Ideoita liikkatunnille?

Aliisa

Olen kouluavustajana yhdellä ala-asteella ja pidän joka viikko myös liikuntatunteja niille lapsosille (5-6-luokille pääasiassa).
Haluaisin kuulla kaikkia kivoja ideoita liikuntatunneille, mitä kaikkea voisi tehdä?
Ei jaksaisi ainaisia pallopelejä.
Sanokaa vaan jos ootte keksineet jotain hauskaa, mistä nuo esimurkkuikäiset tykkäis!

11

3581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aliisa

Jos tiedätte jotain sivuja, joissa on koululiikunnasta jotain niin laittakaahan linkkejä. Myös erilaisten pallopelien sääntöihin olisi hyvä perehtyä paremmin.. Elikäs jos tiedätte jotain hyviä aiheeseen liittyviä sivuja niin laittakaa linkkejä! Kiitos!

• minä

ei tuntien suunnittelu kuulu sinulle vaan opettajalle. Ideat pitäisi saada häneltä. Jos pidät tunteja yksin (ja joudut ne vielä suunnittelemaankin) sinua käytetään hyväksi ellet saa opettajan palkkaa!

• Aliisa

Kyllä olen kouluavustaja (työmarkkinatuella) ja pidän ihan yksin liikkatunteja ja suunnittelen tunnin ohjelman myös itse.
        Eikös minun tässä tapauksessa pitäisi saada kunnon palkkaa? Siis niistä tunneista, jotka itse pidän. Samaa palkkaa mitä muutkin sijaiset saa.
        Palkasta ei ainakaan vielä ole ollut puhetta, mutta otan kyllä itse puheeksi jos kukaan muu ei suutaan avaa.

• ope 26v.
        Aliisa kirjoitti:

Kyllä olen kouluavustaja (työmarkkinatuella) ja pidän ihan yksin liikkatunteja ja suunnittelen tunnin ohjelman myös itse.
        Eikös minun tässä tapauksessa pitäisi saada kunnon palkkaa? Siis niistä tunneista, jotka itse pidän. Samaa palkkaa mitä muutkin sijaiset saa.
        Palkasta ei ainakaan vielä ole ollut puhetta, mutta otan kyllä itse puheeksi jos kukaan muu ei suutaan avaa.

Juu, kyllä sulle ehdottomasti palkka kuuluu tuosta hommasta. Itse olin vuoden työmarkkinatuella koulunkäyntiavustajana ennen kuin pääsin opettajankoulutukseen ja silloin tein myös joitakin päiviä opettajan sijaisuuksia saamatta päivistä palkkaa. Harmittaa, etten osannut kokemattomana ja nuorena tyttönä vaatia palkkaa ja kukaan muukaan ei sitä tehnyt puolestani tietenkään.
        Mitä liikuntatunteihin tulee: nyt kannattaa etsiä käsiin koulun opetussuunnitelma, mistä näkyy, mitä tuon ikäisille tulisi liikunnassa opettaa. Sitten jaat sisällöt eri viikoille. Näin tulee kaikki osa-alueet käytyä. Koululla luulisi olevan liikuntaan liittyviä mappeja, mistä löytyy vinkkejä eri lajeihin ja myös sääntöjä. Jos ei ole, kannattaa käydä tutustumassa kirjastossa, nettilinkkejä en valitettavasti tiedä. Muuten kyllä kuulostaa omituiselta, etteivät opettajat ole tukeneet sinua suunnittelutyössä.
        Toivottavasti näistä sanoista on sulle jotain hyötyä.

• Jane

Onkohan tuo ihan lakikin, että opetusharjoittelijaa ei saa jättää yksin vastuuseen oppilaista? Jos jotain liikuntatunneilla tapahtuu, niin vastuu on... kenen? Rehtorin? Vaiko kyseisen luokan opettajan? Ei ainakaan työharjoittelijan.

Sitten eri asia jos saa työstä palkkaa ja on virallisesti palkattu juuri kyseisten tuntien pitäjäksi. Älä anna käyttää itseäsi hyväksi!

• espressopapu
        Aliisa kirjoitti:

Käypä lukemassa työsopimusasiaa osoitteessa www.ktv.fi, sieltä löytyy (materiaalipankista) koulunkäyntiavustajan opas, josta löytyy kaikki avustajan työhön liittyvät asiat ja pykälät, myös kuka on vastuussa oppilaista milloinkin.

• pitäisi edetä

Elikäs liikuntatunneilla ei voi tehdä mitä tahansa mieleen juolahtaa, vaan pitäisi edetä opetussuunnitelman mukaisesti. Sinun tehtäväsi kouluavustajana ei todellakaan ole suunnitella tuntien sisältöjä. Kannattaa ehdottomasti ottaa asia puheeksi koululla.

• hiphip

voisin suositella "kahden tuulen välissä" olemista aluksi tai lopuksi.. alku lämmittelynä on ihan mukavaa jokin natan versio.. jumppaa ja sellaista
      :)

• eewa

Juu, se on vähän se ikuinen ongelma ku pitäs jotain miettii et mitä liikassa tehtäis...
      Mulla on ihan sama tilanne, oon kouluavustajana kanssa ja oon just saanu pitää liikkatuntei...
      Yleensä ope sanoo jotain "suuntaa antavaa" et mitä vois tehä, mut oon kyl saanu tehä itekkii aina välillä mitä oon halunnu...
      Liikkatunnit on vielä siinäkin mielessä aika haastava homma toteuttaa, ku aina on niitä joita on vaikee saada innostuu... Mut muuten oon kyl tykänny hirveesti:)

Nii-i mäkii oon pitäny liikkatuntien lisäksi muitakin tuntei. Jos opettaja on koulutuksessa tai jotain vastaavaa, ni oon ollu sijaisena...
      Tiedän et siitä kuuluu palkka, mut me ollaan sovittu et otan keväällä sit vapaapäivii "tilalle"... Ni voin lukee pääsykokeisiin:)

Toisaalta mä en niin tiedä et onks se palkka se pääasia mulle, musta on ollu tosi kivaa olla "päivä opena"...:)
      Jotenkaan en osaa silleen ajatella et mua käytettäis hyväks tai mitään...

Vuosi kouluavustajana on ollu tähän mennessä tosi palkitsevaa ja kivaa hommaa!
      Vielä kun pääsis OKL:ään...:)

• Poltin sukset

Laita ne hiihtämään. Sitähän mekin tehtiin lapsena. Hiihtoa, hiihtoa ja hiihtoa. Ja vielä ihania hiihtokilpailuja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1601
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1551
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1462
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1268
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1114
    6. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      941
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      138
      910
    8. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      86
      770
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      183
      758
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      202
      730
    Aihe