Riittääkö 8 gb hyvin peleihin? miten suuri vaikutus muistin määrällä on peleihin?
Keskusmuistin määrä
30
2894
Vastaukset
- Hyvin_riittää
Itse asiassa en huomannut mitään eroa lisättyäni muistia 4 GT -> 8 GT.
- drhbdrhbr
En tiedä mitä pelejä pelaat ja millaiset silmät päässä, jos et mitään eroa huomannut, ymmärtäisin heittosi paremmin jos kyseessä olisi ollut 8Gt → 16Gt päivitys...
Asenna konneellesi MSI Afterburner tai vastaava, niin näet sitten pelikohtaisesti kuinka paljon joku peli käyttää keskusmuistia, kuten myös näytönohjaimen videomuistia (resoluutiosta riippuen) jne.
Jos jossain sovelluksessa tai peleissä tietokoneen keskusmuisti loppuu kesken, niin järjestelmä/peli kaatuu tai alkaa rankasti tökkimään, koska järjestelmä alkaa silloin hyödyntämään kovalevyä muistinaan (auttamatta liian hidas), HDD kovoilla tilanne on kaikkein pahin. Useimmat grafiikka sovellukset ja pelit hyödyntävät järjestelmän välimuistia osittain joka tapauksessa (esim. välimuisti textuureille), SSD kovalevy on parempi vaihtoehto riittävästä muistista huolimatta. - Anonyymi
EI RIITÄ! 32GT on ok.
- Oudoksuva
8gb riittää täydellisesti niin kauan kuin et aio pitää Google Chromea ja tuhansia täbejä auki samalla kun pelaat.
RAM-muistin määrä vaikuttaa peleihin (tai mihin tahansa muuhun) vain ja ainoastaan mikäli RAM-muisti loppuu kesken.Kyllä, mutta silloinkin voidaan olla raskaammissa peleissä olla aika tiukoilla että saattaa mennä swapin käyttämiseksi.
Tuo toki hidastaa, ja SSD:llä swappia ei ole suotavaa käyttää joten HDD ja 8Gt on käytännössä minimi. 16Gt parantaa kun poistuu mahdollinen swapin tarve ja lataukset myös kun on enemmän levyvälimuistia. Tämän lisäksi jos käyttää SSD:tä niin voi nopeuttaa latauksia entisestään.- IT-inssi
> SSD:llä swappia ei ole suotavaa käyttää
Höpöhöpö! - Oudoksuva
Jeps, itsekin laitoin swapin kakkos-SSD:lle siltä varalta jos joskus muisti loppuu. Kaikki on varmuuskopioitu joten jos SSD hajoaa kolmen vuoden kuluttua jolloin tulee muutenkin olemaan uusi kone, ei haittaa. :)
Nykyiset pelit käyttävät melko massiivisia määriä muistia, ja 8Gb alkaa olla kipurajoilla. Tietysti riippu mitä pelejä pelaat, mutta esim uusi Doom käyttää noin 6-8Gb ramia, riippuen pelin asetuksista. Siihen lisätään Windowsin tarvitsema määrä, joka on noin 1Gb (Win 10 -64), ennen kuin se alkaa urputtaa muistin vähyydestä, ja sulkee pelin jotta ei itse kaadu. Lähtökohta on, että useimmat pelit kyllä toimivat 8gb muistilla, mutta jos levyvälimuistia joudutaan käyttämään pelin pyörittämiseen, niin varmasti tökkii. Ssd levy vähän helpottaa tilannetta.
Vähän vanhenpien pelien kohdalla 8Gb riittää hyvin.- AsusDeluxe
Muisti on kyllä sen verran edullista, etten oikein jaksa ymmärtää 8Gb muistilla kituuttamista muussa kuin perussurffauksessa ja leffankatselussa..
- 32Gb_sopivasti
"Vähän vanhenpien pelien kohdalla 8Gb riittää hyvin. "
Vanhoille 32-bit peleille 8Gb riittää, koska ne voivat varata vain 4Gb muistia, loput järjestelmälle ja file cachelle. "8Gb riittää peleille" mantra on peräisin ajalta jolloin pelit vielä olivat 32-bittisiä.
Uudet pelit ovat jo kauemman aikaa osanneet hyödyntää 32Gb (esim. witcher 3 ottaa käyttöön yli 16gb muistia ja loput jättää file cachelle, jos muistia on 32gb - 16gb muistilla vähän yli 8gb).
2x16Gb kammat ovat hyvä valita ja riittävät nykyisten pelien pelaamiseen, ja parin vuoden päästä voi ostaa toisetkin 2x16 lisää, jos tuntuu että 32 gigalla pelit eivät enää toimi riittävän hyvin, pystyisivät hyödyntämään enemmänkin jonka takia pitkiä lataustaukoja tulee liian usein. - 8gbriittää
32Gb_sopivasti kirjoitti:
"Vähän vanhenpien pelien kohdalla 8Gb riittää hyvin. "
Vanhoille 32-bit peleille 8Gb riittää, koska ne voivat varata vain 4Gb muistia, loput järjestelmälle ja file cachelle. "8Gb riittää peleille" mantra on peräisin ajalta jolloin pelit vielä olivat 32-bittisiä.
Uudet pelit ovat jo kauemman aikaa osanneet hyödyntää 32Gb (esim. witcher 3 ottaa käyttöön yli 16gb muistia ja loput jättää file cachelle, jos muistia on 32gb - 16gb muistilla vähän yli 8gb).
2x16Gb kammat ovat hyvä valita ja riittävät nykyisten pelien pelaamiseen, ja parin vuoden päästä voi ostaa toisetkin 2x16 lisää, jos tuntuu että 32 gigalla pelit eivät enää toimi riittävän hyvin, pystyisivät hyödyntämään enemmänkin jonka takia pitkiä lataustaukoja tulee liian usein.Mitä mä oon youtubesta kattonu noita testivideoita uusimmista peleistä kun on käytetty 16, ja 8 gb:n keskusmuisteja, niin se ero näiden välillä tuntuu lähinnä olevan luokkaa 3-5 fps, joten ihan hyvin riittää 8 gb.
Yksi esimerkki:
https://www.youtube.com/watch?v=vDkKDqThyBo - lataustauot
Muistin määrä vaikuttaakin lataustaukojen pituuteen ja tiheyteen. Niitä ei ole tuossa benchmarkissa huomioitu - esim. witcher 3:ssa pikamatkustusta käyttäessä pienellä muistilla tulee vähän väliä pitkiä taukoja joka haittaa pahasti pelaamista.
- minerva2
onko parempi jos koneessa on muistia esim 32 Gb ja käyttöjärjestelmä 5.1 lollipop, nopeus 1.30 vai 16 Gb ja 4.4. kit kat, nopeus 1.70.
kumpi vaihtoehto on parempi ?- kfkfkdf
Tässä puhutaan nyt ihan eri muistista, kuin sinun tapauksessa.
- PihallaKuPiano
Mistä nopeudesta tässä nyt puhutaan?
Mikä on toi tikkari? Entä 4.4. kit kat? - kjjnhht5
kumpi on uudempi lollipop vai kit kat
kumpi on tärkeämpi käyttöjärjestelmä vai nopeus
- gtx1070
Entäs miten näytönohjaimen muisti vaikuttaa, jos sitäkin on 8 gb?
- fjfdjdj
8GB VRAM:ista on on hyötyä lähinnä vain 4K:lla ja sitä korkeimmilla resoilla. Raskaimmissa nyky peleissä tietyt efektit tätä myös syövät. Mutta jos esim. pelailee pelejä 1440p resolla, niin 6GB VRAM:ia taitaa riittää vielä peliin kuin peliin ja 8GB varmuudella myös tulevaisuudessa.
- yli_10_gigaa
Vanhemmille ja kevyemmille peleille 8 gigaa vrammia riittää hyvin.
Star Citizen very high asetuksilla käyttää paikoitellen jopa yli 10gigaa VRAMmia Titan X:llä ja pelkällä full-hd resolla.
Se onkin tosin ennennäkemättömän raskas peli, ja näyte tulevista peleistä, millaisia loppuvuoden ja ensi vuoden pelit ovat graafisesti ja laitteistovaatimuksiltaan. Ei jää viimeiseksi noin raskaaksi peliksi. - fjdfgjfgj
yli_10_gigaa kirjoitti:
Vanhemmille ja kevyemmille peleille 8 gigaa vrammia riittää hyvin.
Star Citizen very high asetuksilla käyttää paikoitellen jopa yli 10gigaa VRAMmia Titan X:llä ja pelkällä full-hd resolla.
Se onkin tosin ennennäkemättömän raskas peli, ja näyte tulevista peleistä, millaisia loppuvuoden ja ensi vuoden pelit ovat graafisesti ja laitteistovaatimuksiltaan. Ei jää viimeiseksi noin raskaaksi peliksi.Se on pitkälti pelistäkin kiinni, että miten tuota VRAM:ia hyödynnetään eri näytönohjaimille. Itse en ole ks. joukkorahoitus peliä pelannut, mutta kesäkuun Alpha version suositukset näytti tältä.
Recommended System Requirements As of June 11, 2016, Alpha 2.4.0 are:
- OS (Operating System) - Windows 7 (64-bit), Windows 8 or 8.1 (64-bit) or Windows 10 (64-bit)
- Disk space - 200 GB SSD
- Processor - Quad Core CPU (Intel Core i7-4770K or comparable)
- RAM - 16 GB RAM
- GPU (Graphics Card): DirectX - Version 11- AMD A10-7700K, AMD Radeon HD 7990, GeForce GTX 780 or similar with at least 4GB Video RAM
http://starcitizen.wikia.com/wiki/Star_Citizen
Usein kehittäjät ilmoittaa nämä silti enemmän tai vähemmän alakanttiin, mutta jos esim. näytönohjaimen 4G VRAM:ia ei millään riittäisi (1080p), niin näistä rauta suosituksista olisi todennäköisesti syntynyt jo isompi meteli?
CPU RAM näyttää olevan korkeammalla vaatimus tasolla kuin esim. GPU. - fjfgjfj
fjdfgjfgj kirjoitti:
Se on pitkälti pelistäkin kiinni, että miten tuota VRAM:ia hyödynnetään eri näytönohjaimille. Itse en ole ks. joukkorahoitus peliä pelannut, mutta kesäkuun Alpha version suositukset näytti tältä.
Recommended System Requirements As of June 11, 2016, Alpha 2.4.0 are:
- OS (Operating System) - Windows 7 (64-bit), Windows 8 or 8.1 (64-bit) or Windows 10 (64-bit)
- Disk space - 200 GB SSD
- Processor - Quad Core CPU (Intel Core i7-4770K or comparable)
- RAM - 16 GB RAM
- GPU (Graphics Card): DirectX - Version 11- AMD A10-7700K, AMD Radeon HD 7990, GeForce GTX 780 or similar with at least 4GB Video RAM
http://starcitizen.wikia.com/wiki/Star_Citizen
Usein kehittäjät ilmoittaa nämä silti enemmän tai vähemmän alakanttiin, mutta jos esim. näytönohjaimen 4G VRAM:ia ei millään riittäisi (1080p), niin näistä rauta suosituksista olisi todennäköisesti syntynyt jo isompi meteli?
CPU RAM näyttää olevan korkeammalla vaatimus tasolla kuin esim. GPU.GTX 970 kohdalla on vieläkin heikompi juttu, koska käyttökelpoista VRAM:ia on todellisuudessa vain 3.5GB.
Taannoin ks. asiasta Nvidia joutui parissa Yhdysvaltain osavaltiossa jo maksumieheksi, jokaiselle asianomaiselle 35$ korvaus 1.3milj. oikeuskulut (joukkokanne juttu) - Entäs sitten ne monet muut GTX 970 kortin omistajat ympäri maailmaa (haudattu ja kuopattu)? ;) fjfgjfj kirjoitti:
GTX 970 kohdalla on vieläkin heikompi juttu, koska käyttökelpoista VRAM:ia on todellisuudessa vain 3.5GB.
Taannoin ks. asiasta Nvidia joutui parissa Yhdysvaltain osavaltiossa jo maksumieheksi, jokaiselle asianomaiselle 35$ korvaus 1.3milj. oikeuskulut (joukkokanne juttu) - Entäs sitten ne monet muut GTX 970 kortin omistajat ympäri maailmaa (haudattu ja kuopattu)? ;)"Käyttökelpoinen" on vähän liukuva käsite. Omassa koneessa on pari kappaletta 970:siä. Muutamat uudemmat pelijulkaisut käyttävät 1440x2550 resoluutiolla kokonaan tai lähes kokonaan 4Gb vramin. Esim uudessa Doomissa saa asetukset laittaa ultralle ja fps on jatkuvasti 90-140. Miksei se näy tökkimisenä?
Itsekin harkitsin niiden palauttamista silloin kun asia paljastui, mutta totesin ettei tarvetta ole. Jos suorituskykyongelmia olisi näkynyt, niin varmasti olisi kortit lähteneet vaihtoon. Ehkäpä porukka ei niitä palauttele samasta syystä. Se on faktaa, että nVidia teki kusetuksen, mutta varsinaista ongelmaa on kyllä liioiteltu.- wadwdw
Pyyhis kirjoitti:
"Käyttökelpoinen" on vähän liukuva käsite. Omassa koneessa on pari kappaletta 970:siä. Muutamat uudemmat pelijulkaisut käyttävät 1440x2550 resoluutiolla kokonaan tai lähes kokonaan 4Gb vramin. Esim uudessa Doomissa saa asetukset laittaa ultralle ja fps on jatkuvasti 90-140. Miksei se näy tökkimisenä?
Itsekin harkitsin niiden palauttamista silloin kun asia paljastui, mutta totesin ettei tarvetta ole. Jos suorituskykyongelmia olisi näkynyt, niin varmasti olisi kortit lähteneet vaihtoon. Ehkäpä porukka ei niitä palauttele samasta syystä. Se on faktaa, että nVidia teki kusetuksen, mutta varsinaista ongelmaa on kyllä liioiteltu.”Muutamat uudemmat pelijulkaisut käyttävät 1440x2550 resoluutiolla kokonaan tai lähes kokonaan 4Gb vramin. Esim uudessa Doomissa saa asetukset laittaa ultralle ja fps on jatkuvasti 90-140. Miksei se näy tökkimisenä?”
Niin, silloin kun tuosta GTX 970 3.5GB 500MB hitaammasta VRAM:ista vielä pääasiallisesti kohistiin, niin se taisi koskea vain paria peliä ja jos oikein muistan, niin sekin käsitteli lähinnä 4K pelaamista, missä sitten joillakin pelaajilla kuvakin alkoi yht.äkkiä välkkymään ym. vastaavaa kun tämä 3.5GB ylittyi. Tosin GTX 970 nyt ei ole tehojen suhteen alunperinkään soveltunut yleisellä tasolla 4K pelaamiseen, kun siihen ei riitä kaikissa tapauksissa ”täydellisesti” potku vielä edes nykyisillä high-end korteilla. SLI ja Crossfire PC:t on sitten taas eri juttu.
Enkä ole minäkään tuota GTX 970 VRAM:ia ongelmaksi vielä missään pelissä havainnut, lähinnä vain sen suorituskyvyn puute tullut eteen 2K resolla. Esim. RainbowSix Siege ja Assassin's Creed Syndicate GTX 670:lla syö jo heittämällä tämän 2GB VRAM:in (1080p) ja vaikka se paikoin jopa ylittyy, niin ei näyttäisi silti menoa haittaavan näinkään vanhalla kortilla.
Tämä VRAM ja RAM saatetaan painaa yleisellä mutu rintamalla hieman samalle toimintaperiaate kanavalle, vaikka kyse on teknisesti kuitenkin ihan eri osa-alueesta. Mutta jos keskusmuisti loppuu kesken, niin järjestelmän/sovelluksen tökkiminen tai kaatuminen on taattu. Käyttöjärjestelmä tai sovellus voi siitä ennalta myös varoittella, jos ollaan rajoilla.
- että.tiedätte
G isolla on giga. B isolla on byte, kirjoita siis 8 GB, 16 GB jne.
Pieni b tarkoittaa bittiä. Yksi tavu on 8 bittiä.
Datan siirtonopeuksissa puhutaan biteistä, kuten VDSL:ssä on 100 Mbit/s latausnopeus, jossa iso M on mega ja pieni b on bittiä. Pieni m tarkoittaa milliä eli tuhannesosaa, kuten ms tai mm, eli millisekunti ja millimetri.
Yleensä ei ole ihan sama, mitä kirjoittaa... - kuluukossd
Olenko nyt ymmärtänyt oikein että jos keskusmuistin määrä ei riitä kone alkaa automaattisesti käyttää kiintolevyä keskusmuistina? En halua että SSD:ni kuluu tuohon...
- AsusDeluxe
Niin siinä käy.
Kyllähän se kiintolevy vähän kaikesta käytöstä kuluu, mutta enitenhän tuon swappauksen huomaa nopeudessa, koska ssd:kin on paaljon hitaampaa kuin keskuismuisti.
Keskusmuistiahan ei voi olla liikaa, mutta turhan isosta ei kyllä sitten ole enää mitään hyötyä (joskan ei siis haittaakaan). - kuluukossd
AsusDeluxe kirjoitti:
Niin siinä käy.
Kyllähän se kiintolevy vähän kaikesta käytöstä kuluu, mutta enitenhän tuon swappauksen huomaa nopeudessa, koska ssd:kin on paaljon hitaampaa kuin keskuismuisti.
Keskusmuistiahan ei voi olla liikaa, mutta turhan isosta ei kyllä sitten ole enää mitään hyötyä (joskan ei siis haittaakaan).Witcher 3:n minimivaatimus ramin suhteen on 6 gb, ja Windows 10 käyttää ilmeisesti 1-2 gb joten alkaako peli hidastella tuon swappauksen takia vai riittääkö 8 gb?
- sgegag
Esim. Witcher 3:sta en ole vielä testannut vanhemmassa testi koneessani, missä on vain 8GB RAM:ia ja HDD SSD (Intel SRT/RAID0, max. 64GB cache disk), mutta esim. Fallout 4 ja Assassin's Creed Syndicate peleihin riittää em. määrä muistia vielä aika hyvin, jos hieman pidempiä pelin latausaikoja alun hetkellisiä sawappeja ei lasketa mukaan, niin toistaiseksi tämän suuntaisessa kokoonpanossa pullonkaulana lähinnä vain näytönohjaimen tehot (esim. GTX 970, 4GB CPU i7-3770K), eli kaikkia grafiikka herkkuja ei voi säätää em. peleissä täysin tappiin edes 1080p:llä, jos haluaa pelin pyörivän keskimääräisesti myös siinä 50-60FPS hujakoilla.
Fallout 4 (1080p) käyttää yli 4GB RAM:ia ja Pagefile < 6GB ja ACS (1080p) < 5GB RAM:ia ja Pagefile < 8GB. Grafiikka asetukset, Custom: Very High / High, HBAO Ultra, MSAA 2x FXAA (GTX 970 → 50-60FPS).
Intellin piirisarjaan perustuva PC missä esim. käytetään HDD:n lisäksi myös SSD levyä nopeuttamaan mekaanista kovoa, niin suoranaista muistin loppumisesta aiheuttamaa swappaamista en tällä vanhallakaan masiinalla ole vielä havainnut (Huom. max. 8GB RAM), jos peli esim. tökkii, niin se voi johtua kaikesta huolimatta myös siitä, että pelin ruudunpäivitysnopeus usein laskee / nousee liian jyrkästi. Frameraten liian suuret ja jatkuvat heilahtelut voivat vaikuttaa merkittävästi myös asiaan (verrannollinen näyttiksen tehoihin, jännitteen ja kellotaajuuden vaihtelut, myös OC throtlaaminen) - Mitä useammin tätä pelisession aikana ilmenee, niin sitä enemmän peli saattaa nykiä (myös näytönohjain ajuri ja peli kohtaista).
Tiedän että moni voi pitää näitä seikkoja helposti myös swappaamisena tai stutterointina, muttanäistä se ei välttämättä silti johdu (seuraa pelin aikana myös näyttiksen frameja, kelloja ja jännitteitä), eli voi johtua myös näytönohjaimen ”epäoptimaalisuudesta”, eikä silloin esim. mitään tekemistä muistin määrän tai kovalevyn nopeus ongelmien kanssa.
Edellä mainittua ilmenee korkeimmilla resoilla paljon tehokkaimmillakin korteilla, eli ensisijaisesti tärkeintä on saada näytönohjaimen kellot/jännite pyörimään 3D grafiikka rasituksessa mahdollisimman tasaisesti ja sen säätäminen ei oikein muulla onnistu kuin ylikellotusohjelmalla (esim. MSI Afterburner tai EVGA Precision X) ym. muita monitorointi ohjelmia hyödyntäen.
Täysin noviisi harvemmin näitä em. juttuja osaa kuitenkaan säätää täysin oikein - Jokainen näyttis on myös yksilö.
riittääkö 16 gigaa muistia peleissä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593225Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472921Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242749Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193991- 44839
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26830