Miksi tyttöjä pidetään aina kypsempinä kuin poikia?

Täytetty Metso

Mistä se johtuu, että murrosiässä tyttöjä pidetään kypsempinä kuin poikia? Mikä ruokkii tätä harhaluuloa? Itse olen monta kertaa tätä asiaa, koska se on jäänyt vaivaamaan minua omista teini vuosistani asti. Minkä takia on aikuismaisempaa seisoa ringissä ja puhua jostain aiheesta X, kuin esimerkiksi olla luistinradalla pelaamassa jääkiekkoa?

20

4863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nii'in

      olen itse ammatillisessa koulutuksessa ja tytöt ovat paljon lapsellisempia meihin poikiin verrattuna. hihittävät ja huutavat tunneilla. opettajat joutuvat valittamaan. luokalla on vain muutama poika. me olemme paljon aikuisempi ja opettajat ovat luulleet yli 20v.

      • Täytetty Metso

        Eipä tuo nyt ole kyllä ihan se mitä haen tässä. Ensinnäkin tuo on yksittäis tapaus, ja kerrohan samantien mitä erikoista siinä on jos teitä kundeja on luultu yli 20-vuotiaiksi? Itse olen yli 20-vuotias ja on minuakin luultu 30-kymppiseks, mutta eikö tuollainen erehtyminen ole jokapäiväistä.


      • LostBoy-86

        Oliko toi viesti jonkun 12- vuotiaan käsialaa ???
        Mäpäs oonki aikuisempi ku sä, lälläslää !!!
        Jos amis/lukioikäiset jannut on tollasia, niin pitää tasan paikkansa se, et tytöt aikuistuu nopeemmin...


    • Muz

      Noh tyttöjen murrosikä on yleensä aikasemmin kun pojilla. Mun koulussa ainakin tytöt olivat huomattavasti "kypsempinä" kun me pojat siinä iässä. Tytöt pärjäsivät hyvin kuolussa ja pojat eivät, me vain leikittiin jotain ihme leikkejä tunneilla ja emme kuunnelleet opettajaa lainkaan. Se oli ihan älytäntä.. Me jopa kilpailtiin siitä kuka saa huonoimman arvosanan. Ja jos sä yritit opiskella sä olit nössö.. Onneks ne päivät on ohi (vaikka hauskaa se olikin) :)
      Tiedän että tällainen meininki ei ollut kaikissa kouluissa ja moni on varmaan eri mieltä asiasta. Mutta mun mielestäni tuossa iässä tytöt todellakin ovat kypsempiä kun pojat. Mutta kyllä pojillekin tulee vähän älyä päähän sitten jonain päivänä. (Odotan vieläkin sitä päivää :P )

      • Täytetty metso

        Kyllähän minäkin sen tiedän, että tytöillä murrosikä alkaa aikaisemmin kuin pojilla. Tiedän myös sen, että ei ole mitään niin rasittavaa kuin pahimassa murrosiässä oleva tyttö. Mutta siltikään en suostu allekirjoittamaan sitä, että tytöt olisivat kypsempiä. Mielestäni se on vain yleinen olettamus, joka on kaiken lisäksi väärä. Jokainen meistä on yksilö, eikä voida vetää sellaista rajaa että tytöt olisivat kypsempiä kuin pojat. Näin se vain on.


    • *nobody*

      Siis joo, tytöillä murrosikä alkaa aikaisemmin, eli he kehittyvät fyysisesti aikaisemmin. Kyllä yläasteikäiset tytöt ovat aivan yhtä lapsellisia kuin ikäisensä pojat, lapsellisuus vain ilmenee eri tavalla, pojat saattavat riehua koulun käytävillä ja remuta ympäriinsä jossain jalkapallokentillä/kiekkokaukaloissa, kun taas tyttöjen lapsellisuus on sitä kypsyysyrittelyä, ts. yritetään olla aikuisempia kuin oikeasti ollaan, hankitaan n.5-10vuotta vanhempia miespuolisia "kavereita" ja tullaan maanantaisin kouluun kaulat täynnä fritsuja ja selitetään suu vaahdossa, miten se amis-heikki on niiiin ihQ ja mitä kaikkee se osaa tehdä.

    • ku...

      siks kait kun tyttöjen sanotaa kasvavan poikia nopeammin henkisesti murrosiän aikana. ja tottakai ite tytöt tuntvat itsensä niin "vanhoiksi" että eivät "kehtaa" tehdä mitään muuta kuin "seisoa ringissä ja puhua X" ja koska esim välitunneilla luistelu oli ala-asteen juttuja, eihän sitä voi tehd ylä-asteella sillä se on jo "vanhojen paikka" jossa tietty vain syljeskitään ja aletaan polttamaan tupakkaa jotta näytetään "kovilta ja vanhemmilta" ja testataan viinan vaikutuksia.. todellisuudessa he ovat kuitenkin yhtä nuoria kuin te pojatkin joilla on hieman erilainen ajattelu tapa asiasta.. tai jollain teillä, ei kaikilla. ja nyt kun kerranki tytöt pääsevät odotetulleen "vanhempien" tasolle, pitää heidän näyttä se jotenkin, ja sehän on aivan lapsellista jos pojat pelaavat jalkapalloa ulkona, "eihän se kuulu yläasteele." ja jotain tämmöistä.. olin vähän itskkin tuommoinen mutta onneksi järkevöidyin :)

    • sinikka

      Heip. sis siksihän tyttöjä pidetään kypsempinä kun poikia koska tytöt purkavat sitä teini-iän agressiivisuutta ja vihaaa eri tavalla kun pojat.
      Toinen syy on se, että poikien aivot kehittyvät hitaamin kun tyttöjen. Joten kun tyttö aikuistuu ja alkaa tajuamaan aikuisten juttuja, poika vasta haaveilee niistä. Ja kun tyttö on valmis muuttamaan pois kotoa, poika haluaa vielä olla äidin helmoissa..Kuinka moni suomi24:ssä keskustelevista pojista asuu vielä äitinsä kanssa ja minkä ikäisiä he ovat?
      Itse olen 18v. tyttö ja kaksi vuotta asunut pois kotonta-->hyvin olen pärjännyt ja kotiin ei tee mieli. Voisin väittää että monikaan 18-vuotias poika ei asu yksin..suurin osa on tyttöjä juuri sen vuoksi kun tyttöjen aivot kehittyvät aikaisemmin niin he uskaltavat ottaa vastuuta aiemmin itsestään. Osalla toki on vain kyse näyttämisen halusta..

      • Teddykarhu

        18v. minäkin lähdin maailmalle... Tai oikeestaan jo 16v. Kotona ei ongelmia,piti vaan itsenäistyä! Moni ei oo tähän ikään kokenut samoja juttuja kuin mä. Ei moni vanhempikaan!
        Elämä opettaa. Seiskää kaikki omilla jaloillanne ja huolehtikaa lähimmäisistänne. Mitä jos vaikka sairastuu tai muuta eikä ole ystäviä joihin turvata?? Tulee äitiä ikävä..
        Muistakaa elää kaikki "täysii!"
        T:32v. ex-isäpuoli (jo toistamiseen)


      • sari**
        Teddykarhu kirjoitti:

        18v. minäkin lähdin maailmalle... Tai oikeestaan jo 16v. Kotona ei ongelmia,piti vaan itsenäistyä! Moni ei oo tähän ikään kokenut samoja juttuja kuin mä. Ei moni vanhempikaan!
        Elämä opettaa. Seiskää kaikki omilla jaloillanne ja huolehtikaa lähimmäisistänne. Mitä jos vaikka sairastuu tai muuta eikä ole ystäviä joihin turvata?? Tulee äitiä ikävä..
        Muistakaa elää kaikki "täysii!"
        T:32v. ex-isäpuoli (jo toistamiseen)

        Hienoa että joku muukin kokenut saman.. asun tällä hetkellä yksiössä..ongelmia kotona ei ole ollut missään vaiheessa..halusin vain itsenäistyä ajoissa..kotiin on välit tosi hyvät eikä mitään ongelmia ole ollut.. Voin soittaa sinne ihan missä tilanteessa vaan ja pyytää melkein mitä vaan.. apua kyllä saan


      • Poika17

        Väität että tytöt osaa huolehtia omista asioista paremmin. On totta että tytöt muuttavat ennemmin kotoa ,mutta en usko että asiat johtuis siitä, vaan pikemminkin halusta aikuistua se kuuluu juuri samaan katekoriaan itseään vanhempaa esittämisen kanssa. Haluaisin itsekkin muuttaa omaan kämppään ,mutta en koe sitä järkeväksi vaikka mielestäni olisin siihen täysin valmis, syynä on vaan se että mielestäni on järjetöntä muuttaa omaan kämppään jos kotonakin voi asua siinähän tuhlaa vaan vanhempien rahoja, joutuu ostamaan omat ruuat yms. vuokra ei oo ainoa johon sitä kuluu.

        Oon huomannu että monilla tytöillä on just toi pakkomielle muuttaa pois kotoo sillon ku menee lukioon. Tiedän ite niin monta tapausta että on pakko muuttaa pois kotoo, sitte ku saa oman kämpän niin on muka niin aikunen, sama oli isosikolla, vielä ku se opiskeli kotikaupungis oli pakko muutta pois ihan vaan sen takia että halus itsenäistyy. Mun milestä ei oo mitää järkee eikä mitenkää aikusempaa muuttaa kotoa pois, ja kyllä pojat siihen pystyis yhtälailla ku tytöt ainaki itse pystyisin, se vaan että mun kohalla siinä ei olis mitää järkee.

        Niinku moni täällä on sanonu tyttöjen lapsellisuus ilmaantuu erilailla ku poikien se on ihan totta, ja mitä muka on lapsellista pelata jotain peliä välitunnilla? kyllä sitä urheilla saa joka mun mielestä ei oo lapsellista.

        Mutta jos joku haluaa itsenäistyä ja muuttaa pois kotoa sillon ku se ei oo täysin välttämätöntä ,ja on tapa ilmaista oma kypsyys ,niin se on vaan rahan tuhlaamista miksi ei vois opiskella omalla paikkakunnalla niin pitkään ku se on mahdollista, en näe mitää järkee että olisin muuttanu muualle sen takia että halusi pois täältä ja omankämpän, ja kun omalla paikkakunnalla on varsin mainio lukio.

        OK, tää saatto olla vähä epäselvää ,mutta johtunee siitä että se tuli yhtäjaksoisesti tunteella. :)


      • Poika17

        Mitä on nämä "aikuisten jutut"? jotai tytöt muka paremmin tajuavat, ku pojat niistä haavelevat.

        Ei tällä sattuis oleen yhteyttä sen kans mitä oon usein kuullu väitettävän ,että tytöt on sen takia aikusempia ku ne alottaa sänkypuuhat keskimäärin poikia pari vuotta aiemin?

        Poika halusi olla äidin helmois???
        mä en ymmärrä sua.


      • Poika17
        sari** kirjoitti:

        Hienoa että joku muukin kokenut saman.. asun tällä hetkellä yksiössä..ongelmia kotona ei ole ollut missään vaiheessa..halusin vain itsenäistyä ajoissa..kotiin on välit tosi hyvät eikä mitään ongelmia ole ollut.. Voin soittaa sinne ihan missä tilanteessa vaan ja pyytää melkein mitä vaan.. apua kyllä saan

        Minkä ikänen oot?
        Miks halusit itsenäistyä ajoissa, mitä etuja se sulle antaa elätkö vanhempiesi rahoilla vai omillasi?


      • Poika17

        Sori että tulee niin mones osas, en oo kyllä törmänny kovin moneenkaa poikaan joka HALUAISI olla äidin helmois yhtä lailla pojat haluu pois kotoo, ne vaan ei ehkä koe niin tarpeelliseksi itsenäistyä, tai en ainakaa itse.


      • sinikka
        Poika17 kirjoitti:

        Sori että tulee niin mones osas, en oo kyllä törmänny kovin moneenkaa poikaan joka HALUAISI olla äidin helmois yhtä lailla pojat haluu pois kotoo, ne vaan ei ehkä koe niin tarpeelliseksi itsenäistyä, tai en ainakaa itse.

        Ei tietenkään pojat halua olla äidin helmoissa. Sitä tarkotin tuolla et pojat jotenkin murrosiässä kaipaa enemmän aitiä kun tytöt.. tytöt usein kaipailee isäänsä enemmän.. Se on se samaistuminen niinku lapsuusiän identifikaatiovaiheessa..Pojat samastuu äitiin ja tytöt isään...you know?
        Ja ehkä tytöt ei ajattele sitä kotoa poismuuttamista niin loppuun asti kun pojat. Itselläni ainankin vaikutti koulutuksen alkaminen toisella paikkakunnalla siihen, että muutin pois kotoa. Tyytyväinen olen ollut ja rahaa saa aina jostain, ei aina tarvitse vanhemmilta pyytää (opintotuki, toimeentulotuki, opintolaina,asumislisä jne.)


      • tarja
        Poika17 kirjoitti:

        Sori että tulee niin mones osas, en oo kyllä törmänny kovin moneenkaa poikaan joka HALUAISI olla äidin helmois yhtä lailla pojat haluu pois kotoo, ne vaan ei ehkä koe niin tarpeelliseksi itsenäistyä, tai en ainakaa itse.

        Joo, "pojat haluu pois kotoo, ne vaan ei ehkä koe niin tarpeelliseksi itsenäistyä, tai en ainakaa itse."
        Eikös tuo sinun lause juuri tue sitä että pojat ei halua itsenäistyä ja se taas tukee sitä että kypsyvät pojat myöhemmän. Itsenäistyminen ja oman elämän opetteleminen ovat suuri osa kasvua ja aikuistumista!


    • LostBoy-86

      No johan on mopo karannut käsistä, aika kaukaa haettua rinnastaa aikuisuutta ja yksin asumista.
      Riippuu täysin olosuhteista, missä vaiheessa ihminen aikuistuu. Kokemuksesta tiedän, että alkoholistiperheen lapsena ja nuorisorikollisena elänyt joutuu pakosta muuttamaan ajatusmaailmansa ikäisiään aiemmin, sukupuolesta riippumatta.
      Ainakin omista tutuistani pojat ovat ns. pumpulissa kasvatettuja, kun taas tytöt ovat kokeneet paljon vaikeamman lapsuuden/nuoruuden. Tämä ei siis ollut mikään minäminäminä- juttu, kunhan avauduin...

      • OOtteko te jotku aatellu et opiskelupaikalla on suurimerkitys missä jouttuu/haluaa asua. Ite 18v ja asun kotona siks et koulu o 40km päässä ja tää kunta on paljonpienempi kun semissä itse asun ja kyydikkin kotiin hyvät siis miks muuttaa jonnekki kauas? Ei ole tarvetta todistella et mä oon niin vanha et pärjään yksin, varmaankin kaikki pojat ja tytöt pärjää yksin kun ovat menossa toisen asteen kouluihin. Yläasteella tytöt on paljonlapsellisempia kuin pojat. "Mäpäs olin akin auton kyydis kun te pojat ootte siellä pihalla juomassa kaljaa" "mä käytän sitä poikaa hyväks, saanpas olla autonkyydis ja se hakoo mulle siiderii ja mun ei tarvi antaa kun persettä" mut onneks kaikki tytöt ei ole tommosii!


    • Anonyymi

      17 vuotiaan pojan ja 15 vuotiaan tytön erolla ei ole suurta eroa sillä naiset kehittyvät paljon aikasempina kun pojat

    • Anonyymi

      Viivi Altonen on käsitellyt vaikeaa kokemustaan viiden vuoden ajan luottoystäviensä, perheenjäsentensä ja terapeutin kanssa. Nyt on hänestä oikea aika kertoa tapahtuneesta julkisesti.­KUVA: NINNA LINDSTRÖM
      Sanna Kajander-Ruuth
      28.4. 7:00
      Tummatukkainen nuori nainen, jota riepotellaan pitkin pientä huonetta. Jota läimäytellään, lyödään sorkkaraudalla käsivarsiin ja jalkoihin, heitetään päin ovea tai seinää. Jota uhataan: jos huudat, lyön pahemmin. Jos yrität paeta, otan aseen. Jos herätät lapseni, saat katua.

      Näin hallitseva Miss Suomi Viivi Altonen, 24, muistaa tilanteen viisi vuotta sitten Mosambikissa. Osan asioista hän muistaa konkreettisesti tapahtuneen itselleen, joitakin hetkiä hänen mielensä tarkastelee kuin elokuvan kohtauksena. Se on trauman käsittelyssä tyypillistä, kertoi Viivin terapeutti.

      Ammattiapua Viivi haki sen jälkeen kun puolituttu mies käytti seksuaalista väkivaltaa ja pahoinpiteli hänet.

      Sitä ennen oli vietetty isolla porukalla leppoisaa rantapäivää. Väkivalta alkoi odottamatta tilanteessa, joka ei etukäteen vaikuttanut millään lailla uhkaavalta.

      Terapian ohella myös asian käsittely luottoystävien ja perheenjäsenten kanssa yhä uudelleen on auttanut Viiviä eteenpäin.

      – Fyysinen ja seksuaalinen väkivalta mursivat minut, tietenkin. Mutta päätin, että selviydyn tästä. Suurella työllä ja pala palalta rakensin itseäni jälleen ehjäksi. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin niitä, joille vastaavasta traumasta toipuminen ei kerta kaikkiaan onnistu, Viivi sanoo.

      – Ajattelen, että jos olisin tapahtuneen tähden luopunut tulevaisuudensuunnitelmistani kuten missihaaveista, pahoinpitelijäni olisi voittanut, saanut persoonani murskattua.

      Niin ei tapahtunut, ja nyt Viivi on lähdössä edustamaan Suomea Miss Universum -kisoihin Miamiin, jos koronatilanne sen suinkin sallii.

      – Jännittää. Olen odottanut tätä tosi pitkään, Viivi sanoo.

      Hänen hymynsä takana piilee painava viesti – asia, jonka hän aikoo kisatessaan kertoa myös kansainväliselle medialle. Viivi peräänkuuluttaa kehorauhaa ja kannustaa traumaa kantavia ihmisiä uskomaan itseensä.

      – Haluan muistuttaa erityisesti naisia ja tyttöjä, ettei ole sinun vikasi, jos joku on tehnyt sinulle jotakin pahaa ja häiritsevää. Toisen ihmisen teko ei missään olosuhteissa ole uhrin syy. Ei on aina ei, Viivi korostaa.

      Sama viesti toistuu sekä hänen omassa #SheCan-somekampanjassaan että hänen YK:n naisjärjestön kanssa tekemässään Oranssit päivät -yhteistyössä.

      – Oman kokemukseni jälkeen olen lukenut aiheesta paljon. Se on avannut silmäni sille, että suuri osa seksuaalisen väkivallan kokemuksista on samankaltaisia kuin minullakin – tekijä on tuttu tai puolituttu, olosuhteet sellaiset, joita uhri ei ole osannut arvioida vaarallisiksi, ennen kuin on myöhäistä, Viivi Altonen sanoo.

      Miten Viivi päätyi tilanteeseen, jossa hänet pahoinpideltiin? Minkä virheen hän sanoo tehneensä sen jälkeen? Mistä hän on saanut apua? Lue Me Naisten tuoreesta numerosta 17/2021. Uuden digilehden pääset lukemaan tästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe