Kaninne ruoka-ajat ym

Suvi

Kävin tänään ostamassa kanilleni sitä genesis kuivamuonaa, josta on niin paljon sanottu sen olevan parasta ruokaa. Nyt kysynkin siis, että minkälaista ruokaa kaninne saa PÄIVITTÄIN?? Ja onko sillä ruoka-ajat? Esimerkiksi, että koska se saa kuppiin ruokansa? (kuivamuonan)
Ja osaako teidän kaninne kerjätä?
Ja mitenkä te kiellätte pupuanne tekemästä jotain väärää?? Sanotteko tiukasti EI vain mitä teette, kun kani tekee jotain, mitä se ei saisi tehdä... ??

24

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stjerne

      Meillä on aina heinää ja vettä saatavilla. Aamulla ja illalla (noin klo 8 ja 18) annan pienen kupillisen sekoitusta jossa on sekä pellettiä sekä kevytsiemenseosta (ei pähkinää eikä auringonkukansiementä). Lisäksi pieniä määriä porkkanaa, salaattia, kesällä voikukanlehtiä yms. tuoretta. Ja tuoreita pajunoksia on aina nakerreltavaksi. Ai niin, ja myöhäisiltapalaksi pieni pala voileipäkeksiä.

      Tällainen ruokavalio 8,5 ja 9,5-vuotiailla kaneillani. Ovat terveitä, pirteitä ja sopusuhtaisia.

      Kanieni elämä on järjestetty niin etteivät ne pääse pahantekoon. Niillä on ikioma huone joka on kalustettu kaniystävällisesti eli ei näkyviä sähköjohtoja tms. Matot ja huonekalut ovat niin sanotusti kakkoslaatua, joten ei haittaakaan jos ne vähän likastuu tai jos joku niistä hiukan puraisee... Kania ei oikein voi kouluttaa niinkuin esim. koiraa mutta toki niillekin saa opetettua yhtä sun toista!

    • kaninomistaja

      Mä annan ruokaa kanilleni aina aamulla n.klo 8.15 ja päivällä n. klo 15.30 ja illalla n. klo 21.00 annan vain n.2 rkl

    • Pallokala

      Heippa!
      Meillä kanit saavat 50/50 genesistä ja prixiä. Aamulla jotain tuoretta, tai päivästä riippuen näkkileipää tms, ja illalla kun tulen tallista niin saavat pelletit.Sunnuntaisin annan pelkät pelletit illalla. Kaneilla on tarjolla aina raikasta vettä,heinää ja kuivia oksia.

      Kyllä kanit kerjätä osaa, ainakin herkkuja,mm. rusinoita,kuivattua omenaa/porkkanaa..

    • rallis

      aina on vettä ja heinää. aamulla annan n. 7.00 kuivaruoan ja sitten illalla n. 19.00 annan tuoreruuan (porkkanaa, kurkkua,salaattia,banaania, omenaa, päärynää, tilliä, persiljaa, näkkäriä...)
      en siis kaikkia vaan esim. puolikas porkkana, pala kurkkua ja tilliä.. vaihtelu pitää kanin terveenä!!
      mutta meillä on siis aika säännölliset ruoka ajat ja kanit kyllä tietää sen.. aamulla tulee meinaan herätys jos ei oo ajoissa antamassa einestä noille höpöteille! =)

      • Suvi

        Ihan hävettää nyt, kun luin noita tein juttuja....
        Oma kanini ruokavalio taitaa olla aika... Outo...

        Meilläkin on aina tarjolla puhdasta vettä, sekä heinää. Mitään ruoka-aikoja ei kyllä ole... :F
        Kani saa päivittäin porkkanaa ja kurkkua. Salaattia sillointällöin. Omenaa sillointällöin. Ja kovaa tummaa leipää/näkkäriä muutaman kerran viikossa.
        Mutta en ole kyllä edes tiennyt, että kanit syö jopa päärynää, tilliä ja persiljaa! Ja kuppiin annan kuivamuonan silloin, kun itse menen nukkumaan. Kani nukkuu nykyään makuuhuoneessa sänkyni vieressä omassa häkissään ja annan sille siis yöksi aina kuivamuonansa kuppiin ja vihanneksia. Pitäis vissiin meijänkin alkaa mennä nukkumaan ihmisten ajoissa ja ruveta laittaan ruoka-aikoja tarkemmin... Mitäs luulette??? Kanini on reilun 7 kuukauden...


      • rallis
        Suvi kirjoitti:

        Ihan hävettää nyt, kun luin noita tein juttuja....
        Oma kanini ruokavalio taitaa olla aika... Outo...

        Meilläkin on aina tarjolla puhdasta vettä, sekä heinää. Mitään ruoka-aikoja ei kyllä ole... :F
        Kani saa päivittäin porkkanaa ja kurkkua. Salaattia sillointällöin. Omenaa sillointällöin. Ja kovaa tummaa leipää/näkkäriä muutaman kerran viikossa.
        Mutta en ole kyllä edes tiennyt, että kanit syö jopa päärynää, tilliä ja persiljaa! Ja kuppiin annan kuivamuonan silloin, kun itse menen nukkumaan. Kani nukkuu nykyään makuuhuoneessa sänkyni vieressä omassa häkissään ja annan sille siis yöksi aina kuivamuonansa kuppiin ja vihanneksia. Pitäis vissiin meijänkin alkaa mennä nukkumaan ihmisten ajoissa ja ruveta laittaan ruoka-aikoja tarkemmin... Mitäs luulette??? Kanini on reilun 7 kuukauden...

        että kannattaa hakea siitä lemmikki eläimestä vähän tietoa, ennen kuin sitä ottaa!
        ja ihan maalaisjärkeä saa käyttää!
        mitäpä luulet, tykkääkö kanisi,kun annat ruuan silloin kun huvittaa? kanillakin on ns. sisäinen kello, että eiköhän ne ruoka ajat oo kuule ihan ok!!


      • rallis
        rallis kirjoitti:

        että kannattaa hakea siitä lemmikki eläimestä vähän tietoa, ennen kuin sitä ottaa!
        ja ihan maalaisjärkeä saa käyttää!
        mitäpä luulet, tykkääkö kanisi,kun annat ruuan silloin kun huvittaa? kanillakin on ns. sisäinen kello, että eiköhän ne ruoka ajat oo kuule ihan ok!!

        en siis tarkoittanut millään pahalla!!! =)


    • ....

      Meillä kanille annetaan aamusella ja illalla ruokaa, päivisin syö heinää... Tietää kyllä itse milloin pitäisi saada ruokaa... Aamulla odottelee takajaloilla seisten ja illalla menee itse häkkiin odottelemaan iltapalaa :)

    • HinniBunny

      Laku ja Töpö saa meillä aamulla 7-10 paikkeilla aamuruokansa eli Best Friend siemensekoitusta. Illalla klo 7-9 aikaan porkkanaa, kurkkua, kuivaa leipää ja Osku kanin herkkuruokaa.
      Laku ja Töpö osaa kyllä kerjätä. Töpö kiertelee ruokapakettia haistellen ja tökkien ja katsoen mua suurin kimmeltävin silmin. Se on niin suloinen ja usein se nostaa etutassut polvilleni ja katsoo kerjäävästi.
      Pupujani en kiellä oikeestaan kiellä koskaan, nimittäin sen tietää, että nille veijareille ei mene mikään perille.

    • epeli

      Hei!

      Olisko kellään tietoo siitä, että pitääkö kanille tarjota ruoka aina samasta paikasta?

    • Miten samasta paikasta? Ja meillä kani saa aamuruuan 8-puol ysin aikaan ( kuivaruokaa ja pala porkkanaa ja tomaattia ) Noin kahentoista aikaan kani saa leipää ( näkkäriä tai hapankorppua ). Sitten noin seittemältä illalla saa kuivaruan ja porkkanaa. Sillä pärjää sitten yön. Ja osaa meidän kani kerjätä. Menee juuri seittemän aikaan häkkiin ja seisoon kopin päälle katteleeen että koska ruoka tulee. Aamulla aina riehutaan kopissa ja kolistellaan niin paljon ku on mahdollista. Kun antaa sen ruuan aamulla nii johan on hiljasta. Ja noin 3x viikossa annan herkkutikkuja 2 tai 3 kpl. Plus sitten joka toinen päivä on herkkupäivä ( ei ihan joka toinen päivä ) jolloin se saa omenaa, mansikkaa tai päärynää. Muuten olen kanini kanssa noin 4h päivässä ( teen esteitä, ja leikin ja rapsuttelen ) Ottakaa opikseen, ja nauttikaa kun vielä voitte

      Ps. Ei kani ikuisesti elä :)

    • bunny

      ekan ruuan saavat sillon kun herään, eli suunnilleen klo 10 - 0,5dl genesistä, nuoremmalle vähän enemmän.
      illalla puoli yhdeksän aikoihin saavat porkkanoita ( siis iha kokonaisia isoja porkkanoita vetelevät :D) ja mitä nyt sattuu löytymään - omenaa, mansikkaa, salaattia, kurkkua, tilliä.. keitetty perunakin menee
      banaani on suurta herkkua molemmille, sillä herkutellaan pari kertaa viikossa.
      kesällä saavat paljon tuoretta pihalta - voikukanlehtiä, piharatamoa, siankärsämöä, horsmaa, apilaa, koivua jne.

      siemensekotukset yms. kaikki kauppojen kummalliset värikkäät ruokasekotukset eivät ole soveliasta ruokaa kaneille, päivittäiseen, terveelliseen ruokavalioon !

    • meijänpupu

      meillä ei mitään ruoka-aikoja, kani kyllä itse tietää kun sillä on nälkä (eikä meillä ainakaan syö yli tarpeensa) joten aina tarjolla vettä, heinää ja jotain kuivaruokaa.

      • jatkoaa

        piti lisätä että senkin takia kaikki ruoat aina saatavilla koska kani vapaana talossa (eli saattaa nukkua monta tuntia sängyn alla esim joten olisi vaikea edes mitään ruoka-aikoja olla)


    • ei oo mitään ruoka-aikoja, mutta aina annan kun se on loppu tai vähän vanha :)) heinää tarjolla kokoajan ja puhdas vesi. vaihdan veden joka päivä :))

    • jess.k

      Mun kanit syö milloin haluaa aamuisin saavat porkkanaa ja iltaisin kurkkua tai omenaa mutta suosittelen sinulle essentals:ia koska sitä on nuorille että vanhoille kaneille :D

    • Helmumursu

      Hei, Haluaisin kysyä erästä asiaa, minulla ei ole vielä kania mutta pian on! Joten olisikko tälläinen ruokavalio hyvä?=
      Aamulla: (klo:8) kuivamuonaa ja heinää vettä
      Päivällä:(klo:12) hedelmiä tai vihanneksia
      iltapäivällä: (klo:15) kuivamuonaa
      illalla: (Klo:19) hedelmiä tai vihanneksia

      ja näkkäriä 4 kertaa viikossa?
      Olisko toi hyvä? Vai lihookse sitte? :S

      • Kanihoitaja

        Kaksi tai kolme kertaa päivässä voit antaa jotain muutakin sen heinän lisäksi mitä on siellä häkissä koko ajan, muuten saattaa vähän lihota.


    • kanifani:3

      minä ainakin annan kanillani olla aina heinää, koska se on sille hyväksi:) aamuisin sille on hyvä antaa kuivamuonaa. Sitten päivällä mun kani saa vihanneksia ja vähän omia herkkupaloja. Kesällä käytän sitä ulkona niin silloin se syö yleensä voikukanlehtiä;D ja illalla se saa taas kuivamuonaa niin sille ei tule yölllä nälkä ja sitten taas aamulla kuivamuonaa ja taas samat ruokailuajat:) näkkäri on ihan hyvää kanille, mutta en tiedä että lihottaako se jos antaa 4 kertaa viikossa koska mä anna mun kanille vain kerran viikossa:D mutta kannattaa katsoas että rupeaako se vähän lihomaan jos haluat antaa sille näkkäriä;D toivottavasti tämä auttoi::)

    • MP

      mullakaan ei ole mitään tarkkoja ruoka-aikoja. Heinää, kuivamuonaa ja vettä on aina.
      Aamulla kun herään, siivoan pissalaatikon ja lisään kuivamuonaa. Saatan heittää porkkanan "kuistille" eli mattoon häkin edessä; kani on 24/7 vapaana. Töistä tullessa katson ruokakipon tilanteen ja tarvittaessa lisään kuivamuonaa.
      Annan tällöin yleensä myös kurkkua, porkkanaa, omppua jne..
      Illalla siivoan taas pissalaatikon ja lisään kuivamuonaa ja heinää.

      Kuivattuja leipäpaloja ja näkkäriä sekä oksia on mulla ympäri kämppää: pysyy hampaat paremmin pois kielletyiltä alueilta ;)

      En tiedä osaako tämä nykyinen kanini kerjätä (ollut 3vkoa), mutta entinen pupu välillä juoksi toisesta huoneesta olohuoneen sohvalle viereeni ja nosti vielä tassunsa olkapäilleni "anna mullekin!!" Kerran söin kerroshampurilaista ja annoin haistaa.. lähti aika nopeesti lipettiin eikä enää juuri kerjännyt :D

    • kurkkurretiisitomaat

      Mä annaan aamulla n.rkl pellettiä ,marjoja,leippää (ei joka aamu) ja muuta tuoretta


      iltapäivällä saatan jotain nakata


      illalla rkl pellettiä ja vähä tuoretta

    • Mun kaneilla on vettä ja heinää koko ajan tarjolla. Annan niille Hobby Plus pellettiä yleensä iltapäivällä n. kourallisen. Ja tuoreruokaa saavat hieman epäsäännöllisesti, mutta kuitenkin vähintään 2 kertaa viikossa. Koivunoksia 2 kertaa viikossa. Kuivattua ja ruisleipää sekä muita erikoisherkkuja silloin tällöin. Monenlaista olen tarjonnut, mutta mun kanien ehdottomia lempituoreruokia ovat olleet mm. voikukanlehdet, hiirenvirna, banaani, porkkana ja salaatti. :)

    • Anonyymi

      Meillä kani saa aamuin ja illoin ruokaa ja vettä ja heinää on kokoajan tarjolla joskus saa tuoreita!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe