Hiiren toiminta 70-luvulta

Hups.Eiku.Oho.Taasko

Voi itku sentään. En halua copy-pastessa paste-toimintoa hiiren keskimmäiselle nappulalle. Minulla on rullahiiri ja keskimmäisen nappulan painaminen pyöräyttämättä samalla rullaa on vaikeaa. Sama homma työkoneella. Tapahtuu ihmeitä ja kummia kun ei pysty tällaista perusasiaa tekemään helpommin.

Olen kokeillut milloin mitäkin bindauksia ja konfiguraatioita vaihtaakseni paste-nappulan oikeanpuoleiseksi, mutta tällöin aina joku muu jää sitten toimimatta. Tai toimii epäloogisesti tai suorastaan väärin.

Haluaisin hiiren toimivan samalla tavalla kuin windowsissa. Vaan eihän sitä saa sellaiseksi millään ilveellä. Tässä tulee juuri ongelma näissä ilmaisissa systeemeissä: kaupallinen toimija on jo ajat sitten määritellyt mikä nappula tekee mitäkin ja pysynyt siinä. Vaan ei linux, koska siinä pysytään sitkeästi X11:n määrittelemässä epäkäytännöllisessä järjestyksessä. Oliko se 1970-lukua, kun nämä on määritelty ja siihen on jämähdetty vaikka koko maailma on muuttunut ympärillä.

13

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ierkrkl

      Eipä ole tuollaista ogelmaa KDEssä.

      Ota Windowsista hiiren tupla klikkaus pois käytöstä. Silloin homma vasta meneekin mahdottomaksi. Tupla klikkaus on apinoille.

    • Mikä_linux_käytössä

      Mikäköhän linux mahtaa olla käytössä ? Ei ole sattunut kohdalle yhtään linuxia jossa paste olisi hiiren keskimmäisellä nappulalla.

      Jos olisit kertonut mitä linuxia käytät voisit jopa saada neuvoja kuinka sen saa muutettua toimivaksi.

      • BgCuj2No

        Linuxissa on kaksi erilaista "varastoa" valintapuskuri ja leikepöytä.

        Kun teksti maalataan vasemmalla napilla se on valintapuskurissa ja sieltä sen voi syöttää ulos siirtämällä kohdistin sopivaan paikkaan ja painamalla rotan keskimäistä nappulaa.

        Leikepöydälle maalattu teksti siirtyy oikean nappulan valikosta "kopio" ja liitetään oikean napin valikosta "kopioi" tai Ctrl c. Leikepöydältä taas tekstin saa ulos oikeanpuoleisen napin valikosta "liitä" tai nappulasta Ctrl v.


      • Hups.Eiku.Oho.Taasko
        BgCuj2No kirjoitti:

        Linuxissa on kaksi erilaista "varastoa" valintapuskuri ja leikepöytä.

        Kun teksti maalataan vasemmalla napilla se on valintapuskurissa ja sieltä sen voi syöttää ulos siirtämällä kohdistin sopivaan paikkaan ja painamalla rotan keskimäistä nappulaa.

        Leikepöydälle maalattu teksti siirtyy oikean nappulan valikosta "kopio" ja liitetään oikean napin valikosta "kopioi" tai Ctrl c. Leikepöydältä taas tekstin saa ulos oikeanpuoleisen napin valikosta "liitä" tai nappulasta Ctrl v.

        Näinhän se on. Tämän vuoksi terminaaliin voi nopeasti tehdä pasten vain hiiren keskimmäisellä nappulalla.

        Puttynkin asensin, jos vaikka saisi toimimaan hiiren oikeanpuoleisen kuten windowsissa. Mutta ei sitä saa. Rullahiirestä nyt vaan ei ole siihen hommaan.

        Meille tehokäyttäjille on ongelma, jos joutuu joka kerta käyttämään valikoita voidakseen tehdä yksinkertaisen toimenpiteen.


      • BgCuj2No

        Auttaako, jos vaihdat keskimmäisen ja oikean napin tehtäviä?


      • Tietoviisas.insinööri
        BgCuj2No kirjoitti:

        Auttaako, jos vaihdat keskimmäisen ja oikean napin tehtäviä?

        Ei auta. Tällöin context-menu:t vaihtavat puolta keskimmäiselle nappulalle.


      • Vittu-sä-oot-niin-ruma
        Hups.Eiku.Oho.Taasko kirjoitti:

        Näinhän se on. Tämän vuoksi terminaaliin voi nopeasti tehdä pasten vain hiiren keskimmäisellä nappulalla.

        Puttynkin asensin, jos vaikka saisi toimimaan hiiren oikeanpuoleisen kuten windowsissa. Mutta ei sitä saa. Rullahiirestä nyt vaan ei ole siihen hommaan.

        Meille tehokäyttäjille on ongelma, jos joutuu joka kerta käyttämään valikoita voidakseen tehdä yksinkertaisen toimenpiteen.

        Mikä tehokäyttäjä sinä ole, kun et edes hiirtä osaa käyttä


      • mitäpäsemullekuuluu
        Hups.Eiku.Oho.Taasko kirjoitti:

        Näinhän se on. Tämän vuoksi terminaaliin voi nopeasti tehdä pasten vain hiiren keskimmäisellä nappulalla.

        Puttynkin asensin, jos vaikka saisi toimimaan hiiren oikeanpuoleisen kuten windowsissa. Mutta ei sitä saa. Rullahiirestä nyt vaan ei ole siihen hommaan.

        Meille tehokäyttäjille on ongelma, jos joutuu joka kerta käyttämään valikoita voidakseen tehdä yksinkertaisen toimenpiteen.

        Pakkoks se on hiirellä tehdä. Mulla on aina toinen käsi näppiksellä ja käytän näppäinoikoteitä jotka on kai samat Linuxissa ja Windowsissa. Näppäimillä mä copypastetkin aina teen kun olen hiirella maalannut.


      • Ei.Sovellustason.Säätöjä

        Shift-ins on ainakin mun näppiksessä ikävän hankala homma tehtäväksi aina kun peistaa. Kyllä pitäisi voida määritellä hiiren oikeanpuoleinen nappi siihen hommaan sovellustasolla, vaan kun ei voi. Ei taida onnistua x-ympäristössä lainkaan sovellustason asetusten tekeminen. Vanhanaikaisessa softassa pitää valita kaikkiin ohjelmiin samat shortcutit.

        Windowsissa tämä ei ole mikään ongelma. Putty on hyvä esimerkki siitä miten asian voi hoitaa sillä puolella.


      • hmmmmmmm
        Ei.Sovellustason.Säätöjä kirjoitti:

        Shift-ins on ainakin mun näppiksessä ikävän hankala homma tehtäväksi aina kun peistaa. Kyllä pitäisi voida määritellä hiiren oikeanpuoleinen nappi siihen hommaan sovellustasolla, vaan kun ei voi. Ei taida onnistua x-ympäristössä lainkaan sovellustason asetusten tekeminen. Vanhanaikaisessa softassa pitää valita kaikkiin ohjelmiin samat shortcutit.

        Windowsissa tämä ei ole mikään ongelma. Putty on hyvä esimerkki siitä miten asian voi hoitaa sillä puolella.

        "Shift-ins on ainakin mun näppiksessä ikävän hankala homma tehtäväksi aina kun peistaa."

        Eiks linukassa toimi Ctlr V ?
        Mä luulin että nuo perusnäppiskomennot on siinä samat ku Windowsissa.


      • Ei.S.toimi
        hmmmmmmm kirjoitti:

        "Shift-ins on ainakin mun näppiksessä ikävän hankala homma tehtäväksi aina kun peistaa."

        Eiks linukassa toimi Ctlr V ?
        Mä luulin että nuo perusnäppiskomennot on siinä samat ku Windowsissa.

        Ei toimi. Pitäisi painaa ctrl-shift-v.

        Kolmen nappulan painaminen yhtä aikaa ei ole kovin nopea toimenpide perusnakkisormelle.


    • Kääntäminen.Vaaditaan
      • se-on-kuitenkin

        normaalia rumempi


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe