Toyotan kaasupoljinvika tappoi kymmeniä

967969kiipy

85

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itämaan_spagettia

      Lattiamatot ja kaasupolkimien prikat olivat vain härskiä huijausta, jolla huomio suunnattiin pois tojon ohjelmistojen laaduttomuudesta.

      http://www.edn.com/design/automotive/4423428/Toyota-s-killer-firmware--Bad-design-and-its-consequences

      http://www.safetyresearch.net/blog/articles/toyota-unintended-acceleration-and-big-bowl-“spaghetti”-code

      "the myriad problems with Toyota’s software development process and its source code – possible bit flips, task deaths that would disable the failsafes, memory corruption, single-point failures, inadequate protections against stack overflow and buffer overflow, single-fault containment regions, thousands of global variables. The list of deficiencies in process and product was lengthy."

      "Even a Toyota programmer described the engine control application as “spaghetti-like”"

      BTW, kyllä näitä tojon softia on suomessakin ihmetelty. Jossain TM talvitestissä kokeiltiin peruuttamista liukkaaseen mäkeen. Tohjon luistonesto/ESC meni pyörien sutiessa, peruutettaessa, niin sekaisin, ettei autolla enää päässyt eteen eikä taakse. Jumiutuminen saatiin laukeamaan ainoastaan "buuttaamalla" koko auto, mikä tapahtui kätsysti irrottamalla akkukaapeli hetkeksi!

    • 45646878

      Lisää uhreja tulee koko ajan kun takaisinkutsut jää tekemättä

    • vaikea_sanoa

      Onko tämäkin USA:n itse tarkoituksella tehty sisäpiirin juttu. Jolla saadaan tehtyä oikeusteitse vaan rahaa uhrien kustannuksella omaisille ja juristeille. Ja Japani saa kostettua samalla vanhoja sotakaunoja. Vaikka rahassa maksaa ja menettääkin niin kerro se sodassa haavoittuneille ja omaisensa menettäneille.

      • spegettitojo

        Lue nyt ensin nuo analyysit tohlon luokattoman kelvosta softasta ja turvatoimintoja koskevista valheista. Esim. tohlo väitti, että kaasuläpän asentoa valvovan prosessin toiminta on varmistettu sillai, että toinen prosessori mulkkaa ensimmäistä ja buuttaa sen, jos kaikki ei ole OK. Todellisuudessa kaasuläppää ohjaava prosessi ja oikeastaan kaikki muukin saa kaatua, mutta "vahtikoira" ei huomaa mitään olevan vialla, kun tässä vahdittavassa prosessorissa "olen hengissä ja OK" kuittaukset lähetetään kellokeskeytyksellä ohjattuina ... ja tämä toimii suunnilleen aina, jos ei ole toimintasavu vehkeestä karannut. Mikään ei siis ilmaise "vahtikoiralle", toimiiko kaasulämpän ohjaus & muut turvatoiminnot. Sekin havaittiin, että prosessorin kuormitus voi nousta vaarallisen korkeaksi, jolloin se ei ehkä kerkiä hoitamaan kaikkia töitään ajallaan.

        Sinällään näitä jumiutumisongelmia ei pystytty toistamaan, mutta sehän johtuu siitä, että aliohjelmat ovat ihan liian monimutkaisia ja täynnä, tohlon oman kehittäjän sanoin, spagettikoodia. Hässäkkä on täysi musta laatikko, liian monimutkainen testattavaksi - erilaisia koeasetelmia, joista voi olla seurauksena prosessien jumiutumista, on yksinkertaisesti liikaa. Kaikin puolin huonoa ja turvallisuudesta piittaamatonta suunnittelua tohlon edustajat valehtelivat härskisti väittäessää, että toiminta on varmistettu.


      • Toyota-palstan
        spegettitojo kirjoitti:

        Lue nyt ensin nuo analyysit tohlon luokattoman kelvosta softasta ja turvatoimintoja koskevista valheista. Esim. tohlo väitti, että kaasuläpän asentoa valvovan prosessin toiminta on varmistettu sillai, että toinen prosessori mulkkaa ensimmäistä ja buuttaa sen, jos kaikki ei ole OK. Todellisuudessa kaasuläppää ohjaava prosessi ja oikeastaan kaikki muukin saa kaatua, mutta "vahtikoira" ei huomaa mitään olevan vialla, kun tässä vahdittavassa prosessorissa "olen hengissä ja OK" kuittaukset lähetetään kellokeskeytyksellä ohjattuina ... ja tämä toimii suunnilleen aina, jos ei ole toimintasavu vehkeestä karannut. Mikään ei siis ilmaise "vahtikoiralle", toimiiko kaasulämpän ohjaus & muut turvatoiminnot. Sekin havaittiin, että prosessorin kuormitus voi nousta vaarallisen korkeaksi, jolloin se ei ehkä kerkiä hoitamaan kaikkia töitään ajallaan.

        Sinällään näitä jumiutumisongelmia ei pystytty toistamaan, mutta sehän johtuu siitä, että aliohjelmat ovat ihan liian monimutkaisia ja täynnä, tohlon oman kehittäjän sanoin, spagettikoodia. Hässäkkä on täysi musta laatikko, liian monimutkainen testattavaksi - erilaisia koeasetelmia, joista voi olla seurauksena prosessien jumiutumista, on yksinkertaisesti liikaa. Kaikin puolin huonoa ja turvallisuudesta piittaamatonta suunnittelua tohlon edustajat valehtelivat härskisti väittäessää, että toiminta on varmistettu.

        trollipojun epätoivo purkautuu ties monettakymmenennettä kertaa vanhan kaavan mukaan. Onkohan yh-äippä pistänyt liikaa spagettia lautaselle vai onko VW-konsernin taival käymässä kestämättömäksi ja maahantuojalla käskivät aloittaa taas trollauksen loppuunkuluneella aiheella kun uusiakaan ei ole tarjolla.


      • Kokeile_itse

        Kannattaa kokeilla, onko autossa toimiva softa. Liikkeellä ollessa paina kaasu pohjaan, ja kaasua päästämättä paina jarrua. Vauhdin pitäisi hidastua, kun moottorin teho pienenee. Pelkin jarruin pidätteleminen ei pitkään onnistu.


      • asiakasainaväärässäVW
        Kokeile_itse kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla, onko autossa toimiva softa. Liikkeellä ollessa paina kaasu pohjaan, ja kaasua päästämättä paina jarrua. Vauhdin pitäisi hidastua, kun moottorin teho pienenee. Pelkin jarruin pidätteleminen ei pitkään onnistu.

        Entäs VW saasteet.
        Eikös laskennallinen määrä ollut tuhansia henkiä turhaan?


      • itämaan_spagettia
        Kokeile_itse kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla, onko autossa toimiva softa. Liikkeellä ollessa paina kaasu pohjaan, ja kaasua päästämättä paina jarrua. Vauhdin pitäisi hidastua, kun moottorin teho pienenee. Pelkin jarruin pidätteleminen ei pitkään onnistu.

        Ei tuo vielä mitään takaa. Tohlon softassa on se ongelma, että kaasuläppää ohjaava prosessi (jep, siellä on ihan oikeaa moniajoa pyörittävä "tietokone" auton toimintoja ohjaamassa ja sillä vielä kaveri apuna) voi kaatua, mutta järjestelmän toimintaa seuraava "vahtikoira" ei tätä voi mitenkään huomata, kun ao. prosessia (tai mitään muutakaan) ei tosiasiassa valvota. Apuprosesori valvoo tosiasiassa pelkästään reaaliaikakellon/kellokeskeytysten toimintaa eikä sitä, toimivatko turvallisuuden kannalta kriittiset järjestelmät vai ei.

        Spagettikoodin (globaalien muuttujien ym.) vuoksi ohjelmiston toimintaa häiriötilainteissa on mahdotonta ennustaa ja testata, joten yksittäisestä koetilanteesta selviytyminen ei takaa, etteikö jossain toisessa tilanteessa kaasulämpän ohjaus voisi kuolla kupsahtaa. Kuten näissä hallitsemattomissa kiihtymisessä todennäköisesti on käynyt.


      • itämaan_spagettia

        Toki TM talvitestin kokemusten perusteella tohlon moottorinohjauksen saa buutattua (kun "vahtikoira" ei ohjelmien kaatumista huomaa ja jättää siksi buuttauksen tekemättä) kätsysti irrottamalla akkukaapelin. Eli jos huomaat, että tohlosi kiihtyy hallitsemattomasti, kannattaa avata konepelti, veivata sivuikkuna auki ja kontata sen kautta moottoritilaan irrottamaan akkukaapelia. Kun toimii nopeasti, saa auton buutattua tarvitsematta edes pysähtyä tien sivuun. Näin vältytään luomasta virheellisiä tilastomerkintöjä tiellejättämistilastoihin!


      • kaasupoljin
        Kokeile_itse kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla, onko autossa toimiva softa. Liikkeellä ollessa paina kaasu pohjaan, ja kaasua päästämättä paina jarrua. Vauhdin pitäisi hidastua, kun moottorin teho pienenee. Pelkin jarruin pidätteleminen ei pitkään onnistu.

        Koetappa omallasi. Kaasua ja jarrua yhtäaikaa;)


      • seataudiskodaVWsama
        asiakasainaväärässäVW kirjoitti:

        Entäs VW saasteet.
        Eikös laskennallinen määrä ollut tuhansia henkiä turhaan?

        VW taitaa voittaa kaikenlaiset tilastot


      • Toyota-palstan
        kaasupoljin kirjoitti:

        Koetappa omallasi. Kaasua ja jarrua yhtäaikaa;)

        trollipoju kokeilee sitä päivittäin kun Helkama Raisussa ei ole jarruja., nimittäin jos yh-äippä saa sen käyntiin. On se poju niin hurja.


      • Anonyymi
        Kokeile_itse kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla, onko autossa toimiva softa. Liikkeellä ollessa paina kaasu pohjaan, ja kaasua päästämättä paina jarrua. Vauhdin pitäisi hidastua, kun moottorin teho pienenee. Pelkin jarruin pidätteleminen ei pitkään onnistu.

        Aikoinaan Tojotastani jäätyi kaasutin,kaksikurkkuinen.Painaessani kaasun pohjaan se jäi täysille.Ei muuta kuin jalka jarrulla ja seuraavalle bussipysäkille.Jarrulla hoidin vauhdin,ei mitään ongelmaa.Käytössä oli kakkosvaihde


    • joku____

      hämärä tarkoitus siinä on ollut, että kyseinen vika on ollut vain USA:n tuontimalleissa.

    • ththy4363

      Jotenkin niin tojomaista ettei edes kaasupolkimet toimi

    • Kaasupoljin

      Melkohyvä trollauskooste. Kaikissa tapauksissa olisi voinut A kääntää virratpois avaimesta, B painaa starttinappulaa jolloin auto sammuu ja vauhti hidastuu turvallisesti. C matonpaikka on lattialla (ei kaasupolkimen päällä)

      • Kaasupoljin

        PS: Vaihteen voi kytkeä vapaalle, myös automaatissa.


      • tohlon_vikaketju
        Kaasupoljin kirjoitti:

        PS: Vaihteen voi kytkeä vapaalle, myös automaatissa.

        Automaattien ohjaus on nykyään sähköinen. Jos automaattia ohjaava aliohjelma on kupsahtanut, tapahtuu vaihdekepukkaa vemputettaessa ei mitään. Kiva piirre yhdistettynä siihen, että kaasuläpänkin ohjaus on kuutamolla eikä painonappikäynnisteinen moottori reagoi sammutuskäskyynkään.

        Periaatteessa auton saisi pysäytettyä jarruilla, mutta jarrut pitäisi lyödä kiinni kertalaakista. Pari varovaista kokeilua käyttää tehostimen alipainevarastot loppuun ja sen jälkeen jää pysäytys jarruilla kyllä tekemättä, kun moottori paahtaa täysillä.

        Kun kaasuläppä on selällään, ei vaparikoneessa ole tehostimen tarvitsemaa alipainetta imusarjassa.


    • viatoncar

      Natokansa on kyllä niin tumpeloita, judekin unohti kässärin kun meni hakee mainoksia laatikosta!

    • kyykmann

      Joku Toyotan maksettu trolli tai sitten muuten vaan Toyopet-fani yrittää täällä palstalla väittää että kaasupoljin vika ei muka olisi toyotan syy. Näinhän ei tietenkään ole. Vika oli toyotan ohjelmistossa tai oikeastaan sen puutteessa.

      • Mc_Kiipeli

        Ja sinä yrität Toyota-trollipoju väittää etteivät kuolleet ja loukkaantuneet jenkit olleet idiootteja. Kyllä olivat, juuri samantasoisia kuin kissaansa mikroaaltouunissa kuivaava vanharouva. Ei niistä autoista jarrut mihinkään hävinneet ja sammutusnappikin toimi painettaessa. Vaan kun eivät tollot ymmärtäneet muuta kuin soittaa hätänumeroon.


      • usaskodaVW
        Mc_Kiipeli kirjoitti:

        Ja sinä yrität Toyota-trollipoju väittää etteivät kuolleet ja loukkaantuneet jenkit olleet idiootteja. Kyllä olivat, juuri samantasoisia kuin kissaansa mikroaaltouunissa kuivaava vanharouva. Ei niistä autoista jarrut mihinkään hävinneet ja sammutusnappikin toimi painettaessa. Vaan kun eivät tollot ymmärtäneet muuta kuin soittaa hätänumeroon.

        VW lähtee usasta kokonaan.
        Tojo jäi jää myy eniten...


      • myyntitippuijoVW
        usaskodaVW kirjoitti:

        VW lähtee usasta kokonaan.
        Tojo jäi jää myy eniten...

        ero suuri

        Kohta Kiina ja intia hermostuu saastekohusta?

        Loppuu VW tarina sitten kokonaan.


    • huhhhuu

      Taas jäi kaasu pohjaan 3 vaihde pesässä ja marjametsääs oli pa lähellä männyt.

    • REIKÄSEINÄSÄ

      Kaasu pohjasa ajettava toyo katsastusmies ihmetteli kans kun sisälle ajoi seinästä.
      Eipä taida tarvita pakokaasupäästöjä ottaa.

    • ukalabukala

      Ajelkoon niillä omilla merkeillään, rablerilla, yukolla, olsmobile cutlass dieselillä!

    • jotain.rajaa

      Kuinka se "kaasupoljinvika" on ollut vain yhdysvalloissa ja sekin monessa tutkimuksessa kumottu? Aika outoa ja koko homma haisee!!! VW-huijauksesta taas on vahva näyttö pitkältä ajalta ja miljoonissa autoissa. Paljonkohan on ihmisiä kuollut keuhkosairauksiin ennen aikojaan? kymmeniä tai satoja,ei kukaan tiedä. Korvaukset ja sakot ovat ainakin kymmeniä m i l j a r d e j a euroja. Pitäisi osata laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, vaikka ei tuo järjen käyttö olekkaan noita vahvimpia trollien ominaisuuksia.

    • EIHYPISILMILLEENÄÄ

      Viekää TOYO LÄÄKÄRIIN SE ANTAA LÄHETTEEN LÄHIMMÄLLE KUUSANKOSKELLE
      JOSTA SAATTE VIIKONLOPUN SAFKAT JA PULLO MURHEESEEN KAUPAN PÄÄLLE.

      • Ainoa_jonka

        pää pitäisi tutkia on palstan Toyota-trollipoju jolle puolustukseksi maksetaan solvaamisesta. Selittäkööt tai yrittäkööt selittää Vw- ja Skoda-maahantuojat tilanteen parhain päin. Täällä palstalla asia on selvä. Vinkiksi sinne trollipojun palkanmaksajan suuntaan.


    • Näin_USAssa

      Amerikkalaiset eivät ole niitä penaalin terävimpiä. Niillä pitää olla automaattivaihteet siksi, etteivät osaa Painaa kytkintä jasiirtä vaihteen valitsinta samaan aikaan, kun pitäisi keskittyä vielä kaasupolkimen säätelemiseen ja istumiseenkin.

      Onko kukaan keksinyt viedä jenkeihin auton apupyöriä, jotteivät kaatuisi.

      • kehityskehittyy

        Tuo pelkästään osoittaa että olet keskenkasvuinen tyhmä kakara jolla ei ole mitään tietoa ja kokemusta vaivattomasta autoilusta. Voisit jo alkaa tajuamaan että täällä kurjan rupisessa Suomessakin on siirrytty 2000 luvulle ja kehitys kulkee, vaikka et perässä pysykkään. Nykyautoissa on automaattivaihteet ja vakionopeussäädin. Voi keskittyä vaan muun liikenteen seurantaan. Eivät aikuiset ihmiset kaipaa mitään polkuautoa. Petteri ei vaan tajua.


    • älkää.naurattako

      Tojojen surkea kiihtyvyyskö tappaisi ketään.

    • katsokaaTrafinKutsut

      Tuollahan Trafin sivuilla lymyää se kaasupoljin takasinkutsu jota ei ole saatu vielä kuitattua valmiiksi. No Terojen nuukuudestahan se johtuu kuin eivät raaski viedä merkkihuoltoon ilmaiseen korjaukseen siinä pelossa, että myyvät jotain muuta lylkeen.

      • korvat.punottaisi

        "Eihän tässä huoltovihkossa ole yhtään merkintää"


      • 23234234

        Saisi kyllä Vagenilla olla samasta syystä takaisinkutsu. Niitä kaasupojinviallisia on ollut suomessakin satoja tai tuhansia. Kivaa kun jäi itselläkin kaasu pohjaan ja oli automaatti (tai oikeastaan DSG robotti).

        Nyt Audissa on sellaisia softavikoja että auto mm. avaa itsestään joskus takaluukun. Käsijarru menee päälle miten sattuu jne..

        Mulla on ollut Tojoja, Superb ja nyt uusi A4. Jos omalla rahalla joutuisi auton ostamaan niin se ei olisi mikään VAG konsernista. Ei välttämättä Tojokaan (ergoniam vuoksi). Tojottimen kuitenkin uskailtaisi ostaa omalla rahalla. Audi-Skodaa ei ikinä.

        Jos autojen kiihtyvyys mitattaisiin siitä kun jalka nousee jarrulta, nii tällainen 7.5s nimellisesti kiihtyvä audi olisi 0-40 välillä hitaampi kuin 90-luvun 110hp Tojotin.
        Mikä hitto siinä on että tuo DSG ei voi toimia vähän nopeammin.


    • 0.5litraasatasell

      AYRIKSEE KAUPAN TEKIJÄISII VOIS OLLA 12 METRIN ASUNTOVAUNU SAUNA OSASTOLLA JOS SATTUU KÄYMÄÄN NII ETT JÄÄ TIENPÄÄLLE IHMETTELEE. EI KÄY
      AIKA PITKÄKSI KU PISTÄÄ SAUNAN PÄÄLLE.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja tuo uhrimäärä oli pelkästään USA:ssa. Maailmanlaajuinen uhrien määrä luultavasti moninkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasu on se saksalaisten juttu!!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volkswagen-pyytaa-anteeksi-harkintakyvyn-puutetta-10-apinaa-pakotettiin-hengittamaan-dieselauton-pakokaasuja/6748722#gs.nu19wv

        Summa summarum.
        Kova paikka röllille! Nasa puolueettomana tutki ja totesi että ei Toyotassa ollut vikaa. Toyota on edelleenkin USA:n ostetuin tuontiauto ja VW eniten sakkoja ja korvauksia maksanut tarkoituksellisesta ja suunnitelmallisesta huijaamisesta. VW on myös takaisinostettujen autojen kruunaamaton kuningas. Onhan siinä melkoinen meriitti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Summa summarum.
        Kova paikka röllille! Nasa puolueettomana tutki ja totesi että ei Toyotassa ollut vikaa. Toyota on edelleenkin USA:n ostetuin tuontiauto ja VW eniten sakkoja ja korvauksia maksanut tarkoituksellisesta ja suunnitelmallisesta huijaamisesta. VW on myös takaisinostettujen autojen kruunaamaton kuningas. Onhan siinä melkoinen meriitti!

        Huono sumutusyritys. Toyotan omat muistiot paljastivat että Toyta tiesi viasta. Ei siinä Nasaa tarvittu.
        https://www.timesofisrael.com/high-price-but-no-regrets-for-israels-gutsy-toyota-whistle-blower/

        Ei Toyota olisi koskaan maksanut 1,2 miljardia jos sitä ei olisi saatu kiinni housut kintuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Summa summarum.
        Kova paikka röllille! Nasa puolueettomana tutki ja totesi että ei Toyotassa ollut vikaa. Toyota on edelleenkin USA:n ostetuin tuontiauto ja VW eniten sakkoja ja korvauksia maksanut tarkoituksellisesta ja suunnitelmallisesta huijaamisesta. VW on myös takaisinostettujen autojen kruunaamaton kuningas. Onhan siinä melkoinen meriitti!

        Kova paikka myös tojohörhöille.. VW ei ole tappanut onnettomuuksissa ja tulipaloissa läheskään niin paljon ihmisiä kuin kuin toyota. Jakohihnojen katkeamisissa, päästömanipulaatioissa ei ole menehtynyt tuskin ketään.


    • Anonyymi

      Juu ja juu tätä amerikan paskaa oletettavasti , eikö en edes lue koska mikä muu ma saa aiheutettua omilla kansalaisillaan tuollaista , en puolusta toyotaa enkä muutakaan merkkiä sama juttu volkkari jäi kiinni "huijauksesta" amerikassa missä oman maan laitteet ovat kömpelömpiä ja saastuttavampia kuin kilpailijat siksi tämäkin juttu haisee oikeusjutuilta että kaasun kiinni hirttäminen tekisi tavallisesta toyotasta tykin että lähtee käsistä....siinä on vielä monta juttua että se onnistuu mutta jos kuljettaja on aivan pihalla ja ymmärtämätön niin voi käydä.....
      En antais mitään autoa tuollaisella kuljettajalle joka ei osaa jarruttaa.......

      • Anonyymi

        Tojotero se taas yrittää kääntää keskustelua sivuraiteille. Hätä on tojoterolla kova.

        Japsit ovat osoittautuneet turvallisuudesta piittaamattomiksi huijareiksi. Hienosti saatiin siellä ydinvoimalat poksahtelemaan ja osa henkilökunnasta paineli kunniakkaasti käpälämäkeen.

        Hienosti saatiin turvatyynyjen valmistuskustannuksia alas. Huonoja materiaaleja käytettiin, minkä seurauksena kaasunkehittimiin pääsi kosteutta ja ne poksahtivat laukaistaessa paljon suunniteltua kovemmalla voimalla. Tämä itämaisen laadun keulakuva lopulta kaatui - ei riittänyt rahat korvauksiin.

        https://www.is.fi/autot/art-2000001125117.html

        Eipä ihme, että tojolootakin niin kovin kiemurtelee.


      • Anonyymi

        > En antais mitään autoa tuollaisella kuljettajalle joka ei osaa jarruttaa.......

        Tyhmä, tyhmempi, tojotero.

        Kokeilepa joskus tulevaisuudessa, kun saat ensimmäisen ruosteisen tojoristan allesi, pysättää autosi alamäessä, kun moottori ei ole käynnissä. Jarrutehostimessa on alipainevarasto, joka katoaa parilla polkaisulla. Sen jälkeen poljin on todella raskas ja jarrutusteho heikko.

        Liittyy asiaan siten, että tehostin toimii imusarjan alipaineella. Alipaine on suurin kaasuläpän ollessa kiinni. Jos moottorinohjaus kilahtaa ja auto painelee kaasuläppä selällään, alipainetta ei ole eikä jarrutehostinta saa "tankattua". Jos kuski yhtään hapuilee yllättävässä tilanteessa ja onnistuu siten tehostimen alipaineen haaskaamaan, niin sitten voi olla mahdotonta pysäyttää autoa jarruilla, kun moottori koko ajan vetää täysillä. Etenkin, jos kuski on eläkeikäinen, kuten tojon kuskit yleensä ovat.

        Eikä buginen ohjelmisto suostu sammumaan painonapillakaan. Jenkeissä pääosin automaatteja ja sähköistä niissäkin ohjaus on, joten ei ole takeita vapaalle vaihdon onnistumisesta. Käsijarrukin voi olla sähköinen. Periaatteessa se pitäisi pystyä pitkällä napin painalluksella aktivoimaan vauhdissakin (hätäjarrutoiminto), tosin takarenkaat lukossa ja 160 mittarissa (tojon huiput) ei ole sekään kovin kiva yhdistelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > En antais mitään autoa tuollaisella kuljettajalle joka ei osaa jarruttaa.......

        Tyhmä, tyhmempi, tojotero.

        Kokeilepa joskus tulevaisuudessa, kun saat ensimmäisen ruosteisen tojoristan allesi, pysättää autosi alamäessä, kun moottori ei ole käynnissä. Jarrutehostimessa on alipainevarasto, joka katoaa parilla polkaisulla. Sen jälkeen poljin on todella raskas ja jarrutusteho heikko.

        Liittyy asiaan siten, että tehostin toimii imusarjan alipaineella. Alipaine on suurin kaasuläpän ollessa kiinni. Jos moottorinohjaus kilahtaa ja auto painelee kaasuläppä selällään, alipainetta ei ole eikä jarrutehostinta saa "tankattua". Jos kuski yhtään hapuilee yllättävässä tilanteessa ja onnistuu siten tehostimen alipaineen haaskaamaan, niin sitten voi olla mahdotonta pysäyttää autoa jarruilla, kun moottori koko ajan vetää täysillä. Etenkin, jos kuski on eläkeikäinen, kuten tojon kuskit yleensä ovat.

        Eikä buginen ohjelmisto suostu sammumaan painonapillakaan. Jenkeissä pääosin automaatteja ja sähköistä niissäkin ohjaus on, joten ei ole takeita vapaalle vaihdon onnistumisesta. Käsijarrukin voi olla sähköinen. Periaatteessa se pitäisi pystyä pitkällä napin painalluksella aktivoimaan vauhdissakin (hätäjarrutoiminto), tosin takarenkaat lukossa ja 160 mittarissa (tojon huiput) ei ole sekään kovin kiva yhdistelmä.

        Toyota on edelleen USA:n ostetuin ja suosituin tuontiauto ja ostetuin sedan. Vain ja ainoastaan heidän omaa lava-autoa ostetaan enemmän. Niin ja tietenkin suosituin automerkki koko maailmassakin. Mitäs rölli tähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > En antais mitään autoa tuollaisella kuljettajalle joka ei osaa jarruttaa.......

        Tyhmä, tyhmempi, tojotero.

        Kokeilepa joskus tulevaisuudessa, kun saat ensimmäisen ruosteisen tojoristan allesi, pysättää autosi alamäessä, kun moottori ei ole käynnissä. Jarrutehostimessa on alipainevarasto, joka katoaa parilla polkaisulla. Sen jälkeen poljin on todella raskas ja jarrutusteho heikko.

        Liittyy asiaan siten, että tehostin toimii imusarjan alipaineella. Alipaine on suurin kaasuläpän ollessa kiinni. Jos moottorinohjaus kilahtaa ja auto painelee kaasuläppä selällään, alipainetta ei ole eikä jarrutehostinta saa "tankattua". Jos kuski yhtään hapuilee yllättävässä tilanteessa ja onnistuu siten tehostimen alipaineen haaskaamaan, niin sitten voi olla mahdotonta pysäyttää autoa jarruilla, kun moottori koko ajan vetää täysillä. Etenkin, jos kuski on eläkeikäinen, kuten tojon kuskit yleensä ovat.

        Eikä buginen ohjelmisto suostu sammumaan painonapillakaan. Jenkeissä pääosin automaatteja ja sähköistä niissäkin ohjaus on, joten ei ole takeita vapaalle vaihdon onnistumisesta. Käsijarrukin voi olla sähköinen. Periaatteessa se pitäisi pystyä pitkällä napin painalluksella aktivoimaan vauhdissakin (hätäjarrutoiminto), tosin takarenkaat lukossa ja 160 mittarissa (tojon huiput) ei ole sekään kovin kiva yhdistelmä.

        "Eikä buginen ohjelmisto suostu sammumaan painonapillakaan. Jenkeissä pääosin automaatteja ja sähköistä niissäkin ohjaus on, joten ei ole takeita vapaalle vaihdon onnistumisesta."
        Tojossa pitää sammutusnappia painaa vauhdissa 3 sekuntia jotta se sammuttaa moottorin. Hätätilanteessa se on aivan liian pitkä aika

        "Käsijarrukin voi olla sähköinen. Periaatteessa se pitäisi pystyä pitkällä napin painalluksella aktivoimaan vauhdissakin (hätäjarrutoiminto), tosin takarenkaat lukossa ja 160 mittarissa (tojon huiput) ei ole sekään kovin kiva yhdistelmä."
        Tojon sähköisestä pysäköintijarrusta en tiedä toimiiko ollenkaan auton liikkuessa. Ainakin Avensiksessa sen toteutus on halvin mahdollinen, jossa käsijarrukahva on korvattu sähköisellä toimilaitteella joka kiristää tavalliset käsijarruvaijerit.
        Esim. Volkswagen-konsernin ja Volvon sähköisten pysäköintijarrujen toimilaitteet ovat takajarrusatuloissa ja vaikuttavat ruuveilla samoihin jarrumäntiin kuin jarrunesteen painekin. Jarrunapin painallus paikallaan ollessa lukitsee vain takapyörät, mutta yli 5km/h nopeudella jarrutta tehokkaasti kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimalla. Auto tekee siis täysjarrutuksen absit rytkyen vaikka mistä nopeudesta "käsijarrunapin" painalluksella.
        Turvallista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikä buginen ohjelmisto suostu sammumaan painonapillakaan. Jenkeissä pääosin automaatteja ja sähköistä niissäkin ohjaus on, joten ei ole takeita vapaalle vaihdon onnistumisesta."
        Tojossa pitää sammutusnappia painaa vauhdissa 3 sekuntia jotta se sammuttaa moottorin. Hätätilanteessa se on aivan liian pitkä aika

        "Käsijarrukin voi olla sähköinen. Periaatteessa se pitäisi pystyä pitkällä napin painalluksella aktivoimaan vauhdissakin (hätäjarrutoiminto), tosin takarenkaat lukossa ja 160 mittarissa (tojon huiput) ei ole sekään kovin kiva yhdistelmä."
        Tojon sähköisestä pysäköintijarrusta en tiedä toimiiko ollenkaan auton liikkuessa. Ainakin Avensiksessa sen toteutus on halvin mahdollinen, jossa käsijarrukahva on korvattu sähköisellä toimilaitteella joka kiristää tavalliset käsijarruvaijerit.
        Esim. Volkswagen-konsernin ja Volvon sähköisten pysäköintijarrujen toimilaitteet ovat takajarrusatuloissa ja vaikuttavat ruuveilla samoihin jarrumäntiin kuin jarrunesteen painekin. Jarrunapin painallus paikallaan ollessa lukitsee vain takapyörät, mutta yli 5km/h nopeudella jarrutta tehokkaasti kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimalla. Auto tekee siis täysjarrutuksen absit rytkyen vaikka mistä nopeudesta "käsijarrunapin" painalluksella.
        Turvallista!

        > Tojossa pitää sammutusnappia painaa vauhdissa 3 sekuntia jotta se sammuttaa moottorin. Hätätilanteessa se on aivan liian pitkä aika

        Jep, panikoiva kuljettaja ei ehkä nojannut nappiin tarpeeksi pitkään. Ja mahdollista on sekin, että moottorinohjaus on tiltannut niin totaalisesti, ettei se ole edes huomioinut sammutuskäskyä.

        Sama se on näissä sähköisissä käsijarruissakin - vauhdissa lyhyt lärpäkkeen painallus/nykäisy (riippuen, kummin päin logiikka on rakennettu) ei yleensä tee mitään (ettei tule vahinkolaukauksia) ja aktivointi edellyttää myös sitä 3 s nojaamista.

        Useimmissa autoissa on myös sellainen turvatoiminto, että jarrupoljin ohittaa kaasupolkimella annetun käskytyksen. Eli kevytkin jarrutus katkaisee moottorin vedon. Eipä sitten ajella "vasemman jalan jarrutuksella kikkaillen".

        Tosin tojotan tapauksessa tällainen toimintokaan ei olisi auttanut, jos ja kun kaasuläppää ohjaava prosessi oli tilt.

        Eikä tämäkään ihan aukoton ole. TM koeajossa oli Golf, jossa oli jarrutehostimessa pieni vuoto. Golfista myös puuttui monessa turbomoottorissa käytetty alipainepumppu, joten jarrutehostin ei saanut "alipainetankkausta" pitkään aikaan, kun autolla ajettiin moottoritietä vakionopeussäädin päällä. Sitten tuli tarve hidastaa. Kuski painoi jarrupoljinta, mutta tehostuksen puuttuessa jarrupaine jäi pieneksi. Jarruvaloja yms. ohjattiin autossa erillisen kytkimen sijaan jarrupiirin paineella, eikä paine nyt riittänyt jarruvalojen aktivointiin eikä vakionopeussäätimen tiputtamiseen pois päältä. Auto jarrutti hyvin kevyesti -> vauhti hiipui ja vakionopeussäädin antoi koneeseen lisää happea tämän korjaamiseksi ;-D

        Mahtoi olla aika jännä fiilis kuskilla ennen kuin sai vakionopeussäätimen sammutettua.


    • Anonyymi

      Pelkästään VWn ylimääräiset luvattuejen yli menevät typen oksidit tappoi nelisen sataa vuodessa euroopassa. Siihen päälle Skoda, Audi.

      Ei ne hitaat keuhkosyövät ym. ole yhtään sen pienempi kuolemanaiheuttaja kuin mekaaninen vika.

      • Anonyymi

        Kaasu on edelleen se saksalaisten juttu!.....


      • Anonyymi

        Ja vanhat dieseltojotat tappoi toiset nelisen sataa pelkästään Suomessa.


    • Anonyymi

      Ei ole Avensiksessa ollut tuollaisia vikoja. Jos jenkit niin tyhmiä ajaa kaasut tapissa niin ei se Toyotan vika ole. Tyhmiä kateellisten aloituksia.

      • Anonyymi

        Tojotistit ovat selkeästi uskonnollisia hihhuleita. Yrittävät kieltää tojon itsensäkin myöntämän totuuden siitä että tojoissa oli tappava vika.
        Ihmettelen vaan mikä saa aikaan tuollaisen hihhulireaktion että ei pysty myöntämään totuutta. Pitää paeta mielikuvitusmaailmaan missä joku autonvalmistaja ei koskaan olisi mokannut mitään.
        Sairas maailmankuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotistit ovat selkeästi uskonnollisia hihhuleita. Yrittävät kieltää tojon itsensäkin myöntämän totuuden siitä että tojoissa oli tappava vika.
        Ihmettelen vaan mikä saa aikaan tuollaisen hihhulireaktion että ei pysty myöntämään totuutta. Pitää paeta mielikuvitusmaailmaan missä joku autonvalmistaja ei koskaan olisi mokannut mitään.
        Sairas maailmankuva.

        NASAko on "Tojotisti ja uskonnollinen hihhuli"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NASAko on "Tojotisti ja uskonnollinen hihhuli"?

        Huono sumutusyritys. Toyotan omat sisäiset muistiot paljastivat että Toyta tiesi viasta.
        NASAn analyysi oli väärä ja puutteellinen, Toyotan omat koodarit jotka olivat koodanneet tappavan ohjelman tiesivät paremmin ja yrittivät kertoa siitä tojon johdolle. Tojo kutenkin päätti yrittää päästä valehtelemalla kuin koira veräjästä kunnes tämä tulkki lähetti Tojon omat dokumentit viranomaisille. Siinä vaiheessa Tojon ei auttanut muuta kuin tunnustaa tappava mokansa.
        Se että tämän palstan hihhulit haluavat elää omassa mielikuvitusaailmassaan on se hihhulointiosuus. Tojo myönsi mokansa kun siitä näytettiin sen omat muistiot. Hihhulit jatkavat elämäänsä harhamaailmassa.

        Lukekaa tämä artikkeli niin tiedätte miten kurja valehtelija Tojo on.
        https://www.timesofisrael.com/high-price-but-no-regrets-for-israels-gutsy-toyota-whistle-blower/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono sumutusyritys. Toyotan omat sisäiset muistiot paljastivat että Toyta tiesi viasta.
        NASAn analyysi oli väärä ja puutteellinen, Toyotan omat koodarit jotka olivat koodanneet tappavan ohjelman tiesivät paremmin ja yrittivät kertoa siitä tojon johdolle. Tojo kutenkin päätti yrittää päästä valehtelemalla kuin koira veräjästä kunnes tämä tulkki lähetti Tojon omat dokumentit viranomaisille. Siinä vaiheessa Tojon ei auttanut muuta kuin tunnustaa tappava mokansa.
        Se että tämän palstan hihhulit haluavat elää omassa mielikuvitusaailmassaan on se hihhulointiosuus. Tojo myönsi mokansa kun siitä näytettiin sen omat muistiot. Hihhulit jatkavat elämäänsä harhamaailmassa.

        Lukekaa tämä artikkeli niin tiedätte miten kurja valehtelija Tojo on.
        https://www.timesofisrael.com/high-price-but-no-regrets-for-israels-gutsy-toyota-whistle-blower/

        Toyota on edelleen USA:n ostetuin tuontiauto. Oliko Toyotassa vikaa tai ei, tiedä sitä, eikä edes jenkkien murheet jaksa kiinnostaa, mutta ei se nyt ainakaan ollut mikään tarkoituksellinen ja suunniteltu petos, huijaus ja kusetus josta saksalainen kansankusetuskonserni tuomittiin oikeudessa maksamaan ainakin 20 kertaisesti verrattuna Toyotan maksamiin korvauksiin.
        Toyota maksoi kiistanalaisesta viasta ja vw törkeästä huijauksesta. Huijaus on petos ja petos on rikos. Sakot, linnatuomiot ja korvaukset kertovat sen suuruudesta, eikä kukaan pahoitellut eikä anteeksi pyydellyt sen enempää kuin nämä Lapin polttajat yleensäkään. Monikohan näistä huijareista on edelleen lusimassa? Lusijan päivähän on tuloillaan. Silloinhan on konsernissa juhlapäivä, olettaisin kun ei niitä muita juhlan aiheita juurikaan ole ilmaantunut kun aika on mennyt huijatessa ja sen seurauksista selviytymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on edelleen USA:n ostetuin tuontiauto. Oliko Toyotassa vikaa tai ei, tiedä sitä, eikä edes jenkkien murheet jaksa kiinnostaa, mutta ei se nyt ainakaan ollut mikään tarkoituksellinen ja suunniteltu petos, huijaus ja kusetus josta saksalainen kansankusetuskonserni tuomittiin oikeudessa maksamaan ainakin 20 kertaisesti verrattuna Toyotan maksamiin korvauksiin.
        Toyota maksoi kiistanalaisesta viasta ja vw törkeästä huijauksesta. Huijaus on petos ja petos on rikos. Sakot, linnatuomiot ja korvaukset kertovat sen suuruudesta, eikä kukaan pahoitellut eikä anteeksi pyydellyt sen enempää kuin nämä Lapin polttajat yleensäkään. Monikohan näistä huijareista on edelleen lusimassa? Lusijan päivähän on tuloillaan. Silloinhan on konsernissa juhlapäivä, olettaisin kun ei niitä muita juhlan aiheita juurikaan ole ilmaantunut kun aika on mennyt huijatessa ja sen seurauksista selviytymiseen.

        Ei se ollut mikään törkeä huijaus vaan " dieselgate ja päästökohu" josta VW joutui kärsimään.
        Ihan oli syytön ja ajojahdin uhri! Melkein oikeusmurha!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on edelleen USA:n ostetuin tuontiauto. Oliko Toyotassa vikaa tai ei, tiedä sitä, eikä edes jenkkien murheet jaksa kiinnostaa, mutta ei se nyt ainakaan ollut mikään tarkoituksellinen ja suunniteltu petos, huijaus ja kusetus josta saksalainen kansankusetuskonserni tuomittiin oikeudessa maksamaan ainakin 20 kertaisesti verrattuna Toyotan maksamiin korvauksiin.
        Toyota maksoi kiistanalaisesta viasta ja vw törkeästä huijauksesta. Huijaus on petos ja petos on rikos. Sakot, linnatuomiot ja korvaukset kertovat sen suuruudesta, eikä kukaan pahoitellut eikä anteeksi pyydellyt sen enempää kuin nämä Lapin polttajat yleensäkään. Monikohan näistä huijareista on edelleen lusimassa? Lusijan päivähän on tuloillaan. Silloinhan on konsernissa juhlapäivä, olettaisin kun ei niitä muita juhlan aiheita juurikaan ole ilmaantunut kun aika on mennyt huijatessa ja sen seurauksista selviytymiseen.

        "Oliko Toyotassa vikaa tai ei, tiedä sitä,"

        Pitää muistaa ja ymmärtää että Tojo ei maksanut miljardisakkoja siitä että sen autossa oli tappava vika. Se oli puhdasta osaamattomuutta, ei rikollista.
        Rikollista oli sensijaan se että Toyota yritti johtaa viranomaisia harhaan ja valehteli oikeudessa ettei mitään vikaa ole. Kun viranomaiset saivat haltuunsa Toyotan dokumentit siitä että Toyotan omat insinöörit olivat raportoineet johdolle viasta niin silloin homma meni rikoksen puolelle. Toyota tiesi viasta mutta väitti oikeudessa ettei vikaa ole. Se oli se rikollinen teko josta napsahti miljardisanktio.


    • Anonyymi

      Tojouskovaiset hihhulit kieltävät tojon viat vaikka ihmisiä kuoli. Sairas asenne.

      • Anonyymi

        Montako vaginistipomoa on lusimassa ja kuinka pitkät tuomiot tulivat dieselkohusta? Seitsemästä vuodesta olen kuullut. Kerro siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako vaginistipomoa on lusimassa ja kuinka pitkät tuomiot tulivat dieselkohusta? Seitsemästä vuodesta olen kuullut. Kerro siitä!

        Ei VWn tekemiset poista Toyotan rikollista valehtelua. Se on edelleen rikollista valehtelua.


    • Anonyymi

      Varon kyllä kun Toyota on liikenteessä lähistöllä. Vaikka ratin takana huippukuski olisikin, auto voi singahtaa ties minne.

      • Anonyymi

        Onhan niitä singahdellut rehusiiloihinkin vaikka ratin takana oli kokenut kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä singahdellut rehusiiloihinkin vaikka ratin takana oli kokenut kuljettaja.

        Rehusiilojuttu oli hauska!


    • Anonyymi

      Otan osaa omaistesi puolesta.

    • Anonyymi

      Maksoiko Toyota edes korvauksia?

      • Anonyymi

        Pakko oli maksaa kun oikeus määräsi. Oikeus määräsi 1,2 miljardin sakon valehtelusta jutussa jossa käsiteltiin tojon laiminlöyntejä turvallisuusasioissa.
        Sen lisäksi oli iso määrä erillisiä oikeudenkäyntejä jokaisesta kuolemankolarista ja niissä tojolle tuli sekä sakkoja että korvauksia maksettaviksi kuolleiden perheille. Kukaan ei varmaan tiedä mikä lopullinen summa oli koska kyseessä oli satoja erillisä oikeudenkäyntejä eri osavaltioissa.


    • Anonyymi

      Onko laskettu kuinka monta uhria takatan räjähtävistä turvatyynyistä ehti tulla ?

      • Anonyymi

        Kymmeniä!


      • Anonyymi

        Car and Driver kirjoittaa 5.10.2020 näin:
        "A defective Takata airbag killed a Honda driver in August, marking at least the 17th death caused by the shrapnel-shooting airbags in the U.S.
        At least 26 people have died worldwide and several hundred have been injured from the airbag inflators. Several have occurred in Malaysia and Australia."

        Ainakin 26 ihmistä on kuollut ja useita satoja loukkaantunut maailman laajuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Car and Driver kirjoittaa 5.10.2020 näin:
        "A defective Takata airbag killed a Honda driver in August, marking at least the 17th death caused by the shrapnel-shooting airbags in the U.S.
        At least 26 people have died worldwide and several hundred have been injured from the airbag inflators. Several have occurred in Malaysia and Australia."

        Ainakin 26 ihmistä on kuollut ja useita satoja loukkaantunut maailman laajuisesti.

        Lisätietoa

        https://yle.fi/a/3-5519704?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp


    • Anonyymi

      CBS uutisoi jo 25.5.2010 näin:
      "The National Highway Traffic Safety Administration said that from 2000 to mid-May, it had received more than 6,200 complaints involving sudden acceleration in Toyota vehicles. The reports include 89 deaths and 57 injuries over the same period. Previously, 52 deaths had been suspected of being connected to the problem."
      Eli tuosta voidaan lukea vähintään 89 kuolleen ja 57 loukkaantuneen. Sekä lisäksi 52 kuoleman epäillään ennen vuotta 2000 johtuneen samasta syystä. Koskee siis Toyotaa.
      Tähän kun lisätään kymmenet turvatyynyräjähdyksissä surmansa saaneet, voidaan hyvällä syyllä ihmetellä kuka hullu noita Toyotan surmanloukkuja vielä ostaa.

    • Anonyymi

      Kun Toyotan kaasupoljinta painaa, niin pitää tietää mitä tekee! Tapahtuu nimittäin paljon ja nopeasti! Siinä ei jarrut pysty pidättelemään valtaisaa kiihtyvyyttä, kun kuski painuu selkänojaa vasten ja jalan oikaisu jarrulle on mahdotonta.

      • Anonyymi

        Tällainen sarkastinen kommentti, jossa kuvaillaan Tojon kiihtyvyyttä, on kyllä huippu ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen sarkastinen kommentti, jossa kuvaillaan Tojon kiihtyvyyttä, on kyllä huippu ;)

        Cowrolla lähtee kuin lehmä makuulta.


    • Anonyymi

      Miten kauan tuokin oli tiedossa ennenkuin Tojo teki mitään?

    • Anonyymi

      Oliko tämä niitä ensimmäisiä huijauksia?

    • Anonyymi

      Spagettikoodi ei oikein toiminut.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Et sitten vanhempaa artikkelia löytänyt kuin tuo 2010 vuodelta oleva mistä koko epämäärinen jupakka lähti liikkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten vanhempaa artikkelia löytänyt kuin tuo 2010 vuodelta oleva mistä koko epämäärinen jupakka lähti liikkeelle.

        Taisi olla vastavetona Toyotan omapojan kaivuulle ja spämmeille?


    • Anonyymi

      Itsellä oli sama vika bens 2 litran autom. avessa . Merkkiliike ei reagoinut mitenkään.
      Vaihdoin kärryn pois.

    • Anonyymi

      Totuus paljastui ja kaikkien automerkkien kuljettajien etumatot on sen jälkeen kiinnitetty takareunasta kiinni. Sy oli liukuvat lattiamatot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      64
      2655
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      342
      2500
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2160
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      67
      1844
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1523
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1503
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe