Veneilyn kustannukset

Tarkkamarkka

Mietin tässä veneilyn aloittamista. Ajattelin jonkinlaisen moottorillisen matkaveneen hankkia ja sijoittaa siihen 35-40kiloa. Kiinnostaisi tietää kuitenkin muistakin kustannuksista mitä veneilyyn liittyy. Löytyykö jostain infopakettia? Esim. käytetyn veneen huollot, vakuutukset, venepaikat espoossa jne.

38

2252

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinenpurjehtija

      Vene budjetti kaikkineen n. 10000€ vuodessa, vene 12m 2xiso diesel.
      Säilytys lämpimässä 3500€
      kesä paikka 350€
      huollot n. Öljyt ja suotimet n. 1000€ vaihdettuna
      Vahaan ja maalaan pohjan itse aineet ja tarvikkeet n.200€
      vakuutukset n.750€
      seura maksut ja katsastus n.100€
      Yllätys menoja n.500€/v keskimäärin
      Yöpymiset vieras paikoissa n. 300-500€
      Dieseliä lopulla n. 3000-4000€ kausi
      Maileja 1100-1300 kaudessa
      Yöpymisiä n. 130 kaudessa

      Aikaisemmin purje vene n. 10m
      Säilytys ulkona 200€
      Konehuollot aineineen n. 100€
      Vahaukset ja maalaukset n.50€
      Kesäpaikka 200€
      Vakuutukset n.200€
      Seura maksut n. 100€
      Yllätyksiä n. 100€
      Satama maksuja n. 150€
      Maileja n400
      Yöpymisiä n. 40

      • Delvac

        Öljyt ja suodattimet 1000e vaihdettuna, sinua on huijattu.


      • entinenpurjehtija
        Delvac kirjoitti:

        Öljyt ja suodattimet 1000e vaihdettuna, sinua on huijattu.

        Pitää sisällä myös vetolaitteen öljyt, ja niiden sinkit, glygolien vaihdot koneisiin ja merivesipuolen huuhtelut, impellerien tarkastus/vaihto, hihnojen kiristykset/vaihdot, tankkien tyhjennykset vedestä ja järjestelmistä, polttoaine suodattimet 4kpl järjestelmien ilmaus, ilmansuodattimet yms yms yms...

        Tuo 1000€ heitto, ei tarkka summa, kuten muutkin kustannukset ovat suuntaa antavia....

        Devalac on muuten liian pesevää öljyä, voitelu jää heikommalle, koska metalli tartunta ei ole parhaimpien öljyjen luokkaa...


      • Delvac

        Kaikki tuo on ihan normi hommaa johon ei ammatti miestä tarvita. En noihin toimenpiteisiin ole millään saanut yli 200e kulumaan. Vaikka työt teettäisikin niin puolen päivän työt korkeintaan, 50e tunti, toinen 200e. Joku on nyt on nyt vetänyt hyvät katteet välistä.


      • Anonyymi
        Delvac kirjoitti:

        Kaikki tuo on ihan normi hommaa johon ei ammatti miestä tarvita. En noihin toimenpiteisiin ole millään saanut yli 200e kulumaan. Vaikka työt teettäisikin niin puolen päivän työt korkeintaan, 50e tunti, toinen 200e. Joku on nyt on nyt vetänyt hyvät katteet välistä.

        Näitä huijattuja täällä päivittelee veneilyn kustannuksia aina toisinaan.


    • EIKKA391FG

      Minusta entinenpurjehtija arvioi hinnat melko alakanttiin. Varsinkin laituripaikkojen ja talvisäil. hinnoissa on suuria eroja. Hyvä laituripaikka maksaa 500-800/kesä, joskin se on sijainniltaan sitten hyvä ja siihen kuuluu sähköt, jätemaksut jne.

      Telakointi on halpaa kaupunkien ja kerhojen telakoilla, mutta palvelu marinoissa tämäkin maksaa satoja...

      Eli varsinkin alussa kun opettelet ja varustelet vendetta niin varaa min.2000€/vuosi.

      • entinenpujehtija

        Hinta tulee omasta paikastani ja se on varsin edullinen. Veneeni on kesäkauden käytössä 2,5 kuukautta joten en tarvitse hyvää laituripaikka, koska olen merellä :)


      • Aika kovan hinnan esität laituripaikalle. Tietysti, jos käyttää jotain kaupallista marinaa, niin tuo ei ehkä edes riitä, mutta eiköhän enemmistö käytä kuntien tai seurojen laituripaikkoja. Itselläni on 35-jalkainen (tai 10,5-metrinen, jos tuntuu tutummalta mitalta) purjevene ja laituripaikan hinta on hiukan vajaa 400 euroa Helsingin kaupungin paikalla. Laiturille lukittu portti, sähkö ja vesi sisältyy, samoin jätehuolto (normijätteet, ongelmajätteet pitää kuskata itse muualle, jos niitä tulee, esim. öljynvaihdosta). Aiemmin pidin seuran satamassa ja hinta suunnilleen sama.


    • janiinedelleen

      Riippuu ihan mistä roikkuu.
      7.60x290 metrinen 2x150hv yamaha perämoottorit.
      Talvisäilytys 0€ omassa tallissa/pihassa.
      Venepaikka 0€ "omassa" rannassa.
      Katsastus ei pakollista.
      Muut kulut normaalia taskurahaa kuten vahaukset,huollot jne eli muutamia kymppejä/pari sataa per vuosi.

    • Better_Than_Life

      Vene 9m liukuva matkavene yhdellä isolla dieselillä.
      Säilytys kylmässä hallissa + nostot ja laskut 2000€
      Laituripaikka 490€
      Huollot itse tehtynä 400€
      Kevätbuunaukset (vahaus, myrkkymaali paikkaukset) 100€
      Vakuutukset 600€
      Satamamaksut 300 - 500€
      Dieseliä 1500 - 2000€

      Näistä kertyisi tuommoinen 5500 - 6000€ kesää kohti.

      • Syysveneilijä

        12 metrinen liukuva moottorivene; nosto, lasku, pesu, laituripaikka ja talvisäilytys lämpimässä hallissa n. 6000 €. Vakuutukset n.1300€, polttoainetta n. 6000-8000 euron edestä. Viime talvena vene pestiin, vahattiin, tiikit putsattiin ja pohja maalattiin, maksoi n. 2000€. Varusteita hankittiin talven aikana n. 6000 euron edestä.


    • Joopasjoojoo36

      Nyrkkisääntönä voidaan pitää että kaikki rahat menee. Mutta on se sen arvoista.

    • Raunoks

      Jos tyydyt alhaisempaan nopeuteen ja valitset puoliplaanarin tai uppoumaveneen, niin kustannukset on oleellisesti alhaisemmat kuin liukuvalla veneellä ja sisäperämoottorilla. Kokonaisuus voi olla 3- 4 tuhatta/vuosi.

      • VähänMatematiikkaaMukaan

        Jos puhutaan kahdesta saman kokoisesta, painoisesta ja hintaisesta veneestä joista toinen on liukuva ja toinen puoliplaanari, niin miten ihmeessä kustannukset putoaisivat tuhansilla euroilla kun vakuutukset, talvisäilytys, nostot ja laskut, huollot jakevätkunnostukset ja laituripaikka on saman hintaiset ja vievät 70-80% kokonaiskustannuksista?

        Ero kulutuksessa on vuositasolla korkeintaan 1000€ kun puhutaan tuommoisista 8-9m veneistä.


    • isovenepienetmenot

      hassua lukea näiden "pilviveikkojen" ja "wannabe" veneilijöiden sepityksiä veneilyn kalleudesta. Itselläni oli 10 metrinen meriläinen jonka kulut olivat vuosittain seuraavat;

      vastuuvakuutus 60 eur
      lasku ja kuljetus 120 eur kev
      nosto ja kuljetus 20 km 120 eur
      säilytys tutun pellon reunassa 0 eur
      satunnaiset kulutusosat mukaanlukien köydet n. 200 eur
      venepaikka 300 eur
      dieseliin 24 matkaa à 6 tuntia x 3 litr/h = 480 eur
      apujollan perämoottorin bensat 20

      kaikki juoksevat kulut vuodessa 1000 eur eli vähemmän kuin Basic ryyppyreissu kanarialle. Ai niin, vene oli vesillä myös työttömyysvuosinani..

      vene maksoi 5000 euroa ja tein 5 vuoden aikana yhden 2000 euron koneremontin ja uuden akun 100 eur.

      ei mulla muuta.

      • Pilssimestari

        11,5 metrinen puoliplaanari yläohjaamolla, kone 330 hv (7,4 litranen diesel). Tankit 8oo litraa, paino 8 tonnia ja huiput 17 somua, matka noin 13 kun lomavarustus painona ja tankit täynnä. Vesitankit n. 400 litraa.

        - Nosto + lasku 230 euroa
        - Talvisäilytys 50 eruoa
        - Laituripaikka + venekerho 550 euroa
        - Vakuutus 560 euroa
        - Torssi50 eruoa
        - Radiolupa 20 euro
        - Koneen öljyt 80 euroa
        - Öljyduodatin 10 euroa
        - Polttainesuodattimet, 4 x 5 euroa = 20 euroa
        - Glygolia 30 eurpa (huuhtelut yms)
        - Pohjan maalaus, tarvikkeet noin 200-250 eruoa
        - Yläpitohankintoja / korjattavaa n. 500 euroa
        - Polttoöljyä (reflex lämmitin) noin 80 litraa / kausi
        - Apuveneen bensaa noin 100 litraa
        - Vierasvenesatamat alle 100 euroa / kausi, vain ne huoltopäivät kesälomalla
        - Luonnonsatmat yms. noin 80 yöpymistä /vuosi
        - Polttoainetta menee vaihtelevasti 1500-5000 litraa / kausi, riippuen maileista.
        - Maileja vaihtelevasti, 500-1300 nm eri vuosina
        - Jos venettä rakentelee ja parantelee, niin siihen sitten saa palamaan rahaa.
        - Elektroniikaan saa kanssa uposetettua, mutta nekään ei ole käyttökuljua.


    • gjojojooö

      Kannattaa ehkä aloittaa vaatimattomalla paatilla, niin huomaa mitä itse tarvitsee.
      Ainakin 2000 euroa kuluu vuodessa.
      Veneveroa on puuhailtu valtion toimesta jo pitkään.

    • Onkka69

      Lisäksi venekunnan paukkuliivien vuosittainen tarkastus ja panosten vaihto. Itse sain tarpeekseni, varsinkin kun testitilanteissa ei joka kerta toiminutkaan ja tuli riita jälleenmyyjän kanssa.

      • Tuosta tulee kustannuksena lähinnä vain "sulakkeiden" hinta. Tarkastuksenhan voi tehdä itse, siihen ei mitään huoltoliikettä tarvita.


      • tänäkin-vuonna
        10-14 kirjoitti:

        Tuosta tulee kustannuksena lähinnä vain "sulakkeiden" hinta. Tarkastuksenhan voi tehdä itse, siihen ei mitään huoltoliikettä tarvita.

        Ja "sulakkeet" tai painelaukaisimetkin vain useamman vuoden välein. Vuotuinen kustannus muutama kymppi.


    • Vanhakardaani

      Minun veneilykulut(kaikkineen) vuodessa (pieni putputtaja), 300-500h/v on hiukan pienemmät kuin tupakanpoltosta aihetuvat kulut.
      Onkose paljon onkosevähän, kukapa tietäis? Mutta vielä on moikanneet nämä 2,5milj. paatilla ajavat. Joten hyvässä seurassa ollaan.
      No en minä sitäsano etteikö savut aamukahvinjälkeen tekis meisseliä. Mutta kun on tuo liikuntaharrastuskin vielä, niin minäpoika sitten veneilen.

    • 40Ke ostohintaisen veneen vuosikustannuksethan voi olla mitä vain... 500 - 8000e väliltä.

      OSTAT 40k hintaisen uuden Busterin (XL + 115hv kone ja vähän varusteita + traileri = 40k), niin vuosikustannukset on 300e vakuutukseen + 250e venepaikkaan, 200e itse tehtyyn huoltoon ja sitten vaikka sen tyypillisen veneilijän ~35h ajojen Bensat eli noin 1000e per noin 1300 mpk ajot. Eli omassa pihassa säilytettynä 1750e vuodessa + päälle lasket arvonalennuksen joka on luokkaa 2x vuosittaiset käyttökustannukset.
      Voit siis laskea hyvällä konevalinnalla, huollolla ja käytöllä laskea, että tuon paketin pito maksaa sinulle 2000e vuodessa seuraavat 20 vuotta tms.

      OSTAT käytetyn 40k hintaisen edulliselta tuntuvan, 30 vuotta vanhan kahdella isolla bensakoneella olevan ison 4000-6000kg luokkaa olevan ”xx – veneen” plaanaavassa konfiguraatiossa jossa vielä parhaimmillaan vielä puutakin huollettavana.... Niin sitten kuluukin seuraavan mukaan:

      - 40-80h töitä vuodessa = xx euroa.
      - Vakuutus 300e
      - Venepaikka 250e
      - 35 h ajoa = 3200e bensaa. Tuolla pääsee 35 tunnissa siis noin 1000 mpk.
      - Ammatti "Nosto + lasku" 1000e minimi
      - Säilytys 1500e minimi kun ei voi itse säilyttää trailerilla vaan on ostettava palvelu
      - Koneiden huollot itse tehtynä minimi 500e, ostettuna 1000 euroa +

      Elikkä omat työt nolla-arvoon laskettuna edullisimmillaan 7000e / vuosi luokkaa… helposti enemmän.

      Itse ajan 22 jalkaisella veneelläni ehkä vähemmän tavanomaiset 1600-1700 mpk vuodessa. Kustannukset on 200e vakuutukseen, 20e traileriin vakuutukseen, 0e säilytykseen, 200e venepaikkaan, 150e itse tehtyyn huoltoon osineen ja tänä kesänä aika tarkalleen 1.16 euroa / mpk bensaan.
      Eli minun ~1700 mpk maksaa 2500 euroa vuodessa.

      Mukana veneessä ei siis kuljeteta turhia vessoja, kylppäreitä, 3 nukkumapaikkaa enemmän nukkumatilaa jne jne....

      Veneitä hankkiessa kannattaa siis muistaa, että kysehän ei ole ostohinnasta vaan siitä, että minkähintaisen ja minkä tyyppisen prosessin kyytiin olet hyppäämässä. Suuret & edulliselta vaikuttavat veneet voivat ajaa sinut tilanteeseen, missä pystyt omistamaan veneen muttet pysty muuttuvien kustannusten vuoksi juurikaan käyttämään sitä.

      Siinä mun 2 euroa tähän juttuun...

    • sijoittaja

      Vähän kevythän tuosta tulee jos sijoitat tuon verran. Itse sijoitin 10 kiloa geeliä, 10 toppia, 50 kiloa polyesterihartsia ja 30kg katkokuitulasia kaverin nelimetriseen lainamuottiin. Ihan hyvä tuli ja kauniina kesäpäivänä perheen kanssa retkeillään.

    • TarkkaSumma

      Veneilysi kustannukset ovat tasan 1457,50 euroa vuodessa.

    • FFC7721

      10m uppomamarunkoinen moottorivene

      Venepaikka 180e
      Talvisäilytys 180e
      Vakuutus 270e
      Seuran jäsenmaksu 30e
      Trossi 50e
      Öljyt ja suodattimet 50e
      Glygolit 20e
      Pohjan maalaus joka kolmas vuosi 150e => 50e
      Lakat ym 75e
      Polttoaine 500mpk*0.5 = 250l => 400e
      Hankintoja 150e
      Satamamaksut 30e

      Yhteensä tulee n 1500e/vuosi

    • entinenmastomies

      Veneily varsikin purjehdus on niin kallis harrastus että ei mitään järkeä!

      • 180

        Olen kuullut purjehtimisesta sanottavan seuraavaasti.
        Sailing : "The art of getting wet and becoming sick while doing nothing at great cost”.


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Jos lopetta tupakanpolton,askin hinta päivässä niin vuodessa säästää yli kaks tonnia,joten purjehdus ei ole kallista.

    • ei_kannata

      Venevero tulee joten kukaan ei enää pysty veneilemään. 150 €/v veneveroa on niin valtava kustannus, että yhdelläkään veneenomistajalla ei ole varaa jatkaa huviveneilyä. Se on ammatissaan venettä tarvitseville pelkästään hyvä asia.

      • SoniToimi

        Jaa sinustako on ihan okei jos Timo Soini yleistäen tuumaa että veneily on öykkäreiden ökyharrastus jota rangaistusmielessä sietääkin verottaa. Siitähän tässä ei ole kysymys että veneverolla paikattaisiin valtiontaloutta sillä kaikki tietää että tappion puolelle menee. Toisekseen tuo vero koskisi suurimmalta osaltaan veneitä joiden ylläpitoon ei laiteta lähellekkään täällä esitettyjä summia.


      • Veroja_riittää

        Joikaiselle ihmiselle voitaisin säätää painoindeksivero. Veron suuruus painoindekis kertaa 10. Pieni kulu verrattuna syömiseen ja sen voi kakaikki voi maksaa ilman tuskia.


    • Sähkäriduunari

      Nämä hinnat täällä ei koske perusveneilijää..
      aloitetaas:
      -Veneen arvo n. 10000, velkaa siit vielä 5000€ eli 150/kk.( Voe hemmetti et tuli tuokin paska hommattua!)
      - laituripaikka 200€
      - moottorin huolto (itse) n. 100€
      - bensaa 300-350€/kesä (100hv peräm.)
      - vakuutus 250€ (kesällä venevahinko, talvella telakointi)
      - veneilypäiviä n. 15/kesä (ajossa n. 20h)
      - venesatamamaksut 50-100€

      Noin tonnin vuosi budjetilla mennään, raha ei meinaa riittää mutta pakkohan sitä perheellä on jotain muutakin oltava kuin arjen puuhaa. Syömisiä ja juomisia tuossa ei ole, niistä tulee jokunen satanen.

      Tuon lisäksi menee tuo "osari" mutta se loppuu aikanaan. No sitten tarviikij jo auto vaihtaa kun nyt jo yli 10-vuotias alkaa hajoamaan. Niin, tein tietoisen ratkaisun ostin vanhan veneen autonvaihdon sijaan. Työmieheltä vissiin virhe (vai mitä persutit?)...

      • CarlLind

        Sopivat kuulemma NJK:lla päivällisen äärellä Timon kanssa että duunarit on saatava pois venesatamista. Oiva keino on muutaman satasen nimellinen kynnysraha, samalla saadaan rahaa valtion kassaan ja tuulipukuporukka pois laitureilta. Ei veneilyn pidä olla köyhien harrastus.


    • Anonyymi

      Omat kulu kokemukset;
      Huolto +,veneen nosto ja lasku + veneen säilytys 1700€.
      Vakuutus 400 €.
      Laituri paikka 400 €
      Polttoaineet kesä 600 € .
      Muut veneen kulut 100 €

      Yhteensä 3200 €

      Moto , miksi luovuin veneestä :
      Kaksi onnellista päivää , 1 osto päivä ,2, myynti päivä .

      Ompa joku sanonut ,että samaa kuin olisi suihkussa ja repisi satasia . Tämäkin veneen omistuksesta lausuttu .

    • Anonyymi

      Veneilyn kustannukset riippuvat hyvin paljon käytettävissä olevista rahoista. Veneillä voi noin tonnin vuosibudjetilla, mutta kymmeniäkin on helppo käyttää.

      • Anonyymi

        Veneen kustannukset tulevat sen mukaan mitä pystyy itse tekemään ,jos teettää kaiken toisilla ,tulee seuraavat kustannukset ; ( omatoiminen kyllä säästää osan )
        Huoltot , vesille laskut ja nostot ,talvisäilytys. Sekä
        vakuutus , laituripaikka , polttoaineet ,ynm meno .
        Polttoaine bensa maksaa ensi kesän aikana jopa yli 2 euroa litra vene asemilla ja uhkana on myös ,että tulee vene vero.?
        Riippuu myös tietysti mikä on moottorin teho ,kun kysymys moottori veneestä , pieni moottori kuluttaa litroja ja iso moottori jopa satoja litroja tunnissa .
        Purjeveneet on eri asia on niissäkin omat kulunsa. Joku voisi ne tuoda esille .
        Eli veneilyn kulut voi olla kymppejä tai kymppitonneja ,jopa niin että on sanottu ,että veneily on kuin olisi suihkussa ja repisi satasia tai ,että veneilijän 2 onnellista päivää ,1 kun ostaa veneen , 2 kun on myynyt veneen .

        Kun on veneilyä kokenut noin 20 vuotta ,voi myös todeta ,että voipi olla että ensi kesänä veneet ovat entistä tanakammin laitureissa ,on jo ollut muutamana kesänä tämä suuntaus ,Vaikka korona ehkä piristi veneilyä .
        Ainakin näin on kerrottu ,mm vene kaupan osalta .


    • Anonyymi

      Kyllä kai kaikki ovat sen totuuden omaksuneet tai ainakin kuulleet, että mikään halpa harrastus ei voi olla hauskaa.

      Totta puhuen olen itsekin joskus pysähtynyt pohtimaan, että miksi minun on aina pitänyt hakeutua kalleimpien harrastusten pariin kun lehdistä ja muista medioista saa lukea ja nähdä kuinka ihmiset näyttävät olevan onnellisia polkupyöräilyn ja puutarhan hoidon parissa.

      Jo viisitoista vuotiaana ajoin perämoottorilla suuresti harkituilla ajosuoritteilla 1500 l bensaa kevyesti savustettuna saaristo ilmaan.
      Siinä saivat myös mopo ja moottoripyörä oman osuutensa.
      No sitten tuli autoilu kuvaan mukaan ja taas meni tili bensalaskuun + monenlaiseen varusteluun.

      Kun eräänä kevättalvisena sunnuntai iltapäivänä 70- luvulla kävin Malmilla lentokoulun esittelylennolla, niin taas oli pitkälle tulevaisuuteen pankkitilin tuuletus kunnossa.
      Muistan kun silloin Malmin kulta-aikana erään kerran kuppilassa kuuntelin ”isojen poikien” juttuja, niin mieleeni on jäänyt erään varakkaan herran, joka ei pitänyt kynttiläänsä vakan alla, kertoma luonnehdinta ilmailun harrastamisesta.
      Hänen mielestään sen lentoaseman portille pitäisi pystyttää kyltti, jossa olisi teksti: ”persaukiset älkää vaivautuko tästä eteenpäin”.
      En vielä silloin ymmärtänyt tuota viisautta, mutta vähitellen sekin kyllä valkeni D.

      Myöhemmin tuli kesäpaikan kaipuu mieleen ja sitä kautta lukemattomat rahareiät siellä tukittaviksi.
      Se tietysti johti luontevasti jälleen veneilyn pariin. Nyt ajattelin fiksusti ja ostin purjeveneen, sillä ne teini iän bensaostot eivät olleet vielä kadonneet kovalevyltä.
      Lompakko ei kyllä pysynyt sen purjeveneen kanssa yhtään paksumpana kuin ennenkään.
      Kun olin vuosikymmenen ”nauttinut” purjehtimisesta päätin palata juurilleni ja ostin liukuvan moottoriveneen. Kyllä sitä menolientä siinäkin kuluu, vaikka nyt se on dieseliä.

      Mainittakoon vielä että uteliaana ihmisenä matkailu on ollut aina ollut mukana tiliä verottamassa. Siellä maailmallakin täytyy myös harrastaa jotkin, joten kaikki tarjousmatkat etelän auringon alle eivät ole riittäneet.
      Olenkin pohtinut, että niin kauan kun harrastus on hauskaa ja siitä jää keskimäärin hyvä fiilis - en valita tämän enempää D.
      Bootmann

    • Anonyymi

      Nyt kun kesä tuo nuo bensan hinnat satama asemille jopa 2 euroa litra voi sanoa, että tulee mieleen lause " veneily on kuin repisi satasia suihkun alla" tai toinen lause " veneilijällä on kaksi onenellista päivää, ensimmäinen kun ostaa veneen js toinen kun sen onnistuu myymään"!
      No onhan siinä välissä muutakin, mutta tosi asia pn, että kuluja tulee tuon polttoaineen maksujen lisäksi, mm vakuutus, lakturimaksu, vesille lasku ja nosto vuosittain.
      Sekä useamalle isomman veneen omistajalle talvikausi sällytys ja veneen huolto.
      Tavallinen ihminen joutuu nuo maksut yleensä maksamaan, jos on säilytys ja kuljetus välineet ja pystyy huoltamaan itse säästöä tulee, mutta kaikilla ei ne toimi tai onnistu.
      Eli omat kulut oli talvisäilytys ja huolto sekä lasku ja nosto 2000 euroa, vakuutus 400 euroa ja laituri paikka 400 euroa 98 bensa kesän ajamiset 1000 euroa Muu 200 euroa.
      Yhteensä siis n. 4000 euroa. Lisäksi tietysti ruoka ja juoma kulut, etenkin kun saa kyllä veneilyn takia jopa vierailijoita, aivan kuin jotkut saa heitä mökillekin usein.
      Eli kyllä halvemmalla pääsee kun vuokraa muutamalle reissulle veneen, saa jopa vieraat osa maksajaksi, kun ei ole oman veneen kuluihin sitä tehdä. Hyvää veneily kesää kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      126
      1408
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      1344
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      93
      1254
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1183
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1089
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      950
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      900
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      885
    Aihe