millään ymmärrä et tää hihna ei sitte venykkään...
Mulla edellisen kanssa fleksi, toista ei tule. Oli aikoinaan hirvee homma opettaa se kulkemaan hihnassa vetämättä ku kyllästyin kiroileviin pyöräilijöihin ja läheltä piti tilanteisiin... - flexible
savannah kirjoitti:
Uteliaisuuttani haluan kysyä että mites se oppii olemaan vetämättä hihnassa, siis tavallisessa kun joku päivä huomaat fleksin epäkäytännöllisyyden?
Koira kun ei sitten millään ymmärrä et tää hihna ei sitte venykkään...
Mulla edellisen kanssa fleksi, toista ei tule. Oli aikoinaan hirvee homma opettaa se kulkemaan hihnassa vetämättä ku kyllästyin kiroileviin pyöräilijöihin ja läheltä piti tilanteisiin...Siis kuten edellisessä viestissä mainitsin, flexi on minulla AINA lukittuna. Poistan lukituksen silloin, kun pentu haluaa tarpeilleen (luen pennun käytöksestä). Se on siis minun tapauksessani käytännöllisin, koska pentu ei suostu pissimään tien reunaan vaan painuu pientareelle :), tällöin minun ei tarvitse hyppiä ojan puolelle. Olen yrittänyt saada sen jäämään tien puolelle pitämällä hihnan tiukkana mutta se vain tikistelee eikä suostu tekemään mitään...
- minä84
Meillä käytetään pelkkää nahkaremmia. Jo silloin kun otin koirani, niin kasvattaja sanoi, että hän on kieltänyt kasvateitaan flexin käytön (toki silti voisin käyttää, kun eihän kasvattaja sitä tietäisi), koska tiesi monta tapausta missä koira on jäänyt pyörän ja mopon alle. Itte tykkään remmistä, kun koira on koko ajan siinä hallittavissa. Ei varmasti kaikki, mutta tosi moni flexin käyttäjä ei seuraa koiransa touhuja, vaan kulkee itse edellä ja koira saa tehdä mitä lystää, se on äärettömän rasittavaa,kun esim. mun koira pelkää muita koiria ja sitten kun ne pääsevät vapaasti pomppimaan, niin ei ole kiva lenkki!
- yön_tytär
"Miksi valitsit/et valinnut flexiä? "
Meillä ei itseasiassa valittu flexiä. Anoppi toi heidän entisen koiransa flexin. Aiemmilla koirillani on muutamalla ollut flexi, mutta.. En pidä niistä kamalasti.
Nyt meillä on tosiaan kaksi koiraa, joten en aluksi pitänyt siitä että meillä olisi flexi, ja missään nimessä en käyttäisi kahdella koiralla flexiä kaupunkialueella. Tosin, en siitä syystä etten luottaisi koiriini, vaan siitä syystä, etten luota ihmisiin. Vaikka koira tottelisi kuinka hyvin, saattaa joskus olla vain omistajan reflekseistä kiinni että pystyy suojelemaan koiraansa. Joten, jos sieltä tulee joku känniääliö autolla, ei paljon auta että huutelen 5 metrin päässä olevaa koiraa.
Käytämme yleensä siis nylonremmiä, mutta joskus kuitenkin hellyn ottamaan flexin.
Suosin nylon hihnoja, koska ovat lyhyempiä, helpommin kannettavissa jne. Pidän koiriani mahdollisimman paljon vapaana, eli täällä on tyhjiä tontteja, peltoja, metsiä, ja jos menemme peuhaamaan, kaksi tavallista hihnaa on helpompi sujauttaa kaulan ympäri, jos ja kun päästää koirat vapaaksi.
"Onko koira ensin opetettu kävelemään nätisti kiinteässä narussa ja sitten siirrytty flexin käyttöön? "
Juu, ehdottomasti.
"Jos käytät flexiä, miten koirasi käyttäytyy siinä?"
Isompi, rita, tekee talvisaikaan pitkiä loikkia lumessa, mitä se ei voi nylonhihnassa tehdä. Ja se ottaa ilon irti siitä että se pääsee kauemmaksi Hiilistä.
Hiiliä olen pitänyt vain kerran flexissä, eikä se oikein ymmärrä miksi se joutuu yhtäkkiä niin kauas.
Periaatteessa siis molemmat koirat ovat hallinnassa samalla tavoin kuin lyhyessä hihnassa, mutta jotenkin silti mielummin käytän niitä kevyempiä ja perinteisempiä hihnoja.
(ja myönnettäköön, että minäkään en oikein luota siihen etteikö se lukko saattaisi hajota, kelaus ei toimisikaan.. jne.) - Koiruli
Olen flexin kannalla. Meillä toimii.
Asumme maalla, mutta koiraa ei voi pitää kuitenkaan vapaana, koska ei ole kävelyteitä ja asutusta jonkin verran. Minusta se on välimuoto vapaana/hihnassa. Koiralla on enemmän liikkumavapautta, mutta kuitenkin omistajan ulottuvilla.
Mutta koiran pitäisi minusta olla suhteellisen tottelevainen.Jos on kaukana, niin pitää kutsuttaessa tulla luokse. Minusta flexi sopiikin jo oppineelle koiralle vasta. - koirax2
molemmilla koirillani 8 metrin flexiä ihan sen takia, kun koirat menevät tarpeilleen ojan yli pellolle, en todellakaan halua hyppiä perässä ojan yli, niin kuin lyhyemmän hihnan kanssa joutuisi tekemään. :-) Meillä kuljetaan ihan rauhallisesti ohikulkijoista välittämättä jalkakäytävän vasenta reunaa (nurmikon puoli), pikkukylämme keskustassa kuljetaan hihna lyhyellä. Kukaan ei ole koskaan valittanut, että koiramme änkeisivät "päälle", pikemminkin kaikki ihmettelevät, kun koirani eivät välitä ohikulkijoista lainkaan! :-)
- Sadi
Meillä käytetään flexiä lähinnä silloin kun vien koiria omalle pihalle pissille (vanhempi koira ei pysy irti pihassa). Tai silloin kun on juoksut, ei uskalla oikein pitää irti.
Joskus hyvin harvoin saatan käyttää flexiä myös tiellä liikuttaessa, mutta otan koirani aina lyhyelle kun tulee muita tiellä liikkujia vastaan. Siis tällöin vanhempi koira on flexissä ja nuorempi nahkahihnassa. Flexi on otettu käyttöön vasta, kun koira osaa käyttäytyä hihnassa. Koska vanhempi painaa 27 kg ja nuorempi melkein 40 kg, en yleensä käytä flexiä ollenkaan, kun koirat ovat yhtä aikaa lenkillä. Enkä koskaan ulkoiluta koiriamme niin, että molemmat olisivat flexissä yhtä aikaa. Siitä seuraa vain sotkeentuminen naruihin ja tappelu.
En uskaltaisi käyttää flexiä sellaisella nuorella koiralla, joka ei osaa vielä totella. Meidän koirat pysyvät kiltisti vasemmalla puolella tietä eivätkä poukkoile puolelta toiselle, on hihnana sitte flexi tai nahkahihna. - koiran omistaja
No meillä käytetään vähä kumpaakin. Ensin opetettiin semmoseen lyhyempään ja ollaan käytetty flexiä ja nyt taas käytetään lyhyempää remmiä. Meidän koiraa voi käyttää kummallaki, eikä se opi kyllä mitään huonoja tapoja..
- Minkeli
Olen kokeillu flexiä, eikä ollut hyvä. Ei saa tukevaa otetta... Perinteinen remmi meillä vaan käytössä molemmilla. Olen flexiin polttanut käteni kun ei kelaus toiminut. Voin itse kyllä hyppiä sinne ojan toiselle puolelle.
Koirat käyttäytyvät ihan kiltisti, aluksi on vetoa kun kiire haistella kaikki ja heti, mutta sitten rauhoittuu. Flexiä ei meille, koska niin monesta se lukko on hajonnut tutuiltani, ja naru rispaantunut niin, ettei kelaus toimi. Tämä oli tietysti vuosien käytön jälkeen, mutta olen itse mieltynyt nahkaremmiin, niin sitä sitten käytetään. - realist56
Voin antaa koiralle enemmän liikkumatilaa milloin vain kun se on mahdollista ja taas toisaalla napsauttaa lukon päälle ja kulkea kuin kiinteässä hihnassa. Ainakin pienellä koiralla on hyvin kestänyt, sama flexi ollut 10 vuotta käytössä ja nyt alkaa narussa olla sen verran kulumajälkeä, että kaipaisi uusimista.
Flexi ei ole mikään ongelma, joissain tapauksissa se ongelma on siinä, joka pitää kiinni flexin kahvasta. On tavallisessa taluttimessakin sen verran pituutta, että sekin voi yhtä lailla olla ongelma tällaisen taluttajan kädessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801956- 591788
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3671690Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691463Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681344Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101340Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä741283- 651210
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141103KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087